جت مسافربری میتسوبیشی و امیدهای بزرگ برای صنعت هوافضای ژاپن

پس از 50 سال، اولین هواپیمای تجاری خطوط هوایی منطقه ای ژاپن توسط میتسوبیشی ساخته و رونمایی شد. با وجودی که ساخت این هواپیما که توسط پرات اند ویتنی طراحی شده، چهار سال از زمان‌بندی خود عقب‌تر است اما با این وجود نشانه‌های امیدبخشی برای صنعت هوافضای ژاپن می‌باشد.

Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet

میتسوبیشی می‌گوید که این هواپیما 20 درصد بازده بیشتری نسبت به جت‌های حال حاضر این کلاس دارد و پیش‌بینی تقاضای 5000 فروند از آن با محدوده 70 تا 90 صندلی طی 20 سال آینده می‌رود.

Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet
Mitsubishi Regional Jet

Mitsubishi Regional Jet FusionIPS
Mitsubishi Regional Jet FusionIPS

سیستم‌های پرواز دیجیتال همراه با چهار نمایشگر 15 اینچ LCD و سیستم‌های مدیریت پرواز و ناوبری پیشرفته گرافیکی از ویژگی‌های این جت مسافربری می‌باشند. موتورهای توربوفن پرات اند ویتنی PW1200 با 17600 پوند نیرو تا مسافت 3297 کیلومتر برد را پوشش می‌دهند. کابین با ارتفاع 2.03 متر و 78.7 سانتی‌متر فاصله صندلی تا کف باعث آسایش بیشتری می‌شوند.

آخرین هواپیمای مسافربری ژاپنی
آخرین هواپیمای مسافربری ژاپنی در سی سال پیش

میتسوبیشی برای این هواپیما 1.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و هفت فروند نسخه برای تست ساخته خواهد شد.

87 دیدگاه

  1. danial
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    ژاپنی ها معنای کلمه پیشرفت رو به طور کامل صرف کردن

    پاسخ
      1. رضا
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        اگر همین هواپیما را مردم فرانسه یا آلمان ببینند شاید پیش هواپیما های خودشان مسخره هم بکنند اما حالا ایرانی ها دیدند شاخ در اوردند

        پاسخ
        1. مجید اسکندری
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          جوری حرف میزنی انگار نمیدونی ژاپن دارای بالاترین سطح تکنولوژیه و پیشرفته ترین هواپیماهای جنگنده و مسافربری عمده سیستمها و تجهیزات کنترل و راداریشون رو ژاپن میسازه.

    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      خير زيگما جان،ولى من هم مثل شما از اين مطلب استفاده مى كنم!:)
      خيلى وقت بود كه پدال مطالب هوايى خوب نذاشته بود!

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        پس ما منظریما
        تا بهمون اسید نپاشیدن مطلبتو بذار 😀

        پاسخ
        1. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          آقا اسيد چرا؟اون موقع ماها ديگه از كامنتاى كى لذت ببريم؟!

        2. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          چشم زيگما جان،ايشالا با چندتا مطلب خوب خدمت بچه هاى پدال خواهم بود!؛)

    2. DRAGONBORN
      سوابق: (1887 دیدگاه) ,

      حتما موتور لنسر رو روش گذاشتن

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل پوری پوریا
        پوری پوریا
        سوابق: (322 دیدگاه) ,

        اخه موتور لنسر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        این حرف بود تو زدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 😐

        پاسخ
  2. علی
    سوابق: (255 دیدگاه) ,

    بیا یه کشوری که حق داشتن ارتشونداره داره انقدر پیش رفت میگنه و بعد این عربای با پول نفتشون هی میرند سلاح میخرن که قدرتمند شوند و اخرم با یه عامل از سوی امریکا مثل داعش از هم میپاشتشون.
    البته منظورم سوریه و عراق نبودا.

    پاسخ
    1. میلاد
      سوابق: (208 دیدگاه) ,

      همچین میگی که انگار ایران همه ی پول نفتا رو صرف رفاه مردمش کرده. 😐

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (255 دیدگاه) ,

        شما درست میگید میلاد جان ولی ایا میدانستید که عربستان در طی سه روز به اندازه سی روز کشور خودمون نفت میفروشه پس ببین ما مگه چقدر پول در میاریم.

        پاسخ
  3. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    خوب ولى هنوز خيلى راه بايد طى كنه تا بتونه با هم رده هاش رقابت كنه

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      نه بابا،اون جوريم نيست ديگه!تازه اول راهه!رقيباشو ببينى چى ميگى!:)

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل پوری پوریا
    پوری پوریا
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    میتسوبیشی شرکتیه که همه چیز تولید میکنه! دوستم یه یخچال داشت مارکش میتسوبیشی بود! 😐 . الانم که هواپیما زده ! ولی خدایی هواپیماش خیلی خوبه!
    کاش از اینا بیاد ایران!

    پاسخ
    1. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      اره پورى جان همه چى توليد ميكنه جرثقيل،اسانسور،كولر گازى ،من خودم چرخ خياطيشم ديدم
      ميتسوبيشى اصن در ابتدا فك ميكنم توليد كننده هواپيما و موتور هواپيما بوده

      پاسخ
      1. صفا
        سوابق: (19 دیدگاه) ,

        بله میتسوبیشی سابقه دیرینه در تولید هواپیما دارد
        در جنگ جهانی هواپیما تولید میکرده

        پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (181 دیدگاه) ,

    هواپیمای ایران 140 ما شبیه هواپیمای 30 سال پیشه اوناست !

    پاسخ
  6. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    ميشه گفت كه اين هواپيما تقريبا امريكاييه

    پاسخ
    1. fluid mechanic
      سوابق: (196 دیدگاه) ,

      دم میتسوبیشی گرم پیشفته ترین تانک ژاپن میسازه کولر گازی.ماشین. روبات .بیل مکانیکی.ماشین الات راه سازی …….کلی چیزایی که فکرشم نمیشه کرد حتی تانکش از ابراماز و لُوپارد و کلی از تانکای دنیا گرون تره حالا یه چیزه جالب ژاپن سر قرارداد تحویل اف۳۵ با امریکا به مشگل خورد حالا قراره میتسوبیشی دو مدل هواپیما جنگی بسازه از اف ۳۵ پیشرفته تر حتی تا جاهای خوبی هم پیشرفته منبع هم دو شماره اخر مجله جنگ افزار

      پاسخ
  7. مصطفی ...
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    بابا این که چیزی نیست ماهم هواپیما ساختیم ولی خیلی میل به فرود اومدن داشت تا بلند شد با صورت وسط اتوبان فرود اومد 😐 دقیقا انگار هواپیما کاغذیا بود میساختیم بچگی تا پرتش میکردیم با مخ میومد زمین 😐
    کلا ما فقط میسازیم کاری دیگه با کاراییش نداریم فقط باید بشه شکل اونی که میخوایم و تمام…
    خدایا گناه ما چیه آخه ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. DRAGONBORN
      سوابق: (1887 دیدگاه) ,

      میتسو برند مورد علاقه منه

      ولی این روزا وضعش خوب نی

      پاسخ
  8. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    توى هوا و فضا آمريكا با فاصله اى معنادار از بقيه ى كشورها جلوتره،به همين دليل هم شركت ها و صنعت هوافضاى ژاپن سعى دارن تحت نظارت و با كمك و حمايت تكنولوژيكى و فنى شركت هاى بزرگ آمريكايى پس از سال ها غيبت خودشون رو دوباره وارد اين عرصه كنن.نمونه ى بارز اين موضوع هم همين هواپيماست كه ميتسوبيشى با كمك و تحت نظر مستقيم بويينگ و پرات اند ويتنى توسعه اش داده و حتى قراره بعد از ورود به بازار پشتيبانى و سرويس دهى فنى اين هواپيما در جهان به عهده بويينگ باشه!
    نكته ى جالب براى من در عكس هاى اين هواپيما ردپا و امضاى زيركانه ايه كه بويينگ تو طراحى اين هواپيما از خودش به جا گذاشته و اون معلوم بودن چرخ هاى اصلى هواپيما بعد از جمع شدن در بدنه ى هواپيماست،يعنى چرخ هاى اصلى بعد از جمع شدن كاملاً در بدنه ى هواپيما محصور نميشن و در واقع landing gear doorوجود نداره و اين باعث افزايش فضاى مفيد درون هواپيما و اشغال كمتر فضاى داخلى به وسيله ى چرخ ها و همچنين كاهش هزينه هاى ساخت و تعمير و نگهدارى هواپيما به دليل حذف درهاى محفظه ى چرخ و مكانيزم هاى هيدروليكى و الكترونيكى مربوط به اين درها ميشه كه اين طراحى رو تنها بويبنگ در مدل ٧٣٧ به كار برده و از اونجا به اين هواپيما رسيده!اگر عكس هاى اين دو هواپيما رو مقايسه كنيد متوجه ميشيد!

    پاسخ
    1. fluid mechanic
      سوابق: (196 دیدگاه) ,

      دوست عزیز البته امریکا و روسیه که در تموم زمینه ها چیزی در صنعت هوایی کم نداره طبق خرین مقایسه که توسط معتبرترین مجله امریکایی انجام شده بین دو جنگنده اف ۳۵ و سوخو ۳۵ توی اکثر زمینه ها اف ۳۵ بازی به حریف روسی واگذار کرد بهت پیشنهاد میدم۲ شماره اخر جنگ افزار بخونی بخاطر همین هم مجله نو اور طبق مطلب معتبر اروپایی دیگه روی جلد همین ۲ ماه پیشش زده بود سوخو ۳۵ پیشرفته ترین و مخوفترین جنگنده تاریخ.تازه تو زمینه هواپیماهای م تجاری و مسافر بری هم فرانسه هم حرفاییواسه گفتن داره پس اینجورا هم نیست که فرمودی اینارو به عنوان یهم

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
        Reza :: Deutschland :: Mercedes
        سوابق: (2174 دیدگاه) ,

        هم رشته ای عزیز SU35 نسخه مخصوص جنگ دریای SU27a محسوب میشه که اونم مانور پذیر ترین جنگنده تو دنیاست…روسیه خیلی پیشرفت داره هپولی همه دست کمش میگیرن
        یه جمله بین آمریکایی ها(نظامی هاشون) هست که میگه روس ها همیشه یه چیزی دارن که میتونه ما رو غافلگیر کنه
        .
        .
        .
        الان جاش نیست در موردش صحبت کنم وگرنه یه سایت مطلب در موردش میتونستم بنویسم!

        پاسخ
        1. fluid mechanic
          سوابق: (196 دیدگاه) ,

          داداش ما نوکره همه بچهای سیالاتم هستیم ولی این بی ام و خیلی خفن اومدیا خوبه نگفتی اف ۳۵ بی ام و میسازه .صنعت فضایی روسیه وامریکا از شوخی گذشته مدیون المان نازین موقعی که برلین فتح شد دانشمندای پیشرو تو صنعت هوا فضا و….. بین خودشون تقسیم کردن

        2. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          جهت اطلاع خیلی ها ناسا اگه فون براون رو نداشت صد سال سیاه نمیتونست آدم بفرسته به ماه……………….

      2. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        دوست عزيز،كشورايى مثل روسيه و چين در زمينه ى دزدى تكنولوژى خيلى فعال هستن و در اكثر جنگنده هاى روسى مثل همون سوخو ٣٥ كه گفتى روسها از تكنولوژى هايى كه آمريكايى ها مدت ها قبل اونا رو عرضه كردن استفاده كردن و اون تكنولوژى ها رو ارتقا دادن كه من ميتونم راجب تك تك اين تكنولوژى هايى كه روسها از هواپيماهاى آمريكايى برداشتن باهات بحث كنم اما اگر خواستى تو همين پدال مراجعه كن به مطلب سوخو ٣٥ و به كامنت ها نگاه كن!اونجا با يه بنده خدايى راجب همين قضيه بحث كردم و بعضى از اين تكنولوژى ها رو توضيح دادم كه از كجا اومده!ميتونى برى ببينى!
        البته باهات كاملاً موافقم كه روس ها در زمينه ى ساخت جنگنده قوى هستند اما بحث ما اينجا راجب جنگنده نيست و راجب هواپيماى مسافربريه كه بايد بگم روس ها تو اين زمينه هيج حرفى براى گفتن ندارن!بحث من از نظر نوآورى و ارائه ى تكنولوژى هاى نوين تو عرصه ى هوافضا بود كه واقعاً آمريكا تو اين عرصه يكه تازه!
        در رابطه با فرانسوى ها كه گفتى،اگر منظورت ايرباسه كه قبلاً هم ده بار گفتم،باز هم ميگم و خودت ميتونى برى تحقيق كنى!ايرباس فقط محصول فرانسه نيست،بلكه چهار كشور فرانسه،آلمان،انگليس و اسپانيا با كلى مشكل در خط توليد و با يه شكل عجيب با هم حدود شصت درصد ايرباس رو ميسازن و چهل درصد مابقى شامل بخش هاى كامپيوترى و بخش اعظم موتورهاى ايرباس توسط آمريكا تأمين ميشه و در اصل بزرگترين سهامدار ايرباس آمريكاست!به علاوه من در مورد ايرباس هم اينو ميگم كه بيشتر از نوآورى هاى بويينگ استفاده كرده تا اينكه خودش نوآورى داشته باشه!
        ارادت:)

        پاسخ
        1. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          خير رضا جان!بخشى از موتوراى ايرباس رو رولزرويس تامين ميكنه،ولى عمده موتور هاش رو شركت هاى آمريكايى جنرال الكتريك،پرات اند ويتنى و سى اف ام توليد ميكنن كه سهم بسيار بيشترى از رولزرويس در تامين موتورهاى ايرباس دارن!

        2. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          نخیر رضا خان !
          همه موتور های ایرباسو RR تامیین نمیکنه گلم!
          تک تک برات اسم میبرم
          A318-100 موتورش PW6000 p&w هست
          تمام مدل های آ330 یا p&w هست با جنرال الکتریک
          A320neo موتورش PW1100G p&w هست
          ممکنه موتورای دیگری هم داشته باشن ولی این انجین ها هم دارن
          فراموش نکنیم بخش زیادی از موتورای ایرباس از طرفی ساخت cfm هست که طراحیش در امریکا صورت میگیره و جی ای مالک عمدش هست!!

        3. fluid mechanic
          سوابق: (196 دیدگاه) ,

          دوست عزیز من مهندس سیالاتم دانشجوی ارشد هوا فضا پس تا دلت بخواد دوست دارم با هم از این بحثا کنیم عزیزم اگه چین بگی اره اونا استاد دزدی و تقلیدن که اونم یه هنری میخواد !!!!ولی روسها واسه خودشون صاحب سبکن کهتو دنیا تمام صنعت هوا فضا بر اساس این دو تنظیم شده مثلا با زبون ساده بگم مثلا میگن سیستم موشکی فلان کشور روسی یکی دیگه امریکایی .تنها کشورهایی هم که میتونن تو فضا همدیگر هدف قرار بدن این دو کشورن .تو مطلب اولت گفته بودی هوا فضا الان اگه میگی منظورت هواپیمای مسافر بریه اره امریکا جلوتره چون روسها بوجشون خیلی کمتر و محدود تر از امریکاییاست و مساُل استراتژیک ایجاب میکنه که توتموم هم قم اصلیشون رو زمینهی هواپیمای جنگی نظامی و به تور کل و جز صنعت فضایی بزارن حالا گور جفتشون اینم یادت باشه که خیلی از سایتا ی معتبر نظامی غربی و کارشناسا پروژه اف ۳۵ بزرگترین و گرانترین شکست نظامی تاریخ ذکر کردن .حالا اگه رشته مربوطه جامدات و سیالات. هوا فضایی چیزی خوندی بحث فنی مهندسیهم راجعبه ای قضیه بکنیم .اینم بازم بگم امریکا قدرت اول رسانیه ای دنیا رو داره وی اینجوری بازم گند اف ۳۵ در امده ببین داستان چی بوده چند مورد سقوط که خود کارشناساشون گفتن بهطرز عجیبی شتاب کیٰ رو لوییس به انتهای کابین واردمشه که هنوزم نتونستن دردشو بفهمن

        4. fluid mechanic
          سوابق: (196 دیدگاه) ,

          باور کن هرچقدرم استاد باشن به پای امریکا نمیر سن جدیدن اسنودن فاش کرد امریکا تموم تکنولوژیهای

        5. fluid mechanic
          سوابق: (196 دیدگاه) ,

          باور کن هرچقدرم استاد باشن به پای امریکا نمیر سن جدیدن اسنودن فاش کرد امریکا تموم تکنولوژیهای راهبردی اصلی دنیارو به صورت جاسوسی رصد میکنه زوم اصلیشم رو کشورهای المان.فرانسه.روسیه .ژاپن.چین.کشورهای دیگه اروپایی ….ایناست البته اینجوری که گفته انگلیس.کانادا.استرالیا هم کمکش میکنن یکی دیگه از این کشورهای انگولا ساکسونم بود سازمانه جاسوسی به اسم ۵ چشم دارن که بعد این خبر هیچکدوم از مقامات این کشور تکذیب نکردن .ژاپن هم که شریک تجاری و سیاسی امریکاست شاکی شد فرانسه المانم همینطور .البته اینا هم اکه میتونستن دزدی تکنولوژی بیشتر از امریکا میکردن منتها قدرت شو نفوذ امریکارو ندارن

        6. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          دوست عزيز،اولاً من حرف شما رو تاييد كردم كه جنگنده هاى روسى هواپيماهاى قابلى هستن اما كاملاً ميتونم به شما ثابت كنم كه روس ها اكثر تكنولوژى هاى هواپيماهاى نظامى و حتى غير نظاميشون رو به تقليد از هواپيماهاى غربى به خصوص هواپيماهاى آمريكايى برداشتن!
          شما چرا ميگى روس ها دزدى تكنولوژى نميكنن؟!روس ها نبودن كه يك عدد جنگنده ى اف-٨٦ سابر رو دزديدن و به مسكو بردن تا به اسرارش پى ببرن؟!روس ها نبودن كه قبل از انقلاب يك فروند اف-٥ نيروى هوايى ايران رو كه اشتباهاً وارد فضاشون شده بود ضبط كردن و اون جنگنده رو باز كردن تا به اسرارش پى ببرن؟!تا حالا چند بار جاسوس هاى روسى كه از شركت هاى آمريكايى جاسوسى تكنولوژى ميكردن دستگير شدن؟نميدونم از اين ها اطلاع داريد يا نه؟
          روسها تكنولوژى بال متغير رو به تقليد از اف-١٤ سالها بعد روى جنگنده ى سوخو-٢٤ نذاشتن؟!
          روس ها تكنولوژى forward swept wing رو كه اولين بار در هواپيماى گرومنX-29 معرفى شده بود رو سيزده سال بعد تو سوخو-٤٧ استفاده نكردن؟ديگه از اين واضح تر؟
          طراحى ظاهرى و آيروديناميك هواپيماى سوخو پكفا(T-50) برگرفته و كپى از ديزاين اف-٢٢ و اف-٣٥ نيست؟!
          هواپيماى سوخو سوپرجت كپى آشكار ايرباس ٣٢٠ نيست؟!
          در مورد سوخو-٣٥ هم در مطلب مربوط به خودش توضيح دادم!
          تكنولوژى blended wing aircraft كه بعدها در بمب افكن بى-٢ استفاده شد،نورثروپ در دهه ى ٤٠ ميلادى در مدل YB-35 معرفى كرد!اون موقع روس ها چه حرفى براى گفتن داشتن؟!آشغال هم نميساختن!
          پى بردن به اين مسايل نياز به تخصص خاصى نداره،با يه سرچ ساده ميتونى متوجهش بشى!
          در مورد اينكه فرموديد روس ها چون بودجه ندارن هواپيماى مسافربرى در سطح هواپيماهاى غربى نميسازن بايد بگم روس ها حتى در سال هاى جنگ سرد هم كه مسائل بودجه براشون اهميت نداشت در اين زمينه حرفى براى گفتن نداشتن چون از نظر منطق طراحى و ساخت و كيفيت مونتاژ و خط توليد و همچنين تفكر ايمنى خيلى عقبتر از آمريكاييها بودن!
          در مورد اف-٣٥ هم دوتا نكته به نظرم مياد! اول اينكه چون اين هواپيما يه جهش تكنولوژيكى هستش و خيلى تكنولوژى هاى جديد زيادى رو معرفى كرد بروز اشكال تا حدى توش طبيعيه و اين نوآورى قابل تقديره اما من هم قبول دارم كه از نظر مالى شكست بوده!نكته ى دوم هم اينكه به نظر من اين هواپيما اوج تكنولوژى آمريكا نيست و اين هواپيما رو ساختن تا از فروشش به كشورهاى ديگه درآمد كسب كنن،مگرنه آمريكا هيچ وقت جنگنده هاى استراتژيك و پيشرفته اش رو در دوره هاى مختلف به كشورهاى ديگه نفروخته،مثل اف-١٤،اف-٢٢،بى-٢ اسپيريت يا خيلى جنگنده هاى ديگه!به نظر من اف-٣٥ پوششيه براى منحرف كردن افكار عمومى و بقيه كشورها از پروژه هاى سرى آمريكا در اين زمينه!
          در ضمن دوست عزيز من ده ديقه با خودم كلنجار رفتم تا متوجه شم منظور شما از كى رو لوييس!!! همون coriollis هستش!
          ارادت!

        7. علیرضا
          سوابق: (164 دیدگاه) ,

          ببخشین. من کاملا بی طرفم، اما این دوستمون fluid mechanic کاملا جهت دار و بر ضد آمریکا همیشه کامنت میذارن. تو چندین و چند پست دیگه هم دیدم که این کار رو میکنن. حالا نمیدونم داستان ایشون چیه.
          در عوض از کامنتهای دوست عزیز P.G کاملا لذت میبرم. ایشون کاملا موشکافانه و مستدل و با ذکر دلایل جامع بحث میکنن.
          ممنون

    2. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      مگه پرات اند ویتنى که این هواپیمارو طراحی کرده امریکاییه؟

      پاسخ
      1. شلبى
        سوابق: (563 دیدگاه) ,

        بله زيگما جان يه كمپانيه امريكاييه

        پاسخ
      2. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        بله زيگما جان،پرات اند ويتنى آمريكاييه ولى عمده فعاليتش در كاناداست!

        پاسخ
      3. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
        Reza :: Deutschland :: Mercedes
        سوابق: (2174 دیدگاه) ,

        درود بر همه…
        خدمتتون عارضم که پرت اند ویتنی،جنرال موتورز و رولز رویس سه شرکت بزرگ ساخت موتور هواپیما هستن البته غیر اینا هم هست مثل میکویان یا کازوورس یا حتی سلطان خودمون!
        نمیدونم ولی شاید منظور نویسنده طراحی موتور بوده چون پرت اند ویتنی اصولا تو کار هواپیمای کامل نیست و بیشتر موتورو طراحی میکنه مثالش هم F14 معروف
        .
        .
        .
        در مورد رولز رویس هم باید بگم اصل تکنولوژی مال بی ام و هستش فقط به دلایل مدیریتی به RR انتقال داده شده و با اون برند تولید میشه

        پاسخ
        1. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          البته رضا جان جنرال موتورز نيست اونى كه ميگى،جنرال الكتريكه يا همونGE!

        2. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          جنرال موتورز؟ :)))))))))))
          ماری بارا این حرفتو نشنوه که حسابی ناراحت میشه 🙂
          اون جنرال الکتریک هست دوست من

        3. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          البته باز هم خدمتت بگم رضا جان كه ميكويان كه همون ميگ ميشه كارش توليد هواپيماست نه موتور هواپيما و موتور هواپيماهاى روسى اكثراً ساخت دو شركت كليموف(klimov)و ساترن(saturn)هستن!
          دو شركت خيلى مهم توليد موتور جت رو هم يادت رفت كه يكيش engine alliance كه از همكارى جنرال الكتريك و پرات اند ويتنى به وجود اومد و بخشى از موتورهاى ايرباس ٣٨٠ رو توليد كرد و ديگرى كه خيلى مهم تره شركت CFMهست كه زير مجموعه جنرال الكتريك هست و بيشتر موتورهاى دو هواپيماى پر فروش ايرباس ٣٢٠ و بويينگ ٧٣٧ رو اين شركت توليد ميكنه و به عبارتى ميشه گفت بيشترين موتور هواپيماهاى مسافربرى دنيا رو اين شركت توليد ميكنه!
          ارادت!

        4. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          ممنون پی جی جان در مورد میکویان نمیدونستم فک میکردم خودش موتور تامین میکنه…
          این دو تا هم مخصوصا cfm خیلی معروفن ولی فک نمیکردم خیلی مهم باشه که بیارمشون
          آخه به هر حال تهشون به اون سه تا میخوره
          راستش اگه میخواستم اسم همه رو بیارم خیلی زیاد میشد مثل:
          Jetcat
          Wren
          RAM(موتور جت میسازه!!!)
          ArtesJet
          Simjet
          JetJoe
          PST
          AMT USA
          AMT Netherlands
          Merlin
          TJT
          FTE
          Home made
          Behotec
          BMT
          Generic KJ66
          Frank Turbinen
          Moores
          JDE
          Funsonic
          JPX(فک کنم ژاپنیه)
          Sophia
          Phoenix
          TurboMin
          Model Mechanics
          Trefz
          Hobbyjets Turbojet
          Trudo
          Kingtech
          Der Jet
          اینا رو قبلا تو یه انجمن عضو بودم یاد گرفتم…ته انجمن بود انصافا!!!
          راستی P.G جان رشته ات چیه؟!؟!؟!هوافضا؟!؟!؟!

        5. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          البته یادم رفت بگم که اغلب بالایی ها تو کار RC اند…من که خودم با RC بیشتر حال میکنم چن تا هم ساختم پروازم کردم خیلی باحاله…مخصوصا اگه کل بندازی!!!
          راستی پدال مطلب در مورد جت جنگنده رو تایید میکنه؟؟؟

        6. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          آهان،پس همون رضا جان!چون من اكثر اين شركتايى كه گفتى رو نميشناسم،چون تا حالا RCكار نكردم!بابا زودتر ميگفتى،كلى به مخم فشار آوردم اما هيچ كدوم اينا رو نميشناختم!:)
          البته بگم ها،شركتاى ديگه اى هم هستن كه موتور جت توليد ميكنن اما بيشتر با شركتاى كوچكتر توليد كننده جت هاى تجارى يا شركت هاى نظامى يا توليد كننده هواپيماهاى بدون سرنشين كار ميكنن و من حقيقتاً خيلى هاشون رو نميشناسم!
          رضا جان اگه بحثى باهات ميكنم يه وقت ناراحت نشى ها!ميخايم همگى دور هم اطلاعاتمون رو بالا ببريم!؛)

        7. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          نه عزیزم ناراحت چرا شما این همه گفتی ما یاد گرفتیم حالا ما هم یه چیزی بگیم که بقیه یاد بگیرن!!!!
          😀 😀
          😀 😀
          البته همشون تو کار RC نیستن مثل همون JPX که گفتم فک کنم ژاپنیه اون اگه اشتباه نکنم تو کار جت ابعاد نرماله…

        8. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          ميگم رضا جان رسيدن تعداد كامنتات به عدد ٧٤٧ رو بهت تبريك ميگم چون يه جورايى اين عدد براى من عدد مقدسيه!ميدونى كه!!!:)

      4. fluid mechanic
        سوابق: (196 دیدگاه) ,

        خدای غلط املایی شدم ببخشید جاییم با گوشی کار میکنم لب تاب باهام نیست

        پاسخ
      5. fluid mechanic
        سوابق: (196 دیدگاه) ,

        اقا مگه جنگ جهانی سوم اعلام بی طرفی میکنی شوخی کردم داداشی منم از مطالب این دوستمون لذت میبرمp g جون که انقدر کامل با حوصله کامنت میزارن غیر اون استفاده هم میکنم چون وقتی کسی میاد بالاخره وقتش می زاره که یه چیزی به مردوم یاد بده صد در صد از نظرم ادم با ارزشیه .حالا بگو ببینم مگه شعار مرگ بر امریکا یادت رفته از شوخی گذشتهن چند سال میام پدال کلی هم چیزاز این بچهای باحال یاد گرفتیم الانم لعد چند سال کل کامنتام به ۵۰ تا هم نمیرسه اونم این اخرا احساس کردم بالاخره ۴ تا چیزم هر چقدر به درد نخور به بقیه بگیم اونم به خواتر دین به پدال من خودم ۳ سال ماشین امریکایی بازم یه زمانی ماشین المانی نتونم سوار شم حتما اگه بتونم امریکایی سوار میشم الانم زده لسرم یه کم سرم خلوت شد دستمم پر بو یه ۶ ماه یه موستانگی یا کامارو اس اس چیزی بیارم حالش ببرم پس.اینجورا هم نیست که میگی پایان نامه کارشناسیمم راجعبه موتورهای حرارتی یکی از برندای غول امریکا بود الانم اگه اینجا بحثی میشه علمیه سر یه کشور و سیاست نیست علی جون من طرف جوونای ایرانم مخصوصن ماشین بازا مخصوصن برو بچ گل پدال

        پاسخ
    3. DRAGONBORN
      سوابق: (1887 دیدگاه) ,

      747 یه چیز دیگست این بچش میشه

      پاسخ
        1. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          رضا جان نميدونم منظورت از اينكه 747 رو خدا رحمتش كنه چيه؟؟؟!!!!
          747 همين الان تحت عنوان 747 سريه 8 در حال توليد هست و يكى از پيشرفته ترين هواپيماهاى موجود است
          شما 747 هايى كه داخل ايران هست رو نگا نكن كه

        2. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          بله!چى فرموديد؟٧٤٧ خدا رحمتش كنه؟!!!!!!!!!اون وقت چرا؟ميشه بفرماييد شما تو چه قرنى زندگى ميكنيد كه 747-800رو نميشناسيد آقا رضا؟!
          ٧٤٧ يه اسطوره است و ديگه مثلش ساخته نميشه و براى اطلاعت ميگم بويينگ تا سال ٢٠٥٠ براى موندن اين هواپيما برنامه ريزى كرده!

        3. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          747 نماد صنعت هواییه
          یکی از بی عیب ترین و بهترین هواپیماهای دنیاست
          ممکنه ظاهرش تغییری نکرده باشه ولی محتویات داخلش همش به روز شده 😀
          هنوزم یکی از پرفروش ترین هواپیماهای پهن پیکره
          خیال کردی الکیه 😀

        4. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          منظورم این نبود که دبگه به درد نمیخوره!!!
          یه چیزی بین من و حاجی دراگون…
          .
          .
          .
          نیما خدا نکشدت ثبت نام هم نمیکنی آدم یه پیام خصوصی واست بفرسته!

        5. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          این 747 های ایران هرچی دیگه جاشون بود تا حالا پوسیده بود…60 ساله ازشون کار میکشن 3 برابر عمر تعیین شده!

        6. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          رضا جان،اتفاقاً ميخام يه چيز جالب بهت بگم،اون هم اينكه بيشتر ٧٤٧هاى ايران با وجود اينكه عمر بالايى دارن تو اين سال ها به دليل نبود قطعه و نبود مسافر زياد و كم شدن مسيرهاى دوربرد از ظرفيتشون به طور كامل استفاده نشد و اكثراً ساعت پرواز بالايى ندارن!مثلاً لوفت هانزا با وجود اينكه بعضى از ٧٤٧هاش حدود پانزده سال از ٧٤٧هاى ايران نوتر بودن و مدل ٤٠٠ هم بودن اما تا حالا باهاشون بيش از صد و ده هزار ساعت پرواز كرده و ساعت پروازيشون پر شده و لوفت هانزا براى اين هواپيماها از بويينگ مجوز ادامه ى پرواز گرفته،اما ٧٤٧هاى ايران اير يا ارتش نصف ساعت پروازيشون رو هم پر نكردن و اكثراً دور و بر پنجاه يا شصت هزار ساعت پرواز كردن و متاسفانه به دليل نبود قطعات و توانايى استفاده از اين هواپيماها،به تدريج دارن از رده خارج ميشن و اين اوج بدبختيه كه هواپيمايى رو كه با پول اين مردم خريده شده به دليل عدم استفاده ى مناسب و در حالى كه نيمى از ساعت پروازش مونده كنار ميذارن!
          همين زمستون گذشته بود كه ايران اير آخرين٧٤٧-١٠٠مسافربرى فعال دنيا رو خوابوند در حالى كه ٣٧ سال سن داشت اما تنها ٥٧٠٠٠ ساعت پرواز كرده بود،يعنى نصف پروازى كه ميتونست بكنه!

        7. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
          Reza :: Deutschland :: Mercedes
          سوابق: (2174 دیدگاه) ,

          والا……..
          بد بختی مگه شاخ و دم داره؟؟؟؟!!!!
          .
          .
          .
          .
          .
          راستی عدد کامنتم خیلی باحاله الآن!!!
          جل الخالق…

  9. تصویر پروفایل M Power///
    M Power///
    سوابق: (416 دیدگاه) ,

    هواپیمای خوشگل و بسیار خوبی است. ولی ماشین های میتسوبیشی یه چیز دیگه است‌.

    پاسخ
  10. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ما که اینقدر برای هر چیزی چند میلیارد دلار هزینه میکنیم . چند میلیارد هم تو صنعت هواپیمایی هزینه کنیم دستمون جلوی این و اون دراز نباشه

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      به همين راحتيا هم نيست دوست عزيز!صنعت هواپيماسازى به نظر من يكى از پيچيده ترين و شايد پيچيده ترين صنايع جهانه و فعاليت در اون كار هر كشورى نيست،چون فقط ساخت هواپيما مهم نيست،بلكه چيزى كه ميسازيد با جون انسانها سر و كار داره و بايد بتونه رقابت كنه تا هزينه ى سنگين ساختش رو جبران كنه!

      پاسخ
  11. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    شما ميتونيد از مقايسه ى سياستى كه كشورى مثل ژاپن براى ورود به عرصه ى هوافضا انتخاب كرد با سياستى كه مسئولان غيور ما براى ورود به اين عرصه انتخاب كردن به اختلاف سطح فكرى مسئولان و مديران دو كشور پى ببريد!
    ژاپنى ها براى ورود به عرصه ى هوافضا همكارى با شركت هاى معتبر و بزرگى مثل بويينگ رو انتخاب كردن و حتى تا سال ها فعاليت خودشون رو به توليد قطعات و كارهاى تحقيقاتى محدود كردن(تا جايى كه همكارى ميتسوبيشى و بويينگ به سالها قبل از اين هواپيما ميرسه و ميتسوبيشى در طراحى و ساخت بال هاى شاهكار و فوق پيشرفته ى بويينگ ٧٨٧ نقش عمده اى داره!)،بعد كه تجربه شون رو افزايش دادن حالا دارن به تدريج و با كمك شركت هاى بزرگ آمريكايى وارد ساخت هواپيما ميشن تا علاوه بر استفاده از تكنولوژى و دانش اين شركت ها از اسم و حمايت اونها هم براى معرفى و فروش و جلب اعتماد شركت هاى هواپيمايى استفاده كنن!
    بعد حالا در كشور ما اواخر دهه ى هفتاد شمسى(سالها قبل از ژاپن!!!!!)مسئولاى ما يه روز به اين فكر افتادن كه ما بايد هواپيماى مسافربرى توليد كنيم تا خودكفا بشيم!بدون اينكه در نظر بگيرن آيا ايران توانايى فنى و مهندسى و مالى سنگين مورد نياز براى همچين پروژه اى رو داره؟!آيا اصلاً ايران تجربه اى در زمينه ى ساخت هواپيماى سبك داره تا چه برسه به هواپيماى مسافربرى؟!گذشته از همه ى اينها حتى اگر اين هواپيما ساخته بشه با توجه به شرايط سياسى و عدم سابقه ى ايران در اين عرصه آيا كسى اين ريسك رو ميكنه كه اين هواپيما رو بخره؟!
    البته مسئولاى ما هم مدل ژاپنى ها رو انتخاب كردن يعنى همكارى با يك شركت هواپيماسازى باسابقه،اما اين كار رو به بدترين شكل ممكن انجام دادن!درست همون زمان بود كه شركت بزرگ،خوشنام و با سابقه ى فوكر هلند كه آمريكا به خاطر فروش هواپيما به ايران اونو به ورشكستگى رسونده بود حاضر بود در ازاى چهارصد ميليون دلار كل خط توليد و تكنولوژى و نام تجاريشو به ايران منتقل كنه و در ايران فعاليت كنه و حتى مقدمات اين كار صورت گرفته بود،اما ناگهان مسئولاى غيور ما به دلايل ناشناخته!(مديونيد اگر فكر كنيد اين دلايل زد و بند و ارتباطات سياسى و نفوذ روس ها بوده!)سر از اوكراين درآوردن و با يك مليارد دلار حق مونتاژ فقط مدل آنتونف ١٤٠ رو گرفتن كه نتيجه اش شد اين افتضاحى كه ميبينيد و از سال ١٩٩٩ تا حالا در ايران و اوكراين مجموعاً بيست و پنج فروند توليد شده كه شش تاش تو ايران بوده و از اين تعداد كم شش فروندش تا حالا سقوط كرده! و علاوه بر هدر رفتن ميلياردها تومان پول اين مردم باعث كشته شدن تعداد زيادى از هموطنانمون شد!هواپيمايى كه الان حتى يك فروند آماده پروازش در كشور وجود نداره و مشكلات طراحى عديده اى داره!هواپيمايى كه وقتى با افتخار ازش دفاع ميكردن اسمش ايران ١٤٠ بود اما وقتى سقوط كرد شد آنتونف١٤٠……….!
    اين است فرق ايران و ژاپن!
    معذرت بابت كامنت طولانيم!:)

    پاسخ
    1. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      ممنون P.G عزیز یکی از بهترین کامنت هایی بود که در این چند ماه اخیر خوندم
      هم این کامنت و هم کامنت های قبلی من که خیلی استفاده کردم

      پاسخ
      1. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        لطف دارى احسان جان!من هم از كامنتاى اكثر دوستان تو اين سايت از جمله شما استفاده ميكنم!؛)

        پاسخ
    2. fluid mechanic
      سوابق: (196 دیدگاه) ,

      داداش کلمه ریشه فرانسوی داری معمولا کی رو لوییس تلفظ میشه فوکر شرکت المانی هلندی ب بود یادش بخیر افری به این همه هوش ریزبینی خط اخر خیلی خفن بود ایران ۱۴۰ بود سقوط کرد انتونوف ۱۴۰ شد لایک داری دمت گرم

      پاسخ
      1. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        آقا شما لطف داريد!من حرفى كه به دوست خوبمون رضا زدم به شما هم ميگم،يه وقت از بحث هايى كه با هم كرديم ناراحت نشده باشيد؟قصد جسارت نداشتم!
        اين رو هم بگم كه شما از نظر مهندسى حتماً اطلاعاتتون بيشتر از بنده ست چون همون طور كه خودتون گفتيد هوافضا خونديد!
        خوشحال ميشم مقالات شما رو توى سايت ببينم و ازشون استفاده كنم،چون دوست دارم چيزايى كه بلدم هرچند كم باشن رو به بقيه هم بگم و انتظار دارم بقيه هم چيزايى كه بلدن رو باهام در ميون بذارن تا تبادل اطلاعات كنيم!
        ارادت:)

        پاسخ
  12. interceptor
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    به نظرم میتسو باید رو هواپیماهای آفرود سرمایه گذاری کنه اسمشم بذاره پاجرو!!

    چه فایده تو خودروسازی وضعیتش خوب نیست در حال احتضاره

    پاسخ
  13. علیرضا
    سوابق: (164 دیدگاه) ,

    احتمالا میتسوبیشی تو این هواپیما هم از سری موتورهای 4G استفاده کرده!! که از قدیم الایام داره به انواع شرکت های مالزیایی (پروتون) و چینی (جک) و… میفروشه و از اون بچگی یادمه همین موتور رو لنسر و پروتون و حالا هم جک هست 🙂

    پاسخ
    1. DRAGONBORN
      سوابق: (1887 دیدگاه) ,

      ولی چنین انتظاری از میتسو نداشتم

      آفرین
      آفرین

      پاسخ
  14. تصویر پروفایل MjM
    MjM
    سوابق: (300 دیدگاه) ,

    وقتی اسم ژاپن میاد نا خود آگاه حس کیفیت و دوام هم باهاش میاد..از یه گجت گرفته تا هواپیما…Made in Japan

    پاسخ
    1. DRAGONBORN
      سوابق: (1887 دیدگاه) ,

      تویوتا هم کشتی میسازه واقعه ژاپنی ها گل کاشتن

      پاسخ
  15. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    ایرانی ها حرف های قشنگ می زنن

    ژاپنی ها کارهای قشنگ می کنن

    پاسخ
  16. علی
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    روسیه از تمام جهات علمی و نظامی حرفی برا گفتن نداره چندتا هم که صنعت نظامی و نفتی داشته برا کمکهای 5 میلیاردی نظامی امریکا و 5 میلیارد کمک صنایع نفت گازش بوده الانم که تحریمه مث چی تو گل موندن روسا و خیلی کشورهای دیگه فقط بادکنک وار تا بگن ما عقب نیستیم براد جان دنیا دست امریکاست تا ابد ببین کی گفتم دلایل اثبات بینهایت هست در این مورد

    پاسخ
    1. fluid
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      فدات شم داداشی رو چه حسابی این حرف میزنی همین الانشم چین تو قدرت اقتصادی از امریکا جلوافتاده.حالا بعدش بماند خود امریکاییا تو جلسات استراتژیکشون نگرانن داران میگن چین تا 40 سال دیگه تو همه چیز از ما جلو تره.حالا شما از امریکاییا تعصبت رو امریکا بیشتره دروووود!! برژینسکی بزرگترین متفکر استراتژیک امریکا میگه دولت امریکا فروپاشی میکنه ولی اگه بدونه 4 تا ایرانی یه هم چی چیزی میگن به کشورش امیدوار میشه!!

      پاسخ
  17. محمد
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    شرکت میتسبیشی قبل از جنگ جهانی دوم هواپیما تولید میکرده جیز جدیدی نیست کارهایی بزرگ این شرکت بیشتر در کشتی سازی ونیروگاهی اتمی هست واز میتسبشی که بگزریم کمپانی هیتاجی که از شیر مرغ تاجون ادمیزاد هرچی بخای تولید مکنه از خازن معمولی گرفته تابیل مکانیکی وقطارهای تندرو این دو شرکتی که نام بردم تو کارها شون بی نظیرند مخصوصا هیتاچی

    پاسخ
  18. مسلمان
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    این ژاپنی ها هر چی.تو رؤیاشون ساختن به وجود اووردن.افرین .پیشرفت و تکنولوژی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.