میز خبر

میز خبر: کمپین “نه به خودروی داخلی”رستاخیزی علیه انحصارگرایی

این روزها همه اخبار بازار خودروی ایران حول محور کمپینی می‌چرخد که علیه انحصارگرایی خودروسازان وطنی به پا خواسته است. این کمپین که پس از توافق اتمی ایران و طرف‌های غربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت به‌خوبی توانسته است خواست عمومی جامعه را برای داشتن خودروهای ایمن‌تر، ارزان‌تر و به‌روزتر به گوش مسئولان کشور برساند.

15-8-22
جریان شناسی افکار عمومی در ایران ثابت می‌کند که باوجود همه آسیب‌هایی که در چند دهه گذشته از جانب خودروسازان وطنی به مردم تحمیل شده اما مردم به‌هیچ‌وجه عداوتی با تولیدکنندگان داخلی ندارند و امتناع این روزهای آنان از خرید خودرو تنها به دلیل کیفیت اندک، قیمت بالا و فنّاوری و ایمنی بسیار پایین خودروهای داخلی است. روز گذشته بود که بر اثر واژگون شدن یک دستگاه خودروی سمند در استان ایلام ۴ نفر سرنشین سمند زنده زنده در آتش سوختند. خودروهای ناایمن تولیدکنندگان ایرانی یکی از عمده‌ترین عوامل مرگ و میر ایرانیان در جاده‌های کشور است و بر طبق آمارهای اعلام شده در طول ده ساله گذشته بیش از یک‌صد و پنجاه هزار نفر از مردم ایران در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. سرهنگ محسن ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تصادف محور مهران به ایلام، اظهار کرد: عصر دیروز یک دستگاه خودرو سمند از محور مهران به ایلام در حال تردد بود که واژگون و دچار آتش‌سوزی شد. وی با بیان اینکه سرنشینان این خودرو کارکنان بانک قوامین استان شامل مدیرعامل، رئیس دایره مالی، رئیس دایره اعتبارات و یکی دیگر از کارمندان این بانک بوده، افزود: متأسفانه براثر واژگونی، خودرو دچار آتش‌سوزی شده و چهار سرنشین در دم فوت می‌کنند.

کمپین نه به خودروی داخلی و مردمی که از این کمپین حمایت می‌کنند بر سر عداوت با ایران نیستند بلکه هوادار کرامت و پیشرفت ایران‌اند، این کمپین امروزه روز به دفاع از رقابت و بازار رقابتی پرداخته و کار تا جایی پیش رفته که با همین استراتژی در طول دو تا سه هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی در بازار و کارخانه به نقطه مشترک رسیده و در برخی مدل‌ها قیمت بازار به زیر قیمت کارخانه رسیده است. بااینکه مقامات شورای رقابت و انجمن خودروسازان ایران به‌عنوان دو سر طیف اظهارنظرهای ضدونقیضی در خصوص آینده صنعت خودروسازی ایران داشته‌اند اما هنوز از جانب مقامات وزارت صنعت معدن و تجارت خبری در این خصوص منتشر نشده است. به نظر می‌رسد همچنان کلاف سردرگم تولید خودرو در ایران مغلوب گره‌های متعددی است که همه مولود انحصار حاکم بر این بازار هستند.

Cartoon-Salman-Taheri
در این راستا مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با بیان اینکه نباید خودروسازی داخلی رنگ و لعاب واردات به خود بگیرد، گفت: تنوع خودروهای چینی در مدل و تیپ‌های مختلف بسیار بالا است، اما خودروسازان داخلی هنوز در مدل‌های ۳۰ سال پیش مانده‌اند. میرآخرلو با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر نامرغوب بودن کالای چینی، گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید ضوابط فروش و خدمات پس از فروش، خودروسازان چینی ملزم هستند تا یکسری از هزینه‌ها را پرداخت کنند، به‌نحوی‌که اگر آن‌ها جنس و کالای نامرغوبی را به بازار عرضه کردند قطعاً باید به‌صورت تصاعدی هزینه‌های خدمات پس از فروش را افزایش دهند. وی در ادامه با بیان اینکه قیمت تمام‌شده خودرو در ایران بالا است، اظهار کرد: خودروهای وارداتی از ابزار تعرفه‌ای «CKD» استفاده می‌کنند که این اقدام قیمت تمام‌شده آن‌ها را نسبت به تولیدات داخلی پایین‌تر می‌آورد. میرآخرلو با اشاره به اینکه قیمت خودرو به قیمت تمام‌شده قطعات بستگی دارد، گفت: متأسفانه قطعه‌سازان ما عمق نداشته؛ بلکه بیشتر سطح و وسعت دارند، به همین خاطر در افزایش تولید با مشکلاتی همراه هستیم. البته همین امر باعث می‌شود در رقابت هم دچار مشکل شویم که باید برای این مشکل راهکار مناسبی اتخاذ شود تا شرایط تولید از این سخت‌تر نشود. وی در مورد اصلاح قراردادهای خودروسازان با خریداران هم گفت: این امر در کمیسیون امور زیربنایی دولت در حال بررسی است.

Ahmad-Arabani
مریم فکری خبرنگار خبرگزاری خبرانلاین نیز در گزارشی پیرامون تأثیرات”کمپین نه به خودروی داخلی” متن جالبی تهیه کرده است. او می‌نویسد: ” چند هفته‌ای از ایجاد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» می‌گذرد؛ در این مدت به نظر می‌رسد این کمپین نه‌تنها روی خرید خودرو صفر اثر گذاشته، بلکه عاملی برای کاهش تقاضا در بازار و به‌دنبال آن، افت قیمت‌ها شده است.”
در حال حاضر رکودی بی‌سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید خودرو ندارند. حامیان “کمپین خرید خودرو ممنوع” معتقدند تا زمانی که مسئولان شرکت‌های خودروسازی داخلی، قیمت‌ها را پایین نیاورند و از سوی دیگر کیفیت‌ها را بالا نبرند، نباید اقدام به خرید کرد.
وی در ادامه از قول حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌نویسد “تنها راه ایجاد انگیزه مجدد در مردم برای خرید خودروی ملی، ارتقای کیفیت تولیدات ملی به‌گونه‌ای است که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند”. حسین گروسی با ذکر این نکته که دولت باید با حمایت مستقیم بانک‌ها، ارائه تسهیلات کارآمد به خودروسازها را جدی بگیرد، تأکید دارد: “هم‌اکنون کاهش هزینه تولید خودرو، یکی از راهکارهای ایجاد توان رقابت با تولیدات خارجی است که باید مدنظر مسئولان قرار گیرد”.
به‌هرحال باوجود این‌که واکنش اولیه متصدیان صنعت خودرو نسبت به شکل‌گیری “کمپین خرید خودرو صفر ممنوع” عصبانیت بود، اما به نظر می‌رسد فراگیر شدن این کمپین بتواند مشکلاتی را برای دو غول خودروسازی ایران پدید آورد.

Cartoon-Ahmad-Arabani-1394
موضوع دیگری که این روزها به آن توجه فراوانی می‌شود این است که باوجود همه مشکلات موجود در بازار خودروی ایران، در حال حاضر یک مسئله مهم این است که باوجود انحصاری که کارشناسان از آن صحبت به میان می‌آورند، تکلیف خودروسازهای خارجی در راه ایران چیست؟ قرار است آن‌ها در قالب شراکت با غول‌های جاده مخصوص وارد ایران شوند یا اینکه می‌خواهند مستقل کار کرده یا حداقل با خودروسازان بخش خصوصی همکاری کنند؟
به اعتقاد برخی از کارشناسان، اگر قرار باشد خودروسازان خارجی در قالب شراکت با ایران‌خودرو و سایپا فعالیت کنند، این موضوع آن طور که باید، بر بازار خودرو کشور اثر مثبت نخواهد داشت و رؤیاهای مشتریان ایرانی را بابت شکسته شدن انحصار، برآورده نخواهد کرد. کارشناسان بر این باورند که وقتی بازار خودرو کشور نشانه‌هایی قوی از وجود انحصار دارد، این موضوع چالشی بزرگ به شمار می‌رود و اگر خارجی‌ها نخواهند یا نتوانند به‌طور مستقل در ایران فعالیت کنند، حضورشان در جاده مخصوص نمی‌تواند کمکی چندان به شکسته شدن انحصار بکند. این «انحصار» از دو جهت نگران‌کننده به نظر می‌رسد؛ اول اینکه خودروسازان خارجی اگر بخواهند یا مجبور شوند با شرکت‌های داخلی کار کنند، به‌نوعی باید در سیستم آن‌ها هضم شوند و دوم اینکه اختیار چندانی در قیمت‌گذاری محصولاتشان نخواهند داشت. به‌عنوان مثال اگر فولکس‌واگن آلمان بخواهد با خودروسازان ایرانی در قالب جوینت‌ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) فعالیت کند (در صورت تداوم سیستم معیوب فعلی که بر خودروسازی ایران حاکم است)، به‌نوعی مجبور است سیستم‌های تولید و فروش و خدمات پس از فروش و حتی قیمت‌گذاری‌اش را به‌اصطلاح “ایرانیزه” کرده و به یک “جاده مخصوصی” تبدیل شود.
اگر چنین موضوعی اتفاق بیفتد بازهم در بر همان پاشنه می‌چرخد و کلاه بر سر مردمی می‌رود که از حق مسلم و طبیعی خود برای خرید کالای باکیفیت و ارزان محروم می‌شوند.

15-8-15-2403191

15-8-15-2405592
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز با بیان اینکه مشکل عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بیشتر سیاسی بوده تا اقتصادی؛ گفت: “به‌هیچ‌وجه نباید نگران عضویت در سازمان تجارت جهانی باشیم چرا که اقتصاد ایران مانند هر اقتصاد دیگری برای عضویت و تطبیق خود با ضرورت‌ها و پیش‌نیازها؛ وقت خواهد گرفت. سعید لیلاز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ایران برای عضویت در WTO یک دوره انتقالی را سپری خواهد کرد البته مسئولان و مقامات تصمیم گیر کشور باید با چشم باز و هوشیارانه عمل کنند و یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله فرصت عضویت بگیرند تا به‌تدریج و پلکانی اقتصاد را به سمت آزاد شدن پیش ببریم.”
از آنجا که با پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی طومار تعرفه‌های عریض و طویل تجاری پیچیده می‌شود، این حرکت می‌تواند گامی مهم در جهت احترام به حقوق مصرف‌کننده، تولید و فروش کالای باکیفیت و کاهش قیمت محصولات روز جهان از جمله محصولات خودرویی در ایران باشد.

wto1-color_l
موردی که همواره از منظر برنامه ریزان کشور دورمانده ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری است که در وضعیت بدی به سر می‌برد. سید محمد فخار در گزارشی که برای همشهری آنلاین نوشته با گریزی به وضعیت حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران، به وضعیت خودروهای فرسوده در کلان‌شهرهای کشور پرداخته و در مطلبی با تیتر “فرسودگی خودرو نفس ۸ کلان‌شهر را گرفت” نوشته: آلودگی هوا، منظر نامناسب و سروصدایی که با نام آلودگی صوتی شناخته می‌شود، در کنار مشکلات فنی که این وسایل را عامل تشدید ترافیک و سازنده خطر در معابر می‌سازد، همه و همه باعث شده تا جای این وسایل مزاحم در شهر نباشد. نهادهای مختلف در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این وسایل فرسوده داشته‌اند اما هیچ‌کدام به مرحله عمل نرسیده و تنها در مرحله شعارهای خبری باقی‌مانده است. فخار پس از گفتگو با مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی از قول آنان می‌نویسد: این نهاد هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری بر اثر آلودگی هوا و فرسودگی داده است و همه حاضران در شهر به این هزینه‌ها و زحمات پلیس معترف‌اند. این نهاد حتی در بحث حادثه‌خیز بودن برخی از این خودروها تا نهادهای قضایی نیز رفته است. سردار حسینی تصریح کرد: هر روز با بالا گرفتن آلودگی هوا، همکاران من در معرض انواع آلودگی‌ها هستند و مشکلات زیادی برای آنان پدید آمده و امید است دولت هر چه زودتر به معضل فرسودگی وسایل نقلیه توجه کند.

farsoode-2
مقامات جنرال موتورز اعلام کرده‌اند کارخانه بزرگ خود واقع در اوشاوای اونتاریو را حفظ خواهند کرد. این کارخانه بر مبنای برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار است تعطیل شود. نکته جالب این است که جنرال موتورز در طول یک دهه گذشته بارها و بارها برای بسته شدن این کارخانه که در خاک کانادا واقع است برنامه‌ریزی کرده است. در سال ۲۰۰۵ قرار بود یکی از دو خط تولید مجتمع اشاوا تعطیل گردد که این امر محقق نشد. پس از آن نیز در سالهای ۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ این وعده داده شد که البته محقق نشد این کارخانه که دارای خطوط تولید تلفیقی است پیش از این میزبان نسل پیشین شورولت ایمپالا بود و هم‌اکنون نیز کار تولید مدل‌هایی همچون کادیلاک XTS، شورولت ایمپالا، بیوک رگال و شورولت کامارو را برعهده دارد. جنرال موتورز قصد دارد تا سال ۲۰۱۷ برای ادامه تولید مدل شورولت اکویناکس مبلغ ۱۲ میلیون دلار کانادا در این مجتمع صنعتی سرمایه‌گذاری نماید. استیو کرلیسل رییس جنرال موتورز کانادا این سرمایه‌گذاری را یک راه معقول برای پاسخ دادن به تقاضای مثبتی دانست که برای مدل اکویناکس وجود دارد.

Chevrolet Equinox LTZ
Chevrolet Equinox LTZ
مشکلاتی که شرکت تاکاتا در تولید ایربگ برای خودروسازان ایجاد کرده است و نمود عینی آن‌ها فراخوان‌های گسترده این شرکت‌هاست، باعث شده تا شرکت تویوتا اعلام کند قصد دارد تعداد ۱۳ میلیون کیسه هوای مورد نیاز خود را از شرکت‌های رقیب تاکاتا خریداری نماید. شرکت کوچک نیپون کایاکو احتمالاً شرکتی خواهد بود که جایگزین تاکاتا خواهد شد. این تغییر رویه به دلیل مشکلات پیش آمده از ناحیه ایربگ هایی است که تاکاتا تولید نموده و منجر به مرگ ۸ نفر و جراحت بیش از صد نفر در هنگام خروج کیسه هوا شده است. این امر موجب شده تا ده‌ها شرکت مختلف خودروساز هزینه‌های سنگینی بابت فراخوان‌های گسترده و میلیونی برای رفع این نقیصه متحمل شوند. به‌تازگی دادگاه فدرال و قانون‌گذاران ایالات‌متحده آمریکا از این شرکت خواسته تا سریعاً نسبت به رفع نقص خودروهایی که مجهز به محصولات شرکت تاکاتا هستند اقدام نماید. پس از ارائه این خبر توسط رویترز سهام نیپون رشد چشمگیری داشت اما سهام تویوتا و تاکاتا اندکی سقوط کرد. پیش از تویوتا، هوندا نیز مذاکراتی را برای جایگزین نمودن نوع دیگر از ایربگ های هوا با محصولات تاکاتا انجام داده بود.

Man arranges airbag cushions manufactured by Japanese car parts maker Takata Corp in Sibiu
دادگاه فدرال آمریکا به‌تازگی تعداد ۱۹ پرونده مختلف شکایت درباره باز شدن ایربگ های هوندا آکورد ۲۰۰۸ را که منجر به جراحت سرنشینان شده، باز و در معرض بررسی قرار داده است. ماژولی که نگه‌دارنده کیسه هوا در این مدل‌هاست گویا بعضاً بدون دلیل کیسه را رها و موجب ایجاد خطر برای سرنشینان می‌گردد. ۱۷ میلیون وسیله نقلیه توسط ۱۰ خودروساز مختلف تولید می‌گردند و قالب ایربگ های به کار گرفته شده در این محصولات توسط تاکاتا تولید شده است. در این بین موضوع خطرناک انفجار برخی نمونه‌ها از ایربگ تولیدی تاکاتا است که منجر به مرگ سرنشینان شده است. اگر NHTSA در قضیه ایربگ های هوندا آکورد به نتیجه دقیقی برسد به احتمال فراوان فراخوان ضروری خواهد بود و هوندا موظف است ۳۸۴۰۰۰ دستگاه آکورد را که در این سال به فروش رسانده جهت رفع نقص به کارخانه بازگرداند.

Japan Takata Recalls
وب‌سایت آلمانی اتوویک به‌تازگی چند تصویر نسبتاً واضح از نمای بیرونی نسل جدید کیا اسپورتیج ارائه نموده که جالب توجه هستند و نشان می‌دهد کیا اسپورتیج در حال ایفای نقشی برای تیزر تبلیغاتی‌اش است. علیرغم لو رفتن تصاویر اسپورتیج اما کیا هنوز به طور رسمی از این خودرو رونمایی ننموده است.

spot-kia-sportage 02

spot-kia-sportage

spot-kia-sportage 01
باشگاه خبرنگاران جوان به‌تازگی اعلام نموده شرکت دایملر بنز آلمان همه بدهی خود به ایران را پرداخت نموده است. شرکت مرسدس بنز آلمان چندی پیش اعلام کرد: «در راستای جبران خسارت‌های ایران‌خودرو به علت ترک یک‌باره شراکت از سوی بنز، ۴۲ میلیون یورو به ایران‌خودرو غرامت می‌دهد. پس از اعمال تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی کشور از سوی غرب، مرسدس بنز که خط تولید چند خودرو سنگین شامل کامیون و اتوبوس را در ایران‌خودرو در دست داشت، به یک‌باره تولید این خودروها را متوقف و ایران را ترک کرد. بنز همچنین در حال ایجاد خط تولید یک خودروی لوکس در ایران بود که با ترک ایران این خط تولید نیز لغو شد. همین حرکت بنز در کنار برخی مسائل دیگر بود که ایران‌خودرو را به سمت خودروسازان چینی سوق داد و حواشی جدیدی را برای این خودروساز داخلی رقم زد. حال پس از سال‌ها، بنز از تصمیم خود برای بازگشت به ایران خبر داده و اعلام کرده است که برای جبران خسارت‌های ایران‌خودرو از ترک یک‌باره این شرکت، ۴۲ میلیون یورو به این شرکت خسارت خواهد داد.»

1990-2002 Mercedes-Benz SL-Class
شرکت آمریکایی Cooper Tire به دنبال تولید تایرهای اتومبیل از نوعی گیاه صحرایی بومی جنوب غربی آمریکا به نام guayule است. این شرکت مدعی است می‌تواند تا سال ۲۰۱۷ تایر کامل را از لاستیک مشتق‌شده guayule تولید کند. در این پروژه، یک شرکت کشت‌دهنده گیاهان و تولیدکننده لاستیک از آن‌ها به نام PanAridus و همچنین دانشگاه‌های کلمسون و کورنل نیز همکاری دارند. پروژه شرکت Cooper Tire بخشی از برنامه «تحقیقات توده زیستی و توسعه مبتکرانه» با بودجه ۶.۹ میلیون دلاری است که توسط وزارت انرژی امریکا و وزارت کشاورزی این کشور به طور مشترک تأمین می‌شود. گفته می‌شود گیاه صحرایی guayule علاوه بر تولید شیره خامی که می‌تواند به شکل لاستیک پردازش شود، همچنین صمغی تولید می‌کند که می‌توان از آن در تولید چسب‌ها، طعم‌ها، رایحه‌ها و سوخت زیستی استفاده کرد. همچنین مواد این گیاه را می‌توان به سوخت زیستی تبدیل و در ساخت مواد به کار برد.

cooper-tire
و در نهایت اینکه تصویری که می‌بینید نخستین محصول کمپانی پرآوازه و اسپرت ساز پورشه است. فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تأسیس کرد، شرکتی که درزمینهٔ طراحی و توسعه موتورهای اتومبیل، همچنین ارائه خدمات مهندسی و مشاوره، فعالیت خود را آغاز کرد. در سال‌های نخست، بخش اعظم از مشتریانش را شرکت‌های خودروسازی همچون: آئودی، مرسدس بنز، دکاو، اوپل، واندرر، دایملر بنز و اتو یونیون تشکیل می‌دادند.

اولین خودروی پورشه
اولین خودروی پورشه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۱۱۴ دیدگاه‌ها

  1. reza

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (113 ديدگاه)

    دو غول خودروساز ایران.
    جک باحالی بود :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سعید

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    اهای مردم به حرف اینا گوش نکنید هرکی گفت ماشین گرونتر میشه باور نکنید حتی خود شخص اقای روحانی اینا برا خودشون میگن که شما پاشین برین بخرین نه باباکمپین ادامه بدین دوستان اینو به اطرافیانتون هم بگید پراید اگه 50 میلیون هم شد به درک اخرش شمایید که کارخونه میاد التماستون میکنه که ماشیناشو بخرید شما نخرید همچی درس میشه تا اینجا که خوب اومدیم بقیه اش هم میایم تازه من خودم شخصا تصمیم گرفتم که حتی اگه پراید یه تومن هم شد نخرم ینی بالکل تحریم ماشین ایرانی تا وقتی که پول دستم بیاد خارجی بخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali2240

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (513 ديدگاه)

      ببخشید که اینجا پست میدم اما واجبه
      پدال عزیز واقعا ازت ممنونم که خودتو توی این جریان ب خودروسازان نفروختی
      من از طرفداران مجله خوب ماشینم اما این مجله هم با این همه اعتبار و قدمت خودشو فروخته و روی جلد تیتر از افزایش قیمت خودرو و تشویق مردم ب خرید کرده، واقعا برای ماشین و شخص شبیری بزرگ متاسفم که توی این موقعیت حساس پشت مردمو خالی کردن
      پدال عزیز بازم واقعا بابت پشتیبانی ازین جنبش ازت متشکرم امیدوارم موفق و پیروز باشید
      یاحق

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. به یاد عارف

        ۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (17 ديدگاه)

        ضمن تشکر ازآقای شاوردی . باید عرض کنم من هم مشکل علی آقا رو توی مجله ماشین تجربه کردم اگه بر ضد خودروساز مطلب بذاری مجله ماشین حذفش میکنه مطلب بعدی اینه اگه دولت وارگانهای دیگه از پولی که از ماشین میگیرن صرف نظر کنند قیمت ماشین کمتر از نصف کاهش پیدا میکنه . ملت برای پیشبرد اهداف دولت هیچ وقت پشت دولت رو خالی نکرده . ولی هیچ وقت دولت در سختیها پشت ملت نبوده و احتمالا نخواهد بود . اگر ما از این حرکت کوتاه بیایم شرکتهای خارجی رو هم مجبور به کاری میکنند که خودشون دارن انجام میدن . ما با اتکا به قدرت خرید خودمون باید اول تکلیف خودرو را روشن کنیم تا بعد به محصولات دیگر بپردازیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Sj

          ۴ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (187 ديدگاه)

          دلیل نخریدن خودرو نداشتن پول و پایین آمدن درامد وگرنه چیزی ب اسم کمپین خزعبلاتی بیش نیست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علیرضا

          ۵ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (102 ديدگاه)

          من خودم قصد خرید ماشین دارم، پول هم دارم فراووون، ولی الان نمیخرم، نه خارجی، نه ایرانی، من به تحریم و همراهی با هموطنانم پایبندم و به نتیجه اون امیدوار.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. سجاد

          ۵ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (203 ديدگاه)

          در پاسخ Sj :
          دوست عزیز اگه شما به هر دلیلی نمی تونی بخری ، خواهشاً این موضوع رو تعمیم نده به همه دوستان
          خیلی از مردم از جمله خودم و خیلی دیگه از دوستان نزدیکم ، آشنایانم ، دوستانم در سایت و …. هستند که پول دارند ، فراوون هم دارند …اما با کمال معرفت ، همراه این حرکت شدند تا بلکه شاهد یه تغییر بزرگ در سازمان دهی خودرو کشورمون باشیم
          حالا که یه موقعیتی پیش اومده تا همه با هم یه درس درست حسابی به خودروساز های عزیزمون بدیم ، شمای نوعی نباید تلاش در توقف ـش داشته باشی

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

        ۵ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (810 ديدگاه)

        به یاد عارف عزیز دقیقاً همین طوره.بنده هم مجله ی این ماه ماشین رو مطالعه کردم.همین طوره.یه چیز دیگه که یه ذره بنده رو ناراحت کرد طرفداری از برند X بود که در مقاله ی مقایسه ی 6 SUV لوکس این مجله به چشم میخورد.

        پ.ن:
        در هر صورت بیشتر از هرچیز صلاح این مملکت رو از ایزد منان برای مردم ایران خواهانم.شکر خدا داریم به خواستمون نزدیک و نزدیکتر میشیم.
        ارادتمند همگان

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. احسان

          ۵ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (314 ديدگاه)

          اندکی صبر سحر نزدیک است
          دوستان گول این حرفا رو نخورید که ماشین گرون میشه و … تو علم روانشناسی و اقتصاد به این اقدام خودروسازان فرار رو به جلو میگن و درواقع نشانه موفیت وتاثیر گزاری این اتحاد خودش جوش مردم است تا میتونین اطلاع رسانی کنید .خوشحالم که مردم متحد شدن برای گرفتن حقشون

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. ژاپنی اصیل

        ۵ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (34 ديدگاه)

        من خودم سالهاست خواننده مجله ماشین هستم اما از عملکردش بخصوص سایت مجله ماشین در این برهه حساس یا بقول سایت تابناک حرکت تاریخی مردم ناراضیم بارها درباره این کمپین مردمی نظر گذاشتم اما دریغ از انتشار یک نظر ولی در هر صورت قضاوت نمیکنم خدا داند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیر

          ۵ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (17 ديدگاه)

          بالغ بر 20سال خواننده مجله ماشین بودم بخاطر این دیدگاهش باهاش خداحافظی کردم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علیرضا

          ۵ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (102 ديدگاه)

          من خیلی وقته باهاش خداحافظی کردم، کامنت که میذاری عموسانسورچیشون میاد فیلتر میکنه و میره، انگار مجله ماشین شده مهدکودک :))))

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. M3 RS 4D

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (108 ديدگاه)

      و باز هم شاهد اون یه نفری هستیم که میادو دیس میده و میره …
      حقش همینه که تو سمند زنده زنده بسوزه ….

      اقا سعید با حرفت کاملا موافقم !!!
      ولی …. بازم یه عده هستن که برن بخرن … باور کن اخرش کمپین به فنا میره و مردم میریزن پراید 60 میلیونی میخرن …. مردم اگه از این اراده ها داشتن تا الان خیلی چیزارو عوض میکردن نه فقط یه ماشینو ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سجاد

        ۵ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (203 ديدگاه)

        سلام بر همه دوستان گلم
        آقا مرصاد درسته که یه عده اوضاع به هر صورت که بشه آخرش میرند میخرند ، اما ، ایندفعه با دفعات دیگه فرق عمده داره ..

        و اونم آگاهی بیشتر مردم در طول یکی دو سال اخیر بعد از فراگیر شده این شبکه های اجتماعی ( نظیر وایبر خدا بیامرز ، تلگرام و … ) هستش .. قدیم مثلا من و شمای نوعی فیسbook داشتیم و اونجا با آزادی هر چی دلمون می خواست می گفتیم .. اما چند در صد مردم عادی فیسbook داشتند ؟؟؟ طبق آمار رسمی خود فیسbook ، حدود 1.5 میلیون نفر در سال 92 در ایران در این شبکه حضور داشتند .. یعنی حدود 2درصد مردم ( با اون مشکلات اتصالش و استفاده از قند شکن و یاد گرفتن کار با این شبکه و …. همه مزید بر عامل شدند که این شبکه مثل شبکه های تلفنی محبوبیت آنچنانی کسب نکنه … چون اونا این مشکلات رو ندارند و هر بچه ای بلده باهاشون کار کنه )
        الان دیگه هر کسی رو می بینید ، یه اسمارت فون داره .. حالا چه 100تومنی ، چه 3میلیونی !!! و اغلب افراد حتی برای کم کردن هزینه های تماس و اس ام اس شون هم شده ، این شبکه هارو نصب میکنند
        الان اگه درست شنیده باشم حدود 20 تا 30 درصد مردم ایران ، با این شبکه ها ( چه ایرانی و چه خارجی ) درگیرند ( با علم بر اینکه درصد زیادی از مردم ایران ، روستاییون و عشایر و کشاورزان هستند که اونا با وجود اینکه درصد نسبتاً بالایی از جمعیت به حساب میاند ، اما گوشی های پیشرفته ندارند .. پس شاید بتونیم بگیم حدود 50درصد از مردم شهرنشین که با این پیشرفتای اخیر آشنا هستند ، ازین شبکه ها استفاده می کنند که این میزان فوق العاده ست )
        پس به راحتی میشه ازین شبکه ها برای آگاهی بخش عظیمی از مردم استفاده کرد … اون 50 درصد دیگه باید بوسیله همین عده آگاه بشند … برای همینه که بنده تو تمام کامنتای اخیرم ، قویاً توصیه می کنم که به آگاهی دوستان و اشخاصی که میشناسید یا حتی نمیشناسید بپردازید و اساس این کمپین رو براشون باز کنید

        مطمئن باشید که ایندفعه جواب میده .. من خودم از تعدد افرادی که به نوعی به کمپین ما پیوستند و دارند دوستانشون رو آگاه می کنند متعجب شدم…اشخاصی که شاید اگه بشناسیدشون ، فکر کنید که این آدم ، هیچی ازین قضایا متوجه نمیشه !!! اما وقتی متن ارسالی ـش رو میخونید لذت می برید ….

        استقامت کنید و آگاهی ببخشید

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ارمان

        ۵ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        مرصاد جان بلخره باید از جا شروع بشه یا نه؟ چرا نقطه شروع اینجا نباشه که جای خوبیم هست؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. امید

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (415 ديدگاه)

      اون کسی که به این حرف خوب دیس دادی!!!!!
      عزیزم ماذا فازا ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. RETOLEX

        ۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (1409 ديدگاه)

        یکی از……….ِ های لگن ساز

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. ژاپنی اصیل

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      آخرین سنگر سکوته **حق ما گرفتنی نیست**
      آسمونشم بگیرید این پرنه مردنی نیست
      تا رهایی از انحصار از پا نخواهیم نشست..در پناه خدا…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. kasra

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    امیدوارم هم بستگیمون جواب بده وخودروسازای داخلی باخاک یکسان بشن ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. kasra

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    امیدوارم هم بستگیمون جواب بده وهمه سواربنزبشیم البته دررویا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mahdi

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (208 ديدگاه)

    به امید روزی که خودروسازی در کشورمان تعطیل شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. افشین

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      راه های رسیدن به خدا:

      سایپا 131
      سایپا 132
      سایپا 141
      و جدیدترین راه رسیدن به خدا : پراید وانت

      به امید این که یه روز ماشینا رو با قیمت واقعیشون سوار شیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. me84

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    ما همچنان به نخریدن خودرو صفر داخلی و چینی ادامه میدیم. چون این حرکت کم کم داره جواب میده. باید تا آخرش وایسیم تا به خواسته های به حق خودمون برسیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. lmbx

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    درود
    نه! مثل این که داره کار ساز میشه،انگاری مردم هنوز یکم اتحاد رو دارن.واقعا خوشحالم!
    فقط باید این کمپین برای یک سال دووم بیاره تا نتیجه بده.به نظر من باید این 2 تا لگن ساز برشکست بشن و شرکت های خارجی معتبر و با سابقه به طور مستقل با نیروی کار ایرانی شروع به تولید خودرو تو خود این کشور مثل خیلی از کشور های دیگه بکنن.
    این سیستم از پایه و بن فساد داره و باید بی تعارف گفت اکثر کارمند ها ی این دو تا شرکت هم به ان مبتلا شدن !دلیل هم دارم یکسری از این بی کیفیتی ها مربوط به منتاژ بد خود کارگر ها میشه یا خیلی از کم کاری ها و دزدی ها مربوط به نمایندگی ها میشه مثلا قطعه ای که جز گارانتی محسوب میشه یه نمایندگی پولشو میگیره یکی نمیگیره یا شاید شنیده باشید که بعضی از نمایندگی ها موقع تعمیر بعضی از قطعات نو را با کهنه عوض میکنند و خیلی چیز های دیگه که از حوصله خارجه
    کلا باید دندون پوسیده رو کند انداخت دور

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ژاپنی اصیل

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      دقیقا نمایندگی ها شدید درگیر فساد هستن یکی از این فسادها اینه که گارانتی جعلی میکنن این روش فساد در نمایندگی های دیزل و سنگین بسیار رایجه***باور کنید اگه مردم جلوی اینها با هم متحد بشن خدا به این کشور لبخند خواهد زد چرا که جلوی یک فساد بزرگ مقاومت کردن***

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ali

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    زنده باشیم و نابودیشون رو ببنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. eynak

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    چیزی که این اتحاد و این کمپین باید در نظر بگیرد و هدف واضح و مشخص خودش قرار بدهد تولید خودروهای با فناوری روز دنیا در کشور و با قیمتی جهانی است.و تنها سد و مانع این رخداد قوانینی هست که بهانه ی حمایت از تولید داخل قیمت خودروی خارجی را در کشور بالا برده است و تا زمانی که رقابت وجود نداشته باشد هیچوقت ما تولید کننده نخواهیم شد مخصوصا با این مسئولان کاردان و دلسوز!!!!

    ما به تولید خودروهایی با تکنولوژی 4 سال پیش هم در کشور راضی هستیم اما با قیمت جهانی و تنها خواسته ما خرید تکنولوژی برای تولید خودروهایی در کشور هست که نهایت 5 سال از عمرشان گذشته است نه 30 سال !!!
    مسئولان باید مطمئن باشند همه برای حمایت از تولید در شرایط برابر و رقابتی و قیمت های نزدیک به خودروهای خارجی باز هم خودروهای داخلی میخرند ولی به شرط کیفیت و تکنولوژی بالا.

    این کمپین باید نظر و اعتراضش را به سمت قوانین کشور برگرداند تا خودروسار خودش را با شرایط جهانی وفق دهد.
    به طور مثال خودروی تویوتا کرولا نسل قبل برای تولید در کشور یکی از گزینه هاست اما با قیمت حدود 30 میلیون تومان.این حرکت یک جهش تکنولوژیکی در کشور ایجاد میکند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ALL CARS

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      لااایک

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. امید

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (415 ديدگاه)

    آقا خیلی راحته مسئله ….نخرید…پولشو بزارید بانک و هرماه سودشو بدید به تاکسی و اتوبوس واسه مسافرتهای درون شهری…. تا اینا باشن مردمو خر فرض نکنن…

    اخه کجای دنیا یه ماشین رو 5-6 برابر قیمت تموم شده ش میدن به مردم همون کشور ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      دقیقا کاری که من انجام میدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. رهگذر

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    به خدا اگه تاکاتا رو ایران ساخته بود رسواش میکردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. یه پسر

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    بابا تحریم خودروی داخلی و انتظار ورود خودروی خارجی یه بحث جداس؛ اینکه ملت پول ندارن که بخوان ماشین بخرنن یه بحث دیگه اس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمید

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    عضویت توش چه جوریه کسی اطلاع داره؟چیزی که دوستان بهش توجه نکردن اینه که به مردم الان بیشتر به خاطر فشار تحریم های ظالمانه غرب از لحاظ اقتصادی خیلی فشار اومده و متاسفانه خیلی از افرادی که ماشین درست و حسابی ندارن(اکثرا پراید و پیکان دارن) تحمل این رو ندارن(چشم دیدن این رو ندارن!) تا کسی رو پشت فرمون یک ماشین 100_150 میلیونی ببینن،دیگه 700_800 ملیونی جای خودش رو داره!من یادم میاد اوایل دهه 80 شمسی ،درست بعد از آزاد شدن واردات بود که پلیس تعداد زیادی بنز الگانس در دو مدل E280وC240 وارد کرد(اما الان همه رو داره میفروشه و به مزایده گذاشتن!!!)خب وقتی پلیس کشور سوار بنز بشه، طبیعتا شرایط نرمال تر و بهتره و دیگه مردم این ماشین هارو در انحصار یه عده خاص نمیبینن.متاسفانه مردم به خاطر اینکه فقط یک ماشین داشته باشن(حالا فرقی نمیکنه چه ماشینی!)رو میارن به این گاری های داخلی و چینی.واقعا از پراید حالتون بهم نخورده؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (415 ديدگاه)

      عضویت تو کمپین ؟؟؟
      عضویت نمیخواد…کافیه خودت اراده کنی که اصلا طرف فرغونای ایرانی نری
      به اونایی که میخوان برن هم بگی نرن…
      ساده و زیبا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ALL CARS

        ۴ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (467 ديدگاه)

        میخواستم چیزی تو همین مایه ها بگم که دیدم امید جان زحمت کشیدن

        منم فقط بشدددت تایید میکنممم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. محمد

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مردم خوب حواستون باشه دارن دنبال ترفندی میگردن که خودر هاشون را بفروشن مثلا میخوان اعلام کنن که تولید خودروهای غربی به این زودیها اتفاق نمی افته و قیمت خودرو ارزان نخواهد شد ولی با ایستادگی ما حتما افت شدید قیمت را خواهد داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. lmbx

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    تو اخبار 20:30 جلسه نمایندگان مجلس و مسئولین صنعت خودرو را نشان میداد و خبرش این بود :اجازه افزایش قیمت به شرط افزایش کیفیت!!!نمیدونم اینا ***ن یا خودشونو زدن به *** .
    این فقط یه چیزو نشان میده این *** ها همشون دستشون تو یه کاسه هست.یعنی هر چقدر فحش میدم به دلم نمیشینه.
    اقا پراید بشه 70 میلیون هم نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ALL CARS

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      متاسفانه منم این خبرو از 20:30 دیدمو اعصابمو بهم ریخت که قراره باز ملت بیچاره را سرکیسه کنن
      شمارو بخدا اینقدر راحت زحمت چندین سالتونو خرج این ماشینای بی کیفیتو بی ارزش ایرانی وچینی نکنین. بابا اگه خودروی بی کیفیتو از رده خارج اروپایی و… هم آوردنو حتی به قیمت خوبی فروختن نخرین. لیاقت مردم صبور و سختی کشیدهء وطنم خیلی بیشتر از این چیزهاییست که توبازار میبینیم
      به هرچی نگاه میکنیم میبینیم بیشتر از ارزش واقعیشون قیمت گذاری شدن
      شماروبخدا هرچیزی که دیدین ارزش واقعی نداره نخرین.بابا فقط کافیه سه تا شش ماه خیلی جدی اکثریت مردم که اکثریت قشر متوسط وضعیف جامعه هستن دندون رو جیگر بزارن وهر چیز بی ارزشی که تو بازار میبیننو تحریم کننو نخرن. فقط همین
      دیگه نمیدونم باید چکارمون کنن که بخوایم تکونی بخوریمو همینطور ساکت نشینیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. AHMADREZA

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      نباید ازشون بخریم قیمت تمام شده پراید کمتر از 4 تومنه بعد 18 تومن میفروشن تازه حداقل بعضی وقتا تا 20 میره . همه ی اینها حرامند مردم هیچوقت ازتون راضی نمیشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. علیرضا

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (102 ديدگاه)

      پراید و پژو که تکلیفشون معلومه، 1میلیون هم بشن نمیخریم، مگه از جونمون سیر شدیم؟ ایشاالله کل ایرانخودرو و سایپا ورشسکت بشن حالشو ببریم. فوقش میشیم مثل کوبا، ماشینهای 100 سال پیش رو سوار میشیم ولی باج نمیدیم به این لگن سازهای نامرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. M3 RS 4D

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    پورشه از همون قدیم هم اسپورت و درست و حسابی بوده …
    چ وقارتی داره ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امیر.عارف

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    آقا ما نه حرف زور میزنیم و نه انتظار داریم خودروسازها فیل هوا کنند . ما میگیم یه ماشین با کیفیت میخوایم با قیمت معقول یعنی این حرف اینقدر بده که باعث شده مدیران ما بشدت عصبانی بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۴ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (415 ديدگاه)

      تکبیر !!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. صادق

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      آقا امیر، مدیران ما از حرف و خواسته ی ما ناراحت نشدن

      از این ناراحت شدن که بدجوری خورده تو چورتشون…!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. محمد

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    امروز زور دست ماست…اتحاد مان راجشن بگیریم تاپیروزی….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. امین

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    بحث قیمت فقط نیست بخدا .من دلم نمیخواد هموطنام که دارن تو کارخونه های خودروسازی و قطعه سازی و غیره کار میکنند از کار بیکار بشن
    ولی دلم هم نمیخواد شاهد مرگ هموطنای خودم توی این ماشینهای بیکیفیت باشم. بابا حرف ما اینه ما ماشین روز و امنیت بالا میخوای بخدا همینو بس . شما ماشین روز تولید کنید لعنت به کسی که نخره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (102 ديدگاه)

      همه کارکنان این کارخانجات بیمه هستن، فوقش بیکار میشن، 2 سال بیمه بیکاری میگیرن و زندگیشون میگذره، ولی صنعت خودرو ادب میشه و این همه کشته و زخمی تصادفات کاهش پیدا میکنه، مطمئن باشید خود کارکنان این کارخانجات نیز رضایت ندارن که ملت با این ماشینهای از رده خارج آسیب ببینن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. SINA-GERMANY-PORSCHE

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    هموطنان عزیزم…خواهش میکنم نخرید…اگه گرون کردن بدونید سیاستشونه مقاومت کنید(!!)ارزون میشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محسن آبادان

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    از مردم عاجزانه تقاضا دارم کسانی که خودرو ثبت نام کردندهمین فردا برن انصراف بدن اگر جون عزیزاتون واستون مهمه تحریم رو ادامه بدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. RETOLEX

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    خدااااااااااااااااااا……………
    چرا منِ ایرانی باید عاشق ماشین باشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بابک

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (186 ديدگاه)

      خدایا
      خداوندا
      این سوال منم هست
      یه دو هفته قشم بودم یه کم اعصابم آروم شد الان باز همش پراید میبینم یه جوری میشم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. Elyas

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نگهبان پاساژم،به فاصله یکماه دوتاسمندپارک شده توی پارکینگی که بطرف جاده بازه ،درحالی که ترمزدس کشیده ورودنده بود،ماشین ازعقب رفت وسط خیابون،تازه مدل بالا هم بود،نودودوبه بالا.
    کسی توماشین نبود وگرنه…ای کاش فیلم میگرفتم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. نرگس

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سازمان حمایت از مصرف کنندگان !!!!!!!
    هه هه
    یعنی داریم یه همچین سازمانی !
    وظیفه این سازمان چیه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AHMADREZA

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      دارن چرت میزنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (102 ديدگاه)

      وظیفه ظاهریش حمایت از مصرف کنندگانه ولی وظیفه پنهانش حمایت از تولید کنندگانه :)))))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. سجاد

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    دستم بشکنه که رو عکس اون سمند کلیک کردم، خدایا بچه های اونا چشمشون به این عکس بیفته چه حالی میشن!!!
    لعنت به کسایی که سال هاست میبینن و بی تفاوتن
    کسی دلواپس نیست؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارمان

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      اگه میشد 100 بار لایکت میکردم سجاد جان
      یکی سوال سجاد رو جواب بده کسی دلواپس نیست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (102 ديدگاه)

      دلواپسان سوار بنز و پورشه ان چرا باید دلواپس باشن ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. بیژن دولت سرایی

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (263 ديدگاه)

    حتی امکانش هست واسه این که جو بدن به بازار بازم ماشینارو گرون کنن ، ولی اینقدر نخرید که از رو برن مطمئن باشید اگر نخرید مجبورن کوتا بیان
    تقاضا که نباشه آقایون “عرضه” هم حساب کار میاد دستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. فرهاد

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    واقعا خنده داره
    هر روشی رو انجام می دن تا بازم گرون و بی کیفیت بفروشن
    البته وقتی مزه پول حروم بره زیر دندون دیگه نمی شه درست کار کرد
    مردم اگه همینجوری متحد بمونن به امید خدا مجبور می شن یا در لگن سازی رو ببندن ( درسته خیلی ها بی کار می شن ولی جون و سرمایه مردم مهمتره) یامجبورن با مردم همراه بشن و خودرو با کیفیت ، مدرن و قیمت مناسب بفروشن
    از قدیم گفتن از ماست که بر ماست
    پشت هم که باشیم مطمئن باشید همه چیز درست می شه
    در آخر این رو بگم که هر کسی که بازم این لگن هارو بخره اول به خودش و خانوادش و بعد به کشورش خیانت کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. CR7=messi

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام تو رو خدا نخرید از این دو سه تا شرکت نخرید
    خودرو های دست دوم کره ای و ژاپنی س… شرف دارن به اینها حتی اگر پول اونها رو هم ندارین دست دوم همین داخلی ها رو بگیرید خودرو صفر اونا که مشکل ها دارن اگر دست دوم هم مشکل داشته باشه فرقی نمیکنه. به همه بگین همه و همه . . . با هر کسی که صحبت می کنید ازتون خواهش میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. وحید

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    من که چشمم آب نمی خوره از این کمپین برای رسیدن زود به هدف والاشون
    خون دلها باید خورد
    بازدید کننده های این سایت ادمای فهیمی هستن. اما همین خودرو ساز ها. رو جهالت عوام حساب باز کردند
    کافیه یه دعوای زرگری توی بولتون های خبریشون راه بندازن. و عوام هجوم می برند به سمت اهداف
    تلاش دوستان قابل ستایشه و به قول پارسونز روزی میرسه که جامعه اهداف و وسایل اونا انکار می کنند و یه انقلاب درونی شکل می گیره اون روز نزدیکه بشرط آگاهی بخشی بخش خفته جامعه همون عوام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (102 ديدگاه)

      چشمت رو باز کن، یه کم آب بریز رو چشمات، اونوقت چشمت آب میخوره و میفهمی که با اتحاد نتیجه میگیریم، این رو رهبر معظم انقلاب هم فرمودن که همه باید متحد باشید در کلیه امور.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. سبحان

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    نخرید نخرید نخرید نخرید نخرید…نخرید
    خلاصه یک صفحه “نخرید”!
    نخریم درست می شه. بخریم فلک هم درستش نمی کنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا