خودروهای چینی

نگاهی به بایک BJ40 یا رانگلر چینی!

دیروز در پدال مطلبی در مورد نسل جدید ماهیندرا ثار منتشر کردیم که به‌نوعی یک رانگلر هندی محسوب می‌شود؛ اما شاید جالب باشد بدانید که چینی‌ها هم برای خود یک رانگلر دارند! این خودرو بایک BJ40 نام دارد و در این مطلب قصد داریم آن‌را معرفی کنیم تا علاوه بر رانگلر هندی، با رانگلر چینی هم آشنا شوید.

Baic B40 Concept 2010

BJ40 برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۰ به‌صورت پروتوتایپ یا کانسپت نزدیک به تولید با نام B40 رونمایی و به خودرویی بحث‌برانگیز تبدیل شد زیرا در ظاهر شباهت زیادی به استایل نمادین جیپ رانگلر داشت؛ اما این مانع از تولید BJ40 نشد و بایک حدود سه سال بعد نسخهٔ تولیدی آن‌را در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۳ معرفی کرد. این آفرودر چینی در اصل به‌عنوان جایگزینی برای مدل سالخوردهٔ BJ212 در نظر گرفته شد بود که از سال ۱۹۶۵ در چین تولید می‌شد اما علیرغم معرفی و عرضهٔ BJ40 به بازار، BJ212 قدیمی هم همچنان در چین در حال تولید است.

Baic BJ40 2013

BJ40 در اواخر سال ۲۰۱۳ تقریباً بدون تغییری نسبت به کانسپت سال ۲۰۱۰ با قیمت پایهٔ ۱۴۶,۸۰۰ یوآن معادل ۲۱,۲۰۰ دلار به بازار چین عرضه شد. این ماشین در ابتدا صرفاً با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۷ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌شد که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد. BJ40 با ساختار بدنه روی شاسی، ۲۱۰ میلی‌متر ارتفاع از سطح زمین و توزیع وزن ۵۰-۵۰ به همراه زاویهٔ حملهٔ ۳۷ درجه، زاویهٔ فرار ۳۳ درجه و زاویهٔ شکست ۲۴ درجه از توانایی‌های آفرود قابل‌توجهی برخوردار است. این آفرودر چینی ۱۸۳۰ کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت آن ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. مثل رانگلر، سقف و درهای BJ40 قابل جدا کردن هستند.

BJ40 در ابتدا صرفاً به‌صورت دودر تولید و عرضه می‌شد اما بایک در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵ نسخهٔ چهاردر آن‌را هم با نام BJ40L معرفی کرد. این مدل در ظاهر به‌جز برخورداری از دو در اضافی، تفاوت دیگری با BJ40 نداشت اما در زیر کاپوت تغییر مهمی صورت گرفته بود زیرا بایک با معرفی این نسخهٔ چهاردر، یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جدید ساخت شرکت ساب با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را هم در کنار موتور تنفس طبیعی قبلی ارائه کرد. البته در طول فرایند توسعهٔ BJ40 بایک این موتور ۲ لیتری را هم مورد آزمایش قرار داده بود اما در زمان معرفی و عرضهٔ آن در سال ۲۰۱۳ هنوز امکان ارائهٔ آن وجود نداشته است.

نسخۀ پیش‌تولید بایک BJ40L در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵

اگر از دیدن نام ساب در بالا تعجب کرده‌اید بهتر است بدانید که بایک در سال ۲۰۰۹ حقوق پیشرانه‌های ۲ لیتری توربو و ۲.۳ لیتری توربوی ساب و همین‌طور پلت‌فرم سدان ساب ۹-۳ و نسل اول سدان بزرگ‌تر ۹-۵ را از جنرال موتورز خریداری کرده بود. چند وقت بعد، بایک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساب با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را هم برای BJ40 و BJ40L ارائه کرد اما انتقال نیروی این دو موتور جدید همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی صورت می‌گرفت.

نسخۀ پیش‌تولید بایک BJ40L در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵

عرضهٔ BJ40L به بازار اما با تأخیر زیادی همراه شد به‌گونه‌ای که یک سال بعد نسخهٔ نهایی آن در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد و تقریباً همان زمان با جلوپنجرهٔ جدید و داشبورد بروز شده به بازار عرضه شد. به‌روزرسانی‌های داخلی شامل کنسول مرکزی، صفحه آمپر و غربیلک فرمان جدید می‌شد. چند وقت بعد، در کنار گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید ساخت ZF هم ارائه شد.

نسخۀ نهایی بایک BJ40L مدل ۲۰۱۶

در اوایل سال ۲۰۱۸ نسخهٔ فیس‌لیفت BJ40L (چهاردر) در نمایشگاه پکن معرفی و در ژوئن همان سال آن‌را به بازار عرضه شد. تغییرات ظاهری این فیس‌لیفت شامل سپرها، گلگیرها، آینه‌های جانبی، رینگ‌ها، جلوپنجره و چراغ‌های عقب جدید می‌شود. تغییرات داخلی خودرو طی این فیس‌لیفت اما بیشتر هستند چراکه داشبورد کاملاً از نو طراحی و به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالا، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای جدید، کنسول مرکزی عریض‌تر و ترمز پارک الکترونیکی مجهز شده است. این نسخهٔ جدید که BJ40L Plus نام گرفته، جایگزین نسخهٔ قبلی نشده بلکه به‌عنوان نسخه‌ای جدیدتر و مجهزتر، در کنار BJ40L معمولی تولید می‌شود. BJ40L Plus صرفاً با پیشرانه‌های ۲ لیتری و ۲.۳ لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک و فقط در نسخۀ چهاردر به بازار عرضه می‌شود.

Baic BJ40L Plus

اواخر سال گذشته بایک نسخهٔ پیکاپ BJ40 را هم با نام F40 معرفی کرد. این مدل بر اساس نسخهٔ دودر BJ40 ساخته شده و غیر از حذف کابین عقب و ایجاد فضای بار، تقریباً تفاوت دیگری با BJ40 ندارد. F40 به‌صورت تک کابین صرفاً با پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری توربو و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود. این ماشین که اولین پیکاپ ساخت بایک محسوب می‌شود، از سپتامبر ۲۰۱۹ با قیمت پایهٔ ۱۴۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۱,۶۰۰ دلار به بازار چین عرضه شده است.

Baic F40

اس‌یووی BJ40 نیز همچنان با رنج قیمتی از ۱۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۳ هزار دلار تا ۲۶۹,۹۰۰ یوآن معادل ۴۰ هزار دلار در چین عرضه می‌شود و هنوز هم فروش خوبی دارد زیرا بسیار از جیپ رانگلر که قیمت پایهٔ آن در چین از ۶۲ هزار دلار شروع می‌شود ارزان‌تر است. بایک BJ40 علاوه بر چین در الجزایر هم برای بازار محلی تولید می‌شود. زمانی حرف از عرضهٔ این آفرودر چینی در ایران هم مطرح بود و حتی در نمایشگاه‌های خودروی کشورمان مثل نمایشگاه اصفهان هم به نمایش درآمد اما بنا به دلایلی نامعلوم BJ40 هیچ‌گاه راهی بازار ایران نشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    وای که چقدر زشتِ بی‌هویتِ ، مردشورتو با این ماشین ساختنت

    موافقم 22
    مخالفم 38
  2. Mohammad

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (421 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا همه از جیپ تقلید میکنن؟! بابا ول کنید دیگه

    موافقم 22
    مخالفم 10
  3. کافر مقدس

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    یه اجماع جهانی نیازه تا حالی به چینی ها داده بشه دیگه شور همه چیو در آوردن .صنعت رو به سخره گرفتن تکنولوژی رو به جاسوسی ملت شون رو به سرکوب بازار کشورهایی مثل مارو هم که با وجود عناصر داخلی به گند کشیدن که همین ماشین هم تو ایران آرزوی خیلی هاست

    موافقم 28
    مخالفم 14
  4. AMG///

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (579 ديدگاه)

    بیشتر میشه گفت دیفندر چینی
    چون اصلا شبیه جیپ نیست

    موافقم 16
    مخالفم 7
  5. Sajjad

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یه کشور چقدر می‌تونه حال بهم زن باشه

    موافقم 27
    مخالفم 16
  6. مهدی

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (96 ديدگاه)

    چند سال پیش تو نمایشگاه ماشینی که تو شهر آفتاب برگذار شده بود این شرکت با مدل قبلی این ماشین آمده تو سالن و کلی هم تنوع داشت مدلهاش قرار بود که وارد بشه حتی بهت کاتالوگ میدادن برای ثبت نامش ، اون موقع همه پیف پیف میکردن الان توری شده همین ماشین هم نمی زارن وارد بشه به قول بعضی از دوستان بی هویت، اخه یکی نیست بگه دوست عزیز نیست مملکت ما رو ماشینهای با هویت برداشته!!!! راستی شرکت ماهیندرا هم بود اونم داشت پیش فروش میکرد یه کانسپت هم آورده بود عجب چیزی بود یادش بخیر قدیما، مملکت به چخ رفت ???

    موافقم 21
    مخالفم 3
  7. صفا

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (23 ديدگاه)

    واقعا مرحبا به صنعت خودروی چین که واقعا پرتلاش و به فکر پیشرفت و نوع آوری هستند

    موافقم 23
    مخالفم 2
  8. blackburn

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (182 ديدگاه)

    حالم از چین به هم میخوره راستی دیگه با مایشن های ژاپنی کره ای و المانی بای بای کنید همه چینی میشه حتی گوشی

    موافقم 5
    مخالفم 16
  9. محمد مهدی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام،آیا این ماشین Bj40 plus باتوجه به آزاد شدن واردات خودرو و قرارداد 25 ساله بین ایران وچین و دسترس نداشتن مردم ایران به جیب های جدید احتمال دارد وارد بازار ایران شود در سال 1400

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. بایک را دوست دارم

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ قرار است عرضه شود

      موافقم 1
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا