پورشه

نخستین تجربه رانندگی با پورشه 911GT3 RS مدل 2023؛ بی‌مانند

پورشه بار دیگر توانسته مزرهای عملکرد و دقت مهندسی را با ۹۱۱GT3 RS جابه‌جا کند.

جذبه بی‌چون‌وچرای محصولات پورشه احتمالا به‌خاطر دقت عملکرد این خودروها در شرایط رانندگی گوناگون است؛ چه در شهر باشد یا پیست اتومبیلرانی. با این حال، ۹۱۱GT3 RS رفتاری متفاوت دارد و برای نمایش قدرت حقیقی‌اش به میدان نبرد نیاز دارد. در دنیایی که خودروسازان در تلاش‌اند تا همه‌چیز را در یک بسته به مشتری خود ارائه کنند، ۹۱۱GT3 RS تنها روی یک هدف تمرکز دارد: ثبت رکورد سرعت در ازای هر ویژگی دیگری.

آیا ۹۱۱GT3 RS تازه راندنی است؟

اطلاق لقب مسابقه‌دهنده خیابانی به ۹۱۱GT3 RS کم‌انگاری توانایی آن محسوب می‌شود. این خودرو در پیست «Road America» تنها ۳.۶۷ ثانیه کندتر از ۹۱۱GT3 کاپ عمل کرده و در پیست تست رسانه موتورترند در میشگان، درکنار خودروهایی چون مک‌لارن سنا، مرسدس AMG GT بلک سری، شورولت کوروت Z06 و پورشه ۹۱۱GT2 RS در رتبه سوم سریع‌ترین خودروهای این پیست قرار دارد. تک‌تک‌ خودروهای یادشده حداقل ۱۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارند.

پورشه تازه‌نفس به‌لطف بهره‌وری از سیستم آیرودینامیکی قدرتمند خود که چسبندگی مثال‌زدنی‌اش فراهم می‌کند، ۵۱۸ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتن‌متر گشتاور به راننده اجازه می‌دهد تا کمی دیرتر پایش را روی ترمز بفشارد. این خودرو به‌لطف بال بزرگ خود برای توقف از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۸۰ متر فضا نیاز دارد. استفاده از لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲R هم به آن توانایی چرخش در شتاب جانبی ۱.۱۸ جی (g) را می‌دهد که واقعا تحسین برانگیز است.

اگر راننده انتظار داشته باشد ماندن یک دستگاه ۹۱۱ کاررا S با سرعت وارد پیچ شود و ۹۱۱GT3 RS هم همان رفتار پایدار را از خود به نمایش بگذارد، احتمالا کنترل خود را از دست خواهد داد؛ چراکه RS در مقایسه با کاررا S، هنگام ورود به اوج فشار پیچ، رفتاری خنثی دارد. استفاده بیش‌از اندازه از ترمز سبب از دست رفتن کنترل عقب خودرو می‌شود و سرعت زیاد هم باعث از دست دادن پیچ می‌شود. تایرهای عقب RS با نمونه‌های ۱۳ اینچی ۹۱۱ کاپ یکسان است اما لاستیک‌های جلوی آن ۲ اینچ باریک‌تر هستند که کم‌فرمانی را محتمل‎‌تر از بیش‌فرمانی می‌کنند. خروج مناسب از پیچ نیازمند تنظیم مناسب سرعت و نحوه ورود به آن است.

نکته شگفت‌آور درباره ۹۱۱GT3 RS رفتار خنثی و درعین‌حال قابل‌دسترس آن است. گویا حساسیت فرمان آن با سیستم عصبی انسانی برابر است و آگاهی خود را از طریق بازخوردهای حاصل از چرخ‌های جلو به چرخش و جابه‌جایی مچ دست راننده تبدیل می‌کند. ترمزها هم حسی بی‌نقص دارند.

پورشه مانند دیگر خودروها نیست

در مسیرهای عمومی، تایرهای جلو به‌خوبی خطوط را دنبال کرده و دستورات راننده را به‌هنگام و درست اجرا می‌کنند. البته اگر سطح جاده ناهموار باشد، RS ضربه ناشی از چاله‌ها را بزرگنمایی می‌کنند.

چهار نشانگر روی فرمان به راننده اجازه تنظیم میراگرها (دمپرها)، سیستم هدایت گشتاور، چسبندگی و کنترل پایداری را می‌دهد. پورشه به راننده اجازه می‌دهد تا فشار و ریباند چرخ‌های جلو و عقب را جداگانه و به‌صورت مستقل تنظیم کند که با درنظر گرفتن ۹ درجه تنظیم برای هر یک، ۶,۵۶۱ جایگشت را برای میراگرها می‌آفریند.

تاثیر این تنظیمات در مسیر همواره و استاندارد پیست از دست می‌رود. این تغییرات آنقدر جزئی هستند که احتمالا راننده‌های رالی نیز از تشخیص تفاوت آن‌ها عاجر خواهند بود. بنابراین این ویژگی هم مثبت است و هم منفی؛ چراکه درعین باز گذاشتن دست راننده برای خراب کردن این اثر هنری، هویتی ویژه به پورشه می‌بخشد که البته نسبت‌به مسیر مرسدس AMG و بی‌ام‌و M ساده‌تر است.

۹۱۱GT3 RS چقدر سریع است؟

خودروی این بررسی به بسته سبک‌سازی «وایسچ» پورشه به قیمت ۳۳,۵۲۰ دلار مجهز شده است که نرخ نهایی آن را به بیش‌از ۳۰۰ هزار دلار رسانده است. با احتساب حذف بخش‌های غیرضروری توسط وایسچ، وزن ۹۱۱GT3 RS به ۱,۴۶۰ کیلوگرم رسیده است که با توجه به ابعاد و پهنای بدنه و بال آن نکته‌ای تحسین برانگیز به شمار می‌رود. پورشه حتی دستگیره‌های در را با بند پارچه و فلز بدنه را در قسمت در، با فیبرکربن جایگزین کرده است. خوشبختانه سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، تهویه مطبوع و لیفتر محور عقب حفظ شده‌اند.

وزن کم ۹۱۱GT3 RS به ۴ لیتری ۶ سیلندر تنفس‌طبیعی آن کمک می‌کند تا با وجود قدرت کم، در مسابقه درگ هم شانسی برای پیروزی داشته باشد. به لطف استفاده از سیستم لانچ کنترل، پرتاب اولیه خودرو بی‌رحمانه است. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۸ ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند مسافت ۴۰۰ متر را درعرض ۱۰.۹ ثانیه و با سرعت ۲۰۲.۸ کیلومتر بر ساعت طی کند. جعبه‌دنده ۷ سرعتی دوکلاچه PDK نیز بدون توسل به خشونت، تعویض دنده‌ها را با حداکثر سرعت انجام می‌دهد.

تعادل در عملکرد‌

هیچ خودروساز دیگری نمی‌تواند در ساخت یک خودرو با چسبندگی فوق‌العاده، بدنه کنترل‌شده و فرمان پاسخگو این حجم از دقت را به خرج دهد. مک‌لارن، لامبورگینی، فراری و… این کار را به روش خود و با تکیه بر قدرت و شتاب انجام می‌دهند اما پشیرانه تنفس‌طبیعی اشتوتگارت گزینه‌های مناسب‌تری برای شاسی این خودروها به شمار می‌روند. هماهنگی بی‌مانند موتور و شاسی این خودرو باعث می‌شود تا راننده برای کنترل هر بخش، تسلط روی بخش‌های دیگر را بیاموزد.

این ویژگی‌ها روی‌هم‌رفته پورشه ۹۱۱GT3 RS 2023 را به یکی از بهترین خودروهای عملکرد بالای بازار جهانی بدل می‌کند. هیچ خودروساز دیگر چنین خودرویی را نمی‌سازد و اگر هم تلاش کند، موفق نخواهد شد. نظر شما درباره این سوپراسپرت آلمانی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1009 ديدگاه)

    ۹۱۱ همیشه زیبا بوده تو هر نسلش

    موافقم 61
    مخالفم 3
  2. ARMAN سابق

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (453 ديدگاه)

    چقدر من اینو دوس دارم
    یکی از دلایلشم همین موتور تنفس طبیعی دور بالاش هست

    موافقم 43
    مخالفم 3
  3. مازیار

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    مفهوم واقعی تکامل رو میشه تو نسل به نسل ۹۱۱ دید

    موافقم 41
    مخالفم 2
    1. علی صفرپور

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      هر نسل میگن کامل شده و باز بهتر میشه :)

      موافقم 15
      مخالفم 1
  4. Rerace777

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    عاشق رنگ سفید و قرمزش هستم

    موافقم 23
    مخالفم 4
  5. corvette

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    پورشه خب یک ماشینی هست که بسیار در مهندسیش وقت صرف شده
    و اکثر مردم پورشه رو به تایم هایی که میزنه و وزن کمش ستایش میکنن
    ولی چیزی که من خودم پورشه رو به خاطرش ستایش میکنم
    و همیشه توش بهترین بوده
    سیستم و تنظیم فرمان این ماشین هست
    واقعا تو بحث تنظیم فرمان و حس حال فرمان
    پورشه حرف نداره
    در کل این ماشینم یه ماشین هاردکور هست
    که میتونی آخر هفته لذت بخشی باهاش
    تو پیست داشته باشی

    موافقم 51
    مخالفم 3
    1. فرشاد

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      به ایشون میگن امریکن باز
      دمت گرم
      مابقی ترولا و خزا ابروی امریکن رو هم میبرن

      موافقم 35
      مخالفم 0
  6. مهدی

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1601 ديدگاه)

    این خودرو عالی هست اما فقط از بعضی جهات! اغراق های بیش از حد تو نگارش متن. یه خودروی شهری باید حداقل های اسایش سرنشین رو هم فراهم کنه و سیستم تعلیق این خودرو از این کار عاجز هست وقتی سیستم تعلیق توان جذب ناهمواری رو نداشته باشه ناخداگاه دقت عملکرد فرمون و ترمز و شاسی هم بیشتر میشه این لزووما هنر پورشه نیست این حساب دودوتا چهارتاست. نکته: بقیه خودروسازها میتونن ماشین مشابه یا بهتر بسازن؟ بله فراری بارها این کارو کرده

    موافقم 13
    مخالفم 52
    1. مازیار

      ۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      اونوقت همین انتقادات و یا حساب دودوتا چهارتا برای فراری هم هست دیگه؟

      موافقم 33
      مخالفم 3
      1. مهدی

        ۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        صد درصد که هست اما منظورتون رو از این سوال نفهمیدم مثلا میخواین بگید که توان مهندسی فراری پایینتر از پورشه هست ؟ جوایز، داده ها و سابقه موتوراسپرت اینو نمیگه

        موافقم 9
        مخالفم 19
        1. مازیار

          ۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (819 ديدگاه)

          نه چنین منظوری نداشتم
          میخواستم بگم اونچه بدیهی هست مشخصه

          ضمنا مسیر فراری و پورشه کاملا روی هم منطیق نیست اما هر کدوم توی راه خودشون پیشتاز هستن

          موافقم 17
          مخالفم 0
    2. Amir911

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (27 ديدگاه)

      اخریننن چیزی ک کسی از ماشین اسپرت میخواد اون راحتیس صد درصد عملکرد اگه خوب باشه هیلی خوبه ولی تو تا نشستی پشت این نمیتونی بگی چقدر غیر قابل تحمله… ولی جدان اخرین نیاز مشتری این ماشینا اون راحتیس ماشین اسپرتم بایددد خشک باشه تعلیقش

      موافقم 3
      مخالفم 2
    3. Rman

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (39 ديدگاه)

      معروف ترین دلیل خرید پورشه توسط خریدار و بزرگترین مزیت این خودرو نسبت به بقیه سوپر اسپرت ها اینه که یک خودروی مسابقه ای با قابلیت استفاده روزمره و شهری به شما میده و دقیقا برعکس چیزی که گفتی،بماند که فراری که مد نظر شماست آیا یک خودروی gtrs هست؟؟؟ شما موقعی میتونی این نظر بدی که هر دوتا ماشین سوار شده باشی که بعید میدونم

      موافقم 5
      مخالفم 0
  7. مازیار

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    تو تمام سالهایی که مقالات خودرویی رو دنبال کردم، همیشه بیشترین تحسین و تمجید متعلق به نسل جدید ۹۱۱ بوده

    موافقم 31
    مخالفم 4
  8. حسن

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    کلا مغز نویسنده هنگ بوده گند زده به پورشه هر چند منبع مطلب از تورغوز اباد هم بی اعتبار تره اما بازم زشته
    کل مهندسی صنعت خودرو را زیر سوال برده اخه مگه میشه بی اثر بودن تنظیمات محاسن محسوب بشه دست انداز قدت را ببرونه جرات نکنی بری تو پیچ اما خوبه
    درسته فن پورشه اید اما فقط به تیتر نگاه نکنید متن را هم بخونید بعد مطلب را بذارید
    الان پورشه فنا تو برزخ گیر کردن هر پاراگراف را میخونن میگن این تعریف بود یا انتقاد

    موافقم 7
    مخالفم 37
    1. علی صفرپور

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      نگاه نگارنده اصلی به توانایی‌های این ماشینه البته اگه دست یک راننده حرفه‌ای باشه. هر خودرویی برای همه کس نیست… .

      موافقم 6
      مخالفم 1
  9. Siyavash

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (668 ديدگاه)

    یه ماشین همه چیز تمام هست…ولی یه مشکل داره اونم قیمتش هست واقعا بالا هست..قبول دارم تویه پیست تویه کلاس خودش هیچ حریفی نداره حتی یقه ماشین هایه کلاس بالاترش رو هم میگیره ولی نمیشه از قیمتش چشم پوشی کرد..در کل کسی که پورشه باز باشه با این قیمتش هم نمیشه جلو خریدنش رو گرفت….💯

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. پوریا چالش

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (254 ديدگاه)

      زیاد نیس اندازه یه هوراکان هست یکی از سریع ترین ها. باشه و اندازه ارزون ترین لامبو

      موافقم 5
      مخالفم 1
  10. Siyavash

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (668 ديدگاه)

    یه ماشین همه چیز تمام هست…ولی یه مشکل داره اونم قیمتش هست واقعا بالا هست..قبول دارم تویه پیست تویه کلاس خودش هیچ حریفی نداره حتی یقه ماشین هایه کلاس بالاترش رو هم میگیره ولی نمیشه از قیمتش چشم پوشی کرد..در کل کسی که پورشه باز باشه با این قیمتش هم نمیشه جلو خریدنش رو گرفت….به نظرم تنها مشکل این ماشین قدرتش هست ۵۱۰ اسب،که البته این قدرت از یه موتور ۶ سیلندر تنفس طبیعی گرفته شده که خودش یه شاهکار محسوب میشه،ولی با توجه به وزن ۱۴۵۰ کیلویی این قدرت انچنان جواب گو نیست و پورشه با مهندسی پیشرفته و دانفورس هندلینگ مثال زدنیش تونسته این مشکل رو تا حدودی بر طرف کنه..ولی اگه بتونن این غول کوچلو رو با ۵۷۰تا ۶۰۰ اسب مجهز کنن واقعا پیست هارو داغون میکنه و حتی تویه درگ هم یه ماشین ترسناک میشه..💯

    موافقم 9
    مخالفم 3
  11. Tesla

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    زباله ای که فقط به درد دو کیلومتر مسیر پیچ در پیچ پیست میخوره که در دسترس نود درصد مردم دنیا هم نیست و رو جاده واقعی انقدر خشک و خشن هست که اصلا نمیشه باهاش رانندگی کرد 🤣🤣 پرفورمنس واقعی یک ماشین یعنی شرایط روزمره یعنی وقتی تو اتوبان و جاده به ماشین گاز بدی مثل تسلا کبیر شتاب بگیره و همه رو سوسک بکنه !!! زباله های اروپایی عقب ماندگی خودشون رو در ساخت ابرخودرو های واقعی پشت پسوند های پیست و این دست چرت و پرت ها مخفی میکنن و خودشون هم میدونن که خیلی وقته توسط تسلا کبیر له شدن و باید منتظر یک سرنوشت شومی مثل تویوتا باشن 🤣🤣🇺🇸🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪💪

    موافقم 7
    مخالفم 57
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1009 ديدگاه)

      از پدال میخوام دیگه پیام های بی مورد و از روی تعصب بیش از حد این کاربر رو نذاره . تسلا اگه ابر خودرو بود وانتش عین پراید تو گل ولای گیر نمی کرد.جالبه تو اون مقاله ها نمیای از تسلا کبیرت دفاع کنی

      موافقم 22
      مخالفم 1
    2. فرشاد

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      پروفومنس ینی گاز بدی تو اتوبان از بقیه حلو بزنه🤦
      اقا این خودش میگ اطلاعاتش در حد پشت اون کارتای زمان بچگی هس دیگ چه انتظاری ازش دارین

      موافقم 19
      مخالفم 0
    3. پوریا چالش

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (254 ديدگاه)

      کسی تا الان تو این سایت یک بار به خودرو ساز تسلا بی احترامی کرده دوست عزیز ک شما به پورش میگید زباله همین سری 911اصالتش از خیلی خودرو ساز ها بزرگ بیشتره اسم نمیارم

      موافقم 13
      مخالفم 1
    4. amir

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2376 ديدگاه)

      زباله اون کابینت فلزی چرخ داره که حتی از پس کشیدن خودش هم برنمیاد و بزرگان باید بیان جمعش کنن و از بالا رفتن از یه تپه هم عاجزه

      موافقم 9
      مخالفم 1
  12. R@min

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1684 ديدگاه)

    معنی واقعی هاردکوره که از هر جهت همه چیز فدای عملکرد پیست شده و استایلش هم برام یادآور وایپر ACR هست.

    موافقم 9
    مخالفم 11
    1. blackwing

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (908 ديدگاه)

      رامین فکر کن نسل ششم وایپر ساخته میشد و در کنار این پورشه ، کوروت Z06 و GTR Nismo باهم رقابت میکردن… 🥹

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. R@min

        ۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1684 ديدگاه)

        خیلی رویایی می شد مثل سال 2010 !!!

        -C6 ZR1
        -فراری 458
        -وایپر ACR نسل پنج
        -لامبورگینی گایاردو سوپرلجرا
        -پورشه gt3 نسل 997
        -نیسان GTR

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. blackwing

          ۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (908 ديدگاه)

          اون دوره که فوق‌العاده بود ، دست ماشین سازها خیلی بازبود هیچ محدودیتی وجود نداشت

          موافقم 3
          مخالفم 0
  13. امیر

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    موتور تنفس طبیعی با بنزین ایرانم سازگاره خوبه همینو میخرم پس مشکل بنزین سوپرم ندارم 😅

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. phonix

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    امروز چه خبر بوده ؟
    تویوتا هم دو میلیون فراخوان زده
    دای هاتسو هم به مشکل تاکاتا دچار شده

    موافقم 1
    مخالفم 5
  15. BMW

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1234 ديدگاه)

    911 همیشه زیبا بوده باید اینو تو حلق تسلا فن ها بکنی که فقط دود ازشون در بیاد😂👍

    موافقم 13
    مخالفم 0
  16. blackwing

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (908 ديدگاه)

    انتخاب بین این و کوروت Z06 برای من خیلی سخته ، هرکی GT3 داره چه نسل‌های قبل چه جدیدهاشو ، توی صحبت‌ها میگن بهترین ماشین Daily Drive که میشه خرید با اختلاف همین سری‌های GT3 هستش 🤤🤤

    موافقم 7
    مخالفم 0
  17. P

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (285 ديدگاه)

    به به

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. Reza Waffen SS

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    منکه مردم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  19. مهردادکمال

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    حالا با این سرگرم باشین تا 911gt2 rsبیاد یه موجود بی رحم که رکوردا رو جابجا خواهد کرد… قیمتش که قطعا بالای 400هزار تا میشه بی صبرانه منتظریم….

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      دلیل خوبیه برای انتظار

      موافقم 2
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا