سیستمهای صوتی پریمیوم در خودروها: ارزش هزینه اضافی را دارند؟
موسیقی در جاده: لذت واقعی یا بازی با اعداد؟
زمانی که صفحهنمایشهای لمسی هنوز به کابین خودروها راه نیافته بودند، خودروسازان با سیستمهای صوتی باکیفیت مشتریان را جذب میکردند. امروزه این رقابت همچنان ادامه دارد، اما به نظر میرسد برخی برندها بیش از کیفیت صدا، روی تعداد بلندگوها تمرکز کردهاند.
رقابت بر سر تعداد بلندگوها
کادیلاک اسکلید ۲۰۲۵ یکی از برجستهترین نمونههاست که سه سیستم صوتی مختلف را ارائه میدهد:
- AKG Studio Audio با ۱۹ بلندگو (استاندارد)
- AKG Studio Reference با ۳۶ بلندگو
- بسته Executive Second Row که با اضافه کردن بلندگوهای پشتسری، این تعداد را به ۴۰ بلندگو میرساند!
از سوی دیگر، مرسدس E 350 یک سیستم ۱۷ بلندگویی برمستر 4D را با قیمت ۱۰۳۰ دلار ارائه میدهد. در همین حال، فورد موستانگ گزینههای ۶، ۹ و ۱۲ بلندگویی دارد که نسخه برتر آن توسط بنگ اند اولاوسن تنظیم شده است.
اما آیا تعداد بلندگوها تضمینکننده کیفیت صداست؟ تیم توسعه سیستم ۱۲ بلندگویی Klipsch در نیسان آرمادا پلاتینوم رزرو معتقد است که کیفیت پردازش صدا از تعداد بلندگوها مهمتر است. آنها برای تنظیم این سیستم نزدیک به ۳ سال زمان صرف کردهاند.
آیا ارزش هزینه اضافی را دارد؟
کیفیت صدا مانند قهوه است؛ گزینههای معمولی نیاز شما را برطرف میکنند، اما نسخههای حرفهای با دقت بالا، طعمی عمیقتر و تجربهای لذتبخشتر ارائه میدهند. سؤال اینجاست:
- آیا شما از آن دسته افرادی هستید که بدون یک سیستم صوتی عالی از رانندگی لذت نمیبرید؟
- یا تنها چیزی که اهمیت دارد این است که صدای گوینده GPS را بشنوید؟
نظر شما چیست؟ آیا سیستمهای صوتی پریمیوم ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارند یا فقط یک ترفند بازاریابیاند؟