تست مقاومت فیبر کربن در برابر فشار دستگاه پرس هیدرولیکی

اینترنتِ امروز از تخریبِ بدون‌دلیل لذت زیادی می‌برد؛ موضوعی که مطمئناً سبب محبوبیت بالای کانال‌هایی مانند “Hydraulic Press Channel” در یوتوب شده است. اگر با این کانال آشنایی ندارید، باید گفت که در هر کدام از ویدیوها، یک مکانیک فنلاندی با دستگاه پرس هیدرولیکی، چیزها را خرد می‌کند. امّا این بار، وی قطعات فیبر کربن را مورد آزمایش قرار داده است.

carbon-fiber-tube-vs-hydraulic-press
فیبر کربن علاوه بر وزن کمی که دارد، به خاطر مقاومت بالایش شناخته شده است. امّا برخی قطعات از جنس این مصالح کمپوزیت نمی‌توانند فشار ۱۰۰ تُن پرس هیدرولیکی را تحمل کنند. لائوری ووهنسیلتا (Lauri Vuohensilta)، مالک کارخانه در این ویدیو، چهار آیتم مختلف از جنس فیبر کربن، شامل سه استوانه با قطرهای متفاوت و یک قطعه صفحه‌ای با لایه‌بندی ضخیم با عنوان «ساندویچ» به همراه آورده است. اولین لوله به صورت افقی در زیر فشار صاف شده و به راحتی تخریب می‌گردد. دو استوانه دیگر به صورت قائم در زیر دستگاه پرس با انرزی بیشتری خورد شده و منظره جالبی را ایجاد می‌کنند.

carbon-fiber-sandwich-vs-hydraulic-press
امّا «ساندویچ» بهترین نمایش را از مقاومت فیبر کربن ارائه می‌دهد. اولین تلاش برای خراب کردن این قطعه، بی‌نتیجه باقی می‌ماند. استفاده از یک ابزار فشار با قطر کوچک، اثر بزرگتری بر روی متریال می‌گذارد، ولی آن را فشرده نمی‌کند. در نهایت، «ووهنسیلا» یک مهره بزرگ را بر روی این صفحه فیبر کربنی قرار می‌دهد؛ مهره‌ای که پس از فشار دستگاه پرس، به نظر می‌رسد که ناپدید شده باشد. نیروی وارده باعث شده که مهره به داخل ساندویچ نفوذ کرده و در یکی از لایه‌های آن شکستگی ایجاد شود، ولی در عین حال، سایر لایه‌ها دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

Fiber Carbon
بنابراین اگر یک بال فیبر کربنی بر روی خودرویتان دارید، می‌توانید با نشان‌دادن این ویدیو به دوستانتان، میزان مقاومت متریال به کار رفته را به آنها یادآوری کنید. [دانلود ویدئو]

منبع: automobilemag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

13 دیدگاه

    1. Pagerrari LaZonda
      سوابق: (319 دیدگاه) ,

      کربوتیتانیوم نیست تازه.

      فقط فیبر کربنه.

      اگه کربوتیتانیومی بود پرس هیدرولیکش کم میاورد:-)

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Mohammadreza
      Mohammadreza
      سوابق: (152 دیدگاه) ,

      مطلب خیلی جالبیه. اما یه سوال چون من کلا فیزیکم زیاد خوب نیست.
      وقتی برای خودرو استفاده بشه مقاومتش چطوره؟
      و اینکه در حین تصادف چقدر نیرو وارد میشه‌ (به ۱۰۰ تن میرسه اصلا)؟
      مقطع تصادف هم مهمه دیگه صد در صد که کجا و چقدر باشه

      پاسخ
      1. REVENTоN 👍
        سوابق: (133 دیدگاه) ,

        داداش این سوالی که تو پرسیدی باید رفت فیزیک هالیدی جلد مکانیکشو خوند تا بشه جوابش داد
        بعدشم این از بیخ اشتباهه فشار صد تن نداریم ما
        P=F/a
        F= mg
        که در نتیجه میشه واحد آن میشود
        کیلوگرم جابجایی بر زمان به توان دو متر مربع
        که همانطور که میبینید نویسنده بی سواد این متن (نه مترجم) فقط تن (کیلوگرم رو استفاده کرده که این نیس
        حالا بحث ضربه j=یادم نیس😂
        جدی بحث مهندسیه شوخی نیس

        پاسخ
  1. سعید
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    اگه من این پرس رو داشتم از کار و زندگی میفتادم، همش دنبال یه چیزی بودم بزارمش زیر پرس، لامصب خیلی حال میده، مثلا موبایل قدیمیتو…

    پاسخ
  2. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    چه قدر تست بی خودی بود مگه میشه یه بافت تو پر و به هم چسبیده رو با یه سری اشکال هندسی استوانه ای تو خالی مقایسه کرد؟ جای فیبر کربن چوب جنگلی هم میذاشتن همین نتیجه به دست میومد / ورق فولادی میذاشتن هم همین نتیجه /
    واقعا گاهی اوقات خنده دار میشه
    همون بهتر برن موش پلاستیکی پرس کنن

    پاسخ
  3. sami
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    نوکیا 1100 رو عمرا بتونه خورد کنه 😀 😀 😀

    پاسخ
  4. آرش
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    2 تا چیز یاد گرفتم 1-فیبر کربن خوبه 2-لهجه انگلیسیم از بعضی اروپایی ها بهتره!

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل محمد زمانلو
    محمد زمانلو
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    کاش در کنار این چند قطعه ی فیبر کربن از قطعات هم اندازه ای از فولاد و آهن هم یه تستی می گرفت و با هم مقایسه می کرد بد نبود. لااقل درکش واسه خیلی ها راحت تر بود.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.