اشکودا

فابیا RS رالی2؛ هاچبک داغ اشکودا با قدرت ۳۰۰ اسب بخار

اشکودا چهارمین نسل فابیا را حدود یک سال پیش معرفی کرده بود و حالا نوبت به پرده‌برداری از نسخه مسابقه‌ای این خودرو رسیده است. امروز می‌توانیم نگاهی به خودروی جدید فابیا RS رالی ۲ داشته باشیم که اگرچه از همان پلتفرم MQB A0 برادران استاندارد خود استفاده می‌کند اما تغییراتی قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. این موشک جیبی که از رنگ سبز مامبا سود می‌برد شاهد افزایش حدود دو برابری داون فورس تولیدی نسبت به نسل پیشین است.

اگرچه نسخه جاده‌ای فابیا فقط به‌صورت دیفرانسیل جلو و با حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار عرضه می‌شود اما فابیا RS رالی ۲ محصولی چهار چرخ محرک با قدرت ۲۹۱ اسب بخار است. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری این خودرو علاوه بر قدرت یاد شده گشتاور قابل‌توجه ۴۳۰ نیوتون متری را نیز تولید می‌کند. این پیشرانه بر اساس نسخه آشنای ۲ لیتری TSI گروه فولکس‌واگن بنا شده و خروجی خود را از طریق گیربکس ۵ سرعته سکونشئال به تمامی چرخ ها می‌فرستد.

بخش موتور اسپرت اشکودا از دیفرانسیل‌های اکسل مکانیکی جلو و عقب در فابیا RS رالی ۲ استفاده می‌کند. نکته جالب اینکه مهندسان این برند کنترل الکترو هیدرولیکی را برای کلاچ اینتر اکسل در نظر گرفته‌اند تا با استفاده از ترمزدستی بتوان اکسل جلو و عقب را غیر درگیر کرد. این ویژگی زمان عبور از پیچ‌های تند به درد خواهد خورد. نیازی به گفتن نیست که شاسی هم نسبت به مدل جاده‌ای کاملاً ارتقا یافته است و رینگ‌های ۱۵ اینچی برای مدل‌های حاضر در جاده‌های شنی و رینگ‌های ۱۸ اینچی برای مدل‌های حاضر در پیست‌های آسفالت ارائه می‌شوند.

به منظور هماهنگی با قوانین فیا، این خودروی مسابقه‌ای از باک سوخت ۸۲.۵ لیتری ساخته شده از نایلون و لاستیک سفارشی با فوم ویژه در داخل خود سود می‌برد تا ریسک نشت سوخت از بین برود. قاب نگه‌دارنده باک نیز از ترکیب کولار و فایبرگلاس ساخته شده است. سوخت مورد استفاده در این خودرو نیز ۱۰۰ درصد مصنوعی خواهد بود و از منابع کاملاً تجدید پذیر به دست خواهد آمد.

قطعاً کسب حداکثر سرعت اولویت یک خودروی رالی نیست و به همین خاطر فابیا RS رالی ۲ حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد. این خودرو از نسبت دنده کوتاهی سود می‌برد تا حداکثر شتاب گیری را تجربه کند. سیستم تعلیق در جلو و عقب نیز از نوع مک فرسون است. همان‌گونه که می‌بینید خودروی موردبحث به‌طور قابل‌توجهی پهن‌تر از نسخه جاده‌ای بوده و از ورودی هوای روی سقف برای بهبود جریان هوا و ارسال هوای تازه به داخل کابین سود می‌برد.

البته نباید خیلی به اشکودا دل بست زیرا فابیا RS جدید را تولید نخواهد کرد. حدود یک سال پیش بود که توماس شافر مدیرعامل اسبق این برند بازگشت نسخه جاده‌ای هاچبک داغ فابیا را رد کرد و مدعی شد تولید این خودرو توجیه اقتصادی ندارد. البته فولکس‌واگن همچنان پولو GTI را با قدرت ۲۰۷ اسبی و گشتاور ۳۲۰ نیوتون متری و گیربکس دوکلاچه عرضه می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. دکتر استاپ

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    هیچ وقت نفهمیدم چرا ماشین های اکونومی مثل محصولات اشکودا یا مثلا فیات پاندا که خیلی باحاله به ایران نیومدن

    موافقم 33
    مخالفم 0
    1. TML BN

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      پاندا اومد خیلی کم ولی با قیمت نجومی

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. محمد رستمی نژاد

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    یه حس درونی بهم میگه اشکودا میتونه برای ایران خوب باشه 🤔😀

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. TML BN

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      خود فورد ترکیه شریک خوبی میتونی باشه

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2372 ديدگاه)

        برند امریکایی موردسپند حضرات نیست
        شورولت مونتاژ کره جنوبی قرار بود بیاد ایران که نشد

        موافقم 17
        مخالفم 1
  3. TML BN

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    من عاشق این جوجه وحشیام😂😂

    موافقم 16
    مخالفم 0
  4. ایلیا

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (389 ديدگاه)

    واقعا ماشین خوشگلیه ولی چرا چراغ عقبش شبیه آئودی RS هست یا من اینجوری فکر میکنم؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. پدرام

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    چقدر جلوش شبیه بی ام و است

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا