آشنای با موتورهای هیوندای و کیا (قسمت دوم)

پس از بررسی موتورهای لامبدا این هفته سراغ سری بعدی موتورهای هیوندای می‌رویم موتورهای تتا و دلتا.
نخست به موتورهای دلتا می‌پردازیم. سری دلتا شامل دو موتور یکی به حجم 2.5 لیتر و دیگری به حجم 2.7 لیتر است.

G6BW
موتور نخست که 2493 سی سی حجم دارد بین سال‌های 1999 تا 2005 روی هیوندای سوناتا قابل سفارش بود. این موتور توانایی تولید 168 اسب بخار قدرت و 226 نیوتون متر را داراست. این موتور دارای دو میل‌سوپاپ در بالا است و طول کورس سیلندر آن 75 میلی‌متر است.
G6BA
موتور بعدی با حجم 2656 سی‌سی و شش سیلندر وی شکل است و از بلوک و سر سیلندر آلومینیومی بهره‌مند است. این موتور در بازار کشورمان نیز با مدل‌های سانتافه و اسپرتیج و توسان و هیوندای کوپه عرضه می‌شد. این موتور 172 اسب بخار قدرت و 245 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند که البته در مدل‌های مختلف ممکن است کمی ارقام تفاوت داشته باشند. این سری از سیستم سوخت‌رسانی MPFI استفاده می‌کنند که در این سیستم ریل مشترک وجود ندارد. این سیستم امروزه کمتر استفاده می‌شود و سیستم‌هایCommon rail محبوبیت بیشتری دارند.

Hyundai Sonata Engine
Hyundai Sonata Engine

Theta engine

موتورهای تتا بخشی از برنامه ی آلیانس جهانی موتور است که سه کمپانی میتسوبیشی هیوندای و کرایسلر در آن عضویت دارند. این موتورها سومین موتورهای تمام آلومینیومی کمپانی هیوندای هستند و همگی آن‌ها چهار سیلندر بنزینی‌اند. این موتورها نیز همانند سری لامبدا در موتور سازی آلاباما ساخته می‌شوند.
سری اول موتورهای تتا شامل دو گونه ی 2 و 2.4 لیتری بود.
2.0L – G4KA
این موتور دولی‌تری 143 اسب بخار قدرت و 190 نیوتون متر گشتاور دارد و ضریب تراکم آن 10.5 به 1 است. در این موتور به‌جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شده است و وزن آن 143 کیلوگرم است.
2.4L – G4KC
این موتور نسخه ی 2.4 لیتری بوده و توان آن 162 اسب بخار و گشتاور آن 222 نیوتن متر است.

Theta II

نسل دوم موتورهای Theta با نام Theta II شناخته می‌شوند.

Hyundai Theta II Engine
Hyundai Theta II Engine

2.0L – G4KD
این موتور دارای دو میل‌سوپاپ در سرسیلندر بوده که با روش متالورژی پودری ساخته شده‌اند. همچنین سرسیلندر آن بدون شیم (تایپیت اتومات) بوده و اتاقک احتراق آن از طراحی Pent roof بهره می‌برد. ] توضیح مترجم: اجازه بدهید کمی در مورد طراحی pent roof صحبت کنیم. این نوع اتاق احتراق شباهت زیادی به طرح موتورهای Hemi دارد با این تفاوت که بجای دو سوپاپ از چهار سوپاپ استفاده شده است. این نوع طراحی نخستین بار توسط کمپانی پژو در سال 1911 معرفی شد. این طراحی امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه دارای راندمان خوبی است و از حجم ثابت اسب بخار خروجی بیشتری را تحویل می‌دهد. بعضاً به این موتورها Quad cam نیز گفته می‌شود.
سیستم تایمینگ این موتورها توسط کمپانی امریکایی بورگ وارنر تدارک دیده شده و از زنجیر تایم بی‌صدای انحصاری کمپانی استفاده می‌کند. همچنین سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز فقط روی میل‌سوپاپ ورودی نصب شده است.
بلوک موتور از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده که با یک فریم نردبانی سازه ی آن تقویت شده است. پمپ روغن آن نیز از نوع دوطبقه است. مانیفولد اگزوز نیز از فولاد ضدزنگ ساخته شده, این نوع فولاد مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی دارد و می‌تواند سال‌ها بدون خوردگی باقی ماند.

Hyundai Theta II Engine
Hyundai Theta II Engine

این موتور از سیستم سوخت‌رسانی MPFI استفاده می‌کند و گونه ی 2 لیتری آن توانایی تولید 163 اسب بخار و 198 نیوتون متر گشتاور را داراست. این موتور در بازار کشورمان روی کیا اسپرتیج قابل سفارش است.
همین موتور با مجهز شدن به سیستم تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید 198 اسب بخار و 252 نیوتون متر گشتاور را داراست.
نسخه ی 2.4 لیتری این موتور که در کشورمان همراه خودروها ی سوناتا, اپتیما, اسپرتیج و توسان عرضه می‌شود با ضریب کمپرس 10.5 به 1 توانی برابر با 177 اسب بخار و گشتاوری معادل 228 نیوتون متر را داراست.

Hyundai Theta II Engine
Hyundai Theta II Engine

مدل توربوشارژر 2 لیتری Theta II نیز عرضه شده است که در دو مدل سوناتا توربو و جنسیس کوپه قابل سفارش است. این موتور از توربو های مدل TD04 شرکت میتسوبیشی استفاده می‌کند و توانایی تولید 274 اسب بخار قدرت و 365 نیوتون متر گشتاور را داراست. با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی این موتور می‌تواند گزینه ی مناسبی برای بازار کشورمان باشد.
در پایان به لیست خودروهایی که از موتورهای Theta II استفاده می‌کنند می‌پردازیم:

مدل 2 لیتری
هیوندای جنسیس کوپه
کیا سراتو
کیا اسپرتیج
هیوندای iX35
هیوندای سوناتا

مدل 2.4 لیتری
کیا اپتیما
کیا اسپرتیج
کیا کادنزا
هیوندای سانتافه
هیوندای سوناتا
هیوندای توسان
کیا کارنز

[jwplayer mediaid=”103460″]
[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

27 دیدگاه

  1. Mostafa&S
    سوابق: (318 دیدگاه) ,

    درود
    خودروسازای ما هم بر میدارن موتورای مختلف قدیمی رو رو شاسی های مختلف جابجا میکنن و یه آشغال شانسی درمیاد
    من بازم باید از مسئولین تشکر کنم…

    پاسخ
    1. iman
      سوابق: (72 دیدگاه) ,

      چه پول هنگفتی برای این کره ای ها ما ایرانیها پرداخت می کنیم این موتور ها با این عملکرد افتضاح (البته اگه اعداد داده شده زیاد نگفته باشند) چطور هستند بعد روی خودروهاشون هم با عملکرد بد گیربکس نور علی نور میشوند جون همه از کندی و شتاب و عملکرد خودروهای کره ای آشنا هستیم بجز موتورهای پر مصرف 3.8 مثلا جنسیس

      مثلا یکی از بهترینهای کره ای موتور G4KC 2.4 لیتری توان آن 162 اسب بخار و گشتاور آن 222

      حالا ببنید مشخصات چند تا از شرکتهای اروپایی رو
      موتور آلفا رومیو جولیتا ایتابیایی حدود 1.8 توان240 و گشتاور 340
      ولو XC90 سویدی حدود 2 لیتر توان حدود 260 و گشتاور 350
      موتور ام جی ،جی اس انگلیسی حدود 2 لیتر توان 220 گشتاور حدود 360

      رنو و پزو و بنز وبی ام و …. بماند

      پاسخ
      1. NA-NikandreosApotheon-NA
        سوابق: (126 دیدگاه) ,

        آفرین آفرین
        کره پیشتاز
        خوب راهی رو داری طی میکنی

        پاسخ
      2. سعيد
        سوابق: (18 دیدگاه) ,

        دوست عزیز موتور 2.4 ذکر شده در مقاله تنفس طبیعی می باشد و موتورهای ذکر شده توسط شما پرخوران می باشند. 162 اسب برای موتور 2.4 تنفس طبیعی توان مناسبی است.

        پاسخ
      3. رضا
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        این اعدادی که شما میگی همه درسته اما همگی مربوط به موتور های مجهز به توربو شارژر دوال هستن .
        موتور 2.0 لیتری که روی سراتو و اسپورتیج و… نصب شده 163 اسب بخار قدرت داره اونم با تنفس طبیعی .که همگی میدونیم عدد خوبیه و از طرفی
        توی همین مقاله به موتور توربوشارژر 2 لیتری Theta II (هیوندای-کیا ) اشاره شد با 274 اسب بخار قدرت و 365 نیوتون متر گشتاور که این عدد از همه اعداد شما بالاتره .اگر قرار به مقایسه است این موتور رو باید مقایسه کنید .
        موتور 2.0 لیتری هیوندا – کیا باید با یک موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی مثل موتور تویوتا کرولا موجود در کشورمون مقایسه بشه موتور کرولا 145 اسب توان و 187 نیوتن بر متر گشتاور داره یعنی در حد موتور 1.8 هیوندا-کیا (موتور النترا )

        پاسخ
      4. farid
        سوابق: (8 دیدگاه) ,

        خب چه ربطی داره همون موتور 3.8 لیتری جنسیس رو اپیروس هم بود خیلی خوب هم جواب میداد در ضمن آلفا رومئو زیر مجموئه گروه خودرو سازی فیات هستش و تکنولوژی این موور ها واسه فیاته مثلا موتور 1.4 جولیتا موتور مولتی ایر فیاته الان هم تو این چند سال اخیر کمپانی ها دارن میرن به سمت حجم پایین و توربو شارژ و اینم بدون موتور توربو با تنفس طبیعی زمین تا آسمون فرقشه چرا لامبورگینی و فراری توربو نمیذارن ؟ ایمان عزیز وقتی چند کمپانی ادغام میشن فکر و تکنولوژی و همه چیزشون و میریزن رو هم و مشترکا موتور تولید میکنن مثلا آئودی با موتور 2.5لیتری TFSI از 360 اسب الی 510 اسب بخار قدرت میگیره یا میسوبیشی لنسر اوولوشن XFQ400 با موتور 2 لیتری 400 اسب استخراج میکنه

        پاسخ
        1. farid
          سوابق: (8 دیدگاه) ,

          الان دیگه تکنولوژی موتور های پرخوران رفته بالا کمپانی ها پیشرفت کردن تا همین چند سال پیش یه پدیده ای بود به نام تاخیر توربو که موتور های توربو همه این ایراد و داشتن اما الان به لطف برخی سیستم ها و توربو دوقلو یا دو توربو یکی بزرگ دور بالا یکی کوچیک دور پایین این ایرادات برطرف شده …. دلیل استفاده از توربو و پایین آوردن حجم موتور هم بالا رفتن قیمت سوخت و مسائل زیست محیطی و استاندارد آلایندگی یورو باعث این موضوع شده حتی موتور های فرمول 1 هم از 2.4 به 1.6 لیتر کاهش پیدا کردن اما استفاده از توربو مجاز شده . در کل همه کمپانی ها این اسراتژی رو در پیش گرفتن مثل فورد که آمریکایی ها قبلا با حجم بالاشون معروف بودن اما الان موتور های کم حجم تولید میکنه بیشتر کمپانی های امریکایی هم سر این داستان ورشکسته شدن گلم

      5. علی
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        دوست عزیز متوجهی چه مقایسه ای انجام دادی؟… در جریان توربو و این حرفام هستی؟

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل Lord Cezar
    Lord Cezar
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    الان دیگه مثل قدیم نیست . موتور های کیا و هیوندای خیلی پربازده تر از قبل شده . مصرف سوختشونم خیلی پاینتر نسبت به قبل شده .

    پاسخ
  3. farshid
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    مال ما هم بر میدارن از یک موتور ضعیف و قدیمی پروژی x100رو می سازن

    پاسخ
  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    بعضی وقتا احساساتی میشم دلم می خواد حرف بزنم چون جز این کاری نمی تونم انجام بدم.ما هر روز میریم تو اینترنت و از ماشین ها خبر میگیریم و عکساشون رو با دقت نگاه می کنیم.خیلی از ماها می دونیم که اعداد مربوط به قدرت و گشتاور و مصرف سوخت یک ماشین جدید چند هست و زیاد فرقی نمی کنه چه ماشینی باشه.کیا سراتو باشه یا لامبورگینی اونتادور.بنز کلاس اس باشه یا بی ام و سری 7.شولت کروت باشه یا فورد فیستا.حتی بعضیامون میدونیم تعداد ال ای دی های بکار رفته توی چراغ های بنز کلاس ای چند عدد هست!
    منم یه سری از اینچیزا رو می دونم و میتونم با این اطلاعات بیام اینجا باهاتون کل کل کنم.این رو هم میدونم همه ما که تو این سایت جمع شدیم جوون هستیم.همه ما شور واشتیاق زیادی برای تجربه کردن هیجان داریم.همه ما دوست داریم دیده بشیم.همه ما دوست داریم با کلاس باشیم.اگر شما هم مثل من پسر هستید به طور طبیعی یا اگاهانه دوست دارید از طرف دخترا مورد تحسین قرار بگیرید.این یه واقعیته.
    همه ماها دوست داریم ماشین خوب داشته باشیم.من دوست دارم بی ام و سوار بشم.یکی دیگه کروت.یکی ممکنه سانتافه دوست داشته باشه و یکی هم به پیکان نو نوار شده اسپرتی قانع باشه.اما خیلی از ماها از داشتن این ماشین ها محرومیم.ما هم دوست داریم مثل جوون های امریکایی ماشین حداقل متوسطی داشته باشیم تا حداقل پیش خودمون کم نیاریم اما همین الانش خیلیامون توی پرایدش حتی موتور سیکلتش موندیم.دوست داریم یه زندگی خوب داشته باشیم اما از متوسط بودن هم عاجزیم
    نمی دونم چرا اینجور هستیم و به اینجا کشیده شدیم اما حس می کنم داریم خودمون رو گول میزنیم.نه کاری انجام میدیم نه کسی برای ما کاری میکنه.هر روز میریم تو اینترنت در مورد همه چیز نظر میدیم اما فقط داریم رویاپردازی می کنیم.دلمون می خواد زندگی خوب داشته باشیم اما مهارتی برای بدست اوردن این زندگی نداریم.
    ما هر روز در مورد احساسمون صحبت می کنیم اما بیشتر ماها همون راهی رو میرن که پدران و نسل های قبل از ما رفتن.به بیراهه.واقعیت که تعداد خیلی کمی از ماها که اینجا هستیم اون زندگی و اون ماشین هایی رو که دوست دارن بدست میارن
    میبخشید ناراحتتون کردم اما این چیزیه که هر روز عذابم میده

    پاسخ
    1. Mostafa&S
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      داداش احسان اینا تقصیر من و تو نیست تقصیر کسایی هست که اینجارو ارث باباشون میدونن…

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      احسان جان، کامنتی نوشتی که اگه بقیه ی بچه ها میخواستن یه همچین کامنتی بنویسن، کاملا مث خودت مینوشتن، یعنی هممون یه درد مشترک داریم (اکثرمون)

      هیچ وقت من نمیتونم توی این قضیه به تو دلداری بدم، میدونی چرا؟؟
      چون خودم دارم از همین درد رنج میبرم

      فقط یه چیز بهت بگم داداش
      هر چی که میخوای رو از خدا بخواه، از این چارتا مفت خور که […] چنبره زدن، نخواه

      شاید اینا جلوی پیشرفت این مملکت رو گرفته باشن، ولی جلوی خدا رو نمیتونن بگیرن

      ارادت

      پاسخ
      1. ممد دزدگیر
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        توایران اول باید کیفیت جادها درست شود این همه قدرت اخه به چه درد میخورد فقط ماخارجیهارا پولدار میکنیم

        پاسخ
    3. tadano
      سوابق: (159 دیدگاه) ,

      رویا و رویا پردازی مثل تیغ دو سر تیزه اگه جلو تو نبره حتما به خودت آسیب میرسونه ولی آرمان اینگونه نیست و زندگی بدون هدف و آرمان بی معنی.

      پاسخ
    4. مجتبی(ساروی)
      سوابق: (551 دیدگاه) ,

      دوران بقا چو باد صحرا بگذشت / تلخی و خوشی زشت و زیبا بگذشت
      پنداشت ستمگر که جفا برما کرد / برگردن او بماند و برما بگذشت

      پاسخ
    5. امیر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      تقریبا هممون این درد مشترکا داریم
      درسته شرایط جامعه و کار خرابه ولی خداییش خودامون بببینیم چقدر کار بلدیم -چقدر مهارت داریم حالا یه لیسانس یا فوقم داریم ولی برای کار کردن مهارت خاصی نداریم این مشکلات جامعه هم اکثرا بر میگرده به همین موضوع ما فقط یاد گرفتیم تقصیرا را بندازیم گردن بقیه
      بازم میگم شرایط جامعه یا مسووولان مملکت خوب نیست ولی تا وقتی که تو خود مردم پیشرفت اتفاق نیفته اونا هم تغییر نمیکنن

      پاسخ
  5. AliZeus
    سوابق: (418 دیدگاه) ,

    من موتور 2400 سانتافه که گفته میشه 190 اسب قدرت تولید میکنه تو این متن پیدا نکردم!یعنی شما نوشتین 177 اسب.

    پاسخ
  6. امیرحسین
    سوابق: (240 دیدگاه) ,

    سایتو اینطوری دوست ندارم

    این یک نظره . . .

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
      Reza :: Deutschland :: Mercedes
      سوابق: (2173 دیدگاه) ,

      درود
      پدال ای کاش سوابقو برگردونی
      من که خیلی هارو با همین تعداد سوابق میشناسم
      فردا یه اسم و اواتار عوض کنیم میشیم نینجای ناشناس

      پاسخ
  7. qwerty
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    طراحی قبلی سایت بهتر بود …
    چطور بگم ؛ طراحی قبلی بیشتر میچسبید ، خصوصا صفحه ی اول!!!!
    بازم تشکر از زحمات تون

    پاسخ
  8. Mehdi
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    مطالب قبلی تر مثلن دو ماه پیش و از کجا میشه اورد؟

    پاسخ
  9. جواد
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    حالا میان اینجا موتور 2000cc xum میسازن با 105 اسب یعنی عاشقتونم ….

    پاسخ
  10. سپنتا
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    احسان جان درود بهت و نوشته یکرنگت . حرفات همه درسته ولی داستان چرا نسلای ما به اینجا رسیده .یه داستانیه خودش؟ . داستان مفصراش.؟داستان مکتب جهل نسلهای قبل؟داستان بی فرهنگیای ما؟زرنگ بازی در آوردنیای ماها؟زود ***شدنای ما؟ رفتن اخلاق؟و…. خلاصه باید بگذریم ازش .خوش باشی رفیق بازم سپاس از نوشته رو راستت . مزدای پاک نگاهبان ایران

    پاسخ
  11. مهدی الف
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    والا همچین موتور خفنیم نیستن اینا، همه از تنفس طبیعی گفتن، بهتره یادی کنیم از موتور 206 آرسی با کدew10j4s و حجم 2 لیتر و توان 180 اسب بخار.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.