فولکس واگن

نگاه دقیق‌تری به کراس‌اوور جدید فولکس‌واگن تایرون

فولکس‌واگن در بهار امسال کراس‌اوور کانسپتی بنام Advanced Mid Size را در پکن رونمایی کرد که پیش‌نمایشی از یک کراس‌اوور تولیدی جدید محسوب می‌شد. سپس در نمایشگاه چنگدو رسماً نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام تایرون معرفی شد. تایرون در رده‌بندی کراس‌اوورهای فولکس‌واگن در نزدیکی مدل تیگوآن قرار می‌گیرد و می‌توان آن‌را برادر هم‌اندازه‌ای برای تیگوآن دانست؛ اما متأسفانه این کراس‌اوور جذاب و خوش استایل فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده است.

فولکس‌واگن در چین از بازار فوق‌العاده‌ای برخوردار است و بی‌رحمانه می‌تازد به‌گونه‌ای که از لحاظ آمار فروش فاصلهٔ بسیار زیادی با تمامی رقبای پشت سر خود دارد. در هشت ماه نخست سال جاری، فولکس‌واگن در چین ۲.۰۳ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده که ۱۹۶ هزار دستگاه آن متعلق به کراس‌اوور تیگوآن بوده است. این کراس‌اوور آلمانی در بین ۱۰ خودروی پرفروش بازار چین قرار دارد و با چنین میزان فروش بالایی، ساخت کراس‌اوور دیگری با اندازه و مشخصات مشابه آن منطقی به نظر می‌رسد.

استایل بیرونی تایرون شباهت‌هایی به کراس‌اوور ساب‌کامپکت T-Roc دارد به‌گونه‌ای که فرم جلوپنجره، دی‌لایت‌های درون سپر جلو و خط بالای گلگیر عقب آن کاملاً مشابه T-Roc است. برای تایرون رینگ‌هایی ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی قابل انتخاب است درحالی‌که فولکس‌واگن پکیج اسپرت R-Line را هم برای آن ارائه کرده است. این پکیج با ویژگی‌هایی چون سپرهای متفاوت و تهاجمی‌تر و سر اگزوزهای بزرگ‌تر، نمای اسپرت‌تری به تایرون بخشیده و آن‌را از نسخه‌های معمولی متمایز می‌کند.

تایرون ۴.۵۹ متر طول دارد که این یعنی بین نسخهٔ معمولی تیگوآن با ۴.۴۸ متر طول و نسخهٔ کشیده یا آل‌اسپیس آن با ۴.۷۰ متر طول قرار می‌گیرد. فاصلهٔ محوری این کراس‌اوور جدید نیز ۲.۷۳ متر است که بازهم حدود پنج سانتیمتر از نسخهٔ معمولی تیگوآن بیشتر است. تایرون ۱.۸۶ متر عرض و ۱.۶۶ متر هم ارتفاع دارد. این خودرو اما صرفاً با دو ردیف صندلی تولید می‌شود و ردیف سوم صندلی‌ها حتی به‌صورت سفارشی هم برای آن ارائه نمی‌گردد. البته صندلی‌های ردیف دوم آن از قابلیت تنظیم طول مجزا برخوردارند.

کابین تایرون هم نمای آشنایی دارد ولی بااین‌حال نسبت به تیگوآن متفاوت به نظر می‌رسد. اکثر تیپ‌های این خودرو به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی، صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای، تودوزی چرمی، صندلی‌های برقی جلو، دوربین دید اطراف، سقف پانوراما و… مجهز هستند. همچنین به دلیل فاصلهٔ محوری زیاد، در قسمت عقبی تایرون فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد و این دقیقاً همان موردی است که برای خریداران چینی بسیار اهمیت دارد.

تایرون روی پلت‌فرم ماجولار MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که این یعنی از لحاظ پلت‌فرم هم با برادرش تیگوآن اشتراک دارد. برای این کراس‌اوور جدید تنها یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو در نظر گرفته شده که در دو سطح قدرت مختلف ۱۸۵ و ۲۲۰ اسب بخار ارائه می‌شود. نیروی هردو نسخهٔ این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه منتقل می‌شود. این پیشرانه و گیربکس هم از تیگوآن گرفته شده‌اند. تایرون هم به‌صورت دیفرانسیل جلو هم با سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Motion قابل خریداری است.

به‌طورکلی با توجه به اینکه تایرون در پلت‌فرم، پیشرانه و گیربکس با تیگوآن اشتراک دارد می‌توان آن‌را نسخه‌ای جذاب‌تر و جوان‌پسندتر از تیگوآن دانست. این خودرو در چین توسط جوینت ونچر فولکس‌واگن-فاو به تولید می‌رسد و تولید آن از ماه جولای امسال آغاز شده است اما قیمت آن هنوز اعلام نشده است. قرار است تایرون از ماه جاری در چین عرضه گردد. فولکس‌واگن هنوز برنامه‌ای برای عرضهٔ این کراس‌اوور جدید در بازارهای دیگری غیر از چین اعلام نکرده و به‌احتمال‌زیاد تایرون مدلی صرفاً مخصوص بازار چین خواهد بود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Cadillac

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    این حرکت که کمپانی ها یه محصول خاص یه کشور تولید میکنن داشت با تولید کویید تو ایران کیلید میخورد که نذاشتن
    دلمون به قرارداد جدید رنو بد خوش
    بود که اونم نذاشتن حالا اون سرمایه داره دو افریقا می‌ره
    این حرکت رنو میتونست خیلی به نفع قطعه سازی صنعت ما باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      داداش گفتی کمپانی های یه محصول خاص برای یه کشورتولید میکنن یاد چند دهه می افتم که المانی های قرار بود ماشین های خاصی سازگار با شرایط اب و هوایی ایران تولید کنن و امریکایی ها هم هلیکوپتر مخصوص شرایط اب و هوای ایران.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Cadillac

        ۲۳ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2599 ديدگاه)

        بله منظورت هلیکوپتر کبری هست
        کاملا درسته

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۲۴ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (68 ديدگاه)

          نه هلیکوپتر اصفهان منظورشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Mohammad

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    تنها کمپانی آلمانی که از اسم به جای حرف و عدد استفاده میکنه فولکس هست ولی اصلا بلد نیست
    این کار میتونه به ساخت کاراکتر از یه مدل در ذهن مردم کمک کنه ولی اسم مناسب با شخصیت ماشین لازمه ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sina

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    چرا باید وقتی تیگوان هست و خوب هم میفروشه اینو عرضه کنن تو همون بازار؟
    قیافه اش هم که به خوبی تیگوان نیست !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمیدرضا

      ۲۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2415 ديدگاه)

      برای این که اجازه ندن یه کمپانی چینی از خلا نبود نسخه جوان پسند استفاده کنه و یه طرح کپی کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    ساده و شکیل بازار چین انقدر کشش داره که هرروز باید یه ماشین جدید تولید بشه تا اعتبار برند و فروش اون حفظ بشه
    چین با کمک همین همکاری ها امروز به همه جا رسیده و خودروسازی ما هنوز درگیر ساخت ماشین های ازرده خارج با قیمت ماشین های روز جهانی هست و اخرم مینالن که پول نداریم ارزون میفروشیم و قطعه سازا علم ندارن از ماست که برماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Amin

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    عالیه،اسم خیلی قشنگی هم انتخاب کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    سیلقه بازار چین در مورد طراحی ماشین افتضاحه
    اروپایی ها نقطه مقابلن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا