اولین تجربه رانندگی با ریویان R1S، جایگزینی برقی برای اسکالید؟

دوشنبه 14 شهریور 1401 - 10:30
مطالعه 8 دقیقه
2022-Rivian-R1S-5
ریویان R1S با ظاهر جذاب، ظرفیت حمل هفت سرنشین و تکنولوژی‌های چشمگیر، حتی در لس‌آنجلس یعنی جایی که معمولاً می‌توان گران‌ترین و کمیاب‌ترین خودروهای...
تبلیغات

ریویان R1S با ظاهر جذاب، ظرفیت حمل هفت سرنشین و تکنولوژی‌های چشمگیر، حتی در لس‌آنجلس یعنی جایی که معمولاً می‌توان گران‌ترین و کمیاب‌ترین خودروهای جهان را دید هم توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند. هرچند شاسی‌بلند ریویان R1S شاسی و قوای محرکهٔ چهار موتورهٔ یکسانی با پیکاپ R1T دارد اما بین این دو خودرو تفاوت‌های قابل‌توجهی به چشم می‌خورد که مهم‌ترین آن‌ها طول است. فاصلهٔ محوری شاسی‌بلند ریویان 376 میلی‌متر و طول کلی آن 414 میلی‌متر از همتای پیکاپ خود کوتاه‌تر است. این طول کمتر هم هنگام پارک خودرو در گاراژ خانه احساس خواهد شد و هم در آفرود به لطف فاصلهٔ محوری و اوورهنگ کوتاه‌تر عقب، زوایای شکست و فرار بهتری را فراهم می‌کند.

کپی لینک

داخل

دقیقاً مثل R1T، داخل R1S هم آینده‌نگر، زیبا و جالب است. رویکرد ساده در ترکیب با متریال پریمیوم و تکنولوژی‌های فراوان باعث شده کابین خودرو بر هرکسی که وارد آن شود تأثیری عالی بگذارد. از تزئینات چوبی و نورپردازی داخلی گرفته تا دکمه‌های مینیمالیستی، همگی باعث شده‌اند که داخل R1S مانند خودرویی از نسل آینده احساس شود. البته در اینجا بسیاری از ویژگی‌ها مثل فقدان دکمهٔ استارت و دکمه‌های فیزیکی برای تنظیم آینه‌های جانبی از تسلا الهام گرفته‌اند و شیفتر نیز به سبک خودروهای قدیمی آمریکایی مشابه یک دسته‌راهنما روی ستون فرمان جای گرفته است. بااین‌حال، برخلاف تسلا مدل 3 یا مدل Y، نمایشگر دومی مقابل راننده به‌عنوان صفحه آمپر دیجیتالی برای نمایش اطلاعات مهم تعبیه شده است.

هرچند محفظه‌های بار و اشیاء در R1T بیشتر از R1S است اما محفظه‌های این شاسی‌بلند نیز همچنان چشمگیر هستند. به‌عنوان‌مثال، یک محفظهٔ پنهان عمیق زیر کف صندوق بار تعبیه شده که می‌تواند یک کیف‌دستی را در خود جای دهد. علاوه بر این، صندوق جلو هم به همان اندازهٔ R1T بزرگ بوده و به توپی تخلیه آب مجهز است. زیر صندلی‌های جلوی خودرو هم کشوهایی برای قرار دادن کاغذ و اسناد تعبیه شده است. فضای صندلی‌های ردیف دوم کاملاً مناسب بوده و فضای پا و سر فراوانی را در اختیار بزرگ‌سالان قرار می‌دهد. سرنشینان در اینجا همچنین از گرم‌کن صندلی و پورت‌های USB-C هم بهره‌مند می‌شوند.

بااین‌حال، دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم برای بزرگ‌سالان کمی دشوار است. فاصلهٔ بین ستون C و ردیف دوم صندلی‌ها باریک بوده و اگر بزرگ‌سالان بخواهند در صندلی‌های ردیف سوم بنشینند، سرنشینان ردیف دوم باید صندلی‌های خود را چند سانتی‌متر جلو بکشند تا فضای پای کافی برای آن‌ها فراهم شود. همچنین ازآنجایی‌که ارتفاع صندلی‌های ردیف سوم تا کف خودرو بسیار کم است، زانوهای اکثر افراد در موقعیت بالاتری نسبت به لگن قرار می‌گیرد که این در سفرهای طولانی ناراحت‌کننده خواهد بود. البته به‌طورکلی، هرچند فضای صندلی‌های ردیف سوم R1S تعریفی ندارد اما خیلی هم بد نیست و با اینکه افرادی با قد بیش از 180 سانتی‌متر دوست ندارند زمان زیادی را در آنجا بگذرانند اما احتمالاً در ترددهای کوتاه شهری مشکلی نخواهند داشت.

همچنین مطمئناً اکثر خریداران R1S صندلی‌های ردیف سوم را تا می‌کنند تا بتوانند فضای بار بیشتری داشته باشند. صندلی‌های ردیف دوم به‌صورت برقی تا می‌شوند اما ردیف سوم را باید به‌صورت دستی تا کرد که برای شاسی‌بلندی با قیمت نزدیک به 100 هزار دلار کمی عجیب به نظر می‌رسد. مثل اکثر خودروهای الکتریکی امروزی، نمایشگر مرکزی R1S به‌عنوان مرکز فرماندهی عمل می‌کند زیرا این نمایشگر علاوه بر نمایش سیستم ناوبری، کنترل سیستم تهویه، کنترل گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌ها و دیگر عملکردهای اساسی، امکان انتخاب بین حالات رانندگی مختلف، کاهش یا افزایش ارتفاع سیستم تعلیق بادی و فعال کردن حالت Pet Comfort را هم فراهم می‌کند.

کپی لینک

رانندگی

در حال حاضر شاسی‌بلندهای بسیار کمی در جهان می‌توانند مشابه R1S عمل کنند. این خودرو با 835 اسب بخار قدرت و 1230 نیوتن متر گشتاور، یکی از سریع‌ترین شاسی‌بلندهایی است که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. بله اعداد را درست خواندید. به‌عنوان‌مثال، در حال حاضر هیچ لامبورگینی تولیدی چنین قدرتی ندارد. یک شاسی‌بلند هفت‌نفره با این مفزان قدرت، دنیای متفاوتی دارد. R1S در آزمایش ما با لاستیک‌های چهارفصل ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و 400 متر را در 11.6 ثانیه طی کرد. وقتی به وزن ریویان فکر می‌کنیم، این اعداد چشمگیرتر به نظر می‌رسند زیرا R1S به دلیل پکیج باطری 135 کیلووات ساعتی خود، بیش از 3.5 تن وزن دارد که این وزن سنگین قطعاً روی جاده احساس خواهد شد.

بااین‌حال، مرکز ثقل پایین و فرمان چابک خودرو این تصور که در حال رانندگی با یک غول سنگین‌وزن هستید را کاهش می‌دهد. R1S در خیابان‌های شهری خودرویی ساکت و آرام است و ناهمواری‌های مسیر به لطف سیستم تعلیق بادی به‌خوبی جذب می‌شوند هرچند که استفاده از لاستیک‌های آل‌ترین می‌تواند به کیفیت سواری لطمه بزند. با انتخاب حالات رانندگی مختلف می‌توان تجربه‌های متفاوتی پشت فرمان خودرو داشت. حالت Conserve برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی موتورهای عقب را غیرفعال می‌کند و در حالت All Purpose که درواقع همان حالت معمولی است، هر چهار موتور باهم کار می‌کنند. طبیعتاً، حالت اسپرت نیز از همهٔ این‌ها جذاب‌تر خواهد بود.

کپی لینک

آیا خرید ریویان R1S توصیه می‌شود؟

ریویان R1S شاسی‌بلند الکتریکی چشمگیری با تکنولوژی، محفظه‌های اشیاء و قدرت فراوان است. این همچنین یکی از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهایی است که تاکنون با آن رانندگی کرده‌ایم و این چیزی است که معمولاً در مورد یک غول هفت‌نفره نمی‌شنوید. همهٔ این‌ها عالی هستند اما قیمت چیزی است که مطمئناً خریداران زیادی را از R1S دور خواهد کرد. قیمت نمونهٔ آزمایشی ما 98,750 دلار بود و به همین دلیل، به همان اندازه‌ای که از ویژگی‌های آن خوشمان آمد، به فکر فرورفتیم که آیا این رقم برای یک شاسی‌بلند برقی هفت‌نفره زیاد است یا نه. درهرحال، برای کسانی که توان پرداخت چنین مبلغی را دارند و به دنبال یک شاسی‌بلند خانوادگی هستند و انتخاب خودرویی الکتریکی را در نظر دارند، ریویان R1S تمام خصوصیات و ویژگی‌های لازم را دارد.

نقاط قوت: 1230 نیوتن متر گشتاور، ظاهر منحصربه‌فرد، برد 510 کیلومتری

نقاط ضعف: صندلی‌های تنگ ردیف سوم، قیمت گران، کاهش کیفیت سواری با لاستیک‌های آل‌ترین

کپی لینک

مشخصات فنی

Rivian R1S 2022

قوای محرکه

چهارموتوره

قدرت

835 اسب بخار

گشتاور

1230 نئون متر

گیربکس

تک سرعته

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

3.1 ثانیه

مسافت 400 متر

11.6 ثانیه

توقف از 96

36.9 متر

شتب جانبی

0.82 جی

پیست Figure-8

26.1 ثانیه

وزن

3210 کیلوگرم

طول

5,100 میلی‌متر

عرض

2,014 میلی‌متر

ارتفاع

1,963 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,076 میلی‌متر

مصرف انرژی

30.2 کیلووات

برد

510 کیلومتر

قیمت پایه

91,500 دلار

قیمت تست‌شده

98,750 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.