اولین تجربهٔ رانندگی با کارما GS-6، رقیبی جدی برای سدان‌های الکتریکی؟

دوشنبه 29 آذر 1400 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
2021-Karma-GS-6-3
فیسکر کارما سرنوشت پرفرازونشیبی داشت. این خودرو حاصل تلاش‌های طراحی مشهور خودرو «هنریک فیسکر» بود اما اوضاع برای آن به‌خوبی پیش نرفت زیرا زمانی که...
تبلیغات

فیسکر کارما سرنوشت پرفرازونشیبی داشت. این خودرو حاصل تلاش‌های طراحی مشهور خودرو «هنریک فیسکر» بود اما اوضاع برای آن به‌خوبی پیش نرفت زیرا زمانی که تأمین‌کنندهٔ باطری‌های آن ورشکست شد، شرکت فیسکر اتوموتیو را پس از ساخت 2,450 دستگاه کارما فلج کرد. بااین‌حال، این ماشین به لطف طراحی جذاب و منحصربه‌فرد و برخورداری از 400 اسب بخار قدرت که پرفورمنس بالایی را فراهم می‌کرد، بازخوردهای خوبی را دریافت کرد.

فیسکر اتوموتیو اما که در غیاب تأمین‌کنندهٔ باطری‌های خود قادر به ادامهٔ تولید کارما نبود، در نوامبر سال 2013 اعلام ورشکستگی کرد و بعداً شرکت چینی Wanxiang تمام حقوق و تأسیسات تولید آن‌را خریداری کرد. این شرکت، نام فیسکر اتوموتیو را به کارما اتوموتیو تغییر داد و سدان پلاگین‌هیبریدی کارما را بشدت اصلاح کرد. مالک چینی، تولید نسخهٔ جدید این خودرو را با نام Revero در سال 2016 آغاز کرد و اوایل امسال هم جدیدترین مدل‌هایی که بر اساس کارما ساخته شده‌اند را با نام‌های GS-6 (پلاگین‌هیبریدی) و Gse-6 (تمام الکتریکی) معرفی نمود؛ اما آیا GS-6 به‌عنوان جدیدترین تلاش کارما اتوموتیو، توان رقابت با سدان‌های الکتریکی لوکس بازار که به‌سرعت در حال افزایش هستند را دارد؟

بخش عمده‌ای از اقدامات باز مهندسی کارما اتوموتیو روی قوای محرکهٔ GS-6 انجام گرفته که حالا شامل دو موتور الکتریکی 268 اسب بخاری، یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ ساخت ب‌ام‌و با 228 اسب بخار قدرت و یک پکیج باطری 28 کیلووات ساعتی می‌شود. موتورهای الکتریکی صرفاً به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهند و پیشرانهٔ بنزینی هم فقط به‌عنوان یک ژنراتور برای شارژ باطری‌ها عمل می‌کند. مجموع خروجی این سیستم 536 اسب بخار قدرت و 745 نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که فیسکر کارمای اولیه تنها 400 اسب بخار قدرت داشت. همچنین این سدان جدید با 2311 کیلوگرم وزن، 142 کیلوگرم از سلف خود سبک‌تر است.

به لطف این نیرو، GS-6 ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را در 12.6 ثانیه طی می‌کند که این اعداد نسبت به 6.1 ثانیه و 14.8 ثانیهٔ کارمای قدیمی پیشرفت بزرگی را نشان می‌دهند. همچنین سیستم لانچ کنترل GS-6 هم ما را تحت تأثیر قرار داد هرچند که با وجود پایش کامپیوتری کشش، انتهای خودرو هنگام شتاب گیری‌های سریع شدیداً تکان می‌خورد. نزدیک‌ترین رقیب این خودرو را می‌توان پورشه پانامرا 4 هیبریدی با قیمت پایهٔ 106,350 دلار دانست که با شتاب 3.7 ثانیه و 400 متر 12.3 ثانیه کمی سریع‌تر است.

هرچند اعداد پرفورمنسی GS-6 قابل‌احترام هستند اما صدایی که هنگام تولید این اعداد بر پا می‌شود اصلاً خوشایند نیست. با قرار دادن خودرو در حالت رانندگی اسپرت، پیشرانهٔ بنزینی روشن می‌شود و بلافاصله دور آن به حدود 6 هزار rpm می‌رسد و صدایی گوش‌خراش ایجاد می‌کند. همچنین ازآنجایی‌که موتور بنزینی اصلاً به چرخ‌ها متصل نیست، بین صدای خشن و ناخوشایند آن و شتاب الکتریکی نرم و بی‌وقفهٔ خودرو تناقضی وجود دارد که شما را گیج می‌کند.

مشکل دیگر GS-6 که ممکن است خریداران معمولی هیچ‌گاه متوجه آن نشوند این است که یک ژنراتور 228 اسب بخاری نمی‌تواند موتورهای الکتریکی 536 اسب بخاری را به‌طور مداوم تغذیه کند. به همین دلیل، هنگامی‌که شارژ باطری‌ها تمام شود، خودرو در حالت تنبل قدرت پایین قرار می‌گیرد تا زمانی که پیشرانهٔ بنزینی دوباره باطری‌ها را شارژ کند و یا خودرو را متوقف کرده و آن‌را به برق وصل کنید. بااین‌حال، حداقل GS-6 از قابلیت شارژ سریع DC با سرعت حداکثر 45 کیلووات برخوردار است که می‌تواند در 35 دقیقه 90 درصد از باطری‌ها را شارژ کند.

GS-6 پیست Figure-8 را 0.7 ثانیه سریع‌تر از کارمای اصلی طی می‌کند و در این آزمایش میانگین شتاب جانبی 0.96 جی را ثبت می‌کند که 0.04 جی بهتر از مدل قدیمی است. علاوه بر این اعداد، سدان جدید کارما در آزمایش هندلینگ رفتار خوبی هم از خود نشان می‌دهد و به‌طورکلی ما آن‌را خودرویی کاملاً جذاب و متفاوت از هر چیزی که تاکنون با آن رانندگی کرده‌ایم یافتیم هرچند که مطمئناً برای همه مناسب نیست. عملکرد خودرو در ترمز گیری هم قدرتمند است و برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 32 متر مسافت نیاز دارد که از پانامرا بهتر است اما ازآنجایی‌که پدال ترمز فقط تا حدودی با ترمزهای واقعی ارتباط دارد، اعتمادبه‌نفس کافی به راننده نمی‌دهد. همچنین هرچند پانامرا در شتاب جانبی هم‌سطح GS-6 است اما در پیست Figure-8 عملکرد بهتری دارد.

اعداد یک‌چیز هستند و عملکرد واقعی خودرو در یک جادهٔ پرپیچ‌وخم چیز دیگری. در اینجا ما متوجه بی‌دقتی فرمان GS-6 شدیم که این مشکل به دلیل وزن بالای خودرو تشدید شده و احساس خوبی به رانده نمی‌دهد. البته از فرمان سریع خودرو لذت بردیم و کنترل بدنهٔ آن‌هم معقول بود. از سوی دیگر، سیستم احیای انرژی ترمزهای این ماشین قطعاً نیاز به کار دارد و توانایی رانندگی با یک پدال فاقد دقت و ظرافت آن‌قدر راننده را آزار می‌دهد که قید این قابلیت را میزند با کم کردن سطح دخالت سیستم احیای انرژی ترمزها، از پدال ترمز واقعی استفاده کند که البته آن‌هم از حس اسفنجی رنج می‌برد. کیفیت سواری GS-6 را هم می‌توان کمی سفت و نسبتاً مناسب اما نه عالی توصیف کرد درحالی‌که سروصدای پیشرانه و برخورد لاستیک‌های پهن با آسفالت هم حال و هوای لوکس خودرو را از بین می‌برند.

کیفیت چرم کاری و متریال نرم کابین GS-6 شگفت‌انگیز است اما حتی کوتاه‌ترین افراد هم در جلو و عقب کابین احساس خفگی خواهند داشت. علاوه بر این، بهتراست هنگام سفر با این خودرو چمدان‌های خود را در خودروی دیگری قرار دهید زیرا صندوق‌عقب 180 لیتری GS-6 بسیار کوچک است. مشکل دیگری که هرگز قابل‌اغماض نیست، کمبود تجهیزات و امکانات رفاهی مثل ورود بدون کلید، درب صندوق برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی، دریچه‌های تهویهٔ عقب و پورت‌های شارژ USB برای عقب است که همهٔ ما از خودروهایی با نصف قیمت این انتظار داریم.

علاوه بر این، در خودروی آزمایشی ما تجهیزات متعددی درست کار نمی‌کردند. به‌عنوان‌مثال، کروز کنترل تطبیقی خیلی زود دچار مشکل شد و دستیار حفظ حرکت میان خطوط هم با حرکات تند و ناگهانی عمل می‌کرد و گاهی موجب انحراف GS-6 به سمت خودروهای کناری می‌شد. همچنین در طول آزمایش، چراغ روغن ترمز موقتاً روشن شد و سپس برای همیشه خاموش شد. در این ماشین صدای باد هم بسیار زیاد است تا جایی که راننده دائماً فکر می‌کرد یکی از پنجره‌ها باز است.

اگر کارما فقط در یک زمینه عالی عمل کرده باشد، آن نمایش اطلاعات متعددی روی نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است تا جایی که هیچ خودروی تولیدی دیگری سراغ نداریم که اطلاعاتی بیش این را ارائه کند. این نمایشگر 13 صفحهٔ مختلف دارد که هرکدام بین 5 تا 10 آمپر با ظاهری آنالوگ را شامل می‌شود که 53 پارامتر مختلف از داده‌های سنتی مثل قطب‌نما، G متر و درصد شارژ باطری گرفته تا اطلاعات نوآورانه و مفیدی مثل قدرت هرکدام از چرخ‌ها، گشتاور محور و فشار سیستم تهویه را به نمایش درمی‌آورند.

با قیمت 108,700 دلاری نمونهٔ مورد آزمایش، ما هرگز نمی‌توانیم خرید کارما GS-6 را توجیه کنیم. البته ثروتمندان خیلی به ارزش در برابر قیمت توجهی ندارند و به همین دلیل ممکن است این ماشین هم خریدارانی داشته باشد. خریدارانی که قدشان به‌اندازهٔ کافی کوتاه است تا در داخل آن راحت باشند، به‌اندازهٔ کافی ثروتمند هستند که بتواند خودروهای یدکی دیگری برای زمان خراب شدن GS-6 داشته باشند، هنگام سفر چمدان‌های بزرگی ندارند و با فریادهای گوش‌خراش یک موتور کم‌جان سه سیلندر مشکلی ندارند.

مشخصات فنی

Karma GS-6

پیشرانهٔ بنزینی

1.5 لیتری I3 توربو

موتورهای الکتریکی

2 عدد در عقب

قدرت موتور بنزینی

228 اسب بخار

گشتاور موتور بنزینی

320 نیوتن متر

قدرت موتورهای الکتریکی

536 اسب بخار

گشتاور موتورهای الکتریکی

765 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

محور محرک

عقب

شتاب صفر تا 96

4.0 ثانیه

مسافت 400 متر

12.6 ثانیه

توقف از 96 کیلومتر

32.0 متر

شتاب جانبی

0.96 جی

تایم پیست Figure-8

24.9 ثانیه

طول

5,064 میلی‌متر

عرض

2,161 میلی‌متر

ارتفاع

1,331 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,160 میلی‌متر

وزن

2311 کیلوگرم

توزیع وزن

46 به 54 جلو/عقب

مصرف سوخت

9.0 لیتر ترکیبی

برد تمام الکتریکی

100 کیلومتر

برد کلی

530 کیلومتر

قیمت پایه

95,700 دلار

قیمت تست‌شده

108,700 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.