سوبارو

اولین تجربه رانندگی با سوبارو پرو درایو P25 ؛ تبدیل رویا به واقعیت!

یکی از خودروهای شاخص چند سال اخیر را می‌توان پرو درایو P25 دانست که بر پایه سوبارو WRX شکل گرفته است. اخیراً فرصتی دست داد تا پشت فرمان این خودرو نشسته و توانایی‌های آن را محک بزنیم.

پس از پروازی هشت ساعته از دیترویت به لندن رسیدیم و سه ساعت نیز زمان برد تا از آنجا به بدفورد برویم. پرو درایو P25 که داخل آن نشستیم جزو بی‌ادعاترین خودروهای بازار محسوب می‌شود. با وجود رنگ آبی شیک و جذاب، خودروی موردبحث به راحتی می‌تواند با سوبارو WRX های تمیز ۱۹۹۸ اشتباه گرفته شود؛ اما زیر کاپوت آن داستان دیگری وجود دارد به گونه‌ای که پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری EJ25 مدرن آن ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این نیروگاه آهنین با گیربکس ۶ سرعته سکونشئال همکاری دارد و نیرو را از طریق دیفرانسیل مرکزی با کنترل الکترونیکی به تمامی چرخ‌ها می‌فرستد.

صدای جذاب پیشرانه با رسیدن به ردلاین خود هیجان انگیزتر می‌شود و زمانی که بخواهید با P25 شروع به حرکت کنید شاهد یک لانچ تمام‌عیار خواهید بود. پرو درایو به دنبال ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۵ ثانیه یا کمتر از آن بوده است هرچند یکی از طرفداران سرسخت پرو درایو به نام جرالد می‌گوید در اولین تست به زمان ۲.۸ ثانیه رسیده‌اند که عملکردی بسیار خوب برای این خودرو محسوب می‌شود. البته باید گفت P25 فقط در پیشرانه پرقدرت خود خلاصه نمی‌شود.

شرکت سازنده برای توسعه این محصول از خودروی رالی WRC97 پرو درایو که اواخر دهه ۹۰ میلادی برای سوبارو ساخته شده بود الهام گرفته است. رنگ آبی بدنه روی پانل‌های فیبر کربنی نشسته است، پانل‌هایی که تقریباً در تمامی بخش‌ها از جمله اطراف شیشه‌های مشکی وجود دارند. از آنجایی که به خاطر پرواز و عدم استراحت کمی احساس خواب‌آلودگی داشتیم بنابراین راندن پرو درایو P25 نیازمند دقت بیشتری بود. خوشبختانه گیربکس دستی سکونشئال خودرو نیاز ماهیچه‌های بدن من برای کار کردن با گیربکس الگوی H نصب شده در سمت چپ را حذف می‌کند. در واقع شیفتر تک پدالی در سمت راست فرمان دیده می‌شود. وقتی شیفتر را به بالا بدهید دنده سبک شده و در صورت حرکت به سمت پایین معکوس می‌دهد. پدال کلاچ هم وجود دارد اما تنها برای توقف و شروع به حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته بهتر اینکه کلاچ به‌صورت برقی فعال می‌شود و بازخورد آن مشابه صفحه‌نمایش آیفون است.

صحبت از سیستم‌های الکترونیکی مدرن شد و باید گفت در پرو درایو P25 موارد برجسته‌ای وجود دارد. برای مثال می‌توانیم از سیستم ضد تأخیر فابریک برای توربو نام ببریم که حتی در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز عمل می‌کند و سیستم اگزوز تیتانیومی فعال ساخت آکراپوویچ نیز وجود دارد که مالک می‌تواند در زمان بازگشت به خانه صدای آن را کاهش دهد. اگر شما در موقعیتی بودید که تقریباً ۵۰۰ هزار دلار را صرف خرید یک سوبارو با حس و حال رترو کنید، همسایه‌های شما احتمالاً جزو افرادی بودند که نمی‌خواستند صدای چنین پیشرانه‌ای را بشوند. البته باید دانست تمامی ۲۵ دستگاه برنامه ریزی شده برای تولید قبلاً فروخته شده‌اند. جدای از این مورد سیستم عیب‌یابی و پشت آمپرهای دیجیتالی P25 نیز مدرن هستند.

حالت‌های رانندگی مختلفی نیز وجود دارند هرچند خبری از حالت‌های اکو یا برفی نخواهد بود. تنها سه حالت جاده، اسپرت و اسپرت پلاس تدارک دیده شده است که در حالت جاده‌ای قدرت پیشرانه کمی محدود خواهد شد تا خودرو مناسب کاربری روزمره باشد. در حالت اسپرت تمامی ۴۵۰ اسب بخار قدرت پیشرانه آزاد می‌شود و در حالت اسپرت پلاس می‌توانید سیستم ضد تأخیر توربو را نیز در دسترس داشته باشید. کارشناس پرو درایو که زمان تست همراه ما بود ابتدا حالت جاده‌ای را فعال کرد تا ما بتوانیم با این هیولا آشنا شویم و واقعیت این است که از تجربه رانندگی با آن بسیار خشنود شدیم. سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم بیلشتین سطح ناهموار و افتضاح مسیر تست کوتاه میلبروک را به خوبی جذب می‌کرد و اجازه می‌داد قدرت پیشرانه را بکار گیریم.

این پیست کم‌عرض با پیچ‌های تنگ از بتن فرسوده ساخته شده است و در گوشه‌های پیست نیز چمن وجود دارد. همچنین خبری از کناره‌های مخصوص پیست نیست و زمانی که چرخ خودرو داخل پیچ باشد در بهترین حالت دندان‌های شما به یکدیگر برخورد خواهد کرد. اگر جلوتر بروید احتمالاً شاهد شکسته شدن رینگ و پنچر شدن لاستیک خواهید بود؛ اما تمامی این موارد برای ما قابل‌درک بودند چراکه درهرصورت پشت فرمان یک خودروی رالی نشسته بودیم. نقطه قوت دیگر پرو درایو P25 به ترمزهای AP ریسینگ با ۶ پیستون در جلو و ۴ پیستون در عقب مربوط می‌شود که قدرت توقف بالایی داشتند.

با وجود استفاده گسترده از فیبر کربن در کاپوت، سقف، صندوق‌عقب، آینه‌های جانبی و گلگیرها، وزن خودرو به کمتر از ۱۱۳۵ کیلوگرم می‌رسد. خودروی تست شده دارای صندلی‌های اسپرت مناسب جاده و کمربندهای ایمنی استاندارد سه‌نقطه‌ای بود اما دو صندلی فیبر کربنی را نیز می‌توان سفارش داد که هریک دارای اتصالات مسابقه‌ای هستند. البته جدای از تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش وزن، پرو درایو P25 همچنان با لاستیک زاپاس و جک عرضه می‌شود. اگر بگوییم تمامی این موارد شبیه تبدیل رویای یک طرفدار خودرو به واقعیت محسوب می‌شوند بیراهه نرفته‌ایم. برای افرادی که به دنبال محصولی خاص و تولید محدود هستند و البته قیمت پرداختی نیز برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد، پرو درایو P25 گزینه‌ای مطلوب خواهد بود…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    خیلی خوبه
    همیشه فکر میکردم که میتسوبیشی لنسر اوو یا سوبارو ایمپرزا اگه دو در بودن خیلی جذاب تر بودن

    موافقم 50
    مخالفم 0
  2. Taha Malek

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (914 ديدگاه)

    بی نظیر این ماشین عاشقشم قیمتش هم زیاده خوب معلومه یه سوبارو رالی دهه نود با چاشنی مدرنیزه خب معلوم گرونه

    موافقم 28
    مخالفم 1
  3. Yasin

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    شیطان آبی…💙💥

    موافقم 22
    مخالفم 0
  4. ali_x76

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (340 ديدگاه)

    حقیقش ۵۰۰ هزار دلار خیلیه!!!!
    یه GT3RS به علاوه کاین توربو GT هردو فول آپشن میشه خرید.

    پکیج پیشنهادی اقتصادی: کوروت Z06 + اسکالید V + فورد F150 رپتور R + مزدا ۳ هاچبک

    موافقم 31
    مخالفم 14
    1. مجتبی .

      ۹ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1169 ديدگاه)

      تمام ماشینایی که شما گفتین خوب هستن اما هرچیزی درجای خودش درسته. منم مثل شما فکر میکنم برم اینایی که گفتین روبخرم ولی اون افرادیکه پول دادن وهمه تولید روپیش خرید کردن نظر دیگه ای دارن.

      موافقم 21
      مخالفم 1
  5. محمدهادی

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2151 ديدگاه)

    این نسل سوباروی رالی عججب طراحی زیبا و ماندگاری داشت
    به جرات میتونم بگم کامل ترین طراحی رو در همه ی سوبارو ها داشت
    اون فرم باد کرده ی عقب خودرو که تا گلگیر و رکاب های عقب ادامه یافته بود،زیباترین و ماندگارترین المان طراحی ش بود
    واقعا هیچی ازین بهتر نمیشه یه اسطوره ی دهه نود میلادی رو ورداری تا دندان اینجوری ارتقای فناوری بدیش
    واقعا برای عاشقان خودرو میارزه

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. ❤BMW❤

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    ۴ سیلندر ۴۵۰ اسب ،
    شاهکاره

    موافقم 13
    مخالفم 3
  7. محمد

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    فکر کنم بر پایه پلتفرم میتسوبیشی لنسر باشه.

    موافقم 5
    مخالفم 15
    1. JaMsHiD

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (984 ديدگاه)

      سوبارو یه شرکت جدا از میتسوبیشی بوده و شرکت تابعه بوده . تابعه صنایع فوجی . که تو کل عمرش یک بار هم با میتسوبیشی همکاری نکرده .
      شما شاید از این ماشین شناخت نداشته باشی ولی من دارم
      دقیقا مثل میتسوبیشی افسانه رالی بوده .
      ولی ربطی به میتسوبیشی نداشت هیچوقت
      این محصول دو درب هم که میبینی خود سوبارو تولیدش کرده با اسم 22B قبلاً ولی این ها اومدن و بازسازی کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Siyavash

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    بینظیره این ماشین بعد از نزدیک ۲۵ سال وقتی میبینیش انگار یه ماشین جدید هست ….

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. Reza Waffen SS

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    زیبا نیست ولی به دل میشینه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. BMW

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    میخوامش خیلی ابی بهش میاد لعنتی روانی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. قاسم

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    یه اشغال ژاپنی!

    موافقم 0
    مخالفم 18
    1. JaMsHiD

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (984 ديدگاه)

      از کره و چین بهتره که هیچ افتخاری تو موتور اسپورت ندارن
      وگرنه که سایپا هم بلده ماشین خونوادگی با کیفیت بسازه که باتریش در حالت خاموش بودن بترکه !

      موافقم 0
      مخالفم 1
  12. JDM

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    حس خوبی که فن JDM باشی اینه که از همه برنداش خوشت میاد فرقی ندار رقیب هم باشن به محصولات هم احترام میزارن و این باعث شده همه‌ی دنیا به ماشینای ژاپنی احترام قائل شن بخاطر وجود همچین ماشینایی که با جو‌ن و دل ساخته میشن برای مردم

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا