آشنایی با سری موتورهای شش سیلندر هیوندای

در قسمت گذشته با موتورهای سری GR از کمپانی تویوتا آشنا شدیم. این بار به معرفی خانواده‌ی موتورهای لامبدا از شرکت هیوندای می‌پردازیم. HMMA کارخانه‌ هیوندای در آلاباما است. این مجموعه با سرمایه‌گذاری 1.1 میلیارد دلاری هیوندای در سال 2002 و با حضور رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده جرج دبلیو بوش افتتاح شد. در این مجموعه‌ عظیم که امروزه ارزش آن بالغ بر 1 میلیارد دلار است بیش از 3000 نفر مشغول به کارند.

Hyundai Lambda v6 engine
Hyundai Lambda v6 engine

خانواده‌ موتورهای لامبدا هیوندای، موتورهای V6 تمام آلومینیومی این شرکت است که در HMMA تولید می‌شوند.
نخستین موتور، یک موتور 3 لیتری مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و تزریق مستقیم سوخت (GDI) است که بر روی نسل پنجم آزرا قابل سفارش است. این موتور دارای ضریب تراکم 11:1 است و قدرتی معادل 266 اسب‌بخار و گشتاور 317 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. با توجه به ضریب تراکم بالا در این موتور استفاده از بنزین سوپر اجتناب‌ناپذیر است. این موتور در برخی بازارها مانند خاورمیانه بدون سیستم GDI عرضه می‌شود که سبب کاهش قدرت موتور به 247 اسب‌بخار و گشتاور 282 نیوتن‌متر گردیده است.

hyundai sonata engine
Hyundai sonata engine

پیشرانه‌ی بعدی، موتوری شش سیلندر به حجم 3.3 لیتر است که با عنوان G6DB بسته به نوع بازار و ورژن ECU از 249 اسب‌بخار تا 262 اسب‌بخار و گشتاور 312 نیوتن‌متر است. این موتور نخستین‌بار در هیوندای سوناتا 2006 عرضه شد و مجهز به 4 سوپاپ در هر سیلندر است که برای سوپاپ‌های ورودی سیستم زمان‌بندی متغیر در نظر گرفته شده است. گونه‌ی دوم این موتور تحت عنوان G6DH است که همراه با آزرا 2012 عرضه شد. این موتور که مجهز به سیستم Dual CVVT و GDI است، 294 اسب‌بخار و 346 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور با تغییرات اندکی که در آن داده شد، در برخی بازارها بر روی جنسیس عرضه شد که 262 اسب‌بخار و 316 نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند و در سانتافه 2013 نیز با اسب‌بخار و گشتاور به ترتیب 270 و 319 عرضه می‌شود.

Hyundai Sante Fe Engine
Hyundai Sante Fe Engine

موتور سوم با کد G6DC و با 3.5 لیتر حجم، نخستین بار همراه سانتافه 2010 عرضه شد که با 276 اسب‌بخار قدرت و 336 نیوتن‌متر گشتاور در کنار سیستم Dual CVVT عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد. کیا سورنتو 2011 نیز به این موتور مجهز است که در کشورمان کاملاً شناخته شده است.
این موتور با 298 اسب‌بخار، که به لطف تغییراتی در ECU به دست آورده، در خودروی کیا کادنزا عرضه می‌شود. هیوندای از این موتور با سیستم تزریق مستقیم سوخت در نمایشگاه اتومبیل 2010 پکن پرده‌برداری کرد.

Hyundai V6 Lambda RS high-performance engine
Hyundai V6 Lambda RS high-performance engine

موتور بعدی نیز گونه‌ی 3.8 لیتری 24 سوپاپه DOHC است که 263 اسب‌بخار نیرو و 348 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور با کد Lambda MPi شناخته می‌شود.
این موتور در جنسیس کوپه قدرتی معادل 306 اسب‌بخار و گشتاور 361 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور بر روی کیا موهاوی و هیوندای وراکروز نیز عرضه شده است با این تفاوت که انتقال نیرو به‌صورت چهار چرخ محرک انجام می‌پذیرد. این موتور در کیا موهاوی و وراکروز به ترتیب 276 و 268 اسب بخار خروجی دارد. این موتور تمام آلومینیومی که مجهز به دو میل‌سوپاپ و 24 سوپاپ است، در صورت نصب سیستم تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید 333 اسب‌بخار و 394 نیوتون متر گشتاور را داراست که دقیقاً مشابه نمونه‌ی 2012 جنسیس سدان است.

 Hyundai's New Lambda V6 GDI Engine
Hyundai’s New Lambda V6 GDI Engine

باید گفت این موتورها گام بزرگی برای هیوندای محسوب می‌شوند اما از لحاظ کارایی همچنان با بزرگانی چون تویوتا و ب ام و فاصله دارند. مقاله‌ی تعمیر یاتاقان‌های آزرا که چندی پیش منتشر شد نیز یکی از همین سری موتورها بود. یکی از دوستان که سال‌ها تجربه‌ی کار روی انواع خودروهای ژاپنی آلمانی و کره‌ای را دارند توصیه می‌کردند که با توجه به شرایط سوخت و آب و هوا و همچنین تقلبی بودن بسیاری از روغن‌موتورهای بازار کشور روغن این موتورها بهتر است در 5 هزار یا حداکثر 6 هزار کیلومتر تعویض شود. در کل نکات از مثبت این موتورها می‌توان توان و مصرف سوخت مناسب و نکات منفی آن‌ها را پایین بودن اسب بخار بر هر لیتر و دوام کمتر نسبت به رقبای ژاپنی برشمرد.

[jwplayer mediaid=”101977″]
[دانلود ویدئو]
واژه‌نامه:
HMMA: Hyundai Motor Manufacturing Alabama

ادامه دارد…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

33 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل علیرضا رحیقی
    علیرضا رحیقی
    سوابق: (598 دیدگاه) ,

    سانتافه های 2010 و 2011 با موتور 3.5 لیتری عجب ماشینایی بودن. قدرت و شتاب عالی، امکانات خوب، جادار و مطمئن. حیف که دیگه نمیذارن ماشین با موتور بالای 2500 وارد بشه…

    پاسخ
    1. AliZeus
      سوابق: (418 دیدگاه) ,

      آزرا 2008 هم به همچنین..
      ما داریم هنوز قدرت، شتاب و نرمی یش بعد از 6 سال هنوزم مثال زدنیه.

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل farzad
    farzad
    سوابق: (160 دیدگاه) ,

    واقعا نمیدونم هدفشون از ممنوع کردن واردات خودروهای 2500 به بالا چیه میخواین جلوی الودگی هوا رو بگیرین برین بنزینتونو درست کنین چیکار به ماشین دارین یعنی الان کشوری مثل المان هواش الوده تر از ایرانه؟!!!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل shahryar
      shahryar
      سوابق: (180 دیدگاه) ,

      نه داداش،واردات دست یی گروه به دلایلی دیده بایستی ماشینای 2500 به بالارو ممنوع کنه!!با الودگی چیکار دارن 😀

      پاسخ
    2. عرفان
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      برن پرایدشونو بندازن دور
      همون آلمانو خیلی دوست دارم ببینم ماشیناش مال چن سال پیشن و چقدر آلودگی دارن

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل علی آهنگر
      علی آهنگر
      سوابق: (378 دیدگاه) ,

      نه عزیزم منم قبلا همین فکرو میکردم اما جدیدا فهمیدم دلیلش چیز دیگست.
      شما تصور کن توی دبی ورود هر خودرویی آزاده چون در مقابل پلیس هم مکلارن و بوگاتی سوار میشه و توانایی مقابله با تخلفات ماشین های فوق سریع رو داره.
      اما حالا فکر کن توی ایران یارو یه نفرو ترور کنه و با بوگاتی فرار کنه حالا نیروی انتظامی دست و دل باز چجوری میخواد با اون سمند خودروی ملی به گرد این دوست عزیز برسه.
      پس چرا خرج بزنن گردن خودشون یه کلام میگن نه ما سوار میشیم نه شما.

      پاسخ
      1. Jeremy
        سوابق: (26 دیدگاه) ,

        زیاد فیلم میبینیا
        تو ایم شهرهای شلوغ مگه میشه تند رفت اونم با ماشین
        تازه با موتورم نمیشه

        پاسخ
    4. حسین
      سوابق: (1168 دیدگاه) ,

      درود. دوستان دلیلش جلوگیری از فرار مجرما از دست پلیس نیست. چون همون بوگاتی هم اینجا نمیتونه به سرعتهای بالا برسه (توی این جاده ها) و پلیس هم با امکاناتی که داره، مثل هلیکوپتر و … میتونه بهشون برسه.

      یک دلیل این ممنوعیت، ممنوع کردن واردات خودروهای لوکسه. بنا به تعریف قانون گذاران، هر اتومبیلی که موتوری با حجم بالای 2500 سی سی داشته باشه، لوکس محسوب میشه و نباید وارد کشور بشه. (این تعریف هیچ مرجع علمی ای نداره و از طرف مجله ماشین هم بارها مورد انتقاد قرار گرفته) یعنی طبق این تعریف یک دستگاه BMW سری 5 با موتور 2 لیتری، لوکس نیست!!! اما یک هیوندای سانتافه با موتور 3لیتری لوکس محسوب میشه!!!

      دلیل دیگه هم کاهش آلودگی هواست!!! یعنی موتور 3 لیتری ب ام و آلودگیش بیشتر از موتور 2لیتری وانت مزدا و … هستش..!!

      حتما هست دیگه!!! چی بگم آخه؟؟!

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    موتورهای قبلی هیوندا و کیا وابستگیه شدیدی به تعویض به موقع روغن دارند .

    یکی از دوستان نزدیک من یک سورنتو 2009 داشت . چون از یک اشنا خریده بود و به

    گفته ی او استناد کرده که تازه تعویض روغن رو انجام داده . دوست ما هم از ماشین

    استفاده کرده بود تا یک روز که موتور 3300 سی سی سورنتو یاتاقان میزنه .

    نمایندگی گفت که روغن ماشینو دیر عوض کردید . بماند که فروشنده به دوستم

    اشتباهی و سهوا 1000 کیلومتر بیشتر گفته بود .

    خلاصه نتیجه خرج 7 میلیون و 200 هزار تومنی برای دوستم رقم خورد .

    تاجایی هم که یادمه موتور 3300 سی سی سورنتو از همین سری های لامبادا است .

    خلاصه دوستان خیلی دقت کنند .

    پاسخ
    1. احمد
      سوابق: (364 دیدگاه) ,

      من يك ازرا ٢٠٠٨ صفر گرفتم دقيقا به همون علت كه ميلاد گفت يعني به خاطر حدود ١٥٠٠ كيلومتر تاخير در تعويض روغن حدود ٤ ميليون تومن تو خرج افتادم
      تاخير در تعويض لنت هم خيلي برام گرون تموم شد
      ١ بار هم سوپاپ تركوند
      كيفيت موتور هاي ازرا تا قبل ٢٠١١ واقعا بد بود واقعا بي كيفيت بود
      من بعد اون ماشين هيچ قت نميتونم. وف ماشين هاي هيونداي برم گر چه ميدونم الان حداقل از نظر كيفي قابل قبولند
      اما اون خاطره بد هميشه تو ذهنم مونده
      اينم يادم رفت بگم كه بهد ٦٠ هزار كيلومتر مصرف سوختش تو سيكل تركيبي تقريبا صدي ١٨ بود
      الان يك ماشين ….. دارم ( برا اينكه تو پدال جنگ راه ميافته اسمش. نميگم )
      از صفر زير پام بوده تا الان نزديك ٤ ساله ١٤٢ هزار كيلومتر باهاش رفتم تعويض روغن هم معمولا با بالاي ١٠٠٠ كيلومتر انجام ميدم تا حالا ١ بار هم برا تعمير جايي نبردمش ولي برا تعويض قطعات مصرفي چرا
      خلاصه اينكه اين خاطره بد از هيونداي و موتوراش واسه من مونده

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1168 دیدگاه) ,

        قول میدیم دعوا نکنیم، جان من بگو الان چی داری؟

        پاسخ
      2. k1
        سوابق: (81 دیدگاه) ,

        یعنی 1000کیلومتر روغن عوض میکنی!!!؟ :ی
        من سیلو دارم هر 15000کیلومتر و یه پژو صفر هم داریم تا الان باهاش 10000تا رفتم روغنش رو هم تعویض نکردم
        البته بگم سیلو با کارکرد بیش از 315000کیلومتر مصرفش از پژو پارس کمتر و اتاقش بی صداتره

        پاسخ
        1. احمد
          سوابق: (364 دیدگاه) ,

          نه عزيزم يعني ١٠٠٠ كيلومتر بعد از مدت مجازي كه روي روغن موتور نوشته مثلا اگه ٦٠٠٠ باشه من بين ٧٠٠٠ تا ٧٥٠٠ عوض ميكنم شده بعضي وقت ها بيشترم شده

      3. میلاد
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        سلام تعویض روغن در موتورهای هیوندای باید سر موقع باشه بهترین روعن رو بریری داخل موتور ماشینت که رو روعن هم زده 25 هزار کیلومتر اینها همش الکی تعویص روعن با بهترین روعن فقط 5 هزار کیلومتر عالی من یه توسان مدل 2008 دارم از صفر دستم بوده تا الان که 2015 هم هست کیلومتر ماشین 512 هزار کیلومتر ماشین راه رفته هنوزا موتورش باز نکردم فعلا موتورش داره سالم کار میکنه بدون هیچ دود و سیاه داخل سیلند. هر وقت خواستین ماشین دست دو بخرین سر قالباق موتورشو باز کردین معلوم میشه موتور روعنش به موقع تعوص شده یا نشده اگر روعن دیر تعویص کنین روعن تبدیل به کریس میشه و میچسبه به سلندر ماشین به مرور رمان ته دیگ میبنه موتور کارش تمومه یتعان میزنه

        پاسخ
    2. ممل
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      یعنی حرف الکی تر از اینی که شما گفتی من نشنیده بودم! برادر من 206 داشتم نزدیک 45000 تا باهاش رفتم روغن هم عوض نکردم یاتاقان هم نزد!!!! به جای این حرفها ببینید ماشین چندتا رفته و کی باید تسمه تایمش عوض بشه!
      معمولا!!!! معمول را عرض میکنم ها! ماشین در 2 حالت کلی یاتاقان میزنه! پاره شدن تسمه تایم و درست کار نکردن ماژول روغن ( معمولا خراب شدن پمپ روغن که اونم بیشتر واسه وانت مزداست!) اطلاعات ندارید حرف ارزان! نزنید.
      دفترجه راهنمای خودرو رو هم گاهی نگاه کنید بدنیست!
      پژو برای موتور TU3 برای تعویض روغن (توتال) پیشنهاد 20000 تا رو داده! همجین موتورش هم جدید نیست. حالا شما دوست داری الکی روغن عوض کنی بکن! اما تسمه تایم رو 80 تا 80 تا عوض کن من تضمین می کنم با 1500 تا که سهله با 100000 اضافه کارکرد هم موتور ماشین اخ نگه.
      امان از عوامی!

      پاسخ
      1. 2jibi
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        ممل جان اینجا این حرف زدی جای دیگه نزنی که بهت میخندن,
        تسمه تایم چه ربطی داره به یاتاقان زدن.اگر تسه تایم پاره بشه سوپاپ کج مشه.بعدشم موتورهای هیوندای به تعویض بموقع روغن خیلی حساس هستند.

        پاسخ
      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        واقعا چه لزومی داره بیام اینجا دروغ بگم ؟؟؟

        چه سودی برای من داره ؟؟؟

        شما به جای قضاوت کردن بهتره بری دنبال اینکه چجوری ماشین یاتاقان

        میزنه .

        پاسخ
      3. احمد
        سوابق: (364 دیدگاه) ,

        پژو 206 که 45000 تا باهاش برند روغن هم عوض نکنه واقعا جالبه
        البته ابن موتور دیگه موتور نیست
        تو بهترین شرایط توی 45000 تا کارکرد بدون تعویض روغن موتور حداقل 1 لیتر روغن کم میشه و صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد میشه
        شما از اون دسته از ادما هستی که خدا نکنه کسی ماشین دسته دو شما رو برداره
        بعد هم اقای متخصص ماشین بر اثر پاره شدن تسمه تایم یاتا قان نمیزنه
        بعله واقعا امان از عوامی و بی اطلاعی
        اقا مگه مجبوری کامنت بذاری بشی مضحکه
        برو اطلاعاتتو بالا ببر بعد بیا تو بحث

        پاسخ
      4. erven
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        آقای دانا لطفا به کسی توهین نکن دوستمون درست میگه هرچه سریعتر روغن عوض کنی عمر موتور رو بالاتر میبری در ضمن باپاره شدن تسمه تایم موتور سوپاپ کج میکنه ن اینکه یاتاقان میزنه.

        پاسخ
  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    بنز s600 AMG مصرفش از 405 و پارس کمتره اما اجازه واردات نداره.ماشین های سرطان زای داخلی که از تانک های روسی پرمصرفترن راست راست تولید میشه اونوقت بی ام و 330 که نصف پراید مصرف سوخت داره در گمرگ متوقف میشه
    مسخره ترین دلیل برای جلوگیری از واردات خروج ارز هست.البته تا وقتی تحریم هستیم دلار که یه تکه کاغذ رنگی هست که بانک مرکزی کشوری اونور دنیا روزانه صدها میلیارد تا از اون رو چاپ میکنه برای ما حکم طلای کاغذی رو داره

    پاسخ
  5. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.یکی از علتهای اینکه ورود ماشینای بالای2500متوقف شده جلوگیری از واردات کالاهای لوکس اشرافیه.ولی در کل سوناتا2006با موتور 6سیلندر عجب ابهتی داشتن…ولی کیا رو بیشتر از هیوندا دوست دارم…با اینکه همش تو سایه هیوندای…مثل یه برادر کوچیکتر….

    پاسخ
  6. tadano
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    مهمتر از خود روغن فیلتر روغنه که اگه استاندارد نباشه فشار روغن داخل موتور رو کاهش میده که برای موتور فاجعه اس و نکته بعدی که تو متن هم دوستمون به خوبی اشاره کرد با توجه به وضعیت اجناس تقلبی در بازار بهتره روغن زودتر از موقع عوض بشه و هر سری فیلتر روغن و در صورت امکان فیلتر سوخت و در هر 30 الی 40 هزار کیلومتر تعویض مایع خنک کننده رادیاتور که به این مورد آخر اصلا توجه نمیشه, تو عمر موتور بسیار تاثیر دارن.

    پاسخ
    1. ممل
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      من پاسخ این برادر رو ندیده بودم خیلی شرمنده.تنها کامنت درست و حسابی مال این بنده خداست. خنک کننده رو عوض “نکنید” اما اگر شیطون گولتون زد و تعویض کردید :
      1: مرتبا عوض کنید
      2: واقعا چرا عوض کردید؟
      3: همیشه چک کنید و به گزینه 1 مراجعه کنید.
      کلا اینو بدونید : اگر نگیم همه باید بگیم اکثر قریب به اتفاق : روغن ها، مایع های ضد جوش ضد یخ روغن های هیدرولیک باطری ها “تقلبی” هستن. پس بهتره اگر ماشین خارجی دارید زحمت راه دور و علافی نمایندگی رو به جون بخرید و روغن موتور رو سر کوچه عوض نکنید.
      اگر ماشین ایرانی دارید زحمت بکشید برید نمایندگی مجاز. درسته که دزد هستند ولی اچناسشون با وجود اینکه بنجل هستنش از “بهترین” اچناس خارجی تیر جراغ برق و بی نی سی و پاساژ امیر کبیر و غیره بهتره! یعنی تسمه تایم 206 ایتالیایی با ضمانت تو حلقم!!

      پاسخ
  7. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    از نویسنده خواستارم موتورهای تتا و سایر موتورهای مجموعه کیا هیوندا را هم تحت بررسی قرار بده

    پاسخ
  8. Anderias
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    G6DH كه نويسنده گفته روى آزرا ٢٠١٢ نصب شده ٣/٣ ليتره اما آزرا ٢٠١٢ كه بجز توى كره همه ٣ ليتر هستن ؟

    پاسخ
  9. میلی
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    دیگه ماشین برقی اومده ، بگو جمع کنن این لگن های بنزینی رو بابا .

    پاسخ
  10. سعید
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    سلام…معمولا خودروهای سفارش خاورمیانه موتورشون از نوع mpi و خودروهای سفارش امریکا از نوع gdi هستن که همونطور که از اسب بخار تولیدیشون معلومه بازدهی بهتری دارن ولی توی ایران به دلیل عدم کیفیت مناسب بنزین به شدت عدم هماهنگی دیده میشه در نوع gdi… و در کل عدم مرغوبیت بنزین در موتورهای gdi بسیار بیشتر خودش رو نشون میده علی رغم اینکه نیروی بیشتری تولید میکنن

    پاسخ
  11. شهاب
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دیدگاه من نسبت به خودروهای زیر 2010کره ای مثبت نیست ،من آزرا داشتم به نظرم تو تکانش های جاده هندلیک خوبی نداشت خرجش هم زیاد بود فروختم ،الان یه مگان دنده ای دارم چند سالی هست هیچ خرجی نداشته و موتورش هم بی سر وصدا کار میکنه ،

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.