موتورسیکلت

تراژدی: نقدی بر بازار موتورسیکلت ایران

احمد جمشیدی: در این مطلب تصمیم دارم به وضع کلی بازار موتورسیکلت ایران و انحصارهای عادی‌سازی شده‌ای که دیگر برایمان عجیب نیست، بپردازم!
تاکنون بارها توسط اشخاص و رسانه‌های مختلف به وضع انحصار در صنعت خودرو و ظلمی که به مصرف‌کننده ایرانی می‌شود (که حاصلی جز عقبگرد نداشته) پرداخته شده ولی شاید کمتر به شرایط انحصاری موتورسیکلت‌ها اشاره شده باشد.
هرچند که همه اینها تکرار مکررات است و گوش آنهایی که باید بدهکار نیست، ولی دست‌کم با این قبیل مطالب با خودمان درد دلی می‌کنیم تا شاهد کمی بار غممان کمتر شود!


اما در خصوص بازار موتورسیکلت ایران باید گفت به طرز جالبی به بازار اتومبیل‌ها شباهت دارد و هر دو مصداق‌های مشابهی برای هم دارند.
ابتدا باید به بحث انحصار حاکم براین عرصه و اعمال تعرفه‌های سنگین واردات اشاره کنیم.
بر واردات موتورسیکلت به ایران محدودیت‌های شدیدی اعمال می‌شود و اجازه ورود موتورهای بروز و مدرن با قیمت مناسب (معادل ارزش واقعی‌شان) داده نمی‌شود و اگر بنابر واردات باشد، قیمت تمام شده گزاف خواهد بود.


دلیل محدودیت واردات چیست؟ درست حدس زدید! حمایت از تولید به اصطلاح داخلی!
اما در اینجا هم مثل صنعت خودرو یک سیستم فاسد و ناکارآمد رانتی فرآیند تولید را در دست دارد که بدون هیچ‌گونه پیشرفتی و در یک چرخه باطل در حال درجا زدن و تولید مستمر موتورسیکلت‌های غیر استاندارد و ناایمن است.
اگرهم به این صنعت که از محدودیت و فضای غیررقابتی صرفاً برای فروش اجباری محصولات بی‌کیفیت و درنتیجه سود کلان مضاعف خودش بهره‌برداری می‌کند انتقاد کنی، به عدم حمایت از صنعت ملی و تضاد داشتن با منافع ملی و حتی بی‌تفاوت بودن نسبت به کارگرانی که از این عرصه معاششان تأمین می‌شود، متهم می‌شوی!
اما بلعکس! اتفاقاً انتقاد ما از سر دلسوزی برای میهنمان است و اگر دلمان به حال این کشور نمی‌سوخت و آرزوی رشدش را نداشتیم به این چرخه باطل صنعت غیررقابتی که قاتل هم‌میهنانمان شده اعتراض نمی‌کردیم.


ازجمله موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت و غیراستانداردی که توسط دوستان (!) تولید و به‌صورت انبوه روانه بازار می‌شود، موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی سیستم CG (معروف به سی جی ۱۲۵ یا همان طرح هوندا) است که تحت نام‌ها و برندهای مختلف (البته با ظاهر یکسان!) تولید می‌شود.
جالب اینکه اخیراً در برخی مدل‌ها حجم آن به ۱۵۰ سی‌سی هم ارتقا یافته! (ماشاالله!)
موتورسیکلت طرح هوندا تقریباً جایگاهی مشابه پراید (در دنیای اتومبیل‌ها) را در صنعت موتورسیکلت‌سازی ما دارد.


این موتورسیکلت به‌صورت مطلق از هیچ زمینه استانداردی برخوردار نیست. اسکلت موتورسیکلت و پیکره آن کاملاً شل و ول و سردرگم است و قطعات مختلفی صرفاً بر روی یک محور ساده با پیچ و مهره ابتدایی بسته شده‌اند که از معیارهای تولید یک موتورسیکلت در قرن بیست و یکم به دور است!
موتورسیکلت طرح هوندا آلودگی صوتی شدیداً بالا و وزوز اگزوز زشت و بسیار گوش‌خراشی دارد.
شاید بتوان گفت بیش از ۹۰ درصد آلودگی صوتی گوش‌خراش و اعصاب‌خردکن کوچه و خیابان‌های این دیار مدیون این وسیله نقلیه خلق‌الساعه است!
جالب اینکه آقایان زحمت کشیده‌اند و جدیداً در پیشرفتی چشمگیر توانسته‌اند چند دسی‌بل از آلودگی صوتی فراوان آن را در تولیدهای جدید کاهش دهند! (خیلی لطف کردید!)


در خصوص فرمان‌پذیری، مسائل هندلینگ و سیستم تعلیق آن که هیچ نگوییم بهتر است!
این موتورسیکلت اغلب در تولیدات با نام‌های متنوعش، از ترمزهای کاسه‌ای برخوردار است که تحت هیچ عنوان برای وسیله پرشتابی مثل موتورسیکلت مناسب نیست و یکی از عوامل اصلی تصادفات خون‌بار این موتورسیکلت‌ها همان مسئله ترمز آنهاست.
جالب است بدانید قطعات چنین موتورسیکلتی اغلب از کشور دوست و رفیق (چین!) وارد می‌شود و صرفاً مونتاژ آن در ایران صورت می‌گیرد.
جالب‌تر آنکه در برخی موارد این موتورسیکلت‌ها (به خاطر سیستم بسیار ساده و منسوخشان) به‌صورت زیر پله‌ای هم مونتاژ و تولید شده و به‌عنوان یک وسیله نقلیه رسمی پلاک و شناسه می‌گیرند.


عمده تصادفات موتورسیکلت‌ها برسطح جاده‌ها (که عمدتاً منجر به فوت نیز هست) توسط همین موتورسیکلت‌های غیراستاندارد و ناایمن به وقوع می‌پیوندد که درنتیجه موجب ترسیم تصویری غیرواقعی و ترسناک از ذات وسیله موتورسیکلت شده است.
به‌جرئت می‌توانیم به موتورسیکلت طرح هوندا لقب “مرکب مرگ” بدهیم!
ما فقط به یک محصول غیر استاندارد که اسماً تحت عنوان تولید داخلی عرضه می‌شود و مشتری ایرانی با سطح قیمتی ارزان چاره‌ای جز خرید آن ندارد اشاره کردیم. (تشریح بیشتر آن از حوصله نگارنده و خوانند خارج است!)
البته ناگفته نماند برند چینی لیفان هم اخیراً با راه‌اندازی خط تولید در داخل ایران به جمع سازندگان رنگارنگ موتورسیکلت‌های طرح هوندا در ایران پیوسته و افق انحصار برای حمایت از تولید داخلی را دقیق‌تر ترسیم کرده!
ای‌کاش می‌شد یک برند نامدار، موتورسیکلت‌های ارزان‌قیمت ولی استاندارد و مدرن خود را با قیمت واقعی‌اش به بازار ایران عرضه کند تا این ملت ذره‌ای از کیفیت و آرامش بهره ببرند.

بازار موتورسیکلت ایران
آنگاه شرایط رقابتی تولیدکنندگان داخلی را هم وادار به حرکت روبه‌جلو، ایجاد تیم‌های طراحی، تحقیق و توسعه اصولی و حتی همکاری (و نه صرفاً مونتاژکاری) با برندهای معتبر جهانی برای پیشرفت سریع می‌کرد.
در حجم انجین های بالاتر نیز این قصه تراژیک پایانی نمی‌یابد و انحصار اجباری همراه همیشگی ماست!
در خصوص میانگین حجم‌های ۲۰۰ سی‌سی عموماً انحصار بازار در دست سازندگان هندی است و آنها با راه‌اندازی خط‌های مونتاژ و همکاران با برخی شرکت‌ها در داخل، محصولات محدودشان را با قیمتی فراتر از ارزش واقعی‌اش عرضه می‌کنند.
برندهای هندی مثل باجاج و تی وی اس، سازندگان درجه چندم موتورسیکلت برای کشورهای جهان‌سومی هستند و محصولاتشان در شرق آسیا به قیمت ارزان معروف بوده و برای قشرهای کم‌درآمد تولید می‌شود.
اما غم‌انگیز آنکه محصولات آنها در ایران که با اتکا به امتیاز خط مونتاژ بدون رقیب می‌تازند، برای طبقات متوسط و با شاخص فرضی قیمت حدود ده میلیون تومان شناخته می‌شوند!
این شرایط مصرف‌کننده ایرانی را در تنگنا قرار می‌دهد.
شما اگر بخواهید یک موتورسیکلت ارزان‌قیمت بخرید، گزینه‌ای جز همان طرح هونداها و چند مدل محدود طرح ویو و … پیش رویتان نیست.
اگر بخواهید یک موتورسیکلت با قیمت مقداری بالاتر بخرید محصولاتی کمتر از انگشتان یک دست (با برندهای محدود) انتظارتان را می‌کشند.
در این دو سطح هیچ خبری از برندهای معتبر جهانی (که محصولات ارزان‌قیمت و مناسب تولید می‌کنند) نیست.
بدتر اینکه در رنج قیمت ده میلیون تومان حتی تنوع کلاس نیز اساساً وجود ندارد و شما با چند کلاس استایل محدود با چند گزینه محدودتر مواجه هستید!
البته که در رنج‌های قیمتی بالاتر، سیر تراژدی ادامه دارد!
در رنج‌های قیمتی بیست، سی و چهل میلیون تومان هرچند تنوع برندها بیشتر می‌شود و نام چند تولیدکننده جهانی به میان می‌آید ولی همچنان گزینه‌ها محدود است.


در اینجا هم انحصار وجود دارد و تعرفه حاکم است و به لطف همین شرایط تنها محصولاتی محدود با قیمت‌هایی فراتر از ارزش واقعیشان (در قیاس با سایر نقاط دنیا)، به‌صورت مونتاژ ((CKD و یا واردات مستقیم (CBU) عرضه می‌شود که امتیاز برند هرکدام در انحصار شرکت‌هایی خاص در داخل ایران است.
شما در حجم ۲۵۰ سی‌سی رنج حدودی بیست و سی میلیون تومان چند محصول محدود کره‌ای (نظیر هیوسانگ) و یا محصولاتی محدودی از KTM اتریش و یا اخیراً چند محصول محدود در سطح‌های نسبتاً ارزان‌تر از برندهای تازه‌وارد چینی (نظیر KEEWAY بنلی و رگال رپتور) را در مقابل خود می‌بینید.
یقیناً این تنوع می‌توانست خیلی بیشتر و بهتر از اینها باشد. لیاقت مصرف‌کننده ایرانی بیشتر از اینهاست.

قیمت چهل میلیون تومان در حال حاضر رنج حدوداً شاخصی است که در آن فقط چند محصول از سه برند ژاپنی معروف هوندا، یاماها و کاواساکی به چشم می‌خورند که گزینه‌های آنها هم بسیار محدود است.
این محصولات ژاپنی که مشابه رنج قبلی حجم ۲۵۰ سی‌سی دارند سقف موتورسیکلت‌های پلاک شدنی مجاز به تردد هستند و از این بالاتر، تازه محدودیت‌های تردد اعمال می‌شود.


تا همین‌جا از مصائب بازار موتورسیکلت شنیدید ولی قطعاً بیشترین فشار و ظلم بر روی سنگین سواران و موتورهای ۱۰۰۰ وجود دارد.
متأسفانه در مملکت ما در دوره‌ای توسط عده‌ای شرور از موتورهای سنگین برای عملیات‌های تروریستی استفاده شد.
اما با عرض تأسف بیشتر مسئولان ما بجای حل این موضوع، صورت مسئله را به‌کلی پاک کردند و به‌یک‌باره تردد موتورهای با حجم بالای ۲۵۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کردند!
چطور است در بقیه اقصی نقاط دنیا چنین محدودیت محیرالعقولی نمی‌گذارند؟!
پاسخ این است که در سایر کشورها معمولاً پلیس را به موتورهای سنگین مجهز می‌کنند و آنها را به‌عنوان رانندگانی حرفه‌ای برای به دام انداختن اخلالگران تربیت می‌کنند که این یک راه‌حل منطقی و اصولی است.

بازار موتورسیکلت ایران
ای‌کاش این محدودیت عجیب بر روی تردد موتورهای سنگین در ایران برداشته شود و فضا برای دوستداران این مرکب سحرآمیز مقداری بازتر شود.
قبلاً به مالکان موتورسنگین اجازه داده می‌شد با مجوز فدراسیون مسیر خانه تا پیست را در روزهای جمعه با موتورشان طی کنند ولی چند وقتی است حتی همین مجوز تردد ناچیز هم داده نمی‌شود.


یعنی اگر شما مالک یک موتورسیکلت با حجم بیشتر از ۲۵۰ سی‌سی هستید، در هر حالتی که آن را در معابر برانید مجرم خواهید بود!
فکر می‌کنید موتورسواران برای رفتن به پیست در روزهای جمعه و دست کم یک روز سواری گرفتن از مرکبشان چه می‌کنند؟! قاعدتاً نمی‌توانند موتور را روی دوش خود تا پیست حمل کنند!

در حالت فعلی سنگین سواران مجبورند مرتکب قانون‌شکنی شوند و مسیر خانه تا پیست را با روش اصطلاحاً سوسماری طی کنند!
بدین‌صورت که از وقتی سوار موتور می‌شوند تا وقتی‌که به پیست می‌رسند دستشان را روی اهرم گاز گذاشته و تا حدی که امکان دارد با سرعتی بالا و اغلب حتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت مسیر را طی می‌کنند. (برای مسیر بازگشت هم همین‌طور)


این وضعیت محدودسازی غیرمنطقی هم برای موتورسواران، هم برای سایر مردم و هم مأمورین راهنمایی و رانندگی خطرآفرین است.
اگر این موتورسیکلت که مجبور است تردد غیرقانونی اجباری داشته باشد، با استرس ناشی از محدودیت اعمال شده دچار تصادف شود قطعاً فاجعه رخ می‌دهد.


اگر موتورسیکلت توقیف شود تازه زحمت پلیس بیش از پیش می‌شود و پروسه‌های قضایی و حقوقی بوروکراتیک آغاز خواهد شد که انرژی زیادی از همه می‌گیرد و قصه‌ای بی‌پایان است! (در برخی موارد حتی موتورسیکلت مصادره و یا قیچی می‌شود!)
خلاصه این بخشی از شرح حال موتورسیکلت در کشور ماست.


دوستی می‌گفت ایران جهنم موتورسواران و عاشقان موتورسیکلت است. (معتقدم برای دوستداران خودرو هم همین‌طور است)
شما اگر عاشق این مرکب دوست‌داشتنی پر از رمز، راز و احساس باشی، قطعاً در اینجا فرهاد قصه‌ای تراژدیک هستی!
در پایان امیدواریم مقداری شرایط بهتر شود و صنعت خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی کشور عزیزمان در یک شرایط آزاد و رقابتی رشد کند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور صاحب برندهای ملی شویم که موجب افتخار (و نه نفرت) مان باشند.
اینجا جز امیدواری، کار دیگری از دستمان بر نمی‌آید!

نویسنده: احمد جمشیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (93 ديدگاه)

    یه نفر میتونه توضیح بده این جمله کلیشه ایی ” ایرانی لایق بهترینه” یعنی چه؟
    میشه بگید چه نکته مثبتی تو وجود ما ایرانیها هست که لایق بهترین باشیم؟
    این وضعیت نتیجه انتخاب خودمونه وقتی تا ساعت 12 شب تو صف هستیم که رای بدیم و اسکناس یه دلاری کنار هزاری بگیریم و تو خیابون قر بدیم .این کشور هیچ وقت درست نمیشه که بدتر میشه خشکسالی و سرطان و آلودگی نسل این ملت همیشه در صحنه صبور را برای همیشه از صحنه روزگار محو خواهد کرد پس هر کس توانش رو داره جون خودش و خونوادشو برداره از این کشور فرار کنه تا دیر نشده

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. milad

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      هیتلر به ژاپنی ها گفت شما از چین و فیلیپین و کره ایی ها بهترین
      به تایلندیها گفت از کامبوجی ها و برمه ایی ها برترید
      به ایرانیام گفت شما از عرب و افغان و ترک برترین
      ما هم باورمون شده
      به همین حرفای جمشید ارین گوش کن
      میگه من اینو ساختم خارج ازم میخرن ولی نمیفروشم چون مردم خودم لیاقتشو داره
      تو همه سطوح اجتماع همین برتر بودن ریشه دوونده
      با شهرستانی رفتارمون بالا به پایینه چون لیاقت رفتار بهتر نمیدونمیشون و فقط خودمون لیاقت رفتار بهتریم
      به عربا همینطور
      با افغانیا که اصلا حرفشو نزن تو محله خودمون چندبار تو خونشون اشغال ریختن سنگ انداختن شیشه هاشونو شکوندن
      ماها گرفتار این برتر بودن شدیم

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. حامد

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (831 ديدگاه)

      واقعا?

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (242 ديدگاه)

        همه چیز در این مملکت تراژدی است

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (10247 ديدگاه)

    فقط اینو میدونم که (خانه از پایبست ویرانه است).
    مشکل ریشه دارتر ازین حرفاست
    ایران داره نفس نفس پِت پِت میکنه.
    مردم افسردن ، خستن ، نیاز به روحیه دارن
    کشور دچار روزمرگی عقبماندگی شدید شده.
    من که دیگه برام اهمیتی نداره که موتور یا ماشین یا هر کوفت دیگه ۱۰۰ ساله پیشو تولید کنن یا نکنن .
    تو اولین فرصت محاجرت میکنم برای همیشه .
    مگه چند بار به دنیا میاییم که هرروزمون به سرو کله زدن با شماها بگذره
    فقط نمیدونم دنیای من مشکل داره یا شما که با اشتباهاتون از زمینو آب و هوا داره برامون میباره.
    تیشه رو گرفتن دستشون و با قانون و توهم ((آقازاده ها و واردات انحصاری و تولید انحصاری)) خودشون دارن میزنند به ریشه خودشون.
    مبارکتون باشه مسئولان دلسوز بیسواد که ایرانو به ویرانه تبدیل کردین.
    مثال از عَرش به فرش رسیدن در تمام دنیا به نام ایران ثبت انحصاری خورده
    فقط میشه تآسف خورد.
    فقط همین?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (30 ديدگاه)

      محاجرت
      مهاجرت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Hamid

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    موتور سواری فرهنگ خاص خودش رو داره متاسفانه عبور ممنوع میرند چراغ قرمز رو رد میکنند
    تو اتوبان میرند و کلی خلاف دیگه متاسفانه الودگی صوتی هم وحشناکه به نظر من موتورهاشون برقی بشه هم الودگی نداره هم صدا و هم یواش میره

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. Bilbo

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    به زودی سخت گیری طبیعت کمر این کشور رو برای سالها خواهد شکست. نابودی ایران، به بهترین نحو در حال به سرانجام رساندن است.
    دست روی هر موضوعی بذاریم، سرشار از مشکل و معضل و اشتباهه. اما با این وضعیت تصورم از ۱۰ سال اینده فقط سیاهی‌ه و تاریکی
    شاید درصدی از مردم ما بتونن برن و نجات بدن خودشون رو، اما این سونامی نابودی اکثریتمون رو با خودش به کام مرگ و بدبختی می کشه. شک ندارم با ادامه این وضعیت فعلی، دهه اولِ قرن جدید رو به به یکی از بدترین اشکال ممکن تجربه خواهیم کرد.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. Ehsangt3

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (164 ديدگاه)

    باسلام وباتشکر از آقای جمشیدی
    وضع موتور سیکلت تو ایران خیلی خرابه به عمق فاجعه زمانی پی بردم که بین رفقا هنوز جوونایی هستن که به همین طرح هونداها به چشم moto gp
    نگاه میکنن لقب سلطان میدن یا یکی از بچه ها چنان هیولایی از پراید 111 براخودش ساخته بود میگفت بالاخره یه روز میخرمش یا خیلی از جوونا به 405 و پرشیا همچنان عشق می ورزن و جوری تعریف میکنن و از ابهتشون می گن که انگار از ماسل کارهای آمریکایی صحبت میکنن من خودم سال پیش با مصیبت از روی نیاز یه پراید 88 خریدم چون تو مناطق پایین شهرستان شهریار هستیم خودروی شخصی به کارمون میاد وحمل ونقل عمومی ضعیفه وگرنه نمی خریدم
    از کی این قدر کم توقع شدیم خدایا نجاتمون بده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. محسن

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من فقط میدونم موتور سوارها بعضیهاشون بی فرهنگن و از پیاده رو رد میشن، از هر سوراخی میخوان رد شن?

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ahmad

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (659 ديدگاه)

      این موارد هم علاوه بر بی فرهنگی بخش اعظمی از رانندگان موتورسیکلت، به عملکرد بد پلیس و به قول یکی از دوستان عدم شخصیت سازی برای این وسیله نقلیه بر میگرده
      اگر دقت کرده باشید معمولا پلیس نسبت به رد کردن چراغ قرمز ها و خلاف جهت رفتن ها و حرکت توی خط های ویژه توسط برخی موتورسوار های بی قانون بی تفاوته! (چون حوصله دردسر نداره!)
      ولی وای اگه یک موتورسوار قانونمند ببینن که پشت چراغ قرمز وایساده یا با احتیاط حرکت میکنه. فوری میپرن سوییچشو ورمیدارن و به چشم یک طعمه راحت بهش نگاه میکنن!
      کفی میارن به صورت سهمیه ای پرش میکنن!
      شبیه نوعی کاسبی شده!
      ناگفته نماند خیلی از اتومبیل ها هم بویی از فرهنگ نبردن و کم نمیبینیم خودرو هایی رو که روی پلاک خودشونو توی طرح پوشوندن و یا خیابون ورود ممنوع رو با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت طی میکنن! مشکل ما به یکی دو علت و مورد خلاصه نمیشه! بی شماره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۸ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (29 ديدگاه)

      فکر نمیکنی شاید کسانی هستن که مسیر رو بر اونها بستن تا باعث بشن از پیاده رو برن چون راحت تر رد میشن.البته ارزونی وسلیه نقلیه مثل پراید و موتور های ایرانی باعث این مشکلاته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. کافر مقدس

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    ما موتور سوا ر بشیم ***ها و…. چی سوار بشن!؟

    کاش نویسنده مطلب از قشر مظلوم سوییچ سوار هم مینوشت

    اینجا با کل دنیا فرق داره اصلا یه جا دیگه ست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. milad

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من خودم یکی از فانهای موتورسیکلتای بی ام دبلیوم
    تو سایت بریتانیای بی ام دبلیو موتوراد قیمت g310 r تنها چهار و نیم هزار پونده
    هم قیمت یه پراید
    یعنی یه ادم تو بریتانیا دو ماه کار کنه میتونه این مدلو بخره
    پولایی که باید صرف سرمایه گذاری روی منابع انسانی میشد تا خودمون بتونیم ماهی دو سه هزار پوند درامد داشه باشیم صرف چیزایی شدن که حتی به قیمت مفتم نمی ارزن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آرش آمریکایی

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (625 ديدگاه)

    مرثیه‌ای برای رؤیای جوان ایرانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Fk

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (232 ديدگاه)

    ای بابا
    این نویسنده عزیز کاش وفتشو صرف پیش بینی میکرد !!!!!!
    چن وقت دیگه دووم میاریم ؟؟؟؟!!!
    متاسفانه أفق نگاهمون خیلی کوتاس
    اگه تغییری اتفاق نیفته متاسفانه وارد جهنمی میشیم که ما نسل جوون هیچ نقشی تو بوجود اومدنش نداشتیم !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Navid

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ما نقش هیزم این جهنمیم، در هیچ جایی هم از هیزم نظری نمیخوان و فقط ازش انتظار خوب سوختن رو دارن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. Hami

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اینجا فقط جهنمی واس موتور سوار ها نیست

    اینجا جهنمیس واس تمامی موجودات زنده حتی حیوانات و گیاهان…از سگ و گربه و انواع پرنده ها حتی پرنده های مهاجر بگیر تا درخت و انواع گیاهان
    از نابودی هوا تا نابودی اکوسیستم و خشکی رودها و دریاچه ها
    در مورد ما مردم معمولی ک دیگه چیزی نگیم هممون داریم حسش میکنیم
    اینجا فقط بهشت آقازاده ها و مسئولین و خودیاشونه…

    اینجا جهنمیس واسه ی تمام موجودات زنده
    هرروزهم بدتر و بدتر و بدتر

    و با همین فرمون جلو رفتن چیزی جز سیاهی و تباهی در انتظارمون نیست….

    اینجا خودِ جهنم واقعیِ

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. حمیدرضا

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    متاسفانه قدرت خرید مردم پایینه وگرنه همین موتورهای شرکت کی وی و یا بنلی و همچنین برندهای هندی برای طبقات پایین و اصطلاحا شروع کننده ها هست ولی بازم برای ما گرونن
    جالب اینه که همین موتورهای ساده و چینی باز هم اسکلت بهتری دارن نمونش رو شما در سایت لیفان موتور میتونید ببینید که شکل زین و همچنین فریم بدنه با مدلای ایرانیش متفاوته
    در اخرم حیف و صد حیف که ما هرگز نمیخواهیم رشد کنیم و همش درجا زدن و شعار دادن رو دوست داریم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. مهران

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بنظرمن کلا بساط موتور سیکلت از جامعه برچیده بشه و فقط محدود به پیست باشه و اونهم موتورسیکلت های به روز و مدرن و بدون تعرفه گمرکی و بجای موتورسیکلت مردم از دوچرخه استفاده کنند و یا دو چرخه های مجهز به موتور الکتریکی قابل شارژ بهتره در اینصورت شاهد تصادفات کمتر مرگ و میر کمتر در اثر تصادفات و نقص عضو کمتر و همچنین مصرف سوخت کمتر و الودگی صوتی و الودگی هوای کمتری خواهیم بود

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. حسین

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2831 ديدگاه)

    کاش راه حل هم بگیم!
    قطعا نمیشه ناگهان گمرکی و محدودیت حجم موتور رو برداشت!
    پس نیاز به یک راه پله-پله هست!
    نظر شما چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2831 ديدگاه)

      مثلا در گام اول موتور های دوچرخ تا حجم ۳۰۰ سی‌سی و موتور های چهارچرخ تا حجم ۴۰۰یا۵۰۰ سی‌سی وارداشون ازاد و گمرکی تدریجی کم شود!

      همین روند در گام های بعدی میتونه ادامه پیدا کنه! چرا یک موتور دو چرخ چهارسیلندر با حجم بالای هزار که شتاب کمی دارد و مناسب مسافرت است ، نباید به قیمت معقول وارد شود؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. حمیدرضا

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2415 ديدگاه)

      کاملا موافقم اولیش میتونه با ازاد کردن تردد تا پانصد سی سی باشه و در کنارش به جای استاندارد الایندگی استاندارد ساخت وضع بشه که تولید کننده مجبور بشه فریم موتور ها رو درست بسازن
      علاوه بر اون برندهای معتبر تر میتونن وارد بازار بشن چون محدوده ۲۵۰ خیلی کمه منتهی ۵۰۰ سی سی خیلی بازه بهتری هست

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. ahmad

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (659 ديدگاه)

      راه حلش خیلی سادست و فکر میکنم نیازی به توضیح نداشت.
      اول اینکه تعدادی مامور پلیس برای راندن حرفه ای موتور های سنگین آموزش داده بشن و چند دستگاه موتور باحجم بالای 1000 سی سی به خدمت گشت های پلیس دربیاد و قانون محدودیت حجم بصورت کامل برداشته بشه .
      دوم اینکه تعرفه ها کاملا برداشته بشه و اجازه واردات بدون محدودیت و مالیات های غیرمنطقی، با قیمت واقعی خودش ارائه بشه و همچنین با شرکت های معتبر موتورسیکلت سازی برای تولید مشترک یا راه اندازی خط مونتاژ موتورسیکلت های در رنج های قیمتی مختلف درایران مذاکره و توافق بشه.
      شرکت های داخلی هم از طرف دولت برای توسعه و جانماندن از کورس رقابت وام و از دانشگاه های دولتی مشاوره علمی رایگان دریافت کنن.
      اگر پتانسیل رشد داشته باشن با همین میزان حمایت رشد میکنن. اگر هم توان اینکارو نداشته باشن ورشکستگیشون به نفع همه است!
      بنده معتقدم هیچ صنعتی رشد نمیکنه مگر اینکه در یک کورس رقابت جدی و شرایط آزاد بقای خودش رو در خطر ببینه و مجبور به تلاش و توسعه باشه
      تا وقتی یک شرکت خارجی موتورسیکلتی مدرن با قیمت مشابه سی جی 125 در ایران عرضه نکنه، تولید کنندگان طرح هوندا مجبور به جمع آوری خط تولید نخواهند شد.
      وقتی یک کمپانی معتبر از موتورسیکلت الکتریکی رونمایی میکنه بقیه برند ها هم مجبور هستن به سمت اون برن وگرنه جا میمونن و سقوط میکنن…
      حرف هایی مثل برداشتن تدریجی تعرفه همش حرفه و کار ما از اینها گذشته!
      در یک شرایط آزاد همه چیز در خدمت رفاه حال مردمه نه دولت و منابع درآمدزاییش!
      این موارد قابل تحققی درصورتیکه ذره ای اراده واسشون وجود داشته باشه. ولی آنهایی که باید، میلی به اینکار ندارن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (2831 ديدگاه)

        مورداول که فعلا ممکن نیست! کلی نفر فرستاده بشه و هزینه اموزششون بشه و تعداد زیادی موتور خریداری بشه و …! هزینه زیادی داره و کسی اجرا نمیکنه!
        مورد ۲ هم عملی نیست! این که یک شبه ممنوعیت رو بردارن غیر ممکنه چون کارخونه ها ضرر میکنن و ورشکست میشن ، اینکه گمرکی رو هم یکدفعه بردارن مثل قبلی غیر ممکنه!
        کارخونه های خارجی هم نه به این راحتی می‌یان خطتولید بزنن ، نه تولید کنن!
        هم تحریمه ، هم نمیشه پول انتقال داد!
        مشاور علمی دانشگاه ها هم بدرد نمی
        خوره! نه اقتصادی هس و نه شدنی و نه در کوتاه مدت جواب میده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۱۲ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (2831 ديدگاه)

          وقتی ما توهم داریم که جز ده کشور برتر دنیا از لحاظ ثروتیم و میگم چرا بیشتر نفت (که مال ایندگانم هست،) نمیفروشیم تا درامدمون بیشتر بشه! ، وقتی نمیبینیم درامد ژاپن و چیناز کار زیاده نه نفت ! ، همیشه مشکل خواهیم داشت!
          در سال ۲۰۱۱ ، ژاپن درامدش دوم بود در دنیا!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  15. M.us

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (237 ديدگاه)

    خدایا ینی این مشکلات کی حل میشه من که میرم یه مدت بعد فقط دلم برای اونایی که موندن میسوزه یه عده ****خور هستن که نمیزارن کسی حرف بزنه میگن حمایت از داخل بعدش چاغاله کیلو 14 تومن بقیشو خودتون میدونین تخم مرغ شد تخم طلا چیزی که تو کارتونا هست همه به فکر خودشونن بقیه مهم نیستن براشون دم نویسنده گرم واقعا عالی نوشته این حرفا دارن افسرده و پیرمون میکنن بسه دیگ از چی بگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. پرسپولیس

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    یک تعمیرکاربودگفت من همین 125سی سی متداول معمول راتعمیرمیکنم لوازم یدکی هست وتعمیرش که تکنولوژی نداره به سختی هندی هاراهم تعمیرمیکردحسابی کسب وکارواشت علتش نبودانواع موتورسیکلت روز ورقابت عین خودرو تو کشور تعمیرکارهاخیلی نه درخودرو نه درموتور سیکلت تو وارداتیها واردنیستن یانمیدانن چون سالهادرانحصارلگن وآشغال بودن کسی هم جوابگونبوده نسلهاسوختند وحداقل انتخاب وقدرتی درخرید حداقل وسله نقلیه ای نداشتن زمان غارنشینی ازامروز خیلی بهتر ودرانتخاب ازادتر بودن متاسفانه مجلس هم فقط مانورمیده ویک مدت شلوغی چند نماینده وبعد فراموش خانه ………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. عارف

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (143 ديدگاه)

    مسئولین خیلی خوب میدونن این راهی کە دارن تو صنعت میرن اشتباه هست ولی بازم راهشون رو عوض نمیکنن چون این راه براشون پرسود هست.مملکتی که مسئولین و حتی مردمش منافع شخصیشون رو بر منافع عمومی ترجیح میدن وضعش از اینی که اینجا هست بدتر هم خواهد شد.من که هیچ امیدی به آیندمون ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. هموطن

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سلام چقدر مسائل رو پیچیده میکنید برای آزاد کردن موتور سیکلت اصلا نیازی به آموزش پلیس با موتور سنگین نیست(البته مجهز کردن پلیس به موتورهای سنگین کار بدی نیست چون هم برای ماشین هم ترافیک و کلا سریع بودن ودر دسترس بودن نیاز هست به پلیس موتور سوار) دیگه الان دوربین همه جای ایران وجود داره . چطور یه ماشین میتونه بدون محدودیت سرعت وارد بشه پس نیازه که پلیس ما مازراتی وارد کنه یا پورشه یا لامبورگینی که البته بازم بد نیست پلیس اینارو داشته باشه . و حجم زیاد لزوما باعث افزایش سرعت نمیشه شما یه zx150 داشته باش نصف 250 موجود ایران رو تو شتاب و سرعت میخوره یعنی به معنای واقعی کلمه میخوره ولی یه vulcan900 ;کاوازاکی اگرم بخواد نمیتونه کاری کنه موتور سنگین و راحتی هست با حجم 900 سی سی هیچ خطری هم نداره تو شتاب گیری و فقط ساختار راحت و ایمنی داره پس اصلا نیاز نیست وارد بحث سی سی بشیم و اصلا متمایز کزدن موتور ها با سی سی مثل جدا کردن انسان ها بر اساس رنگ مو هست یعنی بگیم همه آدمهایی که رنگ موشون فلانه شرور هستند و اونایی که بیساره خوبن این یک . دوم اینکه ما وقتی باید از مردم انتظار داشته باشیم که رانندگی مناسبی داشته باشند و به قوانین احترام بزارن که بسترش فراهم باشه وقتی خود مجری قانون کلاه نداره رو موتور سواره یا بدون ماموریت آژیر میکشه یا کلا یه جوری نگاه میکنن به مردم که انگار بقیه دزدن خوب مسلما نباید از مردم عادی توقع داشت که پشت چراغ راهنمایی صبر کنن . من خودم هم موتور دارم هم ماشین نمیگم فلان دسته خوبه فلان دسته بده ولی مثلا یه بار با موتور پشت چراغ قرمز پشت خط عابر پیاده وایستادم دیدم ماشین پشتی من داره بوق میزنه پشت سر هم برگشتم نگاه میکنم میگم چی شده میگه برو جلو تر میگم باید پشت خط وایستاد داد میزنه میگه تو که موتوری!!! یعنی براش این تعریف شده که موتور وسیله نقلیه نیست و این باعث میشه که موتور سوارها در خطر باشن یا با ماشین هم بودم موتور لایی میکشه و توقع داره من ترمز کنم که بیاد جلوی من کلا مشکل ما اینه که هر کسی فقط خودش رو قبول داره و بقیه همه در اشتباه هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2831 ديدگاه)

      اینکه بعضی موتور ها سنگین و راحت اند و شتاب زیادی ندارند حتی با حجم بالا درسته ، اما اگر پلیس مناسب نداشته باشیم ، چجوری متوقف شون کنند؟
      خودرو ها هم از وقتی پلیس نامحسوس زیاد شد ف لایی کشیدن و .. شون کم شد!
      اما کلیت حرف هاتون درسته!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. behrooztr

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تشکر از نویسنده حرف دل ما را زدی جایی برای صحبت نمیمونه
    افسوس از جوان هایی که با این مرکب های مرگبار مجروح ، معلول یا کشته می شوند .
    افسوس

    موافقم 0
    مخالفم 1
  20. behrooztr

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کامنتا را خوندم واقعا” تاسف آوره . همه ناامید و نالان ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. مهدی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    درود ،از نسل…..چیزی مدونید؟؟نزدیک هشت بار با موتور ایژ خوردم زمین دوبار یخزدگی جاده ،یه بار جام کردو قفل شد،یه بار سمند پیچید جلوم ودلم به حالش سوخت چون یه طرف حلبیاش کج شد،دوبار پنجری و سرعت زیاد همش هم خودم مقصر چون وسله ای نیست که به راحتی شما رو زمین بزنه….واما تولیدات داخل…هونداطرح سی جی ،خود سی جی خیلی بهتر بود!فقط میکشن و جمعیت کنترل میکنن !!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. مسعود

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (52 ديدگاه)

    من که کلا موتور رو گذاشتم کنار
    اینقده تصادف کردم و مقصر نبودم
    اینقده عذاب زخمی و زیلی شدن و سوختگی به خاطر سر خوردن رو آسفالت و شکستگی رو تحمل کردم دیگه برکت وجودش رو بیخیال شدم
    موتور رو توی ایران وسیله حساب نمیکنن
    سمت راست یه ماشین بودم یه سمندی اومد از سمت راست ماشین سبقت گرفت زد پشت موتورم عین آب دهن تفم کرد تو پیاده رو گازش رو گرفت و رفت تازه مردم هم میگفتن خوب بهت زد تا دیگه موتور سوار نشی
    کلاه و دستکش نداشتم افقی بودم الان
    فرهنگ و شخصیت نداریم واسه این وسیله
    هم ماشین ها رعایتش نمیکنن
    هم بعضی موتور سوارها دیگه شورش رو درآوردن
    تولیدات داخل هم که موتور نیستن بی کیفیت و آشغال میدن دست مردم (اینم که گفتن نداشت همه میدونیم)

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (659 ديدگاه)

      شما باید بی قانونی و حماقت رانندگان دیگر رو هم پیش بینی کنی…
      وقتی حساب احتیاط و رانندن اصولی خودت و احتمال رانندگی بد راننده اتومبیل های دیگر رو هم در نظر بگیری، قطعا با ضمانت میگم هیچ مشکلی واست پیش نمیاد.
      فی المثل بنده خودم بیشتر از 7 ساله که مداوم و بصورت هفتگی و گاها روزانه دارم موتور سوار میشم ولی تا امروز هیچ سانحه منجر به جرحی واسم پیش نیومده
      البته، اگر پیش بیادم مهم نیست!
      چون واسه عشق هزینه دادن، خودش بخشی ازپروسه لذته!
      به قول عزیزی که میفرمود: بیست سال زندگی کردن به از صد سال زنده بودنه.
      پس از وسیله ای (یا چیزی و کسی) که عاشقش هستید، نگذرید.
      برونید و بگازید و نذارید حسرتش به دلتون بمونه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. مهمان

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (15 ديدگاه)

    پدال جان خواستی یکسر به سایت من هم بزن و مقالاتی که میگذارم را روی سایتت بیار ( فقط ذکر منبع یادتان نرود).
    یکسری اسناد هم از فساد در گمرک و شرکت های وارد کننده دارم که اون را هم اگر خواستید در اختیارتان می گذارم.
    سایت من :
    promotor.ir
    هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سعید

    ۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    گل گفتی داداش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. alimotori

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت همه دوستان
    واقعا همه دل پری داریم از این وضع جامعمون
    هیچکس دلش برای این مملکت نمیسوزه چون اگر میسوخت با این وضع اسفبار مواجه نمیشدیم.
    هیچکسی دلش نمیخواد اینجوری تو ایران زندگی کنه ولی متاسفانه همه بلدیم شعار بدیم و تا گرونی میشه فقط صف کشیدنشو بلدیم (که بخر تا گرون تر نشده)
    پس حسرت نخورید فقط فرار از این مملکت نکبتی باعث پیشرفت یک ایرانیه و بس…
    (من خوشم میاد که همه مردم ناراضی از این وضع جامعمون هستن ولی از گستردگی مرگ بر امریکامون کم نمیشه ، این خودش ثبت رکورد داره واقعا )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. alimotori

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حق مردم ایران بدبختیه نه خوشبختی
    هممون اینو میدونیم پس خودمونو گول نزنیم
    هر ماه هزینه زندگی تو امریکاو انگلیسو میدیم ولی اینجا بهمون فرغون و بلاخ میدن جای آسایشو رفاه.
    اسمشم شده کشور غنی از ثروت طبیعی (کوووو کجاس کی حسش کرده؟؟؟؟؟
    جوونیمون سوخت فقط یه مشت مفت خور کیسهاشون پر شد
    افسوس که چی بودیمو چی شدیم
    (نسلهای سوخته)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. رضا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و تشکر از سایت شما که مطالب مفید و راست و دقیق رو منتشر میکنه ،همه مشکلاتی که هست و وجود داره رو شما و دوستان گفتید و خیلی هم بجا بود ،هر چند بعید میدونم ولی ای کاش تولید کننده ای تو کشور داشته باشیم که با دانش و مواد و کار ایرانی تولید کنه هر چند ضعیف ولی در مسیر پیشرفت ،نه مونتاژ قطعات چین ،و چند مدل تکراری و شرم آور به امید اون روز❤

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا