اطلاعاتی از موتور دورانی آینده مزدا

مزدا وقتی در نمایشگاه موتور شوی توکیو در سال گذشته، کانسپت RX-ویژن را به نمایش گذاشت، سر و صدای زیادی در بین هواداران ایجاد کرد. حالا هم با اشاره به امکان استفاده از یک موتور دورانی با توربوشارژر برای خودروی اسپورت تولیدی در آینده، به شور و اشتیاق موجود افزوده است.

Mazda RX-VISION Concept
Mazda RX-VISION Concept

بسیاری از طرفداران مزدا، مدت‌هاست که انتظار یک جانشین شایسته برای مدل اسپورت نمادین RX-7 را می‌کشند. در حال حاضر، تنها چیزی که می‌دانیم این است که این مدل ۲ در برای پیشرانه از یک موتور اسکای‌اکتیو دورانی استفاده خواهد کرد. ولی اکنون تتسوشی ماروتانی (Tetsushi Marutani)، معاون مدیریت نیرومحرکه و پیشرانه از برخی جزئیات شرایط موتور جدید خبر داده است.

1993–1995 Mazda RX-7
1993–1995 Mazda RX-7

«ماروتانی» به این موضوع اشاره می‌کند که پیشرانه‌های دورانی دارای مشکل در ارائه یک گشتاور بهینه در سرعت‌های پایین‌تر هستند و استقاده از یک توربوشارژر (یا حتی یک جفت از آنها) این مشکل را حل خواهد کرد. «القای اجباری» در حال حاضر، تبدیل به یکی از استانداردهای صنعت خودروسازی برای بهبود عملکرد موتورها با حجم کوچکتر شده است. بر این اساس، مزدا در حالی که به استفاده از چنین تنظیماتی برای رودسترش، یعنی MX-5 میاتا اصرار دارد، احتمالاً نسل بعدی مزدا اسپید3 هاچ‌بک نیز از توربوشارژر بهره خواهد برد.

1993–1995 Mazda RX-7 1.3-liter twin-turbocharged rotary engine
1993–1995 Mazda RX-7 1.3-liter twin-turbocharged rotary engine

بدون هیچ‌گونه جزئیات بیشتر در مورد عملکرد مدل تولیدی RX، می‌توان تنها به شنیده‌ها اتکا کرد که از قدرتی بالاتر از ۴۰۰ اسب‌بخار برای یک موتور ۱/۶ لیتری حکایت دارند. مسلماً این میزان از قدرت برای یک موتور جمع‌وجور با توربورشارژر نیز قابل‌توجه است، ولی اینکه این موتور به صورت تنفس طبیعی باشد، اندکی مشکوک است.

Mazda rotary engine cutaway
Mazda rotary engine cutaway

البته مزدا هنوز در مورد زمان ارائه جانشین RX سخنی به میان نیاورده است، ولی با توجه به اینکه سال آینده، پنجاهمین سالگرد موتور دورانی این برند است و صدسالگی کمپانی مزدا را نیز در سال ۲۰۲۰ در پیش داریم، حتماً زمان مناسبی برای رونمایی از یک «مدل با اهمیت» خواهد بود.

Mazda RX-Vision concept
Mazda RX-Vision concept

در همین حال، «ماروتانی» تأیید کرده که هر دوی این تاریخ‌ها، با معرفی‌ها تکنولوژی‌های جدید و از جمله، موتورها، گیربکس‌ها و یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک جشن گرفته خواهد شد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، کانسپت RX-ویژن زیبایی بسیار چشمگیری دارد و اگر استایل آن به مرحله تولید راه پیدا کند، مطمئناً نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب خواهد کرد. همچنین خوشبختانه مزدا هیچ‌گاه خودروسازی نبوده که تجربه رانندگی را در محصولات جدیدتر فدا کند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

17 دیدگاه

  1. بنتلی
    سوابق: (1045 دیدگاه) ,

    این قدرت خیلی فوق العادس نسبت ب حچم موتور،ولی وقتی تونستن موتور دورانی با قدرت بالای1000اسب تولید کنن چرا باید دوباره موتور ضعیف تر برا یک خودرو اسپورت بزارن!واقعا دلیلشو نمیفهمم!ینی هیچ اشتیاقی برا رقابت با بوگاتی و مک لارن و فراری و پورشه و… ندارن؟

    پاسخ
    1. سامان اذری
      سوابق: (1472 دیدگاه) ,

      ایول به مزدا
      کیفیت مزدا تو کل دنیا ثابت شده هست
      ببینیم چی میشه مزدا گفته به قیمت پایه کامارو میخواد کوروت رو شکست بده
      اگه واقعا قیمتش 25 هزار دلار باشه میشه حدود 85 تومن
      خیلی عالی میشه
      از مناطق ازاد میشه وارد کرد

      پاسخ
    2. سامان اذری
      سوابق: (1472 دیدگاه) ,

      بنتلی

      میتونن تولید کنند ولی استهلاک موتور میره بالا

      پاسخ
      1. king 918
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        خب بنتلی جان همه چیز که فقط اسب بخار نیست خیلی ملاک های دیگه هم هست که باعث میشه ماشین هایی که گفتی سریع حرکت کنن
        مثلا پورشه باکستر اسپایدر با 375 اسب بخار شتاب 3.9 ثانیه داره یا فراری f430با 490 اسب بخار به 320 کیلومتر میرسه
        البته نمیگم مزدا نمیتونه اما ریسک و هزینه تولید همچین ماشین هایی برای هر خودروسازی سخته مثلا پورشه برای ساخت 918 ضرر هم کرده و اون سودی که میخواسته نرسیده فقط به خاطر اینکه از بقیه جا نمونه حالا سوال اینجاست این کار رو چرا باید مزدا انجام بده در صورتی که هیچ کس از مزدا انتظار با بوگاتی و مکلارن و. فراری و پورشه رقابت کنه ……..

        پاسخ
    3. هومن توسکی
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      دوست عزیز اون ماشین ها با حجم های بالا به این توان رسیدن تقریبا به ازاری هر لیتر 100 اسب …. بعد فقط اسب بیشتر مهم نیست که وگرنه از موتور کشتی یا قطار استفاده میکردن … بعضی اوقات تکنولوژی هستش … حجم پایین سیلندر ها و کوچک شدن موتور در نتیجه سبک شدن موتور … دور موتور بالا و حذف حرکت رفت و برگشتی پیستون ها در نتیجه کاهش اتلاف انرژی شتاب گیری مثبت و منفی پیستون ها … حذف سوپاپ ها و کم کردن قطعات اصطحلاک پذیر

      پاسخ
    4. هومن توسکی
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      اون شرکت ها هیچ کدوم موتور دورانی تولید نمیکنند و موتور سیلندر پیستونی تولید میکنند

      پاسخ
  2. Amir amini
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    من عاشق سری rx ام مخصوصا rx8 یادش بخیر تو اندرگراند اسپورت میکردیم میگشتیم باهاش چه فرمونی داشت

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    این موتور وانکل خیلی بازده بالایی داره هااااااا
    حیف ک مشکل آلایندگی و ساییده شدن سر روتورش بالاس وگرنه بهترین مدل موتور احتراق داخلی میشد
    اگر مزدا بتونه تا قبل از اینکه همه ماشینا برقی بشن راهی برای حل این مشکل پیدا کنه دنیای خودرو رو تکون میده

    پاسخ
  4. sina
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    اینا از یه موتور وانکل ۱.۶ لیتری بالای ۴۰۰اسب میکشن بیرون حالا فرغون سازان ما میان یه موتور ۱.۷ لیتری رو توربو میکنن ۱۵۵ اسب میکشن بیرون، کلی خوش حال هم میشن.

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    با این حجم موتور، قدرت موتور خارق العاده هست، مزدا روی موتورهای جدید، از سالها پیش داره کار میکنه.

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    قیافش چقدرخفنه برخلاف شرکتهای دیگه که به موتوروانکل اعتقادی ندارن مزداتمام تمرکزش روی تولیدموتوروانکل است دراین زمینه سرامدهمه شرکتهای خودروسازی است.

    پاسخ
  7. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    مزدا خیلی باهات حال میکنم ،
    نه به خاطر ماشین هات که خیلی عالی ان !
    بخاطر اسم ات که از اهورامزدا گرفتی ، دمت گررررم …

    پاسخ
    1. هومن توسکی
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      من اول فکر کردم حرف شما از روی تعصبات است اما با مراجعه به ویکی پدیا دیدم حق با شماست …. بسیار جالب بود و ممنون از اطلاع رسانی

      پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    این چیه دیگه
    پسر مخم سوت کشید خیلی محشره (البته مزداست دیگه)
    قیافش به نظر من عالی و خخفنه وتک هرکی موافقه
    بزنه موافقه معطل نباشید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.