بررسی فیات 500C مدل ۲۰۱۵

این خودروی کوچک پر سر و صدا و در عین حال، با ظاهری آراسته، فیات 500C آبارث است که قیمتی برابر ۳۲ هزار و ۹۵ دلار دارد.

2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth

در حالی که جمع زیادی از علاقه‌مندان به دنیای رانندگی هنوز هم گیربکس‌های دستی را در خودروهای خود ترجیح می‌دهند، سیستم گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته در آبارث کابریولت، کنتراستی جالب با شیفتر نرم و کلاج احساساتی گیربکس دستی ۵ دنده در فیات 500C آبارث مدل تست‌شده در ۲۰۱۳ ایجاد کرده است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک Aisin که یک آپشن ۱۳۵۰ دلاری است، هماهنگی بسیار خوبی با قدرت خروجی موتور توربوی ۱/۴ لیتری دارد. فیات تنظیمات متفاوتی را برای موتور مولتی‌ایر چهار سیلندر برای استفاده در کنار گیربکس اتوماتیک به کار برده است؛ در مقایسه با نسخه گیربکس دستی، قدرت به میزان ۳ اسب‌بخار کاهش پیدا کرده و به ۱۵۷ اسب‌بخار رسیده و در همین حال، گشتاور با رشدی ۱۷/۶ نیوتن‌متری مواجه شده است. این گشتاور در ۱۰۰ دور بر دقیقه کمتر به حداکثر خود، یعنی ۲۴۸/۱ نیوتن‌متر می‌رسد و حالتی ملایم‌تر برای موتور در دور موتور زیر ۳۰۰۰ ایجاد شده است. در واقع، مدل اتوماتیک آبارث در شتاب‌گیری سریعتر از 500C با گیربکس دستی عمل می‌کند و در ۶/۹ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. این در حالی است که برای مدل با گیربکس دستی، این زمان ۷/۳ ثانیه بوده است.

2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth

همانند نسخه با گیربکس دستی، 500C آبارث اتوماتیک نیز با میله‌های ضدّ لغزش و دامپرهای با عملکرد بالا، ترمز‌های بزرگ و همین‌طور چرخ‌ها و تایرهای بزرگ همراه است. سیستم دستیار الکتریکی فرمان، سرعت واکنش بالایی دارد و قابلیت این را دارد که تمام اشاره‌های کوچک از فرمان فربه و با پوشش چرمی را منتقل کند. در هنگام سرعت، 500C حس پایداری و اعتماد به نفس بسیار خوبی دارد و این در حالی است که تنها ۲/۳ متر بین محورهای جلو و عقب آن فاصله است. با این حال، بر روی سرعت‌گیرها، پشته‌های برف و ناهمواری‌ها جنب و جوش زیادی از خود نشان می‌دهد و بنابراین باید مراقب قهوه و کاپوچینوی خود باشید.

2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth

2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth

در زمان این بررسی، یک پوشش برفی ضخیم انجام عملیات تست 500C آبارث را محدود کرده است. بر این اساس، متأسفانه خبری از حداکثر سرعت یا تست لغزندگی در پیچ نیست. ولی در همین حال، در گوشه‌ای از جاده سنگفرش، انجام یک تست ترمز بی‌نقص ممکن شده است؛ جایی که 500C از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در ۵۱/۸۲ متر متوقف شده که مشابه مسافت ۵۰/۹ متری در آبارث کابریولت مدل ۲۰۱۳ است.

2015 Fiat 500C Abarth Interior
2015 Fiat 500C Abarth Interior

2015 Fiat 500C Abarth Interior
2015 Fiat 500C Abarth Interior

تجدیدنظر طراحی داخلی 500C برای سال ۲۰۱۵، تبدیل به آشوبی از شکل‌ها و عملکردها شده است و هیچکدام از سوئیچ‌ها یا دکمه در جایی که از آنها در خودروهایی مانند محصولات تویوتا انتظار دارید، نیستند. ولی این خودرو، یک «تویوتا» نیست و یکی از نکات جالب رانندگی با آن این است که مثلاً مدت‌ها دنبال یک دکمه می‌گردید و وقتی به صورت اتفاقی آن را می‌زنید، می‌بینید که همان چیزی است که یک ماه پیش به دنبال آن بوده‌اید!

2015 Fiat 500C Abarth Interior
2015 Fiat 500C Abarth Interior

2015 Fiat 500C Abarth Interior
2015 Fiat 500C Abarth Interior

در حالی که صندلی‌های عقب، شرایط نسبتاً مناسبی دارند، صندلی‌های جلو، هم راحت بوده و هم تکیه‌گاه‌های بسیار خوبی دارند. در همین حال، فرمان مورب 500C حالت تلسکوپی ندارد. ولی زمانی که پدال کلاجی در آن پایین نیست، این موضوع، چندان هم جای نگرانی ندارد. نمایشگر ۷ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در فیات 500C تا حدّی به رفع درهم‌ریختگی موجود در داشبورد کمک می‌کند، ولی متأسفانه سیستم راهبری در آن دیده نمی‌شود. برای آن که به نقشه دسترسی داشته باشید، باید از آپشن سخت‌افزاری TomTom به ارزش ۶۰۰ دلار استفاده کنید که به این منظور، یک نمایشگر کوچک در بالای داشبورد شما قرار می‌گیرد.

2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth

در مقابل، سادگی در باز کردن سقف کانورتیبل بسیار جالب‌توجه است و دقت عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد. وقتی این سقف در بالای صندوق عقب جمع شده باشد، ظاهر بسیار جمع و جوری دارد. در همین حال، وقتی دکمه آن را می‌زنید، از میان کانال‌های بالای درها عبور کرده و شما را از نویز باد و نشت آب باران محافظت می‌کند. تنها نکته منفی، صدای اگزوز است که همیشه در داخل شنیده می‌شود.

2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth

ولی در مجموع، فیات 500C آبارث، خودرویی است که می‌تواند به راحتی در ترافیک مانور دهد و رانندگی لذت‌بخشی در اطراف شهر داشته باشد. در همین حال، این خودرو را در هر جا که بخواهید، می‌توانید پارک کنید. در این نسخه کابریولت، نه‌تنها فضای بیرون، آزادیِ بیشتری برای ورود به داخل کابین دارد، بلکه انعکاس‌ بیشتری از ویژگی‌های آبارث نیز به دنیای بیرون منتقل می‌شود.

2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۲ در کانورتیبل.
  • قیمت مدل تست: ۳۲۰۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۸۶۴۵ دلار).
  • نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر در یک ردیف با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۱۳۶۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۵۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۴۸/۱۱ نیوتن‌متر در ۲۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

2015 Fiat 500C Abarth
2015 Fiat 500C Abarth

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۳۰۱ متر.
  • طول ماشین: ۳/۶۶۸ متر.
  • عرض: ۱/۶۲۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۰۴ متر.
  • وزن کلی: ۱۲۱۷ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۱ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸۴ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی: تست نشده
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۸۱۶ متر.
  • چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: تست نشده.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

16 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل TerraByte
    TerraByte
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    خیلی خوشگله و از جلو شبیه مینی ماینر ساختنش

    ولی مصرف سوختش خیلی بالاست ، یه ذره ماشینه بعد صدی 10 میسوزونه O_o
    صندلی های ردیف عقب هم به نظر میاد شرایط سختی واسه مسافراش ایجاد کنه ^_^

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (64 دیدگاه) ,

      مصرفش 2 لیتر و 10 صدم هست که برعکس افتاده!
      در ضمن طراحیش شدیداً به نمونه اولیه 1957 وفاداره .
      و جالب اینکه مینی چندسال بعد ساخته شد . . .

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سردبیر
        سردبیر
        سوابق: (354 دیدگاه) ,

        سلام. مصرف سوخت کاملا درست هست و طبق منبع مطلب یعنی سایت کار اند درایور نوشته شده. چون در زمان تست فنی، فشار بیشتری نسبت به رانندگی معمول به خودرو وارد می شود. طبق براورد EPA هم مصرف بزرگراه آن 7.35 لیتر هست.
        ممنون از دقت دوستان

        پاسخ
        1. سجاد
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          درسته!
          من اشتباه کردم .
          مصرف سوخت شهرش 9 هستش که با این حساب باید به 405 ایوالله گفت . . .
          خیلی خیلی مصرفش برای یک ماشین 2015 بالاست .

  2. mds
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    طراحیش یه سرو دماغ از رقبای ژاپنی و آلمانیش بلندتره

    پاسخ
  3. lamborghini REVENTON
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    اقا جو قدرت موتورش رو گشتاور رو ببین بعد بگو
    بعد قدرتش در برار پراید مقایسه کن!!!!!!

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل سجاد
    سجاد
    سوابق: (203 دیدگاه) ,

    این ماشینو یه ملعونی(!) تو موزیک ویدئوش به کار برد که از همون موقع معروف شد و پرطرفدار !!!
    حالا بگذریم ..
    بچه ها نظر سنجی ::
    Ford Fiesta RS 2015 : لایک
    Fiat 500C Abarth 2015 : دیسلایک

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل علی آهنگر
    علی آهنگر
    سوابق: (378 دیدگاه) ,

    با سلام
    دوستان شرمنده ام که این سوال یه کم بی ربطه اما شدیدا به تجربیاتتون احتیاج دارم
    به نظر شما کدوم بهتره ؟
    سمند LX
    سمند سورن
    پژو پارس معمولی
    پژو پارس ELX

    پاسخ
    1. Zora
      سوابق: (355 دیدگاه) ,

      هیچکدوم… (به نظر من)
      همه شون پر از ایراد و هزار تا درد بی درمان اند.

      انتخابش هم به کاربردش بستگی داره . اگه یکم اطلاعات بیشتری میدادین پیشنهاد آسان تر میشد
      مثلا اگه توشهری استفاده کنی هیچکدوم برای بلند مدت جواب نمیدن
      (( یکی از آشنا هامون سمند LX دارن فرمونش ایراد پیدا کرده و نزدیکه دو سه روزه که ماشین تو نمایندگیه … در ضمن قطعه مذکور یک بار تعویض شد ولی جواب نداد الان دوباره طرف منتظر قطعه اس ماشین هم مدل 93 بود ! ))
      پارس هم زیاد تعریف و تمجید نداره ولی مدل فیس لیفت جدیدش نسبتا به سمند گزینه مناسب تری بنظر میاد با اینکه قیمت نا مناسبی در برابر کالای دریافتی داره…
      به هر حال این تجربه و برداشت بنده از ماشینها بود
      من به شما دوست عزیز توصیه می کنم :تا اطلاعات کافی بدست نیاوردید هرگز دست به خرید نزنید که پشیمونی بدنبال داره
      بنده باز هم تاکید میکنم در خرید عجله نکنید و از اطلاعات و تجربیات سایر دوستان استفاده کنید .
      موفق باشید .

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    قیمت 28هزار دلار برا این کوچولوی 157 اسبی زیاد نیست؟!
    Mini Cooper Hardtop S با قدرت 189 و شتاب 6.1 و قیمت 25هزار دلار گزینه خیلی بهتریه،هم ظاهرش خیلی قشنگتره و هم داخلش،به عکس داخل این فیات که نگاه کردم سرگیجه گرفتم!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.