۱۲ سدان جذاب تاریخ خودروسازان ایتالیایی

خودروسازان ایتالیایی همیشه به عنوان سازنده‌های خودروهای اسپورت و کامپکت‌های مناسب برای محیط شهری مشهور بوده‌اند، ولی در همین حال، مدل‌های ۴ در تهاجمی نیز در بین محصولات آنها وجود داشته است. در ادامه، برخی از جذاب‌ترین این سدان‌ها را مرور می‌کنیم.

لانچیا آپیا مدل ۱۹۵۳
مدل‌های کوچک «آپیا»، دربرگیرنده تمام ویژگی‌های ممتازی بود که از لانچیا انتظار می‌رود؛ از جمله یک مهندسی فوق‌العاده و یک طراحی دوست‌داشتنی. پیشرانه ۴۸ اسب‌بخاری آپیا از یک موتور ۱/۱ لیتری V4 تأمین می‌شد که از قدرت کافی برای به حرکت درآوردن یک خودروی بسیار سبک برخوردار بود. به‌علاوه، در طراحی بدنه از طرح درهای «خودکشی» استفاده شده بود.

lancia appia 1956
lancia appia 1956

آلفا رومئو جولیتا برلینا مدل ۱۹۵۵
در حالی که همتای «اسپایدر» این مدل، شهرت بیشتری به‌دست آورد، ولی در همین حال آلفا رومئو جولیتا برلینا واقعاً شایسته احترام است. این سدان شاید جذابیت مدل‌های دیگر آلفا را نداشته باشد، ولی با داشتن موتور افسانه‌ای twin-cam چهار سیلندر در زیر کاپوت، گزینه شگفت‌انگیزی در رانندگی است. ضمن اینکه «برلینا» در زمان عرضه‌اش در بازار، توانست موفقیت کسب کند و شرایط سخت آلفا رومئو را در دهه پس از جنگ جهانی دوم تسهیل کند.

alfa romeo giulietta 1955
alfa romeo giulietta 1955

آلفا رومئو جولیا برلینا مدل ۱۹۶۲
شرایط مدل جایگزین جولیتا آنقدر خوب بود که آلفا رومئو تصمیم گرفت نام آن را برای مدل با اهمیت دیفرانسیل‌عقب این کمپانی، احیا کند. یکی از خواستنی‌ترین نمونه‌ها، جولیا ST سوپر بود که یک خودروی مسابقه‌ای کارخانه‌ای به شمار می‌رفت؛ چیزی شبیه به یک M3 در دنیای امروز، ولی با ظاهری زیباتر.

alfa romeo giulia 1963
alfa romeo giulia 1963

فیات-آبارث 1500S مدل ۱۹۶۲
کارلو آبارث (Carlo Abarth) حتی از یک خودروی ساده مانند فیات 1500 نیز می‌توانست یک محصول خارق‌العاده تولید کند. آبارت در موتور ۱/۵ لیتری با چهار سیلندر فیات، دو کاربوراتور «وبر» و یک میل‌سوپاپ تهاجمی اضافه کرده و از آن، یک خودروی مسابقه‌ای در ابعاد کوچک ساخت. متأسفانه این مدل، بسیار کمیاب است.

1962 Fiat-Abarth 1500S
1962 Fiat-Abarth 1500S

لانچیا فول‌ویا برلینا مدل ۱۹۶۳
لانچیا به عنوان جایگزین مدل «آپیا»، «فول‌ویا» را تولید کرد که یک سدان کوچک و چابک و بسیار فراتر از زمانه‌ی خود بود. در این مدل، طراحی دیفرانسیل عقب آپیا به کناری گذاشته شده و در یک فرم دیفرانسیل جلو، از یک موتور V4 با زوایای تندتر استفاده شده بود.

lancia fulvia 1969
lancia fulvia 1969

مازراتی کواتروپورته مدل ۱۹۶۳
شاید کمتر کسی بداند که مدل کواتروپورته (با معنای ۴ در به ایتالیایی)، اولین بار در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی در خط تولید مازراتی ظاهر شده است. در واقع، کوتروپورته اولین مدل چهار در مازراتی بوده و در ابتدا با یک موتور ۴/۲ لیتری V-8 به جای نموونه ۴/۷ لیتری آن عرضه می‌شده است. شاید مهمترین جنبه این خودرو، موتور آن بود که از یکی از موتورهای مسابقه مازراتی گرفته شده بود.

maserati quattroporte 1963
maserati quattroporte 1963

فیات 124 مدل ۱۹۶۶
فیات 124 شاید هیجان‌انگیزترین خودروی موجود در این لیست نباشد، ولی مطمئناً یکی از مهم‌ترین آنهاست. این خودرو در حالی که یکی از بهترین شرایط رانندگی را داشت، موفقیت بزرگی در زمینه فروش برای فیات داشت. ضمن اینکه 124 شالوده مدلی مانند «لادا ریوا» را در خود داشت؛ خودرویی که یکی از بالاترین آمارهای تولید را در تاریخ خودروسازی دارد.

fiat 124 1966
fiat 124 1966

ایزو فیدیا (ریولتا S4) مدل ۱۹۶۷
در اینجا یکی از کمیاب‌ترین سدان‌های ایتالیایی را داریم؛ ایزو فیدیا که با نام ریولتا S4 نیز شناخته می‌شود. این سدان با طراحی «جوجارو» و پیشرانه V-8 شورولت، سریعترین خودروی ۴ در زمان خود به شمار می‌رفت. مطابق اطلاعات حراجی «بونهام»، تنها ۱۹۲ نمونه از این خودرو ساخته شده و قیمت آنها حتی از یک رولز رویس نیز بالاتر است.

iso fidia 1967
iso fidia 1967

آلفا رومئو 75 مدل ۱۹۸۵
این مدل که با عنوان «میلانو» در امریکا فروخته شده، آخرین سدان دیفرانسیل‌عقبی است که قبل از مدل جدید جولیا توسط آلفا رومئو ساخته شده است. در همین حال، دو ورژن فوق‌العاده از این خودرو با عناوین «توربو اوولوتزیونه» و QV وجود داشتند که از موتور ۳ لیتری V6 آلفا رومئو استفاده می‌کردند.

alfa romeo 75 1987
alfa romeo 75 1987

لانچیا تِما 8.32 مدل ۱۹۸۶
لانچیا تِما 8.32 یکی از آن عجیب‌وغریب‌های دوست‌داشتنی است؛ آن هم به دلایلی نامعلوم. لانچیا به‌دلایلی، فکر می‌کرد که قرار دادن موتور V8 از یک فراری 308 در فرمت دیفرانسیل جلوی تِما سدان، ایده بسیار خوبی است. البته برخلاف موتور فراری، موتور V8 تما دارای میل‌لنگ کراس‌پلین ۹۰ درجه بود و توسط «دوکاتی» ساخته می‌شد.

lancia thema 1988
lancia thema 1988

آلفا رومئو 156 GTA مدل ۲۰۰۲
شاید با خود فکر کنید که آلفا رومئو با سوئیچ کردن به فرمت دیفرانسیل جلو، شرایط گذشته خود را از دست داده است، امّا بهتر است که ابتدا نگاهی به مدل 156 GTA داشته باشید. این خودرو که برای پیشرانه از یک موتور ۳/۲ لیتری V6 استفاده می‌کند، البته مطابقت چندانی با شرایط M3 امروزی نداشت، ولی به نوبه خود، یک خودروی خاص بود. آلفا رومئو حتی در روزهای سیاهش به‌خوبی می‌دانست که چه محصولی را باید تولید کند.

alfa-romeo 156 2002
alfa-romeo 156 2002

مازراتی کوارترو پورته مدل ۲۰۰۳
مدل احیا شده مازراتی کواتروپورته با اینکه خودروی کاملی نیست، ولی هنوز هم دوست‌داشتنی است.  اولین مدل‌ها از موتور کارتل خشک V8 که از فراری 430 گرفته شده بود، استفاده می‌کردند. البته در کنار آن، یک گیربکس نیمه‌اتوماتیک نه‌چندان مناسب به کار رفته بود. با اینکه هر دو نسخه این خودرو به عنوان خودروهایی نه‌چندان قابل‌اطمینان شناخته شدند، ولی در عین حال دارای ظاهری زیبا و صدایی گوش‌نواز بودند. در واقع، این‌ها یک «مازراتیِ واقعی» بودند.

Maserati quattroporte 2009
Maserati quattroporte 2009

منبع: roadandtrack

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

13 دیدگاه

  1. Nima
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    یعنى مازراتى یه برند نچندان قابل اعتماد هست؟
    ولى جدا ایتالیایى ها زبان طراحى جالبى دارن.

    پاسخ
    1. عباس
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      دققیقااا این خودرو جون میده باهاش با خانوادت پاشی بری جاده و ففقققط خوش بگذرونی
      شاید حس رانندگیش از ی اسپرت دو درم بیشتر باشه

      پاسخ
  2. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    ایتالیا فقط سوپراسپرت خوب داره مثل فراری و لامبورگینی و مازراتی و پاگانی
    ولی تنها خودروساز لوکس ایتالیا فیات که هی بدک نیست
    ایتالیا مشهور به خودروهای اسپرت فقط

    پاسخ
    1. parham
      سوابق: (106 دیدگاه) ,

      من هم دقیقا با شما موافقم ایتالیایی ها تخصص اصلیشون سوپر ماشین ها هست. که خلاصه در فراری و لامبورگینی میشه بماند که لامبورگینی تحت تملک فولکس هست.طراحی الفا و مازراتی هم همیشه خوب بوده.

      پاسخ
      1. بهنام طیبی
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        ولی انگلیس خیلی خودروهای لوکس داره.

        پاسخ
  3. ali a.j.g
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    مسعود جان ممنون

    من همیشه ارادت خاصی به alfa romeo 75 و alfa-romeo 156 داشتم و … خواهم داشت

    پاسخ
  4. moein
    سوابق: (168 دیدگاه) ,

    همچین میگید لامبورگینی تحت تملک فولکس واگنه که انگار کارخونه رو هم بردن آلمان!!!
    این مزخرفات چیه؟؟؟؟؟
    محض اطلاع اون سری از دوستان که خیلی دوست دارن آلمان و فولکس رو به لامبورگینی بچسبونن بگم که لامبو ایتالیاییه و ایتالیایی میمونه
    حالا باز بگید فولکس صاحب لامبورگینیه

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    قدیم چه طراحیهایی داشتن و الان چه طراحی هایی داریم، انصافا این طراحیها برای همون موقع مناسب بودن و روز به روز طراحیها بهتر و بهتر میشه.

    پاسخ
  6. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    دوستان منظور از :
    طرح درهای «خودکشی» چیه ؟!!
    “” …به‌علاوه، در طراحی بدنه از طرح درهای «خودکشی» استفاده شده بود. “”

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.