نسل جدید پژو 5008 معرفی شد؛ یک SUV هفت‌نفرهٔ زیبا

در سال 2009 پژو برای اولین بار نسل نخست مدل 5008 خود را معرفی کرد. این خودرو یک MPV سه ردیفهٔ (هفت‌نفره) دیفرانسیل جلو بود که ساختار و اجزاء مکانیکی آن با نسل اول سیتروئن C4 گرند پیکاسو مشترک بود. حال پس از 7 سال پژو نسل دوم این خودرو را معرفی کرده و تغییری عمده در آن ایجاد نموده است چراکه 5008 جدید از یک MPV تبدیل به یک SUV بزرگ هفت‌نفره شده است.

نسل اول پژو 5008
نسل اول پژو 5008

البته این اقدامی منطقی از سوی پژو محسوب می‌شود چراکه در چند سال گذشته فروش کراس‌اوورها و SUVها در جهان افزایش چشمگیری داشته و این امر موجب کاهش فروش MPVها شده است. همچنین در حال حاضر کراس‌اوور/SUVها سومین خودروهای پرفروش بازار اروپا هستند و پژو هم به همین دلیل تصمیم به افزایش طیف کراس‌اوورها و SUVهای خود گرفته است. درست مانند 3008 جدید، نسل جدید 5008 هم روی پلت‌فرم ماجولار EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است که البته 5008 کاملاً بزرگ‌تر از 3008 است.

نسخۀ معمولی پژو 5008 جدید
نسخۀ معمولی پژو 5008 جدید

نسل دوم 5008 بزرگ‌تر از سلف خود بوده و به یک SUV تمام‌عیار تبدیل شده است به‌گونه‌ای‌که در طول 16.5 سانتیمتر و در عرض 11 سانتیمتر بزرگ‌تر از نسل قبلی خود است درحالی‌که مجهز به سه ردیف صندلی برای هفت سرنشین بوده و سرنشینان ردیف دوم 6 سانتیمتر فضای پای بیشتری در اختیاردارند. همچنین ردیف دوم و سوم صندلی‌ها به‌صورت مجزا تا می‌شوند و بدین ترتیب حجم فضای صندوق بار را می‌توان از 640 لیتر در حالت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها (حالت هفت‌نفره) به 1060 لیتر در حالت باز بودن دو ردیف صندلی‌ها (حالت پنج‌نفره) افزایش داد درحالی‌که به دلیل تا شدن صندلی سرنشین جلو می‌توان اشیائی با طولی تا 3.2 متر را نیز حمل نمود. همچنین برای بارگیری راحت‌تر، بالاترین تیپ 5008 یعنی نسخهٔ GT به به‌صورت استاندارد به درِ صندوق برقی مجهز شده است.

نسل جدید 5008 شباهت بسیار زیاد و آشکاری با نسل جدید 3008 دارد تا حدی که تشخیص آن‌ها از هم درصورتی‌که به اختلاف اندازهٔ پنجره‌های جانبی سوم توجه نکنیم دشوار است. البته 5008 جدید در سه مدل معمولی، GT و GT Line ارائه شده است که این شباهت بیشتر بین نسخه‌های GT و GT Line 5008 با مدل کوچک‌تر 3008 وجود دارد چراکه این دو نسخه در ظاهر تفاوت‌هایی با نسخهٔ معمولی داشته و از چراغ‌های جلو و سپر متفاوتی سود می‌برند. در تصاویر زیر شباهت فراوان 5008 GT-Line با 3008 GT-Line کاملاً مشهود است (تصاویر سمت راست پژو 5008 و تصاویر سمت چپ پژو 3008). بااین‌حال همان‌طور که اشاره شد، نسخهٔ معمولی 5008 ظاهر متفاوتی با دو نسخهٔ دیگر داشته و به همین دلیل با 3008 هم تفاوت‌هایی دارد.

نسل دوم سیستم i-Cockpit که در نسل جدید 3008 ارائه شده بود در مدل بزرگ‌تر 5008 هم عرضه خواهد شد. این سیستم شامل یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و یک صفحه‌نمایش 8 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی می‌شود. لیست موتورهای بنزینی 5008 جدید شامل یک نمونهٔ سه سیلندر 1.2 لیتری با 130 اسب بخار قدرت و یک واحد 1.6 لیتر با 165 اسب بخار قدرت می‌شود. برای موتور اول دو نوع گیربکس 6 سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک قابل انتخاب است درحالی‌که موتور دوم فقط با یک گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود.

2017-peugeot-50084

خریدارانی هم که به موتورهای دیزل علاقه دارند می‌توانند بین یک موتور 1.6 لیتری با دو سطح قدرت 100 و 120 اسب بخار و یک واحد 2 لیتری با دو سطح قدرت 150 یا 180 اسب بخار یکی را انتخاب کنند. نسخهٔ 100 اسب بخاری موتور دیزل اول با یک گیربکس 5 سرعتهٔ دستی و نمونهٔ قوی‌تر این موتور با دو گیربکس 6 سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک ارائه می‌شود. همچنین نسخهٔ 150 اسب بخاری موتور دیزل دوم تنها با یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی عرضه می‌شود درحالی‌که نمونهٔ 180 اسب بخاری این موتور که فقط در بالاترین تیپ 5008 یعنی تیپ GT ارائه می‌شود نیز تنها با یک گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌گردد.

نسخۀ GT پژو 5008
نسخۀ GT پژو 5008

در تمامی مدل‌های این MPV سابق که حالا تبدیل به یک SUV بزرگ‌تر شده است، همانند نسل اول قدرت پیشرانه فقط به چرخ‌های جلو انتقال میابد که این مورد برای یک SUV بزرگ هفت‌نفره با چنین ابعادی کمی عجیب است؛ اما کسانی که به دنبال پایداری و کشش بیشتر هستند می‌توانند سیستم «Advanced Grip Control» را سفارش دهند که پنج حالت رانندگی مختلف شامل عادی، گل‌ولای، شن‌وماسه، برف و ESP خاموش را ارائه می‌کند و راننده می‌تواند برای حرکت در سطوح مختلف به‌راحتی یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

نسخۀ GT-Line پژو 5008
نسخۀ GT-Line پژو 5008

تمامی تیپ‌های این SUV بزرگ فرانسوی به‌صورت استاندارد با مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های ایمنی عرضه می‌شوند. ازجملهٔ این سیستم‌ها می‌توان به سیستم هشدار فاصلهٔ جلو اشاره کرد که در صورت تشخیص خطر تصادف با یک وسیلهٔ نقلیه یا عابر پیاده به راننده هشدار داده و درصورتی‌که او واکنشی نشان ندهد به‌صورت خودکار ترمز اضطراری را فعال می‌کند. سیستم فعال هشدار خروج از خط نیز می‌تواند مسیر حرکت خودرو را اصلاح کند. همچنین سیستم فعال شناسایی نقاط کور هم در بین سرعت 12 تا 140 کیلومتر در ساعت، اگر ماشین، کامیون یا وسیلهٔ نقلیهٔ دوچرخی را در نقاط کور خودرو تشخیص دهد با روشن نمودن یک نشانگر روی آینهٔ جانبی همان طرف، به راننده هشدار می‌دهد.

Peugeot-5008-2017-1024-1d

نسل جدید پژو 5008 تا کمتر از یک ماه دیگر به‌طور رسمی برای اولین بار در خانه‌اش یعنی نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شده و فروش آن در بهار سال آینده آغاز خواهد شد. خودروی تازهٔ معرفی‌شدهٔ اشکودا کودیاک که آن‌هم یک SUV هفت‌نفره است یکی از رقبای اصلی پژو 5008 جدید محسوب می‌شود.

Peugeot-5008-2017-1600-05

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

31 دیدگاه

    1. ارمان
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      دوست خوبم هر ماشینی که فرم اس یو وی داره که قرار نیست رالی داکار شرکت کنه من نمیدونم این همه ماشین مثلا 4wd تو تهران به چه درد میخوره

      پاسخ
      1. ارمان
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        همه دوستانی که دیس دادن یه سانتافه دارنو هر هفته وسط کویر میرن بهشون بر خورده دیس دادن
        ما تو ایران اصلا به نیازمون دقت نمیکنیم فقط قرو فر واسمون مهمه
        ضمنن حقیقت هم تلخه خیلی تلخ

        پاسخ
        1. faraz777
          سوابق: (45 دیدگاه) ,

          دوست عزیر شاید نیاز شما با بقیه متفاوت باشه دلیل نمشه که سبک و نیاز های زندگیتو به بقیه تعمیم بدی.
          اتفاقا تو همین تهران تقریبا نیمی از شهر توی سربالایی و سرپایینی قرار داره کافیه یه بارون ساده بباره و بکسوباد کردن ماشین ها مخصوصا دف عقب ها رو ببینی بعد متوجه میشه که ماشین 2دف به درد میخوره یا نه.
          خیلی از جاده های ما حتی جاده های تفریحی که آخر هفته مردم توی پاییز و زمستون میرن مثل شمشک و دیزین و فشم با ماشین دو دف خیلی راحت تر و ایمن تر هست تردد توشون.

        2. ارمان
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          Faraz777
          من تو رشت زندگی میکنم سالی ۳۰۰ روز بارندگی داره به اطراف سفر میکنیم و یادم نمیاد بوکسک باد کرده باشم من تفکرم رو تحمیل نمیکنم اما واقع گرا باشیم وقتی تو جنوب ایران واسه گرم کن صندلی بهای اضافه پرداخت میشه! میدونید دیگه تو جنوب کلا دو ماه کولر خونشونو خاموش میکنن دیگه چه انتظاری میشه رفت باور کن من تو زمستون تو فشم پراید هم میبینم البته هرکی پول داره بده نوش جونش اما اولویت هایی در جهان وجود داره که کمترین اهمیت بهش داده نمیشه از ۹۹ درصد بپرسید ماشینتون تست تصادف چه نمره ای داره بیترشون میگن ۱۹.۵ 😂
          قربونش برم هیچ کسم دوست نداره ماشین کم مصرف سوار بشه
          امید وارم یکم فرهنگمون از چشم هم چشمی دور بشه
          یه جمله معروف هست که میگه اگه ماشینت فول نیاشه اصلا اشکال نداره 😎😂😂😂😂

        3. nima
          سوابق: (103 دیدگاه) ,

          والا در جواب آقا فراز عزیز ،منزل بنده آخرای خیابون مژده تو نیاوران هستش و اینجا هم که کاملا سربالاییه.ولی تا حالا تو هوای بارونی نشده که به خودم بگم کاش ماشینم دو دف بود.و تنها ماشینی که دیدم هرزگردی داشته باشه پیکان بوده.البته هوای برفی که جای خودش رو داره و بهتره تو تهران برفی آدم کلا ماشین بیرون نبره چون حتی اگر تو به کسی نزنی دیگران سر میخورن میزنن بهت ولی در کل من فکر نمیکنم تو شهری مثل تهران نیازی به ماشین دودف باشه.مگر برای آفرود که خب اونهم قدرمسلم کسی با خودروی٢٠٠ میلیونی آفرود نمیره

        4. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          نیما مایداری دیگه

  1. REVENTоN 👍
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    کلا پژو موتور پر قدرت نداره، بیشتر تاکیدش رو مصرف سوخته

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      خیلی مانور میده رو مصرف سوخت دقیقا

      پاسخ
  2. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    اخه کراس آور تک دف به چه دردی میخوره با این حجم موتور

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل مهدی drift
    مهدی drift
    سوابق: (172 دیدگاه) ,

    موتورش ضعیفه برای همین دف جلو هست اگه 4wd باشه که اصلا راه نمیره
    این یه ماشین جادار و قشنگ واسه جاده و مسافرت هست موتور قوی لازم نداره مگه میخواید باهاش مسابقه بدید دف جلو هم مصرف سوختش کمتره هم برای جاده کافیه هم ارزون تره

    پاسخ
    1. حميد
      سوابق: (868 دیدگاه) ,

      اخه ادم کراس میخره برا اف رود
      در ضمن تو جاده کوهستانی بخواه یک سبقت بگیر اونوقت میفهمی خودرو به این بزرگی با این موتور به مفت نمی ارزه
      تک دف هم باشه با توجه به طول ماشین پشتش میره

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    ظاهر عضلانی، پر ابهت و خیلی خوبی پیدا کرده.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل Amir Hosein CH
    Amir Hosein CH
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    پژو نمیخواد از موتور سه سیلندر بکشه بیرون

    دیگه آخه suvاونم هفت نفره باموتور سه سیلندر:||||

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل amir
      amir
      سوابق: (177 دیدگاه) ,

      حرفتون خیلی منطقیه. واقعا سه سیلندر خیلی ضایست!!خخخخخ

      پاسخ
  6. Javad
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    پژو از رکود در اومده وارده پیشرفت و رقابت میشه

    پاسخ
  7. hamid3x
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    وزن اش که یازده کیلو کمتره از مدل قبلیشه حدودا میشه حدود 1550کیلو گرم،که اگه با قویترین موتورهم حساب کنیم نسبت اسب بخار به وزن اش در حد خودرو 405خودمونه،اصلا راضی کننده نیست ،حداقل باید یه انتخاب سطح بالاتر میزاشتن،قشنگ معلومه هدف پژو همون بازار چین و برزیله و دنبال ورود به بازارای دیگه نیستن،ولی از حق نگذریم طراحی داخلی خاص و زیبایی داره

    پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    ٧ نفر بشینن تو این ماشین جاده ام سربالایی باشه واویلا، این موتورای ضعیف ماشینای فرانسوی غیرقابل درکه، واسه مصرف سوخت اگه خیلی اهمیت میدن باید موتور هایبرد بزارن و در کنارش موتورای بنزینی قوی تولید کنن، شک ندارم تو بازار جهانی خیلی موفق میشن چون فرانسویا کلا تو زمینه ی طراحی و هنر خیلی خوبن که به خودرو سازیاشونم وارد شده این موضوع، ای کاش این ماشین با موتور v6 توربو یا هایبرد یا حداقل چهار سیلندر توربو و قوی فروخته میشد یا اون ٣٠٠٨ که از این خوشگل تره ( البته سلیقه ایه ) به نظر من اون هزینه ای که برای سرمایه گذاری برای تحول موتوراشون میکنن رو در وحله ی اول از گرفتن بخش قابل توجهی از بازار آمریکا جبران میکنن و در بازار های جهانیم که ١٠٠ درصد آمار فروششون بیشتر میشه ولی حیف سرمایه داراشون ظاهرا نالایقن یا شایدم یه سری قوانین خاص تو فرانسه هست که ما ازش بی خبریم چون فقط پژو نیست که اینجوریه …

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      محمد جان موافقم اگر ماشین ۷ نفر سوار بشن تو سر بالا باشه احتمالا تمام حسهای بد دنیا میاد سراغ راننده به نظرم کنار این موتور پژو توانایی تولید یه موتور ۲ لیتری توربو به قدرت ۲۲۰ اسب رو هم داشته باشه که منطقی تر به نظر میاد که گشتاور خوبی هم تولید کنه یکم رو مخه که همه ماشیناش به موتورو استفاده میکنن باز دمه رنو گرم یه ۴_ ۵ تا مدل موتور داره

      پاسخ
  9. تصویر پروفایل امير رحيم پور
    امير رحيم پور
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    اصلا کلا با پژو مخالفم و این افکار منفیو صرفا ایران خودرو در مغز من ایجاد کرده
    پژو دیگه اشباع شدس از نظر من

    پاسخ
    1. ِDeveloper
      سوابق: (116 دیدگاه) ,

      داداش پژو شرکته ، بازار نیست که اشباع بشه ! اصلا یعنی چی این جمله ؟

      پاسخ
  10. اکبر66
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    پژو هفتمین کمپانی در دنیاست …خودرو تولید شده درشرایط مختلف تست شده .واردچرخه تولید میشود . مهندسی این کمپانی از ما وارد ترند .

    پاسخ
  11. مسعود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    طراحی زیبایی داره خیلی خوشم اومد
    تنوع موتورش هم راضی کننده هست هر چند اگر دو دیفرانسیل به صورت آپشن قابل سفارش باشه بهتره
    با دوستمون در مورد خرید اتومبیل مطابق نیاز خیلی موافقم
    حس سیری ناپذیری در مورد ارقام وجود داره . اولا که خروجی نهایی عملی خودرو مهمه نه عدد اسب بخارش .مجموعه قدرت موتور و ضرایب گیرباکس و دیفرانسیل و میزان وزن بر روی محورها و حتی ابعاد رینگ و لاستیک و سیستم تعلیق عملکرد خودرو را شکل میدن .مهندسی سنگینی لازم داره و چه بسا از موتور متوسط بهره وری خیلی خوب دریافت بشه . اصولا اسب بخار در دور کم لاستیک و موتور تحت فشار آنچنان اهمیت نداره که گشتاور داره
    همین مقدار قدرت در اتومبیل ها با توجه به استفاده غالب افراد زیاده . یادم نمیره در کردستان با آردی جایی رفتیم که وقتی رسیدیم اون بالا ملت میگفتند خدایی با این اومدین ؟ دستکاریش کردین ؟ اینجا پاتوق جیپ و اس یو وی هاست .کلی بهمون خندیدن منم گفتم تازه با گاز اومدیم بالا .خلاصه یه مثال بود برای اینکه اینجوری ها هم نیست و سالها مردم با پیکان و امثالش تو همین جاده ها تردد کردند .مگر اینکه غرض آفرود حرفه ای باشه که بحث دیگری است
    یه نکته دیگه درباره شرکت پژو و محصولاتشه . عملکرد ایرانخودرو در بی کیفیت کردن و اصرار بر تولید محصولات قدیمی این برند ذهن ایرانی ها را نسبت به پژو مخدوش کرده در حالی که پژو از بهترین خودروسازان دنیاست و کیفیت خودش را ثابت کرده و بارها جوایز متعددی را به خودش اختصاص داده .شخصا زبان طراحی پژو رو خیلی دوست دارم تنها ایرادی که بر محصولات پژو اهل فن میگیرند پیچیدگی بی دلیل در سیستم برق و گاهی موتور هست که واقعا گاهی لقمه رو دور سر گردوندن بر عکس طراحی های ژاپنی که خیلی کارا و ساده تر هستند

    پاسخ
  12. امین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    به نظر میاد پژو داغ کرده داره ماشینای خفن میده بیرون
    از تحقیر خسته شده خصوصا تحقیر توسط تاپگیر :))))
    اکثر دوستان وقتی ماشین معرفی میشه میرن سراغ موتورش
    انگار اینجا آلمان باشه و پر از اتوبانای بدون محدودیت سرعت
    هیچ نکته ی دیگه ای رو مورد بررسی و بحث قرار نمیدن
    سواری مصرف سوخت نیاز به تعمیرات الکترونیک خودرو آپشن و…
    ماشین دیگه مثل شصت سال پیش فقط موتور و بدنه نیست. موتور یه بخشی از ماشینه.
    که با توجه به درامد مردم و گرونی بنزین نسبت به درامد باید دنبال ماشین به صرفه باشن ولی همیشه ایرانی جماعت برعکس عمل میکنه
    خراب نشدن ماشین در طولانی مدت خیلی مهمه
    بخصوص قطعات الکترونیکی که پژوهای وارداتی توی ایران بخوبی اینو ثابت کردن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.