مرگ تدریجی موتور VR6 فولکس‌واگن

وقتی فولکس‌واگن موتور VR6 خود را برای مدل‌های پاسات و گلف معرفی می‌کرد، دلیل روشنی بر این موضوع بود که این برند به طرف سطوح بالاتر بازار خودرو در حال حرکت است. این موتور با سیلندرهایی که تنها ۱۵ درجه زاویه داشتند و با سرسیلندر مشترک، ترکیبی از موتورهای V-6 و خطی بوده و مخصوص خودورهای دیفرانسیل جلو طراحی شده بود؛ جایی که به صورت عرضی در آنها قرار می‌گرفت.

VW VR6 Engine
VW VR6 Engine

VR6 عملکردی قابل‌اتکا و قدرتی مناسب برای کلاس‌های خودرویی پایین‌تر به ارمغان آورد. این موتور متعاقباً در طیف گسترده‌ای از محصولات گروه خودروسازی فولکس‌واگن و همین‌طور نسخه‌های اروپایی فورد گالکسی و مرسد‌س‌بنز کلاس V مینی‌ون مورد استفاده قرار گرفت. این موتور در بازار امریکا، در حال حاضر در مدل‌های پاسات، CC، توآرگ و سطح نخست پورشه کاین ارائه می‌شود. ولی به نظر می‌رسد که نفس‌های این موتور فولکس‌واگن به شماره افتاده است.

VR6
Audi and Volkswagen VR6 Engine

موتور VR6 در اروپا به شکلی بی‌ سر و صدا، از مدل‌های پاسات، CC و فیتون کنار گذاشته شده و این موضوع در مدل توراِگ نیز اتفاق افتاده است. آمار فروش آنقدر پایین بوده‌اند که فولکس‌واگن نگران رساندن موتور به استانداردهای EU6 نبوده است.

VW VR6 Engine
VW and Audi VR6 Engine

طراحی و مهندسی پیشرانه VR6 زمانی اتفاق افتاد که فولکس‌واگن در حال پروراندن یک رقابت داخلی بین برندهای خودش بود. توسعه این موتور به شکلی مشابه با موتور V-6 آئودی پیش می‌رفت و به‌تدریج جای موتور ۵ سیلندر قدرتمند این برند را گرفت. البته نقطه قوت VR6 در مصرف بهینه سوخت نبود، ولی این موتور فوق‌العاده نرم بود و صدای دلنشینی نیز داشت. ولی با از راه رسیدن موتورهای چهار سیلندری که می‌توانند بیش از ۳۰۰ اسب‌بخار تولید کنند، استفاده از موتورهای شش سیلندر به‌ویژه در مدل‌های کامپکت چندان به‌صرفه نیست.


البته دوران VR6 هنوز به طور کامل به سر نیامده است. چین یک نسخه با حجم کوچکتر ۳ لیتر از این نوع موتور دریافت کرده و خود فولکس‌واگن نیز بر روی طرح یک VR6 هیبریدی کار می‌کند. در درازمدت می‌توان انتظار داشت که موتورهایی با بیش از چهار سیلندر با طراحی طولی برای خودروهای بزرگتر گروه فولکس‌واگن استفاده شوند. در هر حال، VR6 همیشه جزئی از تاریخ باقی خواهد ماند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

7 دیدگاه

  1. فورد
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    جالب بود نمی دونستم همچین موتوری هم هستش

    پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    موتور خیلی جالبیه. اونقدر میشه با پارامترها و نحوه طراحی موتور بازی کرد که هزاران هزار نوع میشه طراحی کرد، ولی این شرکتها اونقدر کار می کنند، اونقدر شبیه سازی می کنند که موتور خیلی خوبی در بیاد.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل علی آقا
    علی آقا
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    ازش خبر نداشتم اما خودم همیشه فکر میکردم چرا برای فشرده کردن موتور از چنین طرح هایی استفاده نمیشه.
    حتی برای یک موتور چهار سیلندر هم این نوع طراحی میتونه خیلی خوب باشه.

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1455 دیدگاه) ,

    طرح جالبی داره
    الان موتورهای 2 لیتری و 2.5 لیتری کمپانی فلکس واگن و زیرمجموعه هاش خیلی بهینه هستن.هم بازده بالایی دارن و هم مصرف و دوام مناسب. باوجود این موتورها دیگه نیازی به استفاده از موتورهای پرحجم تو محصولات پایه ندارن و فروش کم تر باعث از دور خارج شدن پیشرانه های قدیمیشون شده.
    همیشه امیدواربودم تویوتا هم نسبت قدرت به حجم خوبی از موتورهاش بیرون بکشه که ظاهراً تمایلی نداره و ترجیح میده عمر موتوراش بالا باشه و مصرفش کم .

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
    Reza :: Deutschland :: Mercedes
    سوابق: (2173 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا هیشکی از این بیچاره خبر نداشته؟!؟!؟! 😀
    VR6 یک شاهکار در دوران پیچ بود که در نهایت منتهی به خلق موتور W شد…
    موتوری که خرج ساختش فرقی نمیکرد اما بسیار بهتر از V بود..فضای کمتری اشغال میکرد و نرمتر کار می کرد…خلاصه در نوع خودش بینظیره
    مخصوصا سیستم مدیریت چهار سوپاپ روی هر سیلندر و ایضا خروج اگزوز که خیلی جالب هستند

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل احمدرضا خواجه زاده
    احمدرضا خواجه زاده
    سوابق: (1029 دیدگاه) ,

    کاشکی دوباره احیا بشه
    پیشرفت تکنولوژی بعضی وقت ها باعث مرگ چیز هایی میشن که بعد از رفتنشون به جای خالیشون پی میبریم

    پاسخ
  7. mazaher
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    سلام.المانیها در طراحی موتورهای خودرو از لحاظ کیفیت در رتبه اول جهان قرار دارند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.