مصاف هیوندای آیونیک و تویوتا پریوس

هیوندای از یک بازیگر سیاهی‌لشکر در صنعت خودرو به رقیبی باهوش در بازار جهانی تبدیل شده و طرز نگاه‌ها به خود را تغییر داده است. طیف محصولات این شرکت بسیار متنوع بوده و هیوندای از خودروهای کوچک ارزان‌قیمت تا شاسی بلندهای ممتاز را عرضه می‌کند و هم‌اکنون نیز با عرضه‌ی مدل آیونیک وارد محدوده‌ی خودروهای سبز شده است.

hyundai-ioniq-vs-toyota-prius-01
آیونیک اولین مدل هیبریدی هیوندای است که در انگلستان عرضه شده و به همراه مدل‌های پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی به فروش خواهد رسید. این مدل آیونیک با استفاده از پیشرانه‌ی 1.6 لیتری بنزینی مرسوم و واحدی الکتریکی تلاش داشته تا مجموعه‌ای کم‌مصرف را با بهای مناسب عرضه کند. این روش اصلاً جدید نیست چراکه تویوتا پریوس سالیان سال است که از چنین متدی بهره می‌برد و جدیدترین نسل آن تأثیری عمیق بر این بخش از بازار داشته است.

hyundai-ioniq-vs-toyota-prius-03


پریوس برنده‌ی جایزه‌ی سبز اتواکسپرس در سال 2016 شده و پیش از این نیز در برابر کیا نیرو که از نظر مکانیکی با آیونیک تشابهات بسیاری دارد سربلند از میدان خارج شده بود.


بهای آیونیک از پریوس کمتر است و تجهیزات زیادی را نیز ارائه می‌کند بنابراین تویوتا با رقیبی سرسخت در زمینه‌ی خودروهای بنزینی/الکتریکی مواجه است.

شاخ‌به‌شاخ

hyundai-ioniq-vs-toyota-prius-04
ارتباطات
سیستم مولتی‌مدیای سفارشی Touch 2 with Go تویوتا توانایی تبدیل گفتار به نوشتار را دارد و همچنین می‌تواند از برنامه‌ی Google Street View پشتیبانی نماید. هرچند سیستم بکار رفته در آیونیک اتصال بهتری با گوشی برقرار کرده و سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی در تریم های میانی و بالاتر به‌صورت استاندارد وجود دارند.

گیربکس
گیربکس‌های CVT در سالیان گذشته بدنام بوده‌اند اما گیربکس بکار رفته در پریوس می‌تواند این تفکر را عوض کند. این گیربکس تغییر بین قدرت بنزینی و الکتریکی را به خوبی مدیریت کرده و شتاب گیری نرم و بدون وقفه‌ای را فراهم می‌کند. گیربکس DCT آیونیک پاسخگوتر اما ناهنجارتر است.

شخصی‌سازی
بازار نشان می‌دهد که خریداران خودروهای هیبریدی عموماً علاقه‌ای به شخصی‌سازی خودرو ندارند اما پریوس به خریداران این پیشنهاد را می‌دهد که خودروی خود را مطابق سلیقه سفارش دهند. از جمله این موارد می‌توان به مه شکن‌ها با طراحی‌های متفاوت، رکاب‌های جانبی و جزئیات سپر عقب اشاره کرد.

toyota-prius-03

hyundai-ioniq-04

قضاوت نهایی

رتبه‌ی اول: تویوتا پریوس
خودروهای هیبریدی باید راندمان احساس‌برانگیزی را ایجاد کنند و تویوتا روی کاغذ و در دنیای واقعی آیونیک را شکست می‌دهد. پریوس گران‌تر است اما مشخصات برجسته‌تری داشته و به علاوه کابین این خودرو جادارتر از آیونیک است. پرفورمنس پریوس نیز بهتر است و سواری خودرو نیز رفاه خوبی دارد. چهارمین نسل این خودرو یعنی اینکه پریوس کامل‌ترین خودروی هیبریدی است.

toyota-prius-01


رتبه‌ی دوم: هیوندای آیونیک
اولین تلاش هیوندای در بخش هاچبک های خانوادگی هیبرید خوب بوده است. آیونیک کاربرد زیادی را با بهایی مناسب عرضه می‌کند و البته تجهیزات زیادی نیز دارد. هرچند پیشرانه الکتریکی و بنزینی این خودرو به خوبی پریوس با یکدیگر جفت نشده‌اند و البته راحتی آن نیز به پای پریوس نمی‌رسد. اگر کارایی مناسب با پول پرداختی مدنظر شماست آیونیک نیز می‌تواند در لیست خرید شما جای بگیرد.

hyundai-ioniq-05

دیگر گزینه ها در این بخش

کیا نیرو 
قیمت: 22795 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری 139 اسب بخاری

kia niro-lead
نیرو از همان قوای محرکه‌ی آیونیک استفاده می‌کند بنابراین نقطه‌ضعف‌های این خودرو را نیز دارد. اگرچه که این خودرو گران‌تر است اما استایل زیباتر یک شاسی‌بلند هیبریدی جذب‌کننده‌ی خریداران زیادی که خواهان شاسی‌بلندی هیبریدی با هزینه‌های کم هستند خواهد بود.

فولکس‌واگن پاسات بلوموشن
قیمت: 23560 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.8 لیتری 118 اسب بخاری

volkswagen-passat-bluemotion-2016
این خودرو در روی کاغذ نمی‌تواند با دو رقیب ساخت تویوتا و هیوندای از نظر راندمان رقابت کند اما پاسات بلوموشن هنوز هم از نظر آلایندگی رتبه‌ی خوبی داشته و در هر کیلومتر تنها 95 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. اگر فضای زیاد و توانایی حرکت در مسافت‌های زیاد را بدون هزینه‌های کمرشکن می‌خواهید، فولکس‌واگن پاسات بلوموشن یک خودروی اقتصادی فوق‌العاده است.

 

تویوتا پریوس Business Edition

هیوندای آیونیک هیبرید پریمیوم SE DCT

قیمت مدل تست شده (پوند)

26290

24160

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4540/1760/1470

4470/1820/1450

پیشرانه

4 سیلندر 1798 سی‌سی و واحد الکتریکی

4 سیلندر 1580 سی‌سی و واحد الکتریکی

قدرت (اسب بخار)

121

139

گشتاور (نیوتون متر)

142

265

گیربکس

CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو

6 سرعته ی DCT، دیفرانسیل جلو

حجم باک سوخت (لیتر)

43

45

ظرفیت محفظه بار (لیتر)

343/1558

350/1505

وزن خالص (کیلوگرم)

1375

1370

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

10.3

10.3

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

179

185

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

3/2.9/3.1

3.4/3.6/3.4


منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

25 دیدگاه

  1. MPH
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    به آیونیک رای دادم نه به خاطر خوب بودنش فقط چون از پریوس خوشم نمیاد

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (796 دیدگاه) ,

    پریوس رو برای 10 دیقه تست کردم واقعا ماشین باخالی بود از نزدیک قیافش خیلی قشنگ تره.(اونایی که دیدن و از نزدیک سوار شدن احتمال زیاد بام هم نظرن) کیفیت اجزای داخلیش هم خوب بود واقعا و در کل یه ماشین متفاوت بود حتی برام متفاوت تر از سواری s500 چون همون طوری که توی عکس میبینید دندش هم کلا انگار از یه دنیای دیگه اومده.
    ردیف عقب صندلیش ننشستم ولی جلوش کاملا جادار بود.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3759 دیدگاه) ,

      من پریوس مشکی همین امروز از نزدیک دیدم .
      داخل ماشین رو هم نگاه کردم
      بدون اغراق میگم :
      زشت تر از اون چیزی بود که در عکس ها دیده بودم و فکر میکردم.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Nima
        Nima
        سوابق: (796 دیدگاه) ,

        مجید جون خوب منم در کل نمیپسندم طراحیشو ولى نمیدونم چرا احساس کردم از عکساش بهتره. حداقل فضاى داخلش.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3759 دیدگاه) ,

          نیما جان قصدم مخالفت با شما و جسارت نبود داش
          چون کامنتم به کامنتت مرتبط بود زیر همون جواب دادم .
          به نظرم خوبه که نظرات موافق و مخالف کنار هم باشن .
          .
          وگرنه نظر شما روی چشمای من جا داره

        2. تصویر پروفایل Nima
          Nima
          سوابق: (796 دیدگاه) ,

          قربونت مجید حون جسارت کدومه عزیزى. آره منم با حرفت موافقم.
          کاش همین طورى که میگى باشه بدون جنگ و دعوا😅

    2. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1474 دیدگاه) ,

      نیما داش منم توش نشستم اتفاقا قیافشو خیلی پسندیدم
      فقط باس یکم بهش عادت کرد مثل نیسان جوک
      ضمنا ظاهر پریوس بخاطر ایرودینامیک بودنشه که تو دنیای خودرو سازی جزء بهترین خودروهاست که از کمترین ضرایب درگ برخوردارند

      اینم عکسش که خودم از نمایندگی ایرتویا انداختم.

      http://uupload.ir/files/4nru_20161025_000512-01.jpeg

      پاسخ
  3. Mohamad
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    خودروهای تویوتا همه بلااستثناء از نزدیک که میبینی ابهت دارن و از رو عکس نمیشه در موردشون قضاوت کرد.
    شما کمری از نزدیک میبینی یا از کنارت رد میشه چشمات بهش دوخته میشه ولی از رو عکس براحتی میگی این چیه دیگه و از تویوتا بعید بود و این حرفا..

    پاسخ
  4. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    من اگه این دو گزینه را داشتم 100% هیوندای آیونیک را انتخاب میکردم
    طراحی بسیار زیباتر و اکتیوتر انجین قدرتمندتر طراحی تریم داخلی بسیار گیراتر و قیمت کمتر

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      تجربه تویوتا رو به همه اینا ترجیح میدم

      پاسخ
  5. YAS
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    تا حالا چیزای عجیب زیادی دیدم و باهاشون کنار اومدم اما هیچوقت نتونستم با کیلومتر شمار وسط و خالی بودن فضای پشت فرمون کنار بیام.واقعا متنفرم از این کار.و نمیدونم چرا خیلی از ماشین های خوب این کارو میکنن.مثل مینی و تویوتا و…

    پاسخ
    1. Kamran cooper
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      دوست عزیز مینی که صفحه کیلومترش پشت فرمونه
      فکر کنم شما مانیتور و سیستم اطلاعات و سرگرمی دایره شکلش رو میگی

      پاسخ
  6. parham
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    من این ماشین رو خیلی دوست دارم ولی استفاده از این ماشین فرهنگ خودش رو می خواد مثلا کمک به کاهش آلودگی هوا و غیره…….ولی تو ایران حاضرن این ماشین رو برای حرف مردم نخرن. طراحی خاص این ماشین و درک خلاقیت و نبوغ در این اتومبیل را خیلی از ایرانی ها درک نخواهند کرد.

    پاسخ
  7. pooriya
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    صد در صد هیوندای میپنسندم میدونم تویوتا تجربه ش بیشتره و ماشین بهتری میسازه ولی اکثر محصولات این شرکت به شدت زشت و بد طراحی شدن هیوندای هم همچین دست و پا بسته نیست و از همه نظر فوق الاده هست خوصوصا طراحی و دیزاین ماشین بسیار حرفه ای تر و بهتر از تویوتا هست نکته جالب اینکه در عکس تویوتا از گوشی ساخت کره سامسونگ اس سون برای نشون دادن قابلیت‌های ماشین استفاده شده این یعنی دنیا تکنولوژی و صنعت کره قبول داره

    پاسخ
  8. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    آقایی اون گوشی برای فرد آزمایشگر هست و داره محل قرار گیری و شارژ و اتصال با خودرو را تست میکنه.

    پاسخ
  9. هومن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پایین تر بودن گشتاور پریوس بخاطر استفاده از چرخه آتکینسون و بالا بودن راندمان تا ۴۰ درصد است. تأمین گشتاور به عهده موتور الکتریکی گذاشته شده. در نهایت فکر نمیکنم در عمل تفاوت محسوسی وجود داشته باشد.

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    مسلما تویوتا بهتره، حداقل در حال حاضر که اینجوریه.

    پاسخ
  11. امین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    کنسول وسط هیوندای همون کنسول وسط پژو 308ه

    پاسخ
  12. nima
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    اتفاقا به نظر من پریوس طراحی خیلی خاص و آینده نگرانه ای داره.خیلی زیبا و خاصه.بلاخره باید یک فرقی بین خودروی بنزینی معمولی و این قبیل خودرو ها باشه.و اینکه نسل جدید پریوس که بعد از این نسل مورد آزمایش اومده واقعا طراحی فوق العاده ای داره و این نسل که چند سال از طراحیش میگذره رو نباید با هیوندای که تازه عرضه شده مقایسه کرد.

    پاسخ
  13. سیاوش
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    اون پاسات رو ببینین چقدر خوشگله همون لطفا

    پاسخ
  14. مانی
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    قیمت پریوس تو ایران خیلی فضایی شده!اصلا انگار نه انگار که خودروهای هیبردی و الکتریکی هزینه گمرک کمتری دارن!

    پاسخ
  15. کامران
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    کی فکر می کرد کره ای ها انقدر پیشرفت کنند به همچین نقطه ای برسند و ماشین هیبریدی تولید کنند و انقدر نظرات و به خودش جلب کنه!!!!!!
    دمشون گرم

    پاسخ
  16. Kian
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من همین چند روز پیش سوارش شدم واقعاً عالی تویوتا پریوس و امکاناتش هم خوبه و همین طور مصرفش و به نظر من اصلاً هیوندا قابل مقایسه با تویوتا نیست اینم اولین ماشینی که هیوندا هیبریدی می زنه و تویوتا با پریوس سال هاست که ماشین هیبریدی می زنه

    پاسخ
  17. فیصل
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    بعنوان پرچمدار خودروهای هیبریدی تویوتا پریوس باید منحصر بفرد بماند. روزی میرسه که مصرف کنندگان خودروهای هیبریدی برندهای دیگه مث همین هیوندا و کیا وقتی از تکنولوژی ماشینشون میخوان برای دیگران استفاده کنن با تاریخچه پریوس شروع میکنند بدون اینکه حرفی از ظاهر خودرو بزنند. پریوس همیشه قابل تحسین خواهد بماند همانطور که هواپیمای برادران رایت. احتمالا 50 سال آینده طراحی خودروها هیچ شباهتی به امروز نخواهد داشت. پریوس جلوتر از زمان خودش عرضه شده هم تکنولوژی هیبریدش مخالفان زیادی دارد هم ظاهرش رو خیلیا قبول ندارن اما هر ظاهری داشته باشد دنیای خودروی هیبرید و تکنولوژیهاش همیشه مدیون تویوتا خواهند بود

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.