مزدا

مزدا MX-5 میاتا 1992 با ظاهری شبیه به فراری 250GTO

این میاتا مونوکرفت بسیار سالم و کم‌کارکرد با کیت بدنه متفاوت خود و قیمتی اقتصادی در حراجی به فروش رسیده است.

این مزدا میاتا در سال ۱۹۹۲ در ژاپن و با نام مزدا یونوس رودستر ساخته شده بود و سال گذشته وارد ایالات‌متحده شد. این خودرو که به کیت بدنه مونوکرفت مجهز شده است ۷۵.۶ هزار کیلومتر کارکرد دارد. این نمونه باتوجه به بازار مقصدش با فرمان راست ساخته شده بوده است و از نشانگرهایش نیز از علائم استانداردهای متریک استفاده می‌کنند.

بدنه به رنگ قرمز روشن و کابین آن هم به رنگ سیاه و نقره‌ای مزین شده است. همان‌گونه که از تصاویر این خودرو نیز مشخص است، ظاهر آن به‌خاطر استفاده از کیت بدنه یادشده متفاوت شده و ظاهری شبیه به فراری ۲۵۰GTO به خود گرفته است. مالک برای آنکه چهره خودروی خود را قدرتمندتر نشان دهد، از رینگ‌های نمونه‌های جدیدتر میاتا به رنگ نقره‌ای استفاده کرده است. استراحتگاه پا صندلی شاگرد، ورق پوششی رادیو و آینه‌های تازه و غیراصلی این خودرو تنها بخشی از تغییرات ایجاد شده در این میاتای قدیمی هستند.

فضای داخلی MX-5 به لطف بهره‌وری از فرمان «ناردی»، صندلی‌های مخصوص و اجزای فیبرکربنی جلوه‌ای متفاوت از تمامی میاتاهای کلاسیک دارد. پرداخت نقره‌ای‌رنگ داشبورد هم به افزایش جذابیت این کابین کوچک کمک کرده است. سطح جزئیات ساخت و بهبود این خودرو بالا است و این مسئله را می‌توان از دسته ترمزهای اضطراری آن فهمید.

موتور میاتا یک واحد ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس‌طبیعی است که حدودا ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنم متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو برای فرمان‌پذیری و دنده‌کشی بهتر به یک دیفراسنیل لغزش محدود یک‌ونیم راهه و جعبه‌دنده ۵ سرعتی دستی مجهز شده است.

البته هر خودروی قدیمی نقش‌های مختص خود را هم دارد؛ برای نمونه می‌توان به خراش‌های بالشتک سر شاگرد، کمرنگ شدن پرداخت رنگ روی پیچ مرکزی چرخ و زنگ‌زدگی برخی از اجزای داخلی اشاره کرد. به‌جز این نقوص نسبتا کوچک، باقی بخش‌های این خودروی کوچک کاملا سالم هستند و از آن‌ها به‌خوبی نگهداری شده است.

مجموعه «کارز اند بیدز» در تاریخ ۸ مارس این خودرو را به حراج گذاشت. میاتای یادشده، نهایتا با قیمت ۱۵.۸ هزار دلار به فروش رسید. نظر شما درباره این کوپه دوست‌داشتنی و کیت متفاوتش چیست؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Amir mahdi @-1387

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (208 ديدگاه)

    شبیه فراری ۲۵۰ GTO شده فکر کنم اسکی رفتن

    موافقم 3
    مخالفم 6
  2. Camaro ZL1 427

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    ۲۵۰ GTO کجا این کجا

    موافقم 10
    مخالفم 3
  3. کیارش

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خیلی باحال شده ولی ای کاش یک رینگ دیگه داشت

    موافقم 6
    مخالفم 0
  4. علی جردن

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    لطفا عکس داشبورد ماشین ها را هم بزارین.
    ۹۵٪ درصد وقت راننده در کابین می گذرد و طراحی کابین فاکتور مهمی هست در خودروها

    موافقم 15
    مخالفم 0
  5. Hitman

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (389 ديدگاه)

    نکن آقا
    این چه کاریه
    تف روی 250 gto میداختین بهتر از این بود

    موافقم 6
    مخالفم 0
  6. Alan.r

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    هم ظاهر مزدا رو داغون کرد هم آبروی فراری رو برد
    این چه کاریه مگه طراحی خودش چشه؟

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. Parham Dahane-Chi (#آبان_خونین)

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (40 ديدگاه)

      دیگه میاتا شبیه شخصیت انیمه نیستش )’:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. کاله

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به لوتوس اروپا شبیهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا