فولکس واگن

مقایسه برادرانه: فولکس‌واگن تیگوان در برابر تیگوان آل اسپیس

فولکس‌واگن تیگوان یکی از بهترین شاسی بلندهای خانوادگی بازار بوده اما اخیراً شاهد عرضه برادری بزرگ‌تر با نام تیگوان آل اسپیس بوده است. نسخه آل اسپیس مدل ۷ نفره تیگوان بوده و جایگزینی برای اشکودا کودیاک محسوب می‌شود اما آیا می‌تواند جایگاه تثبیت شده تیگوان را بگیرد؟ برای فهم این موضوع این دو خودرو در برابر یکدیگر قرار داده‌ایم تا گزینه برتر را معرفی کنیم.

  • قیمت


بهای تیگوان ۵ نفره در تریم پایه S که دارای پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوی ۱۲۵ اسب بخاری است از ۲۳۲۵۰ پوند می‌شود. با این پول شما شاهد تجهیزاتی همچون سیستم تهویه مطبوع و رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی خواهید بود اما اگر کمی سر کیسه را شل کنید و بتوانید مدل SE Nav را بخرید تجهیزات دیگری همچون سیستم ناوبری، رینگ‌های ۱۸ اینچی، کروز کنترل و حسگرهای پارک به خودرو اضافه خواهند شد. مدل فول این خودرو بهای ۳۹۵۱۰ پوندی داشته و پر از تجهیزات متنوع و پیشرانه قدرتمند بای توربو می‌باشد.

اما تیگوان آل اسپیس که قیمت ۲۹۳۷۰ پوندی دارد فاصله قیمتی قابل‌توجهی را برادر ۵ نفره نشان می‌دهد. شکاف قیمتی دو خودرو بیش از ۶ هزار پوند است. احتمالاً این فاصله قیمتی به خاطر جدید بودن تیگوان آل اسپیس است بنابراین در ماه‌های آینده شاید قیمت این خودرو کاهش یابد و مدل‌های ارزان‌تر نیز معرفی شوند.

  • استایل و طراحی


اینجاست که بازی تشخیص تفاوت‌ها آغاز می‌شود زیرا هر دو خودرو اساس و پایه یکسانی دارند. جدیدترین نسل تیگوان طراحی هوشمندانه و رضایت بخشی داشته و در تریم R-Line که انتخاب افراد زیادی است شاهد طراحی دوست‌داشتنی‌تری هستیم. البته تیگوان و تیگوان آل اسپیس تفاوت‌هایی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به شکل تغییر یافته شیشه پشت درب‌های عقب اشاره کرد. در نسخه آل اسپیس این شیشه بیشتر به سمت بالا متمایل شده است. نمای جلوی تیگوان نیز کمی اسپورت تر نشان می‌دهد. در کل اگر ظاهر تیگوان را دوست داشته باشید آل اسپیس را نیز دوست خواهید داشت.

  • کابین


اولین نکته اینکه هر دو خودرو از نظر طراحی کابین تقریباً یکسانی دارند. متأسفانه طرح زیبای کابین محصولات جدید فولکس‌واگن یعنی T-Roc و پولو به تیگوان راه نیافته بنابراین هر دو نسخه ۵ و ۷ نفره در این بخش کمی عقب می‌افتند. البته تمامی کنترل‌های اصلی در مکان صحیحی قرار گرفته‌اند و کابین نیز بسیار خوش‌ساخت بوده و متریال نرمی در داشبورد بکار رفته است.

پلاستیک‌های سخت کمی را در کابین خواهید یافت. کل متریال احساس لوکس و مرغوبیت داشته و لوکس‌تر از سئات آتکا و اشکودا کاروک احساس می‌شود. همچنین تکنولوژی‌های بیشتری همچون صفحات لمسی ۸ اینچی در تمامی مدل‌های پایه ارائه می‌شود. از طرف دیگر نسخه پایه تیگوان آل اسپیس نیز ناوبری ماهواره‌ای را ارائه می‌کند.

هر دو خودرو با آپشن صفحه‌نمایش اطلاعات فعال عرضه می‌شوند و شما قطعاً آن را انتخاب خواهید کرد. این یک صفحه‌نمایش دیجیتال است که جایگزین دورشمار پیشرانه و سرعت‌سنج شده و می‌تواند نقشه‌های ناوبری و… را نشان دهد.

نکته دیگر اینکه همانند برادر ۵ نفره، نسخه آل اسپیس لوکس‌تر از رقبایی همچون نیسان ایکس تریل و اشکودا کودیاک احساس می‌شود.

  • کاربردی بودن


تیگوان ۵ نفره استاندارد برای سرنشینان قدبلند به حد کافی جادار است و فضای پا و سر مناسبی برای افراد بلندقد وجود دارد. در صندلی‌های عقب نیز اصلاً احساس تنگ بودن به انسان دست نمی‌دهد. برخی مدل‌های ۵ نفره و ۷ نفره از تیگوان و آل اسپیس تیگوان دارای صندلی‌های عقبی هستند که به جلو و عقب خرکت می‌کنند و حتی می‌توان کمی آن‌ها را به عقب خم کرد. به لطف درب‌های عقب بزرگ و نقاط اتصال ایزوفیکس نصب صندلی‌های کودک بسیار آسان صورت می‌گیرد.


آل اسپیس تیگوان به خاطر اینکه بدنه طویل‌تری دارد فضای بیشتری را در ردیف دوم صندلی‌ها ارائه می‌کند هرچند در بخش فضای صندوق خیلی خوب عمل نکرده است. با استفاده از تمامی صندلی‌ها شما تنها خواهید توانست چند کیسه را در صندوق قرار دهید. فضای ردیف سوم صندلی‌ها نیز در بین رقبا بهترین نیست اما خب برای استفاده کودکان در سفرها مناسب ارزیابی می‌شود. اگر فضای صندلی‌های ردیف سوم برای شما یک اولویت مهم است هیوندای سانتافه فضای بیشتری دارد.

  • پیشرانه‌ها و سواری


طول و وزن بیشتر تیگوان آل اسپیس از نظر تجربه رانندگی باعث ایجاد تفاوت واقعی نشده است. به عنوان نتیجه هر دو خودرو سواری بسیار آسانی داشته و به لطف موقعیت رانندگی بالا پارک کردن هر دو خودرو نیز به سهولت انجام می‌گیرد.

اگر سفرهای بین‌شهری زیاد نمی‌روید و یا تریلر نمی‌کشید توصیه ما استفاده از پیشرانه ۱.۴ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری است. این پیشرانه تیگوان را به سرعت‌های بالا رسانده و اگر ۷ نفر را حمل کنید و صندوق نیز پر باشد کمی به زحمت می‌افتد. پیشرانه یاد شده همچنین نرم‌تر و آرام‌تر از پیشرانه‌های دیزلی است اما اگر پیشرانه ۲ لیتری دیزلی را انتخاب کنید تغییر زیادی را احساس نخواهید کرد. این پیشرانه هم قوی بوده و هم مصرف سوخت کمی داشته و آرامش بالایی دارد. از پیشرانه ۲ لیتری بای توربوی دیزلی دوری کنید زیرا علیرغم قدرت بالای ۲۴۰ اسبی، بهای زیادی را به خریدار تحمیل می‌کند.

  • قضاوت نهایی


همان‌گونه که انتظار داشتید این دو خودرو بسیار نزدیک به هم هستند و هرچه باشد نسخه‌های ۵ و ۷ نفره از یک خودرو محسوب می‌شوند. تیگوان یکی از بهترین شاسی بلندهای خانوادگی بوده و فرمول موفقیت آن نیز با اضافه شدن دو صندلی بیشتر کمرنگ نشده است. البته نسخه ۵ نفره برای اکثر نیازها جادار بوده و مدل ۷ نفره تنها درصورتی‌که کودکان بیشتری داشته باشید موردنیاز خواهد بود. اگر فضای زیادی را می‌خواهید کودیاک را نیز در نظر داشته باشید زیرا معماری مشابهی داشته و ارزان‌تر از نسخه پایه آل اسپیس است. تا زمانی که نیازمند صندلی بیشتری نباشید همچنان تیگوان استاندارد را انتخاب کنید.

منبع: carwow

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (87 ديدگاه)

    اول از همه بابت اسپم پوزش میطلبم
    اقا یه خبر داغ داغ بدم لندکروزر های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸‌ وارد ناوگان پلیس شدن. انشالله نمه نمه راه واسه ورود بقیه ماشینا باز بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. charger

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (396 ديدگاه)

      انشاء الله
      خبر خیلی خوبی بود
      نمیدونم چطوری ازت تشکر کنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نیما

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کجاش خبر خوبیه؟ چه نیازی به این ماشین های گران با هزینه نگهداری گرانتر هست؟
      باید از محصولات ارزانتر استفاده میکردن تو این بی پولی مملکت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حمید

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    فکر کنم نوع معمولیش بهتر به نظر بیاید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا