شش نکته از مینی

«مینی» دارای شخصیتی است که بعد از شروع دوباره فعالیتش تحت مالکیت ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۱ همچنان آن را حفظ کرده است. یکی از بزرگترین موفقیت‌های این برند، فرهنگ خاص جامعه علاقه‌مندان به مینی است؛ کسانی که همچنان در طی ۱۴ سال رشد و نمو این برند، با آن همراه بوده‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید، موضوعاتی است که کمتر کسی در مورد «مینی» از آنها آگاه است. در این رابطه با کریس پات‌گیتر و پت مک‌کنا، طراحان محصولات مینی در آمریکا همراه می‌شویم.

MINI
mini JCW

نسل کنونی F56 مینی، اولین بار به عنوان یک مدل جان کوپر طراحی شده است.

پات‌گیتر و مک‌کنا عنوان می‌کنند که عملکرد رانندگی و لذت در آن یکی از مهمترین موضوعات برای جلب‌نظر مشتریان در مینی است. البته هیچ‌گاه یک مینی را نمی‌بینیم که رکورد پیست را جابجا کنید یا نامی در مسابقات درگ داشته باشد، ولی در همین حال، لذت رانندگی به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی تعریف‌کننده محصولات این برند است. به همین دلیل است که نسل کنونی مینی از همان ابتدا به صورت یک مدل JCW یا john cooper works طراحی شده و در نسخه‌های با عملکرد بالای کوپر و کوپر S ارائه نشده است. پات‌گیتر در این باره می‌گوید:

هدف ما این بوده که از امکان ایجاد عملکرد و هیجان بیشتر که برای یک کوپر JCW مدّنظر داشته‌ایم، مطمئن شویم.

خبر خوب برای هواداران JCW این که برنامه‌هایی برای ارائه نسخه Works برای مدل‌های جدید مینی وجود دارد.

2015 Mini JCW
2015 Mini JCW

مینی‌های JCW در هنگام خرید معمولاً با پورشه مقایسه می‌شوند.

در نگاه اول، این که کسی به دینامیک اسپورت بی‌عیب‌و‌نقص پورشه علاقه داشته باشد و در همین حال، یک هاچ‌بک دیفرانسیل جلو را نیز مدّنظر قرار دهد، اندکی عجیب. ظاهراً این ارتباط عمیق‌تر از آن‌ چیزی است که به چشم می‌آید. پات‌گیتر در این زمینه اضافه می‌کند:

این تمایل به عملکرد خودرو در مشتری است. ولی در همین حال، وقتی یکی از این برندها را برای خرید انتخاب می‌کنید، به یک جامعه خاص وارد می‌شوید. وقتی بحث موتور اسپورت می‌شود و به خصوص خودروهایی که به جای اسب‌بخار، بیشتر بر کاراکتر تأکید دارند، پورشه نیز شرایطی مشابه مینی دارد.

Mini Countryman JCW
Mini Countryman JCW

«بگذار موتور به سختی کار کند»؛ چیزی که تقریباً اتفاق نیفتاده است.

در طول مراحل توسعه آخرین مینی، وقتی به حالت «اسپورت» سوئیچ می‌کنید، یک پیغام بر روی نمایشگر وسط ظاهر می‌شود که چندان هیجان‌انگیز نبود. این پیام، در واقع شرایط فنی را در هنگام فعال کردن حالت اسپورت توضیح می‌داد؛ واکنش سریع‌تر پدال گاز، نقطه‌های بالاتر دور موتور برای شیفت در مدل‌های اتوماتیک، فرمان سنگین‌تر و برای مدل‌های JCW که با دامپرهای انطباقی همراه هستند، سواری خشک‌تر. ولی طراحان محصول مینی به زودی دریافتند که این پیام به سرعت، تازگی خود را از دست داده است و آن را با پیام ساده “Let’s Motor Hard.” عوض کردند. همیشه یک جمله سه حرفی، بهتر از همه منظور را می‌رساند.

2015 Mini cooper hardtop Interior
2015 Mini cooper hardtop Interior

مالکان مینی علاقه زیادی دارند که خودشان کنترل دنده را در اختیار داشته باشند.

تمام محصولات مینی به صورت استاندارد همراه با گیربکس دستی ارائه می‌شوند و این خبر بسیار خوبی برای جمع بزرگی از مشتریان مینی است. بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مدل‌های کوپر و کوپر S با گیربکس‌های دستی فروخته می‌شوند که این درصد برای ورژن‌های JCW به ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. این روزها تنها ۳ درصد خودروهای جدید با ۳ پدال عرضه می‌شوند و این مشتریان مینی هستند که هنوز هم گیربکس‌های دستی را در دنیای خودرو زنده نگه می‌دارند.

MINI JCW Coupe
MINI JCW Coupe

یک التزام کلی برای جدایی برند از ب‌ام‌و وجود دارد.

مینی از تکنولوژی‌های موتور و مهندسی شاسی ب‌ام‌و بهره‌مند می‌شود. در همین حال، این دو برند به دنبال فاصله از یکدیگر هستند. در واقع، ب‌ام‌و یک بار به مینی پیشنهاد کرده که اگر مدل‌های کوپر S و JCW با سقف سخت به دو اگزوزه میانی تغییر حالت ندهند و اگزوز جداگانه بر روی مدل پایه حفظ شود، فضایی برای تایر زاپاس ایجاد خواهد شد. ولی مینی به این پیشنهاد جواب نداد و بر حفظ شخصیت مدل اسپورت در طراحی اصرار کرد. بخش بزرگی از تجربه رانندگی با مینی مربوط به هیجان زیادی است که از جزئیات ناشی می‌شود. مینی‌ها صدای متفاوت‌تری نسبت به ‌ب‌ام‌و داشته و طراحی سرزنده‌تری در آنها به کار رفته است.

mini john cooper works
mini john cooper works

یکی از مدیران عالی‌رتبه مینی در یک زمان خصومت ویژه‌ای با کراوات‌ها داشت!

دلیل این موضوع شاید این است که کراوات‌ها محدود‌کننده هستند و یا این که نمادی از تجارت‌های خشک و جدّی به شمار می‌روند. پات‌گیتر در مورد یک مدیر سابق مینی می‌گوید که اگر کسی را می‌دید که کراوات بسته و به دفتر وی می‌آید، فوراً با قیچی آن را برایش می‌بُرید. بدیهی است که این تاکتیک به خوبی جواب می‌داد؛ پات‌گیتر می‌گوید:

حتی برای نمایشگاه اتومبیل، یک کت و شلوار بدون کراوات می‌پوشیدم.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

25 دیدگاه

  1. E 36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    مینی بامزه ترین خودرو تاریخ

    پاسخ
    1. saeed.shariati
      سوابق: (477 دیدگاه) ,

      نظر سنجی بی ربط
      ایران به فینال میرسه+++++
      ایران به فینال نمیرسه—–

      پاسخ
    2. MAFIA
      سوابق: (435 دیدگاه) ,

      ماشین دانشجویی مزخرف.که ارزش روندن نداره و بسیار گران قیمت نسبت به قدرت و ظاهرش!!!

      در کل از 20 بهش 3.75 میدم

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ALIUnited
        ALIUnited
        سوابق: (135 دیدگاه) ,

        حتما تو مینی رو از نزدیک ندیدی که این جوری میگی
        من تو منطقه آزاد یه مینی ماینر دیدیم که به نظرم بهترین ماشین واسه تفرح کردن تو شهره

        پاسخ
    3. تصویر پروفایل 4MATIC
      4MATIC
      سوابق: (1057 دیدگاه) ,

      نمی دونم چرا بی ام و داره کمپانی های انگلیسی رو می خره مثل مینی و رولز رولز

      پاسخ
      1. احمدرضا ب ام و
        سوابق: (394 دیدگاه) ,

        چون این شرکت ها توی کلاس خودشون بهترینن و ب ام و رو کامل میکنن

        پاسخ
  2. Mostafa&S
    سوابق: (318 دیدگاه) ,

    رانندگی با مینی لذت خاص خودشو داره

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Erfan
    Erfan
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    خیلی دوس دارم یه بار باهاش رانندگی کنم . ظاهرا هندلینگ خوبی داره

    پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (197 دیدگاه) ,

    من به این نوع خودروهای میگم، آرت کار، واقعا یه روح هنری واسه خلقتش وجود داشته

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل 4MATIC
      4MATIC
      سوابق: (1057 دیدگاه) ,

      شرکت جهانگیر اریا چند سال پیش تعداد محدود وارد کرد
      ولی از پس خدماتش برنیومد

      پاسخ
  5. تصویر پروفایل GENERAL MOTORS
    GENERAL MOTORS
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    تو این کلاس مینی حرف اول رو میزنه
    البته ابرات و فیات 500 هم چیز زیادی از این کم ندارن

    پاسخ
    1. باربد★فقط GM★فقط کامارو★
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      GM جان منظورت ابارث بود؟
      واقعاً مینی خودروی خاطره انگیزی میتونه باشه.خیلی نازه!یکی مینی و اون یکی فولکس بیتل که خیلی دوست داشتنی اند.

      پاسخ
  6. احسان
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    هیچی لذت گیربکس دستی رو نداره! چه حالی میده 2به3 بکشی ماشین تیکاف کنه…

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    مثل تویوتا یاریس کیلومترشمارش وسطه
    هرچند که یه سنت حساب می شه ولی اصلا جالب نیست

    پاسخ
  8. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    جذاب و دوست داشتنی

    مخصوصا کنسول اتاقش

    پاسخ
  9. ماهان گاز
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    چندی پیش چند تاشو تو جاده چالوس دیدم مثل آهو سربالاییهارو بال میرفت.عجب دسته دنده ودستی داره رادست دریفته/اون وسطی ردیاب ماهواره است

    پاسخ
  10. ماهان گاز
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    چندی پیش چند تاشو تو جاده چالوس دیدم مثل آهو سربالاییهارو بال میرفت.عجب دسته دنده ودستی داره رادست دریفته/اون وسطی ردیاب ماهواره است؟

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل amin
    amin
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    مینی !!!
    ماشینی که از بچگی خوشم میومد ازش…چهره جذاب یا خشن مثل ماشین های امروزی نداره !!! به جاش یک ماشین با نمک تو دلبرو 🙂 یاد ببوگلابی ها میفتم خنگولا 🙂 خیلی باحال دوسش دارم شدید <3

    پاسخ
  12. سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    هروقت اسم مینی رو میشنوم یاد مستربین میفتم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.