فولکس واگن گلف GTI در برابر رقبا

سال 2013 برای طرفداران خودروهای هاچبکِ سریع، یک سال رویای بوده است. سالی که با عرضهٔ خودروهایی چون، فورد فیستا ST، پژو 208 GTi، رنواسپرت کلیو 200، رنو اسپرت مگان، فورد فوکوس ST و فولکس واگن golf GTI فشرده ترین بازار را در این عرصه از خودروسازی تجربه کرد.

VW Golf GTI vs rivals
آیا گلف در برابر رقبای همیشگی خود کم می آورد؟

امروز با گذشت نزدیک به 40 سال از شروع رقابتِ بین هاچ بک های سریع، فولکس واگن گلف GTI در هفتمین نسل خود قرار دارد. خودرویی بر پایهٔ پلتفرم هوشمند MQB (سطحی از تکنولوژیِ پلتفرم که اولین بار بر روی آئودی A3، سئات لئون و اشکودا اکتاویا با وعدهٔ سرعت بیشتر و چابکی بالاتر استفاده شد)، یک کابین درجه یک و کارآمد، هزینهٔ ساخت پایین و ظاهری تهاجمی تر.
قرار است مقایسه ای دقیق بین فولکس واگن golf GTi، رنواسپرت مگان با بالاترین سطح هیجان و جنون در رانندگی و فورد فوکوس ST با ظاهری شیک و آراسته با قدرتی بالا انجام گیرد. GTI برای این آزمون سخت، دارای 217 اسب بخار قدرت و یک گیربکس DGS (گیربکسی دابل کلاچ با امکان کنترل الکترونیکی که توسط خود فولکس واگن ساخته شده) می باشد.

رنو مگان RS
رنو مگان RS

مقام سوم: رنو مگان RS 265
موتور دو لیتری توربوی مگان با تولید 261 اسب بخار قدرت، قویترین عضو گروه مقایسه ماست. اما شگفتی اینجاست که این خودرو با این موتور در شتاب از گلف نیز کندتر است. با وجودی که مگان سه سالیست که با همین سر و شکل تولید می شود، اما هنوز یک هاچ بک داغ و امروزی است که می تواند در حد رقبا ظاهر شود. سقف شیب دار و فضای داخلی فشرده که برای پنج مسافر بسیار کوچک به نظر می آید از نقاط منفی این خودرو است.


در جاده های پر پیچ و خم مگان RS با سیستم تعلیق چابک خود می درخشد و زمان پاسخگویی سریع گاز، ترمزهای عالی برمبو و تعویض سریع دنده از جذابیتهای آن است. متأسفانه در سرعتهای بالا و در کروز، صدای باد آزاردهنده می باشد.


قیمت پایه/قیمت مدل تست شده: £26,455/£29,505
قیمت بعد از سه سال/ 36 هزار کیلومتر کارکرد: £11,217/42.4%
قدرت موتور: 261/5,500 bhp/rpm
گشتاور: 360 Nm
گیربکس: 6 سرعته دستی
گنجایش صندوق: 344
وزن خالص: 1,394
شتاب صفر تا صد کیلومتر: 6.5
حداکثر سرعت: 254
بیشترین میزان صدا: 72 دسی بل
مصرف سوخت متوسط: 7.5 لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: 6

Volkswagen Golf GTI DSG
فولکس گلف GTi

مقام دوم: فولکس گلف GTI DSG
گلف جدید هم مثل نیاکان خود یک هاچ بک داغ و مقرون به صرفه است اما بعد از رانندگی با سایر رقبا، کمی بی روح به نظر می رسد. آخرین نسل گلف سبک تر و قوی تر از نیاکان خود ساخته شده است. سیستم تعلیق آن نیز توسط مهندسان سازنده پورشه 911 GT3 تیون شده است. رینگهای 17 اینچی آلیاژی زیبا و علامتهای GTi و نوار قرمزی که از جلوپنجره شروع و به داخل چراغها امتداد می یابد و لوله های اگزوز دو تایی از نقاط برجسته طراحی این خودرو محسوب می شوند.


همانند همه گلف ها، کیفیت درجه یک و مونتاژ عالی در این خودرو قابل ستایش است. فضای داخلی جادار و راحتتر از دو رقیب دیگر است. اما با وجود قیمت گران، هنوز بسیاری از لوازم نیاز به پرداخت وجه اضافی دارند.
بر روی کاغذ، گلف با 217 اسب بخار در مقابل رقبای خود کم می آورد اما به لطف گیربکس شش سرعته DSG و کلاچ دوگانه و گشتاور 350 نیوتن متری، همراه با فرمان پذیری سریع و سرعت بالا و آرامش مخصوصا در مسیرهای مستقیم، نسبت به رقبا در مقامی شایسته تر قرار می گیرد.


قیمت پایه/قیمت مدل تست شده: £27,915/£31,020
قیمت بعد از سه سال/ 36 هزار کیلومتر کارکرد: £14,488
قدرت موتور: 217/4,500 bhp/rpm
گشتاور: 350 Nm
گیربکس: 6 سرعته DSG
گنجایش صندوق: 380
وزن خالص: 1,370
شتاب صفر تا صد کیلومتر: 6.3
حداکثر سرعت: 243
بیشترین میزان صدا: 71 دسی بل
مصرف سوخت متوسط: 6.4 لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: 7

Ford Focus ST-3
فورد فوکوس ST-3

مقام اول: فورد فوکوس ST
فوکوس St سریع، سرگرم کننده، تطبیق پذیر برای استفاده روزانه، ارزان و کارا است. فورد هم مانند فولکس پنج در بوده و فضای مناسبی برای اعضای یک خانواده فراهم می کند. رینگهای 18 اینچی آلیاژی، جلوپنجره ذوزنقه ای بزرگ جلو با حالت خمیازه ای و اسپویلر بزرگ عقب، به وضوح قابلیتهای اسپرت این ماشین را فریاد می زنند.


صندلیهای اسپرت، پدالهای فلزی و انبوهی از تجهیزات رفاهی استاندارد نظیر سیستم تهویه اتوماتیک و روکشهای چرمی، از نقات قوت این اتومبیل محسوب می شوند. کابین جادار خودرو در پشت سر فولکس قرار می گیرد. اما کمبودی نیز احساس نمی شود.
موتور 2 لیتری 4 سیلندر آن قادر است 247 اسب بخار نیرو تولید کند. برای مسافتهای طولانی، فوکوس بهترین است و با پولی که برای آن می پردازید، شما را چه در عملکرد و چه در سایر ویژگیهای یک هاچ بک داغ، نا امید نمی کند.


قیمت پایه/قیمت مدل تست شده: £25,495/£25,495
قیمت بعد از سه سال/ 36 هزار کیلومتر کارکرد: £9,688
قدرت موتور: 247/5,500 bhp/rpm
گشتاور: 360 Nm
گیربکس: 6 سرعته دستی
گنجایش صندوق: 316
وزن خالص: 1,437
شتاب صفر تا صد کیلومتر: 6.3
حداکثر سرعت: 247
بیشترین میزان صدا: 60 دسی بل
مصرف سوخت متوسط: 7.2 لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: 6

نتیجه آزمون
به نظر می رسد هیچ خودرویی نمی تواند بر فورد پیشی بگیرد. فورد فوکوس ST با تلفیق ماهرانهٔ ارزشمندترین پارامترهای دینامیکی و آیرودینامیکی، یک عملکرد عضلانی بسیار پویا و تطبیق پذیری همه جانبه با محیط، تجربه ای فوق‌العاده از یک رانندگی سطح بالا را به شما ارائه خواهد داد. این ها در کنار قیمت مناسب، لیست خدمات و سرویس‌های کارآمد، یک پیروزی شایسته برای فورد در مقایسهٔ بین این سه خودرو به ارمغان می آورد.
اما اگر شما همچنان به هیجان و جنون در رانندگی اهمیت می دهید، بهترین گزینه برایتان مگان RS خواهد بود، البته فراموش نکنید میزان آلایندگی و قیمت این خودرو نسبت به دو خودروی دیگر بالاتر است.
همه این‌ها آیا نشان از پایانِ دوره شکوهِ فولکس واگن گلف در بین هاچ بک هایِ سریع بوده. یا اینکه فولکس واگن در جدیدترین نسل گلفش مرتکب اشتباهات بزرگی شده است؟
هیچ کدام. با هر مفهومی که شما تصور کنید بی شک گلف یکی از بهترین خودروهای دنیای هاچ بک های سریع است، مخصوصاً نسل MK7 آن که در سطح بالاتری از سرعت، قدرت و تکنولوژی قرار دارد. بی تردید گلف GTI با دارا بودن یک کابین استاندارد و کارآمد به همراه قیمتی مناسب و سطحی استاندارد از مصرف سوخت و میزان آلایندگی، همچنان پای ثابتِ بازار هاچ بک های سریع خواهد بود.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علی لیواری

علی لیواری، ژورنالیست دنیای خودرو

21 دیدگاه

  1. alireza
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    پراید!! =قیمت پایه!= ۸ میلیون ‏
    بعد از ۲ سال کارکرد= ۱۸ میلیون
    ایا دوران گلف به سرآمده ؟؟؟!؟!؟!‏‎ ‎

    پاسخ
    1. hesan
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      سخته یکدومشونو بگی بهتره همشون خوبن تو رده خودشون…

      پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (1164 دیدگاه) ,

    ببینید یه مگان بعد 3 سال چنده و نسل جدیدش بعد 3سال چنده؟!!
    ما چه گناهی کردیم حسن!!!!!

    پاسخ
  3. HASSANBMW
    سوابق: (401 دیدگاه) ,

    گیربکس 6سرعته DSG چیه؟؟؟

    پاسخ
    1. Amir
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      ترنسمیشن DSG یکی‌ از پیشرفته ترین گربکس فولکس واگن هست که چند ساله تولید می‌شه خیلی‌ سریع دنده عوض می‌کنه و میگن که با این وضع سوخت کمتر من خودم اتفاقا تو آلمان گلف سری ۵ روندم و آنهم DSG داشت به نظر من بستگی به موتور داره همینطور که میدونید موتور دیزل پر فروش تر از موتور بنزین تو اروپا برای همین دنده‌های اتوماتیک خاطرخواه داره چون هم راحت تره هم سرو صدا از موتور کمتر. یه دلیل دیگه هست که میخوان سعی‌ کنن هی‌ تکنولوژی بهتری درست کنن که پول پیشتری تو جیب گذاشته شود برادر.

      پاسخ
    2. علی لیواری
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      گیربکس DSG یا همون direct shift gearbox به آلمانی(Direkt-Schalt-Getriebe) یک سیستم گیربکس با محوری چندگانه و امکان کنترل الکترونیکی هستش. اگه بخوایم واضحتر بگیم این سطح از تکنولوژی برای گیربکس دارای یک کلاج بیرونی برای سطوح سرعت 1 و 3 و 5 هستش و یک کلاج درونی برای سطوح 2و 4 و 6 همراه با چندین محور و میله داخل سیستم گیربکس،که در هنگام اظطرار می توانند بر روه هم جمع و متحدالهدف کار کنند که ماحصلش یک سطح استاندارد از کنترل رو گیربکسه.جالبه بدونید زمان لازم برای شیفت این گیربکس از یک کلاج به یک کلاج دیگه یا از یک سطح سرعت به یک سطح دیگه 8 هزارم ثانیه س.در حالی که این عدد مثلا برای فراری F430 شصت هزارم ثانیه است.

      پاسخ
  4. اشكان
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    فورد فوکوس ST خوشكله و دوست داشتني

    پاسخ
  5. احمد.ف
    سوابق: (463 دیدگاه) ,

    ایول فورد! کاش اینجا هم میومد! (البته فقط میشد از دور دیدش)

    پاسخ
    1. Amir
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      دوست عزیز من تو آلمان زندگی‌ می‌کنم و کلیپپ‌های زیادی از این ۳ رقیب تو یویوب دیدم که تست کردن آنهارا. ۸ از ۱۰ تست نشون داده که رنولت از هماشون بهتره فقط یک نگاتیو داره اونم اینکه که در حال دنده عوض کردن ماشین یک بوق زشتی عیده که یعنی‌ حالا وقت دنده عوض کردن و اینو نمی‌شه آوف کرد همش اون هستش. فکرشو بکن هرروز داری با هاش رانندگی‌ میکنی‌ و بوق هم هر روز باهات. لول

      پاسخ
  6. علیرضا
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    جای پراید 111 خیلی حالیه :)))))))))))))

    پاسخ
  7. masoud
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    یه زمانی می گفتیم ما هم 206 می گیریم 12 تومن حداقل کمتر می سوختیم…حالا پراید 6 میلیونی که به لعنت خدا هم نمی ارزه شده 18 تومن دیگه گلف جی تی ای نسل ششم حکم بوگاتی داره….خدا به خیر بگذرونه..؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (756 دیدگاه) ,

      حالا نمیدونم چی شده همه فکر میکنن فقط پراید گرون شده! 206 وقتی پراید 7 تومن بود 10.5 قیمت داشت. ماکسیما دنده ای 32 بود! الآن که پراید 16-17 تومنه اونا چندن؟ هیچ ماشینی تو بازار ایران به قیمت واقعیش به فروش نمیرسه ولی نمیشه فقط رو یکی زوم کرد. مگه تندر چی داره که 40 میلیون باشه و پراید 16 میلیونی گرون به نظر بیاد؟ هیچ کدوم استاندارد نیستن و هر دو هم به شدت بی ارزش هستن واسه پول پرداختی!!!

      پاسخ
  8. pooya
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    هرسه اینا خوبن ولی رنو مگان بین اینا بهترین انتخاب هستش.

    پاسخ
  9. یارو
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    فورد از همه ارزون تره وسخت جون تره

    پاسخ
  10. کیوان
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    مگان قس هم از نظر ظاهر اسپرتره هم هیجان سواری بااین مشخصات در کل پراید عشقست

    پاسخ
  11. SHAHROKH
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    رنو مگان حرف نداره هم زیبا تره هم موتور خیلی قویتری داره من که عاشقش شدم.

    پاسخ
  12. shiva
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من اذربايجان شرقي زندگي ميكنم و رفتم جلفا تا ماشين ارس شماره( بدون گمرك ) بخرم چند نوع ماشين تست كردم و عاشق فورد فوكوس شدم خريدم و تا دو هفته ي ديگه به دستم ميرسه تا الان نميدونستم كه اين ماشين جزو ماشين هاي برتر دنياست ، روز شماري ميكنم تا ماشينم زودتر به دستم برسه

    پاسخ
  13. محمد
    سوابق: (737 دیدگاه) ,

    خب معلومه فولکس واگن زیباتره و برنده این رقابت میشه….

    پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مدل ۲۰۱۵گلف در ایران نیست؟اگر هستش چه قیمته

    پاسخ
  15. Mostafa
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام،گلف ،چند دهه از بهترین هاچ بک های دنیاست،حالا هم که تو سالهای 2010،2013،2015 ماشین سال اروپا شده از هزار تا فیلتر رد شده در نتیجه بی رقیبه تو هاچ بک ها .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.