متفرقه

معرفی پیشرانه هیدروژنی AVL با نسبت قدرت به حجم بیشتر از شیرون

AVL اقدام به معرفی یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ هیدروژنی کرده است که ۴۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

AVL که یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینهٔ توسعه، شبیه‌سازی و آزمایش در صنعت خودروسازی است، پروتوتایپ یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ هیدروژنی را معرفی کرده است. این پیشرانه که توسط بخش موتوراسپرت AVL ساخته شده، چندین ماه است که به‌عنوان یک پیشرانهٔ مسابقه‌ای در دست توسعه بوده و دستاوردهای خیره‌کننده‌ای داشته است. این موتور در آزمایش‌ها ۴۰۵ اسب بخار قدرت در ۶,۵۰۰ rpm و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۳ تا ۴ هزار rpm تولید کرده است که معادل ۲۰۲.۵ اسب بخار در هر لیتر خواهد بود.

در حال حاضر پیشرانه‌های بسیار کمی چنین نسبت قدرت به حجمی دارند و حتی موتور بوگاتی شیرون هم ۲۰۰ اسب بخار قدرت در هر لیتر تولید می‌کند. ازجمله پیشرانه‌هایی که نسبت قدرت به حجم بیشتری از موتور هیدروژنی AVL دارند می‌توان به موتور ۲ لیتری مرسدس C63 با ۲۳۷.۵ اسب بخار در هر لیتر و موتور ۳ لیتری V6 فراری ۲۹۶ با ۲۲۱ اسب بخار در هر لیتر اشاره کرد. برای درک بهتر پیشرانهٔ AVL ابتدا باید تفاوت بین یک خودروی هیدروژنی الکتریکی مثل تویوتا میرای و یک خودروی هیدروژنی درون‌سوز را بررسی کنیم.

در خودروهای هیدروژنی الکتریکی، از هیدروژنی از طریق واکنش شیمیایی برای تولید برق استفاده می‌شود تا باطری‌ها را شارژ کند و درنتیجه انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی که به چرخ‌ها نیرو می‌دهند فراهم شود اما ازآنجایی‌که هیدروژن قابل‌احتراق است، می‌توان از آن به‌عنوان یک سوخت در موتورهای درون‌سوز استفاده کرد. موتورهای هیدروژنی درون‌سوز چند سالی است که در دست توسعه هستند اما AVL با افزودن سیستم تزریق آب که برای جلوگیری از احتراق زودرس آب را همراه با هوای ورودی به داخل موتور می‌فرستد، یک گام جلوتر رفته است. تویوتا نیز اخیراً سیستمی مشابه این را به ثبت تجاری رسانده است. این شرکت همچنین در حال آزمایش هیدروژن در مسابقات هم هست.

مدیر موتوراسپرت AVL می‌گوید:

نتایج به‌دست‌آمده از پیشرانهٔ مسابقه‌ای ما نشان می‌دهد که قادر به ارائهٔ پکیجی بسیار رقابتی با این تکنولوژی هستیم. هدف AVL هدایت موتوراسپرت به سمت آینده‌ای پایدار است. با توسعهٔ اولین موتور مسابقه‌ای، ما یک گام دیگر به رسیدن به این چشم‌انداز نزدیک شده‌ایم.

هرچند این پیشرانه در حال حاضر فقط برای کاربردهای موتوراسپرت است اما احتمال دارد در سال‌های آینده برای خودروهای تولیدی هم در نظر گرفته شود. در سال ۲۰۲۱، اعلام شد که AVL با اینیوس برای ساخت نسخهٔ هیدروژنی سلول سوختی گرنادیر همکاری می‌کند و با توجه به خروجی چشمگیر پیشرانهٔ هیدروژنی درون‌سوز AVL، ممکن است اینیوس به ساخت نسخه‌ای از گرنادیر با این موتور علاقه‌مند شود. بااین‌حال، انتظار نمی‌رود که پیشرانهٔ هیدروژنی درون‌سوز را به این زودی‌ها در خودروهای تولیدی ببینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    یعنی این موتور بزرگ تر از انجین شیرون

    موافقم 2
    مخالفم 11
    1. datsun

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3517 ديدگاه)

      نسبت قدرت به حجم رو میگه وگرنه حجمش دولیتره

      موافقم 14
      مخالفم 0
      1. محسن

        ۱۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (162 ديدگاه)

        بیخود تر از برقی باید یه جور سر و صدا کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Avan

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (326 ديدگاه)

    اون موقع که می خواستم ام وی ام بخرم نمایندگی می گفت موتورش ساخت avl اتریشه، نمی دونم راست می گفت یا نه؟!

    موافقم 2
    مخالفم 4
  3. noir

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (376 ديدگاه)

    هیدروژن خودشون در اثر اشتعال قدرت چندبرابری نسبت به بنزین آزاد میکنه خیلی جای کار داره این نوع موتور ها تا به بازدهی مناسب برسن آلودگی هم که میشه گفت ندارهنداره
    اما دوتا مشکل داره اینه که هیدروژن مایع خیلی گرونه (با فناوری های فعلی تولید هیدروژن مایع وگرنه هیدروژن خودش کم نیست ) و دوم اینکه هیدروژن مایع دماش خیلی خیلی پایینه و این کارو سخت میکنه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. م. ن

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    باتری ماشین برقی نیاز به شارژ شدن دارد و اگر خودرو مجهز به یک توربین و یا یک ژنراتور کوچک بنزینی و یا هیدروژنی باشه که باتری را شارژ کنه همه مشکلات شارژ کردن باتری خودرو حل میشه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. محسن

    ۱۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    چیزی از ارزش های شیرون و ویرون کم نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا