پورشه

توضیح مهندسان پورشه برای بهبود شعاع حرکتی تایکان 2025

در این مقاله مهندسان پورشه توضیح می‌دهند که چگونه با ابتکارات جالب توانسته‌اند، توان پیمایش تایکان جدید را افزایش دهند.

برخی افراد از شعاع حرکتی و راندمان پایین نسخه اولیه پورشه تایکان انتقاد داشتند اما باید به این نکته مهم اشاره کرد که تایکان معمولاً در تست‌های واقعی از تخمین‌های سخت‌گیرانه EPA بهتر عمل کرده است. شاید هم به خاطر همین انتقادات بود که مهندسان مرکز تحقیق و توسعه پورشه با اعمال برخی تغییرات باعث بهبود شعاع حرکتی این خودرو شده‌اند.

اگرچه فعلاً برد تخمینی EPA برای پورشه تایکان فیس لیفت منتشر نشده اما به نظر می‌رسد محصول خبرساز پورشه راندمان بالاتری دارد. ما با چندین مهندس پورشه در زمان رونمایی از تایکان جدید در اسپانیا گفت‌وگو کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری دراین‌باره به دست آوریم. باید گفت مجموعه باتری این خودرو بیشترین تغییرات را تجربه می‌کند. پورشه از نیکل منگنز کبالت ۸۱۱ برای باتری استفاده کرده به این معنی که مجموعه باتری موردبحث از ۸ قسمت نیکل، ۱ قسمت منگنز و ۱ قسمت کبالت تشکیل می‌شود. استفاده از چنین ترکیبی به معنی تراکم انرژی بیشتر خواهد بود. ماکان برقی جدید نیز به همین نوع سلول‌های باتری مجهز می‌شود اما کلاوس ویفپلر یکی از مهندسان رده‌بالای تایکان می‌گوید کمی تفاوت بین مواد شیمیایی باتری‌های تایکان و ماکان وجود دارد.

پیش از این مجموعه باتری استاندارد تایکان ظرفیت قابل‌استفاده ۷۱ کیلووات ساعتی داشته درحالی‌که ظرفیت باتری پرفورمنس پلاس به ۸۳.۷ کیلووات ساعت می‌رسید. در حال حاضر این ارقام به ۸۲.۳ و ۹۷ کیلووات ساعت رسیده‌اند. همان‌طور که سخنگوی پورشه می‌گوید، باتری پایه تایکان فیس لیفت معادل باتری نسخه فول مدل قبلی است درحالی‌که باتری پرفورمنس پلاس به رده جدیدی رسیده است. سارا رضوانی مدیر پروژه باتری تایکان اظهار می‌دارد این مواد شیمیایی جدید در باتری‌ها به تنهایی باعث بهبود ۱۴ درصدی شعاع حرکتی مدل توربو S می‌شوند. اگرچه همین باتری وزن خودرو را بالاتر می‌برد اما پورشه اقداماتی را برای کاهش وزن آن در نظر گرفته است. ویفپلر می‌گوید میله‌های مسی باتری بازنگری شده و از تعداد فیوزها نیز کاسته می‌شود. همچنین بخش فولادی زیرین باتری نیز با ماده‌ای کامپوزیتی جایگزین شده است. در مجموع وزن باتری پرفورمنس پلاس از ۶۳۳ به ۶۲۴ کیلوگرم کاهش یافته و درعین‌حال ظرفیت انرژی کل آن ۱۲ درصد رشد کرده است.

پورشه همچنین سیستم مدیریت گرمایی تایکان جدید را بهینه کرده است. این سیستم باعث افزایش دمای عملیاتی ایده آل کارکرد باتری می‌شود و درعین‌حال روی شارژ سریع نیز تأثیر مثبت دارد. اساساً شما می‌توانید شارژ سریع جریان مستقیم باتری تایکان جدید را در دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد شروع کنید که نسبت به قبل بهبود یافته است. به این لیست باید پمپ گرمایی جدید و کمپرسور سیستم تهویه ۸۰۰ ولت را اضافه کرد که با همکاری یکدیگر باعث بهبود فرایند خنک کاری و گرم شوندگی باتری می‌شوند. رینگ و لاستیک‌های جدید هم روی بهبود شعاع حرکتی تأثیر داشته‌اند. لاستیک‌های تابستانی تایکان جدید با رینگ‌های ۲۰ اینچی در دسترس هستند. باید دانست تمامی مدل‌های پورشه تایکان جدید از موتور عقب و اینورتر جدید با راندمان بهتر نسبت به قبل سود می‌برند. شما حتی می‌توانید دمای باتری و حداکثر سرعت شارژ را در پشت آمپرها مشاهده می‌کنید. سرعت شارژ باتری بر اساس دما، میزان شارژ باتری و برخی فاکتورهای دیگر محاسبه می‌شود.

هم‌اکنون برنامه‌ریز شارژ استاندارد نیز وجود دارد که راننده را به سمت جایگاه شارژ مناسب هدایت می‌کند. حداکثر سرعت شارژ باتری تایکان جدید به ۳۲۰ کیلووات می‌رسد درحالی‌که مدل قبلی حداکثر سرعت شارژ ۲۷۰ کیلوواتی داشته است. تست‌ها نشان داده‌اند تایکان ۴S با باتری بزرگ‌تر می‌تواند در عرض ۱۶ دقیقه شارژ ۸ درصدی باتری را به ۸۰ درصد برساند. پورشه تایکان جدید همچنین تا حداکثر ۴۰۰ کیلووات را با ترمز احیا شونده جمع‌آوری می‌کند درحالی‌که این رقم برای مدل قبلی ۳۲۰ کیلووات بوده است. همین موضوع روی شعاع حرکتی نیز تأثیر داشته هرچند خود خودرو به‌صورت مداوم توازن بین ترمز احیا شونده و اصطکاک آن را تنظیم می‌کند. کریستین ولفسرید مهندس شاسی تایکان می‌گوید:

استراتژی کلی ما حفظ پایداری خودرو در هر شرایطی بوده است.

البته تغییرات زیادی هم وجود دارند که ذکر همه آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است اما مهندس پورشه اظهار می‌دارد:

ما مقاومت ترمز را در زمان عدم استفاده از آن بهبود بخشیده‌ایم. تصور کنید شما پای خود را از روی پدال ترمز برمی‌دارید اما گاهی اوقات لنت‌ها به دیسک می‌چسبند. ما هم‌اکنون فنر قوی‌تری را برای مجموعه لنت و دیسک‌ها در نظر گرفته‌ایم.

شاید این موضوع تفاوتی جزئی در راندمان نهایی خودرو ایجاد کند اما عمق مهندسی بکار رفته در پورشه تایکان جدید را نشان می‌دهد. هر جایی که بتوان راندمان را بهبود بخشید، مهندسان پورشه آنجا حاضر می‌شوند. با این تفاسیر مشخص است که محصولات برقی این برند در آینده راندمان بالاتری خواهند داشت. ویفپلر می‌گوید همیشه راه‌هایی برای بهبود خنک کاری، ارتقای استراتژی‌های ترمز احیا شونده و شارژ سریع وجود دارد. او حتی خاطرنشان می‌سازد پورشه در حال کار روی شبیه‌سازی کامپیوتری برای مواد شیمیایی باتری‌هاست. در مجموع پورشه قول داده شعاع حرکتی تایکان پایه و توربو S حدود ۳۵ درصد بهتر از مدل‌های قبلی باشد. بر اساس تست‌ها مطمئن هستیم که تایکان جدید شعاع حرکتی ۴۸۰ کیلومتری خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ناخدا

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (129 ديدگاه)

    تایکان بهتره یا پانامرا ؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Reza Waffen SS

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      برقی دوست داشته باشی تایکان وعلا پانامرا از اول شاخ بود 💎

      موافقم 13
      مخالفم 0
    2. زیزیگولو

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5052 ديدگاه)

      مقایسه کردن این دوتا باهم از پایه و اساس اشتباهه چون تایکان یک خودروی برقیه ولی پانامرا از موتورای بنزینی و هیبریدی قابل شارژ استفاده میکنه که یعنی پورشه تایکان نیاز به شارژ داره ولی پانامرا نیاز به بنزین داره و همینطور تایکان تاحدودی کوچکتر از پانامرا هستش و فضای کمتری واسه سرنشین و بار داره چون طول تایکان 4.96 متر و عرضش 1.97 متر و ارتفاعش 1.38 متر هستش در حالی که طول پانامرا 5.05 متر و عرضش 1.94 متر و ارتفاعش 1.42 متر هستش و حجم صندوق عقب تایکان 366 لیتر هستش در حالی که حجم صندوق عقب پانامرا 495 لیتر هستش و دیگه اینکه تایکان از یه طراحی داخلی جدید با سه تا صفحه نمایش استفاده میکنه در حالی که پورشه پانامرا از یه طراحی داخلی قدیمی تر با یه صفحه نمایش اصلی و یک صفحه نمایش دیجیتال واسه تابلو استفاده میکنه و ………. خیلی تفاوتای دیگه

      موافقم 9
      مخالفم 3
    3. Mercedes

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (752 ديدگاه)

      پانامرا رو درک نمیکنم
      پورشه به اسپرت بودن معروفه
      ماشین سدان لوکس بخوام سری ۷ و اس کلاس هست چه کاریه
      پورشه فقط ۹۱۱ و ۷۱۸ و تایکان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. زیزیگولو

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5052 ديدگاه)

    معمولاً کمپانیای خودروسازی آلمانی مدلای فیس‌ لیفتشون رو با تغیرای ظاهری کم تو بازار عرضه میکنن و کمپانی پورشه هم از این قاعده مستثنی نیستش و مدل ۲۰۲۴ تایکان رو که از برترین ماشینای کمپانی تو سال ۲۰۲۴ هستش رو با کمترین تغیرای ظاهری عرضه کرده

    موافقم 14
    مخالفم 0
  3. Djawad

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پورشه ثابت کرده که خودرو الکتریکی چقدر میتونه مهندسی خفنی داشته باشه……..

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. زیزیگولو

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5052 ديدگاه)

      هرچند از برقیا خوشم نمیاد ولی حرفت درسته

      موافقم 12
      مخالفم 0
  4. سوشیانت

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1943 ديدگاه)

    جالبه که یه عده به تسلا میگن جاروبرقی ولی به این نمیگن! تعصب تا کجا؟!

    موافقم 6
    مخالفم 12
    1. amir

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2387 ديدگاه)

      چون طراحی ساده و بی روح تسلا جارو برقیه ولی تایکان نیست بخاطر همین به تسلا میگیم جارو برقی ولی به تایکان میگیم
      تازگیا هم که تایکان پلد اس رو تو نوربرگرینگ سوسک کرد اگه هر وقت قبول کردی شتاب دیمن دروغه مام قبول میکنیم تایمه تایکان دروغه… افتاد؟

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. سوشیانت

        ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1943 ديدگاه)

        با قبول کردن یا نکردن شما واقعیت تغییر نمیکنه وضعیت دیمون کاملا مشخصه هیچ منبعی ندارین که بتونین ثابت کنین شتابش دروغه پس دیگه بحثی نمیمونه در ضمن پورشه بیشتر خودش سوسک شد با حذف صندلی عقب😂

        موافقم 0
        مخالفم 6
        1. amir

          ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2387 ديدگاه)

          هیچ وقت کسی نمیگه ماست من ترشه که nhra بگه!!! هر وقت جایی جز توهمات nhra و شما دیمن اون شتابو زد بیا ادعا کن
          پورشه هم ۱۷ ثانیه جلو افتاد تو لپ تایم ۱۷ ثانیه میدونی چقدره؟ حالا هی خودتو تسکین بده اره صندلی هاشو حذف کرد

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. سوشیانت

          ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1943 ديدگاه)

          دانشمند مگه nhra چلنجر رو میسازه؟! اون یه سازمان درگه فعلا هم شما توهم زدین که مهندسی آلمان و وای پورشه چقدر خفنه و اینا در ضمن اصن بگو یک دقیقه وقتی رسما دیگه سدان نیست

          موافقم 0
          مخالفم 3
    2. Mercedes

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (752 ديدگاه)

      همون یه عده به چینی که ماشین با برد الکتریکی 1000 کیلومتری ساخته که سیستم تعلیقش تو برسی از میباخ خفن تر بوده (nio et9) میگن اشغال ساز چون نمیتونن با پیشرفتش کنار بیان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. شهرام

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    به نظرم با اون فیلمی که تو سیل دبی از تایوان اومد بیرون دیگه نیاز نیست زیاد تعریفش کنیم حرف نداره.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. Silent

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خانم سارا رضوانی با موسس رضوانی موتورز ارتباطی داره؟

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا