قانونی برای حرکت موتورسواران بر روی خطوط در کالیفرنیا

گشت بزرگراهی کالیفرنیا (CHP) تاریخ طول و درازی با رانندگی موتورسیکلت‌ها بر روی خطوط دارد. این تکنیک موتورسواری با اینکه هیچ‌گاه وجهه قانونی پیدا نکرده، ولی نه‌تنها از طرف جامعه رانندگی، بلکه از طرف CHP و راهنمایی و رانندگی کالیفرنیا (DMV) نیز حمایت شده است. در همین حال، وقتی در سال ۲۰۱۵، پس از انتشار یک سری استراتژی‌های ایمنی در رانندگی بر روی خطوط توسط CHP و DMV، یکی از شهروندان نسبت به این موضوع اعتراض کرد، همه چیز رو به تغییر نهاد. این شهروند ادعا می‌کرد که این دو  ارگان با ارائه یک تکنیک غیرقانونی برای موتورسواران، در واقع از قوانین و مقررات خودشان تخطّی کرده‌اند.

California  Lane Splitting
امّا هفته گذشته، مجلس ایالتی کالیفرنیا لایحه‌ای را به منظور تهیه قوانین و راهنما برای رانندگی موتورسیکلت‌ها  بر روی خطوط در این ایالت تصویب کرد. این لایحه با رأی بالای ۶۹ به صفر مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت و حالا به سرعت بر روی میز فرماندار، جری براون برای امضای نهایی قرار گرفته است. طرفداران این لایحه که بالاخره رانندگی بر روی خطوط را قانونی خواهد کرد، می‌گویند که این موضوع باعث ایمنی بیشتر و کاهش مشکلات ترافیکی در ایالت خواهد شد.

California Will Be the First State to Formally Legalize Lane Splitting
رانندگی بر روی خطوط یا lane-splitting حالتی است که به موتورسیکلت‌ها اجازه می‌دهد که در فاصله بین خط سرعت و جریان ترافیک، با سرعت بیشنری حرکت کنند. این قانون جدید در کالیفرنیا امریکا این امکان را برای موتورسواران فراهم می‌کند که با سرعت ۲۴ کیلومتر بر ساعت بالاتر از جریان ترافیک، بر روی خطوط حدّ فاصل حرکت کنند. البته رانندگی به این صورت در سرعت‌های بالاتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت ممنوع خواهد بود.

motorcycle-lane-split-0
همانند سایر قانون‌های جدیدی که تصویب می‌شوند، این قانون نیز با مخالفت‌هایی همراه بوده است. باشگاه‌ها و گروه‌های موتورسواران به محدودیت ۸۰ کیلومتر بر ساعت اعتراض داشته‌اند و این در حالی است که گروه‌های دیگر به خطرناک بودن این روش رانندگی، فارغ از شرایط و سرعت وسایل نقلیه، اشاره کرده‌اند. ولی در هر صورت، به نظر می‌رسد که این موضوع تبدیل به یک قانون خواهد شد.

Lane-Splitting-Traffic-Congestion
مطابق داده‌های اداره ایمنی ترافیک در امریکا، بیش از ۸۷ درصد از موتورسوران در کالیفرنیا بر روی خطوط حرکت می‌کنند و با تصویب قانون جدید، بالاخره کسانی که این کار را انجام می‌دهند (افسران CHP را نیز باید در این آمار قرار داد)، از برزخ قانونی موجود در گذشته، آزاد خواهند شد.

BMW-Concept-Ninety-motorcycle-side-view

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

7 دیدگاه

  1. ساسان.م
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    خداییش چقد نظم و انظباط خوبه عکس یکی مونده به آخر با روح و روان ادم بازی میکنه
    راستی ما اصلا برای موتورسوارا قانونی چیزی هم داریم؟ 😀
    من فکر میکنم تو ایران قوانین راهنمایی و رانندگی فقط برای ماشین هاست
    والا موتوریا نه چراغ قرمز میشناسن نه پیاده رو نه تابلو های راهنمایی و نه خط کشی های خیابون
    یکم دیگه بگذره از روی من و شما هم رد میشن 😐

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3640 دیدگاه) ,

    موتور سواران بی دقتی که فکر میکنن همه باید بهشون راه بدن و از هر مسیری عبور میکنن و به چراغ قرمز هم هیچ توجهی ندارند بزرگترین خطر برای رانندگی در شهر ها هستند.

    پاسخ
  3. ahmad
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    این قانون به شدت اشتباهه
    روی خطوط منطقه قرمز هست و حادثه از هر دو طرف موتور سوار رو تهدید میکنه
    موتور سیکلت یک وسیله با قابلیت مانورو تغییر زاویه بالاست
    تصور کنید حرکت اون در بزرگراه ها روی خطوط در حالی که از لاین های یک و دو (چپ و راست)* با فاصله ای بسیار کم خودرو هایی با ابعاد و جسه های مختلف از کنار اون عبور میکنن
    این زمینه ای است برای قیچی شدن موتورسیکلت و بروز حادثه!

    در تمام دنیا مرسومه که موتورسیکلت، مانند سایر وسایل نقلیه در فضای باز و بزرگ بین خطوط حرکت کنه…

    هر چند که توی کشور ما راننده های اتومبیل، اصلا موتور سیکلت ها رو نمیبیینن
    و رانندگان موتورسیکلت نیز، قانون و فرهنک ترافیکی رو!

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4265 دیدگاه) ,

    بعدا معلوم میشه که چه تاثیرات خوبی خواهد داشت.

    پاسخ
  5. آرمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خیلی هم خوبه. چرا باید موتورسیکلت تو ترافیکی که ماشینا مسببش بودن معطّل شه؟! حرکت روی خطوط، به شرطی که ماشینا هم بین خطوط راه برن_ که نمیرن و فقط بلدن به موتورسوارا غُر بزنن!_ و موتورسوارا هم با سرعت زیاد روی خطوط راه نرن، بسیار پیشنهاد خوبیه؛ چیزی که عملاً تو خیلی از بزرگراهها و خیابان‌ها (تو تهران) داره اجرا میشه. البته همکاری بیش از پیش رانندگان خودرو رو می‌طلبه.
    پیونشت: نویسنده این نظر، هم موتورسواره هم ماشین سوار، و با مشکلات و انتظارات هر دو گروه آشناست.
    باتشکر

    پاسخ
  6. علیرضا.م
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    تا حد زیادی فرهنگ رانندگی مهمه .
    اما
    طرف تو خارج وقتی رانندگی میکنه تقریباً مسائل و حواشی در ذهن اون کمتر دخالت داره .
    ببینید وقتی تو ایران همه باید در ساعت 7 صبح در اداره و یا شرکت ها و یا مدارس حضور داشته باشند خود به خود خیابان ها شلوغ می شوند و هرکسی میخواهد با ترفندی سریع تر به محل کار خود برسد این یعنی عجله و استرس در رانندگی و در بیشتر مواقع عدم رعایت حق تقدم و یا گذشتن از مسائل کوچک .
    همین مسئله در پایان ساعت کاری نیز وجود داره .
    وقتی طرف ساعت شش و یا هفت در شهر بزرگی مانند تهران از محل کار خود خارج میشه مهمترین چیز براش رسیدن به خونه و استراحته ( البته برخی افرادبه دلیل مشکلات مالی تازه شروع به مسافر کشی می کنند . )
    باید قبول کنیم مشکلات مالی و روانی تاثیر بسازیی در فرهنگ رانندگی و احترام گذاشتن به همدیگر داره . ( آسایش فکری )
    با مدریت درست می توان بسیاری از مسائل را حل کرد .
    صبح که میشه طرف از جنوب تهران میره شمال تهران
    از کرج میره تهران .
    از تهران میره قزوین
    تهران میره ….
    خودتون ببینید چقدر بی نظمی وجود داره و چقدر انرژی مردم و … صرف حمل و نقل های بیهوده میشه ؟
    یکی از مشکلات اصلی شهر های ما دو تیکه بودن شهر ها هست .( شمال – جنوب )
    باید بیشتر مراکز تجاری در مراکز شهر ساخته و خانه های مسکونی در اطراف آن البته برای خودش موضوعیه !!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.