پورشهمرسدس بنز

دوئل مرسدس بنز CLS و پورشه پانامرا

مثل روزهای گذشته همچنان همراه شما هستیم با یکی دیگر از قسمت‌های دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال. رقابت امروز به گروه سدان‌های کوپه اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن آئودی A7 و ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت هیجان‌انگیز مجموعاً تعداد ۲۰۲۵ رأی به ثبت رسیده است که A7 توانست با کسب ۱۱۲۰ عدد از آن‌ها یا دریافت ۶۶ درصد از کل آراء بر رقیب هم‌وطنش پیروز گردد درحالی‌که سری ۶ گرن کوپه نیز موفق به کسب ۹۰۵ رأی شده است. حال امروز در دومین و آخرین دوئل گروه سدان‌های کوپه رقابت جذاب دیگری بین مرسدس بنز CLS و پورشه پانامرا برگزار کرده‌ایم.

آئودی A7

ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه

مرسدس بنز CLS

پورشه پانامرا

آئودی A7

؟

مرسدس بنز CLS

بارها گفته‌ایم که بنیان‌گذار کلاس سدان‌های کوپه در دوران مدرن، مرسدس بنز با معرفی مدل CLS است. البته ایدهٔ ساخت سدان کوپه برای اولین بار توسط پونتیاک و با تولید مدل گرند ام در سال ۱۹۷۳ مطرح شد. درهرحال پس از معرفی کانسپتی بنام Vision CLS در سال ۲۰۰۳، یک سال بعد نسخهٔ تولیدی نسل نخست CLS در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۴ رونمایی شد. این ماشین بر روی پلت‌فرم E کلاس ساخته شده بود اما استایل بسیار زیبا و منحصربه‌فردی داشت. CLS در بازار کاملاً موفق عمل کرد که موجب شد دیگر خودروسازان آلمانی هم نمایندگانی را راهی کلاس نوظهور سدان‌های کوپه نمایند. موفقیت CLS به حدی بود که حتی موجب شد خود مرسدس بنز هم مدل کوچک‌تری از آن‌را با نام CLA تولید کند. در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۰ نیز نسل دوم CLS رونمایی شد که همچنان در حال تولید است اما این نسل ماه‌های پایانی عمر خود را می‌گذراند و نسل سوم آن چند وقتی است که در حال توسعه قرار دارد. CLS یک سدان فست‌بک محسوب می‌شود اما برخلاف پورشه پانامرا، درِ صندوق آن مانند سدان‌های معمولی باز می‌شود. همچنین مرسدس بنز در نسل دوم برای اولین بار نسخهٔ استیشن CLS را نیز با نام شوتینگ بریک تولید نمود. نسل کنونی CLS در اواسط سال ۲۰۱۴ فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را هم تجربه کرد که با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد؛ برای این سدان کوپۀ آلمانی طیف گسترده‌ای از موتورها ارائه می‌شود که ما جهت همخوانی با رقیب توانمند هم‌وطنش، قدرتمندترین نسخهٔ آن یعنی مدل CLS63 AMG S را انتخاب کرده‌ایم. این سوپرسدان آلمانی مجهز به یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو است که ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

پورشه پانامرا

پورشه از ابتدا کار خود را با ساخت خودروهای کوپه و اسپرت شروع کرد و همواره به این اصل پایبند بود؛ اما بااین‌حال این شرکت آلمانی در دههٔ ۸۰ میلادی به فکر ساخت سدان افتاد که این موضوع با توسعهٔ مدل ۹۸۹ در سال ۱۹۸۸ شکلی جدی‌تری به خود گرفت؛ اما بااین‌حال این سدان پورشه هیچ‌گاه رنگ خط تولید را به خود ندید تا ایدهٔ ساخت سدان توسط این شرکت به بعد از ورود به بخش کراس‌اوورها توسط مدل کاین موکول شود. سرانجام نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ جایی بود که پورشه برای نخستین بار اولین سدان تولیدی خود با نام پانامرا را رونمایی نمود. پانامرا یک سدان کوپهٔ لوکس و اسپرت است که برخلاف مرسدس CLS از ساختار بدنهٔ لیفت‌بک استفاده می‌کند. نسل نخست این ماشین پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۳ سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ در برلین آلمان رونمایی شد. چندی بعد برای اولین بار پورشه نسخهٔ هاچ‌بک پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که البته پیش‌نمایش آن با معرفی کانسپتی با همین نام در سال ۲۰۱۲ ارائه شده بود. نسل دوم پانامرا که بر روی پلت‌فرم MSB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است، هم‌اکنون در مدل‌های مختلف با پیشرانه‌های متفاوت ارائه می‌شود که قوی‌ترین مدل آن‌ها، مدل هیبریدی توربو S E-Hybrid است. ولی ما برای این دوئل قوی‌ترین مدل غیر هیبریدی آن یعنی مدل توربو را انتخاب کرده‌ایم. پانامرا توربو مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

 

مشخصات فنی

پورشه پانامرا توربو

مرسدس-آام‌گ CLS63

پیشرانه ۴ لیتری V8 ۵.۵ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار ۵۸۰ اسب بخار
گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳ ثانیه ۳.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر ۳۰۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر (ترکیبی) ۱۳.۰ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۰۸۳ کیلوگرم ۱۸۷۰ کیلوگرم
طول ۵.۰۵ متر ۴.۹۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۵ متر ۲.۸۷ متر
حجم صندوق بار ۴۸۰ لیتر ۵۲۰ لیتر
قیمت ۱۴۷,۹۵۰ دلار ۱۰۹,۸۲۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9851067]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. Farzad

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    پانامرا ?

    موافقم 1
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا