متفرقه

خرید کمپانی تولید کننده خودروی پرنده ایرکار توسط چینی‌ها!

یک شرکت چینی با نام هیبئی جیانشین توانست ایرکار، خودروی پرنده تولید شده با موتور بی ام و را خریداری کند.

ایرکار که از تکنولوژی بی ام و سود می‌برد و اخیراً نیز تست‌های پرواز خود در اروپا را با موفقیت پشت سر گذاشته محصول یک شرکت مستقر در اسلواکی است که به کار طراحی و توسعه وسایل نقلیه دو نفره با چهار چرخ می‌پردازد. این وسیله نقلیه می‌تواند تنها در کمتر از ۳ دقیقه به یک خودرو با قابلیت تردد قانونی در جاده‌ها تبدیل شود.

ایرکار از پره حرکت دهنده، بال‌های تاشو و دم تلسکوپی سود می‌برد. این خودروی پرنده می‌تواند شعاع پروازی حدود ۹۶۵ کیلومتری در حداکثر ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح زمین داشته باشد. پرفسور استفان کلین به همراه مؤسسان ایرکار یعنی آنتون زاجاک و کلین ویژن کار توسعه هواپیمای پرنده یاد شده را انجام داده‌اند. اما همان‌طور که گفته شد ایرکار به شرکت چینی هیبئی جیانشین فروخته شده است. کلین ویژن می‌گوید مقر شرکت چینی یاد شده در جانگژو قرار دارد. با نهایی شدن این قرارداد چینی‌ها حقوق انحصاری ساخت و استفاده از خودروی پرنده ایرکار در فضایی خاص را که جزئیاتش منتشر نشده به دست آورده‌اند. همچنین هیبئی جیانشین فرودگاه و مدرسه پرواز خود را پس از خرید یک شرکت دیگر از اسلواکی تأسیس کرده است.

کلین ویژن می‌گوید هزینه توسعه این خودروی پرنده ۲.۳ میلیون دلار است هرچند مشخص نیست چینی‌ها برای خرید تکنولوژی موردبحث چقدر هزینه کرده‌اند. شرکت یاد شده در بیانیه خود اظهار می‌دارد:

این قرارداد با مبلغی افشا نشده نهایی گردیده و نشان دهنده حرکتی استراتژیک در دستیابی به راه‌حل‌های خلاقانه حمل‌ونقل است. توافق اعطای حقوق تجاری به شرکت چینی باعث می‌شود آن‌ها تمامی حقوق انحصاری برای ساخت و توزیع خودروهای پرنده را با استفاده از تکنولوژی پیشرفته کلین ویژن داشته باشند. گروه جیانشین به دنبال ارتقای این تکنولوژی به منظور بازتعریف استانداردهای حمل‌ونقل در چین است

خودروی پرنده ایرکار از پیشرانه بی ام و استفاده می‌کند اما برای پرواز در هوا به تکنولوژی‌های زیادی مجهز شده است. زمانی که ایرکار در جاده باشد ظاهری شبیه یک خودروی اسپرت مدرن خواهد داشت و بال‌های آن به نرمی در کناره‌ها جمع خواهند شد. رویترز می‌گوید تبدیل ایرکار از خودرو به هواپیما تنها ۲ دقیقه و ۱۵ ثانیه زمان می‌برد. همان‌طور که گفته شد این خودرو از یک پره ثابت در عقب و همچنین چتر بالستیک برای موقعیت‌های اضطراری برخوردار است. برخلاف تاکسی‌های هوایی، ایرکار امکان پرواز و فرود عمودی را ندارد و برای این کار نیازمند باند فرود مشابه هواپیماها خواهد بود. این وسیله جدید تنها قادر به حمل ۲ نفر و وزن ترکیبی ۱۴۰ کیلوگرم است.

نکته دیگر اینکه چینی‌ها با سرعت در حال توسعه تکنولوژی خودروهای پرنده هستند و سال قبل خودروی پرنده ساخت شرکت ژیپنگ اولین پرواز عمومی خود در دوبی را انجام داد. همچنین یک شرکت آمریکایی نیز در حال ساخت و توسعه خودروی پرنده و برقی خود است. این شرکت که الف آیروناتیکس نام دارد تأییدیه‌های لازم از FAA را دریافت کرده و بنابراین مجوز تست‌های جاده‌ای و هوایی را داراست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. F13

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه بابا چین همش کپی و دزدیه
    بفرما . ببینیید چقد آینده نگر و با برنامه جلو میروند

    موافقم 13
    مخالفم 1
  2. 🤡

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (144 ديدگاه)

    گلشعره

    موافقم 9
    مخالفم 0
  3. 🇰🇷

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    چینی های دزد و بی اخلاق!!!
    هیوندای هم ماشین پرنده زده ببینید چی کرده!!
    مقایسه کنید با این شترگاوپلنک
    به این میگن تکنولوژی و پیشرفت
    https://www.zoomit.ir/car/414819-hyundai-air-mobility-supernal-evtol-ces2024/

    موافقم 4
    مخالفم 13
    1. ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تا موقعی که دست اسلووکیایی ها بود*
      -نو اوری
      -انقلاب
      -پیشرفت
      -اولین ماشینی که فاصله بین دو فرودگاه رو میتوته هوایی طی کنه

      بعد از اینکه چینیا خریدن
      -شترگاو پلنک!

      موافقم 9
      مخالفم 5
  4. زیزیگولو

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4943 ديدگاه)

    چین مثل حبابی هستش که فعلا نمیترکه ولی بعداً خواهد ترکید ………. زمین رو که با خودروهای سراپا کپی کاری شده شون به گند کشیدن و حالا خدا بداد آسمون و منظومه شمسی و کهکشانها برسه

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. حسین دهمرد

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    حس خوبی بهش ندارم. بنظر میرسه تو پرواز هم سرعت بالایی نداشته باشه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. Noor

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام هر چند جنسهای چینی بنجل هستند ولی تمام شرکتهای درجه یک مونتاژ شون تو چین هست و اینها بخاطر سخت کوشی توانستند دنیا را فلج کنند و متأسفانه برای ما سوارشدن ماشین چینی شده آرزو البته نباید سختکوشی اینها و برنامه دولتش دست کم گرفت هیچ وقت رقیبتان کوچک بشمارید که غرور باعث شکست می‌باشد به امید ایرانی بدون دزد و آباد و اقتصادی بدون دزد و قوی

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. M.s.t

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر اون ارم BMWرو از لگوی این خودرو پرنده بردارن و‌یه لوگوی شرکت چینی بزنن‌روش حتی اگه یه دونه قطعه اش هم. ساخت چین‌ویا شرکت چینی نباشه فقت لگو‌چینی باشع باز مردم‌ نمیخرن‌و میترسن این محصولات چینی جیگر مردم ایران رو بلال کرده مردم ایران ازکالای چینی بیزارهستن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا