راهنمای مسابقات رالی قهرمانی جهان

WRC، مسابقات رالی قهرمانی جهان است که زیر نظر فدراسیون جهانی اتومبیلرانی ،  FIA، برگزار می‌شود و در کنار مسابقات فرمول یک، WTCC (ویژه اتومبیل‌های بزرگ و تفریحی) و WEC (استقامت خودروهای اسپورت)، یکی از چهار رقابت اتومبیلرانی در سطح جهان محسوب می‌شود.

2014 World Rally Championship
2014 World Rally Championship

چگونگی رقابت در WRC

یک رالی قهرمانی جهان به صورت ساده و مختصر می‌تواند به این صورت شکل بگیرد: اول از همه، نیاز به یک جاده پر پیچ و خم خواهد بود که از بین تپه‌ها عبور کند. احتمالاً راهی که مخصوص تراکتور‌ها ساخته شده و معمولاً خودروهای خارج‌جاده از آن عبور می‌کنند، انتخاب مناسبی خواهد بود. پس از انتخاب جاده، باید مسیر ورود اتومبیل‌های متفرقه را به آن قطع کرد و برای راننده‌های با مهارت و جسور، برای رانندگی در این جاده، دعوتنامه فرستاد. سپس به راننده‌ها اجازه داده می‌شود تا ۲ دور کامل در پیست با سرعت نرمال حرکت کنند و همراه با دستیارانشان از مسیر، یادداشت‌برداری کنند. این کار در اصطلاح recce یا «گشت‌زنی برای شناخت موقعیت مسیر» گفته می‌شود و تیم‌ها از خودروهای جاده‌ای خاص و با اندکی تغییرات، در آن استفاده می‌کنند.

بعد از انجام این کار، راننده‌ها، خودروهای هاچ‌بک خود را به همراه می‌آورند و همراه با کمک‌راننده و اطلاعاتی که از مسیر مسابقه به‌دست می‌آورند، تمام توانایی خود را در رانندگی به نمایش می‌گذارند. این کار برای حدود ۱۸ مسیر و جاده مختلف تکرار می‌شود و ۳ روز به طول می‌انجامد. اینجاست که می‌توان گفت یک رقابت تمام‌عیار در رالی قهرمانی جهان (WRC) برگزار شده است. رقابتی سخت که مهارت بالایی را در رانندگی می‌طلبد و بی‌دلیل نیست که در توصیف رانندگی در رالی می‌گویند:

به عنوان یک راننده فرمول یک، از یک پیچ، هزار بار گذر خواهید کرد، ولی در مسابقات رالی، از هزار پیچ، فقط یک بار عبور می‌کنید.

امتیازات به سبک مسابقات فرمول یک، برای ۱۰ نفر برتر تقسیم می‌شوند. برنده رالی، صاحب ۲۵ امتیاز می‌شود، نفر دوم ۱۸ امتیاز و نفر سوم نیز ۱۵ امتیاز دریافت می‌کند. در رقابت‌های WRC، یکی از ایستگاه‌ها در آخر مسیر به عنوان یک ایستگاه ویژه و یا پاور-استیج شناخته می‌شود و سریعترین راننده‌ها در این ایستگاه، به ترتیب ۳، ۲ و ۱ امتیاز دریافت می‌کنند. بنابراین، حداکثر امتیاز برای یک راننده با احتساب ۲۵ امتیاز برای نفر اول شدن و ۳ امتیاز پاور-استیج، ۲۸ امتیاز خواهد بود.

2014 World Rally Championship
2014 World Rally Championship

نوع خودروها

منحصراً هاچ‌بک. با این وجود، این خودروها، برای شرایط بسیار سخت تدارک دیده شده‌اند و در واقع، فقط بدنه و شاسی آن‌ها از کمپانی سازنده خارج شده است. تیم پشتیبان، برای ناهمواری‌های جاده، معمولاً از یک سیستم تعلیق خاص استفاده می‌کند. همچنین موتور ۱/۶ لیتری توربو برای پیشرانه خودروها درنظر گرفته می‌شود. این موتورهای کوچک، می‌توانند قدرتی به اندازه ۳۲۰ اسب‌بخار و ۴۲۰ نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کنند و ۱۲۰۰ کیلوگرم خودرو را با شتاب زیاد و در مدت ۳/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ثانیه برسانند. همه‌ی این‌ها، به لطف سیستم دیفرانسیل چهارچرخ است.

2014 World Rally Championship
2014 World Rally Championship

راننده‌ها

رقبای مختلفی در این مسابقات حضور دارند. مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های رالی ۲۰۱۳ کسی نیست جز سباستین اوژیه فرانسوی، راننده تیم فولکس‌واگن. جاری‌ماتی لاتوالا از فنلاند که هم‌تیمی اوژیه است، نیز یکی از مدعیان خواهد بود. فورد، سعی دارد خود را به فولکس‌واگن بیشتر نزدیک کند و به همین خاطر نیز از راننده سابق مسابقات فرمول یک و قهرمان مسابقات گرند پری، رابرت کوبیکا استفاده کرده است. رابرت کوبیکا ثابت کرده که می‌تواند با سرعت بسیار زیاد، حرکت کرده و در همین حال، کنترل خودرو را درون جاده حفظ کند. میکو هیروونن در قالب تیم سیتروئن به رقابت‌های رالی جهانی بازگشته است و می‌خواهد ثابت کند که هنوز هم یکی از بهترین رانندگان رالی است. سیتروئن، پس از ۹ سال یکه‌تازی سباستین لوب و سپس بازنشستگی او، سال بدی را پشت‌سر گذاشته و همراه با استعداد جوانی چون «مدز اوستبرگ» و راننده نه‌چندان جوان، ولی با استعداد به نام «کریس میک» قصد دارد تا حداقل در برخی‌ رقابت‌های رالی امسال، صاحب عنوان شود.  و در نهایت، تیم نوپای هیوندای را داریم که در بازار نقل و انتقال، توانست راننده‌ی محبوب خود، تیری نوویل را حفظ کند؛ کسی که در رالی ۲۰۱۳، رقابتی شانه به شانه با اوژیه ایجاد کرده بود. خودروی دوم هیوندای دارای رانندگان مختلفی  خواهد بود که با راننده قهار آسفالت، دنی سوردو آغاز خواهد کرد.

2014 World Rally Championship
2014 World Rally Championship

مکان مسابقات

سرتاسر جهان، محل برگزاری رالی قهرمانی جهان خواهد بود. موناکو، یا همان رالی مونت‌کارلو، به صورت سنتی، آغازگر فصل مسابقات است. در مسیر رالی موناکو، ترکیبی فوق‌العاده از مسیرهای آسفالتی کوهستانی برف‌گیر و یخ‌زده و وجود دارد. راننده‌ها در ساعات شب از ایستگاه کل دو تورینی عبور خواهند کرد؛ ایستگاهی که به « شب چاقوهای بلند» مشهور است. پس از این رقابت، تنها رالی سراسر برفِ سال در کشور سوئد برگزار می‌شود. بقیه تقویم مسابقات، شامل مسیر‌های سنگ‌فرش و سنگریزه است و یکی از رقابت‌های هیجان‌انگیز دیگر، رالی فنلاند است که به «گرند ‍پری فنلاندی» معروف است که خودروها از میان جنگل، با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، گذر می‌کنند.

تقویم کامل مسابقات در سال ۲۰۱۴ میلادی

تقویم کامل مسابقات در سال ۲۰۱۴ میلادی
تقویم کامل مسابقات در سال ۲۰۱۴ میلادی

نحوه تماشا و دنبال‌کردن مسابقات

مشکل اصلی مسابقات WRC، عدم ‌پوشش رسانه‌ای و آشنایی لازم در میان مردم است. در اروپا، مسابقات فرمول یک، حرف اول را می‌زند و در امریکای شمالی نیز مسابقات نسکار (NASCAR)، همه را پای تلویزیون‌ها می‌نشاند. از این‌ گذشته، فرمت رالی‌های قهرمانی جهان نیز به شکلی نیست که بتوان با روش‌های معمول، تمام یک رقابت را با جزئیات آن پوشش داد. بنابراین بیشتر شبکه‌های تلویزیونی ترجیح می‌دهند که به صورت خلاصه و یا حتی در یک بخش کوتاه خبری آن را پوشش دهند. همچنین بعضی وب‌سایت‌های اینترنتی نیز در بخش برنامه‌های ورزشی خود، این مسابقات را مدّنظر قرار می‌دهند. سایت ویژه این رقابت‌ها WRC.com، به صورت زنده، زمان شرکت‌‌کننده‌ها و ایستگاه‌ها را نشان می‌دهد. در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر نیز اکانت‌های رسمی WRC مشغول فعالیت هستند و می‌توانند برای دنبال‌کردن لحظه به لحظه رقابت‌ها، مورد استفاده قرار گیرند. کانال تلویزیونی WRC TV نیز در صورت امکان دسترسی به آن، منبع خوبی برای اطلاعات بروز و دست اول در مورد این رقابت‌ها خواهد بود.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

48 دیدگاه

  1. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    خیلی ممنون پدال اطلاعات مفیدی بود.
    امیدوارم سیتروئن اول بشه.
    P E U G E O T

    پاسخ
    1. saeed sj
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام یه سوال داشتم ربطی به موضوع پست نداره ما خودمون سورن موتور ملی داریم ولی قطعاتش و تعمیرکارش کمیابه مخصوصا شهرستان دور از مرکز استان بعد از یک سال هم زقش در اومده یکی از آشناها هم کیا اسپورتیج داره میگه از وقتی خریدم فقط روغن و بنزین و فیلتر و اینا خرجش کردم ویه بارم تعمیرگاه نبردم تازه دست دو هم خریده صفر نیست به نظرتون راست میگه؟لطفا کسایی که این ماشین ها رو دارن یا مطمئن هستن که چطوریه ماشین جواب بدن منظورم فقط کیا نیست هیوندا مزدا و کلا وارداتیهاست ممنون

      پاسخ
  2. mahsa
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    پژو تو طرفدار فرانسه ای نه؟

    پاسخ
    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      طرفدار فرانسه نیستم فقط طرفدار پژوسیتروئن.

      پاسخ
      1. SALAR
        سوابق: (378 دیدگاه) ,

        طرفداری زیاد هم خوب نیست .

        پاسخ
  3. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    از رالی متنفرم رانندگی تو پیست رو بیشتر دوست دارم.
    با سوپراسپرنها نه با این جیگولیهای 4 سیلندر.حیف
    فرمول 1 فرناندو آلونسو بهترینه

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      جای کشور ما در این لیست خالیه . چیزی که کشور ما زیاد داره جاده های ناهموار غیر استاندارد برای رالی هست!!!!!!!!!!!

      پاسخ
    2. SALAR
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      توفیق جان از شما بعیده با436 دیدگاه .

      پاسخ
  4. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    دوستان میدونم غیر مرتبطه ولی اینارو باید بگم:
    دوستان و کسایی که درباره موضوعی با من بحث و گفتگو می کنن بدونن که من به هیچ وجه نظراتشون رو دیسلایک نمی کنم حتی اگه مخالفه نظر من باشه.
    و فقط نظرات کسایی که می خونم رو اگه باهاش موافق بودم لایک می کنم و اگه مخالف بودم دیسلایک می کنم. اینا رو گفتم چون 2و 3 نفر آدم مریض هستن که بدون هیچ علتی دیسلایک می کنن و وقتی من با کسی بحث می کنم اینا میرن بدون هیچ علتی کامنت کسی که دارم باهاش گفتگو می کنم رو دیسلایک می کنن که رابطه دوستانمون رو خراب کنن. نمونش هم تیتر سقوط هواپیما در پیست درگ که نظرات دوستان بدون هیچ علتی دیسلایک کردن.
    واقعا متاسفم براشون.

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      پژو جان منم باهات موافقم.

      ولی اصلا نباید به لایک ها و دیسلایک ها توجه کرد.

      ادم به هرکی دروغ بگه ، به خودش نمیتونه دروغ بگه.پس خودش میتونه

      بفهمه که چه جور ادمی میتونه باشه.البته من یک حدس هایی میتونم بزنم

      که چه کسی هست.

      من بار ها و بار ها با زیگما و دیگر دوستان بحث و جدل و بی ادبی هم

      کردم.ولی زمانیکه حرفشون حق و درست بوده لایک کردم.نیازی به گفتن هم

      نیست ولی با این کارها وجدان هر کسی برای خودش روشن میشه.

      البته لازم به ذکر است که منظورم اصلا و ابدا اقای زیگما نیست.

      زیگما جان یک موقع مثل پست اون هواپیما به خودت نگیری.من خودم 2 الی

      3 تیکه خوب از شما دیدم.ولی هستند افرادی که …….

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    دست عکس بردارا و پدال درد نکنه.فورد رو خیلی دوسش دارم و خوشم میاد اول بشه

    پاسخ
  6. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    من هم امیدوارم که فولکس واگن برنده ی مسابقات بشه.ولی نباید از تبهر

    و تجربه ی فرانسوی ها چشم پوشی کرد.

    من نمیدونم هیوندای اونجا چی میگه.تو بیا برو نسل جدید جنسیس رو جمع

    کن بابا.با اون قیافه ی ضایعش.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1683 دیدگاه) ,

      حاجی اصلا بین ماشین هیوندای و 3 تا کمپانی دیگه تو عکس فاصلس…فک کنم هیوندای اومده تو رقابت ها که بگه گاری های بی اصالتش میتونن راه برن

      پاسخ
    2. SALAR
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      میلاد جان باید به حقوق هر شرکتی احترام گذاشت . . . .

      پاسخ
  7. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    اگر این ماشین های رالی به ایران بیان و مورد استفاده قرار بگیرند ،

    قول میدم که تا 10 الی 15 سال به جلو بندی و عقب بندی هیچ احتیاجی

    پیدا نکنند.

    از اقای انیس حسینی هم کمال تشکر رو دارم.خیلی خیلی مفید بود.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
  8. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    اگه سیتروئن تو هیچ زمینه ای خوب نباشه، تو رالی انصافا خوبه!

    پاسخ
  9. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    با یکی از شکارلحظه ها خیلی حال کردم..
    این شرکت کننده های مادر مرده بایستی اینجوری از تو آب برن…

    پاسخ
  10. مصطفی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    تماشا کردن چنین مسابقاتی خیلی هیجان داره

    پاسخ
  11. mammad
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    مسابقات رالی خیلی مسابقه های خطر ناک وپر هیجانی است ولی اعتماد به نفس و زیرکی میخواد

    دوستان سوالی داشتم جدا از این موضوع
    چه کار کنیم که ماشین خراب شه در حدی که طرف اعصابش از دست ماشین خورد بشه ولی برای درست کردنش هزینه ی کم داشته باشه؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. sahand
      سوابق: (139 دیدگاه) ,

      اووووووووووووووو,
      ماشین باباتو میخوای بخری یا پدزنتو!
      🙂

      پاسخ
      1. mammad
        سوابق: (79 دیدگاه) ,

        ای بابا دیگه دیگه……
        یکی از این گزینه ها ولی نمی خوام بخرم میخوام خرابش کنم که دلم راحت شه
        حالا چه کنم؟؟؟؟؟؟

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود.

          من میگم شکر بریز تو باکش.

          اونوقت باید کل باک باز بشه.شسته بشه.ریل سوخت و

          انژکتور ها و … شسته بشه.شایدم تعویض.

          اگرم برقی بخوای انجام بدی و اذیت کنی باید بری سراغ

          سیم کشی و سنسورها.اگه اطلاعات دقیق تر خواستی بهم

          بگو.

          در ضمن من فضولی نمیکنم.ولی بهت پیشنهاد میکنم تا

          مشکلت با گفتمان حل کنی.تو مردی.برو م3 یک مرد حرفتو

          بزن.

          ((( ایران و المان )))

  12. احمد.ف
    سوابق: (463 دیدگاه) ,

    بسیار جالب بود و اطلاعات مفیدی داشت من کلی درباره مشخصات خودروهای رالی سرچ کردم نتیجه جالبی به دست نیاوردم. مطلب مفیدی بود.

    من شخصا دوست دارم فورد قهرمان بشه !

    پاسخ
  13. احمد.ف
    سوابق: (463 دیدگاه) ,

    اگر ممکن است درباره بقیه مسابقات رالی هم مطلب بگذارید از جمله WRC2 , WRC3

    پاسخ
  14. پژمان
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    تا کی باید ماشین های آشغال ایرانی را سوار شیم

    پاسخ
    1. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
      سوابق: (620 دیدگاه) ,

      بسمه تعالی

      پژمان جان تا زمانیکه همین جور بدون هیچ تلاشی بریم ماشینای این سایپا و ایران خودروی آشغالو بخریم!

      پاسخ
  15. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    پژو جان یعنی پژو دومین خودروساز برتر اروپاست!

    پس باید ماشین هایی مثل فراری،بنز،پورشه،بی ام و،آستون مارتین، آئودی و… که از تولید کنندگان اروپا هستند،وهمشون از پژو بهترن باید برن بمیرن.

    پاسخ
    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      سینا جان کاری نداره بهت منبع مشخص می کنم برو بخون که پژو بعد فولکس در اروپا دومه:
      1- پدال، دنیای خودروها، خودروهای فرانسوی، پژو رو انتخاب کن بخون.
      2- در گوگل کلمه (تاریخچه پژو ویکی پدیا) رو جستجو کن و برو بخون.
      منابع معتبر تر از این دیگه نداریم.

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        سینا جان پژو درست میگه.

        پاسخ
  16. mahsa
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    دقیقا باهات موافقم پژو
    ماشینای فرانسوی هرچی که باشن از کره ای ها خیلی بهترن

    پاسخ
  17. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    پژو جان نیامدی به جیمیل من سر بزنی؟؟؟!!!

    اتفاقا تقصیر بیشتر بی کیفیتی ها تقصیر پژو است.چرا؟؟؟

    جواب خیلی واضحه.اگر وجهه و تصویر یک خودروساز در دنیا برای خودش مهم

    بود ، هیچ وقت حاضر نمیشد که محصولاتش با کیفیت پایین ، در هر کشوری حتی

    انگولا تولید بشه.پس این شرکت دنبال تیراژه . نه کیفیت و وجهه ی جهانی و

    سابقه ی درخشان و ….

    شما بگو بزرگترین خودروساز دنیا.چه فایده؟؟؟

    دقیقا مثل ایران.که حتی رتبه ی سیزدهم جهان رو هم به دست اورد و بالای

    ترکیه و خیلی کشور های دیگه ایستاد ولی اینکه چی به دست مردم داد ، خدا

    داند.در صورتی که ترکیه ماشین های با کیفیت تری تولید میکند.

    پس نتیجه میگیریم که پژو کیفیت رو فدای تیراژ کرد.

    به نظرت چرا همه از رنو خوب میگویند؟؟؟چرا کیفیت ال 90 از 207 هم بالا

    تر است؟؟؟به خاطر اینکه خلاف جهت پژو در ایران حرکت و عمل کرد.تیراژ رو

    فدای کیفیت کرد.چیزی که ایرانی ها چند سالی بود که نچشیده بودند.از

    همان اول هم اعلام کرد که ما اگر تولید کنیم با کیفیت تولید میکنیم.

    وگرنه تولید و عرضه نمیکنیم.اگر رنو هم مثل پژو با درصد بیشتری

    محصول خودش را دست ایرانی ها میسپرد،خدا میدونست که الان ال90 چه کیفیتی

    داشت.برای رنو مهم نیست که دومین خودروساز جهان بشه؟؟؟

    ((( شرکتی که حتی قبل از شروع تحریم ها به بهانه شراکت با فورد امریکا

    (برای حضور اجباری در بازار ایالات متحده)همکار ایرانی خود را در پوست

    گردو گذاشت و طی دوسالگذشته بیکاری هزاران نفر را به جان خرید اما

    نگاهی به ایران نکرد.همان شرکت هنرمندی که پلت فرم دهه 80 میلادی خود را

    برای تبدیل به اتومبیل روزامد اول هزاره ی سوم به ما تقدیم کرد و محبت

    را در گونه های متفاوت ولی یکسان سمند به نهایت رساند.صنعتگری که با

    پول ایرانیان گونه ی صندوقدار206را ساختاما اجازه نداد206 ارین نام

    بگیردو دست اخر با لقب 206 اس دی روانه ی بازار شد.خودروسازی که گنجشک

    206 پلاس را رنگ کرد و به جای قناری 207 قالب مشتریان بدون حق انتخاب

    ایرانی ساخت تا فریاد رسانه مستقلی چون ((( مجله ماشین ))) نیز به هیچ

    کجا نرسد!!!)))

    مطلبش بسار زیاد است.در پست های بدی کاملشو مینویسم و در جوابت میگذارم.

    راستی متن داخل پرانتز برای مجله ماشین بود.

    از خودم تعریف نمیکنم.ولی مطالعه رو تا جایی که بتونم انجام میدم.بیشتر

    بچه ها فکر میکنند که همه چیز در سایت پدال نوشته میشه.در صورتی که

    اینطور نیست.پدال و دیگر نشریات مکمل یکدیگر هستند.من با اطلاعاتی که از

    نشریات میگیرم ، هنوز تو بعضی مسائل اطلاعات کافی ندارم.وقتی به پدال

    میام و اینجا مطالب را میخونم و همینطور دیدگاه های بعضی افراد با

    تجربه و با اطلاعات رو ، چیزهای بیشتری دستگیرم میشه.

    سعی میکنم اون مطلب مجله ماشین رو بنویسم و هرچه سریعتر برات بذارم.

    منتظر باش.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      میلاد از دستت عصبانی هستم. آخـــــه پژو با فورد همکاری نکرد که! بلکه با جی ام همکاری کرد که اونا هم طبق همون توضیحاتی که دادم دیگه زیر بار خرید خودروسازی که ممکن است باعث رقابت داخلی بشه نمیرن.

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود.

        بله حق با شماست.

        من جای دیگرو خوندم و اسم فورد رو نوشتم.اشتباه تایپی بود.

        چون میخواستم تند تند بنویسم.

        ((( ایران و المان )))

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          😉

    2. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      میلاد جان اینجا جوابت رو نمیدم در ایمیل بهتره چون می خوام سوالاتمو تک تک بپرسم.
      میلاد جان آخه شما به من گفتی ایمیلم باز نمیشه من هم به شما گفتم هر موقع باز شد خبرم کن. به خاطر همین نیومدم.

      پاسخ
  18. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    زیگما جان مشکلات و عیب هارو بی خیال همه که نمی تونن پیشرفته باشن،اگه همه پیشرفته بودن و هر کشور تولید کننده ی پیشرفته ای داشت دیگه خرید فروشی وجود نداشت همه ورشکست می شدند،دیگه هیچ کشوری از کشور دیگه خرید نمی کرد.

    این ایران بد بخت همه چیز داره ولی عقل نداره که ازش استفاده کنه،از منابع زیر زمینی بگیر تا الی ماشاءالاه.ولی از یه طرف هم تقصیر ایران نیست از زمان بعد از انقلاب کشور های استعمارگر با ایران تو لج بودن و از همون اول حکومت اسلامی تو تحریم بود،چرا؟چون دینش اسلام بود و پیرو چهارده معصوم هست چرا تو زمان شاه این مشکلاتو نداشتیم چون اونا هرچی می خواستن شاه در اختیارشون می گذاشت،اونا به فکر استفاده مجانی از نفت ایران بودن تا کارخانجاتشونو به کار بندازن ولی ایران چیکار میکنه میاد هرچی نفت داره می فروشه.اونا تحمل ندارن که حکومت اسلامی اجازه نمیده تا از نفتش مجانی استفاده کنن. حالا از بحث خارج نشیم ولش کن.

    پاسخ
  19. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
    سوابق: (620 دیدگاه) ,

    بسمه تعالی

    زیگما جان مشکلات و عیب هارو بی خیال همه که نمی تونن پیشرفته باشن،اگه همه پیشرفته بودن و هر کشور تولید کننده ی پیشرفته ای داشت دیگه خرید فروشی وجود نداشت همه ورشکست می شدند،دیگه هیچ کشوری از کشور دیگه خرید نمی کرد.

    این ایران بد بخت همه چیز داره ولی عقل نداره که ازش استفاده کنه،از منابع زیر زمینی بگیر تا الی ماشاءالاه.ولی از یه طرف هم تقصیر ایران نیست از زمان بعد از انقلاب کشور های استعمارگر با ایران تو لج بودن و از همون اول حکومت اسلامی تو تحریم بود،چرا؟چون دینش اسلام بود و پیرو چهارده معصوم هست حالا از بحث خارج نشیم ولش کن.

    پاسخ
  20. مرتضی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام
    من نظرم رو به عنوان کسی که کار تعمیرات کرده مینویسم
    بدترین خودروهایی که تعمیر کردم پژو بوده و فرانسوی نه تنها زود مستهلک می شوند بلکه بد دست هم هستند و قیمت قطعات بالا دارند
    در ضمن اول شدن در مسابقات ربطی به دانش تولید خودرو نداره دانش تولید انبوه بسیار فراتر از طراحی چند خودرو برای مسابقات هست چون دقت وکیفیت روبات ها در تولید انبوه بسیار تایین کننده هست و محصول نهایی رو تایین میکنه تازه خیلی از موترو های مسابقه ای هم به کمک تیم های تقویت موتور طراحی میشه حتی نخود شرکت
    خودرو سازان آلمانی هم چند سالی هست که خیلی افت کیفیت دارند اون هم معلومه بعضی از مدل ها بنز حتی طراحی چین هست یعنی موتور سال 2000 رو بدنه 2014 هست
    من خودم حتی ایراد مونتاژ در مدل های بنز هم دیدم جالبه اگه تو ایمترنت نگاه بکنید فقط هم تو چین پخش شده ولی متاسفانه در ایران این مدل ها بسیار زیاد هست
    بی ام دبیلیو هم که شده مثل پراید هر روز خرابه یا سقف بازشوش یا ارور داده یا موترو واشر سر سیلندر زده واقعا افت کیفیت داشته حتی اومدم با دوستمون بریم بیرون که مشکل سنسور دنده پیدا کرد تعمیرگاه بی اتم دبیلیو یکی از شلوغ ترین تعمیر گاه ها هست
    پورشه موتور خراب هم زیاد دیدم البته شاید به خاطر قدرت بسیار بالای موترو هست ولی وقتی خراب میشه واقعا موتور منفجر میشه معمولا پیستون سوراخ میکنه البته ممکنه مشکل سوخت کشور ما باشه ولی کلا خودروهای توربو سریتر خراب میشوند به هزارو یک دلیل یک دلیلش حرارت بشتر هست که سنسور ها رو مثل سنسور اکسیژن کاملا مرخص میکنه
    به نظرم هر وقت خواستید ماشین گرون قیمت بخرید به سایت هایی مراجعه کنید که 10 مدل یا 20 مدل خودرو کم استهلاک جهان رو معرفی میکنند چون تو ایران ماشین 100 ساله استفاده میشه
    من خودم امسال که نگاه کردم تقریبا تمام مدل های لکسوس بود چند مدل تویوتا هم بود که تو ایران هم هست دو مدل بنر هم فکر کنم بود و…
    از بین این ها یک مدل رو انتخاب کنید که گرفتار تعمیر نشید
    واقعیت خودم هم کم خودرو ژاپنی دیدم به این راحتی به تعمیر بیوفته
    به هر حال یه کار یکنید گرفتار تعمیر خودرو نشید که واقعا بدبختی داره و کسی هم بلد نیست خودرو تعمیر کنه اگه هم بلد باشه وقت نداره 1 هفته وقت بذاره

    پاسخ
  21. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به نظر من فولکس واگن امسال خیلی خوب کار کرد هندلینگ بدنه جدید عالی بود و البته اژیه هم خیلی خوب کار کر که مدیون نقشه خوانی خوب فرانسوی ها بود

    پاسخ
  22. مهورا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    شرایطی وجود داره که ما هم در این سطح از مسابقات شرکت داشته باشیم بهعنوان dravil

    پاسخ
  23. Wrc
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من کاری با کشورا و.ماشینای ک طرفدارشن
    ندارم من عاشق رالی هستم و قراره بزودی یک راننده رالی شم…
    درسته پیست بهتره ولی جاده ناهموار هیجان بیشتر داره…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.