معرفی خودروهای ساخت شوروی: 2103، ساختهٔ مشترک پورشه و لادا

نه هیچ اشتباهی در عنوان این مطلب وجود ندارد زیرا در دورانی پورشه با همکاری لادای شوروی اقدام به طراحی خودرویی کرده بود. در سال 1975 رئیس شرکت پورشه آقای «Ernst Fuhrmann»، وزیر صنعت خودروی شوروی آقای «Viktor Polyakov» را ملاقات کرده و توافق کردند که پورشه با کمک روس‌ها اقدام به طراحی خودرویی برای عرضه در شوروی نماید.

Lada-2103-1972-02
لادا 2103

بدین ترتیب پورشه کار طراحی خودرویی بر اساس لادا 2103 را آغاز نمود. درواقع زیرِ پوست این خودرو اساساً یک لادا 2103 استاندارد قرار دارد. لادا 2103 نسخهٔ جدید و فیس‌لیفت شدهٔ مدل 2101 بشمار می‌رود که آن‌هم در اصل بر اساس فیات 124 ساخته‌شده بود. پورشه سعی کرده بود با ایجاد تغییرات داخلی و خارجی جزئی در 2103، آن‌را مدرن‌تر کند.

لادا-پورشه 2103
لادا-پورشه 2103

به همین دلیل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ لادا 2103 که توسط پورشه ساخته‌شده بود عناصر اصلی خود را حفظ کرده و شکل کلی آن بدون تغییر باقی‌مانده بود. فقط پورشه برای مدرن‌تر کردن ظاهر آن تمامی تزئینات کرومی بدنه به‌جز قالپاق‌ها و دستگیرهٔ درها را حذف و آن‌ها را با نمونه‌هایی پلاستیکی جایگزین کرده بود. آلمانی‌ها بهسازی‌هایی دیگری هم در این خودرو انجام دادند ازجمله تغییراتی در سیستم تعلیق و تجدیدنظر در طراحی داخلی خودرو که شامل طراحی یک داشبورد کاملاً جدید با صفحه آمپر متفاوت، طراحی فرمان جدید با الهام از فرمان پورشه 928، کنترل‌کنندهٔ بخاری جدید و روکش چرمی برجستهٔ صندلی‌ها می‌شد.

لادا-پورشه 2103
لادا-پورشه 2103

ساختار لادا 2103 به‌صورت موتورجلو بود که قدرت آن توسط یک گیربکس دستی به چرخ‌های عقب انتقال میافت. در بخش فنی نیز پورشه تغییراتی جزئی انجام داده بود مانند استفاده از آلومینیوم در ساخت برخی قطعات موتور به جهت کاهش وزن. به‌طور قطعی معلوم نیست که این خودرو در کجا ساخته‌شده است اما به‌احتمال‌زیاد طراحی و ساخت آن توسط مهندسان و طراحان پورشه در مرکز این شرکت در اشتوتگارت انجام‌گرفته است.

لادا-پورشه 2103
لادا-پورشه 2103

بااین‌حال لادا تولید انبوه این پروژه را رد کرد. دلیل عمدهٔ چنین اقدامی این بود که خود لادا در آن سال‌ها در حال کار بر روی فیس‌لیفت مدل 2103 بود که چند ماه بعد بانام 2106 معرفی شد. به همین دلیل با تولید لادا-پورشه 2103 مخالفت نمود. بدین ترتیب از این خودرو فقط یک دستگاه ساخته شد که در حال حاضر در گاراژ یکی از کارکنان سابق پورشه نگهداری می‌گردد.

لادا 2106
لادا 2106

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

10 دیدگاه

  1. difender
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    چیز عجیبی نبودتو ایران هم خودروها در برابر زیبا شدن بشدت مقاومت میکنن

    پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      همینطوره ، کشورهایی که در خط شوروی و روسیه بودند و هستند مثل اربابشان رفتار میکنند. مقاومت در برابر پیشرفت و رفاه عموم و شیرجه به سمت خودکامگی و بدبختی برای عموم

      پاسخ
  2. nissan
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    مثلا میخواد عین پورشه اصالتشو حفظ کنه فک کنم اونجا هم مثله یه نعمت زاده دارن..

    پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    خداوکیلی تو صفحه اول سایت ، این عکس دقیقاً دو تا بالاتر از خبرِ کیمن s 718 هستش.
    وقتی با هم مقایسه شون میکنی ، دیگه حتی نمیونی به این ابوطیاره نگاه کنی!!!

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3705 دیدگاه) ,

    حیف نیست دست پورشه به لادا بخوره؟؟؟ همکاری با پورشه و نیسان و … لیاقت میخواد.

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    دوستای نزدیک ایران: کره ی شمالی. روسیه. ونزوئلا. بورکینا فاسو. عراق. سوریه. یعنی هر کشوری که فاسد و غیر دموکراتیک و فقیر و تروریست خیز و خودکامه و از لحاظ اقتصادی بی خود باشه ایران باهاش دوست میشه

    پاسخ
  6. عشق پژو
    سوابق: (71 دیدگاه) ,

    پیکان از این قشنگ تره والا مثلا پورشه همکاری کرده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.