دوئل کوئنیگزگ آگرا RS و هنسی ونوم F5
در سومین قسمت از دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به جذابترین گروه این رقابتها یعنی گروه هایپراسپرتها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، دو هایپرکار بریتانیایی یعنی مکلارن سنا و آستونمارتین ولکان باهم به رقابتی سخت و پایاپای پرداختند. در این دوئل جذاب مجموعاً تعداد 1436 رأی به ثبت رسیده است که ولکان با دریافت 759 عدد از آنها و کسب 53 درصد از کل آراء با اختلافی جزئی به پیروزی دست پیدا کرد. این در حالی است که از طرف دیگر سنا موفق به دریافت 677 رأی شده و بدین ترتیب مغلوب رقیب هموطن خود گردید. حال امروز در پنجمین دوئل گروه هایپراسپرتها، هنسی ونوم F5 و کوئنیگزگ آگرا RS جدالی تماشایی را به نمایش خواهند گذاشت.
پورشه 918 | فراری لافراری | مکلارن P1 | جگوار C-X75 |
فراری لافراری | ؟ | ||
مکلارن سنا | آستونمارتین ولکان | پاگانی هوآیرا | لامبورگینی سنتناریو |
آستونمارتین ولکان | لامبورگینی سنتناریو | ||
هنسی ونوم F5 | کوئنیگزگ آگرا | بوگاتی شیرون | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | کوئنیگزگ رگرا | ||
هنسی ونوم F5
شرکت آمریکایی هنسی که بیشتر به تیونینگهای دیوانهوار معروف است، در سال 2011 اقدام به معرفی هایپرکاری بنام ونوم GT نمود. این ماشین بر روی شاسی لوتوس اگزیج ساخته شده بود و در ظاهر هم شباهت زیادی به اگزیج داشت اما شاسی لوتوس در ونوم GT تا حد زیادی تغییر کرده و اصلاح شده بود. این خودرو به یک پیشرانهٔ 7 لیتری V8 توئین توربو مجهز بود که 1260 اسب بخار قدرت داشت. ونوم GT همچنین با دستیابی به حداکثر سرعت 435 کیلومتر در ساعت توانست بهطور غیررسمی سریعترین خودروی تولیدی دنیا لقب گیرد. تولید این هایپرکار آمریکایی در سال 2017 پس از ساخت تنها 13 دستگاه خاتمه یافت؛ اما این پایان ماجرا نبود چراکه هنسی در نمایشگاه سنا 2017 از جانشین ونوم GT با نام ونوم F5 پردهبرداری کرد. همانند قبل در ساخت این هایپرکار جدید هم لوتوس نقش داشته است اما این بار برخلاف ونوم GT، لوتوس اقدام به طراحی و ساخت یک شاسی فیبر کربنی اختصاصی برای ونوم F5 نموده است. همچنین این ماشین در ظاهر نیز شباهتی به ساختههای لوتوس ندارد. این هیولا به یک نیروگاه 7.4 لیتری V8 توئین توربو مجهز شده که نیروی خارقالعادهای برابر با 1600 اسب بخار و گشتاور ویرانگری معادل 1760 نیوتن متر تولید میکند. تمامی این نیروی عظیم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک تک کلاچه به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. البته امکان سفارش یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم وجود دارد. هنسی ادعا کرده که ونوم F5 توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 480 کیلومتر در ساعت را داشته و بنابراین رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا را از آن خود خواهد کرد؛ یعنی رکوردی که فعلاً در اختیار رقیبش در این دوئل است. همانند سلفش، ونوم F5 هم خودروی تولید محدودی است و تنها 24 دستگاه از آن ساخته میشود که قیمت پایهٔ هرکدام برابر با 1.6 میلیون دلار است.
کوئنیگزگ آگرا RS
شرکت سوئدی کوئنیگزگ در سال 2011 هایپراسپرت جدیدی بنام آگرا را معرفی نمود. این خودرو جانشین مدل CCX محسوب میشود که بین سالهای 2006 تا 2010 تولید میشد. آگرا هم مانند CCX یک هایپرکار موتور وسط است که در ابتدای توسعه، برای آن یک پیشرانهٔ 4.7 لیتری V8 توئین توربو در نظر گرفته شده بود اما بعداً این موتور با یک نمونهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو جایگزین شد. تاکنون انواع بسیار مختلفی از آگرا ساخته شده که همهٔ آنها از همین موتور استفاده میکنند اما قدرت آن در مدلهای مختلف متفاوت است. ازجملهٔ یکی از برجستهترین مدلهای آگرا میتوان به مدل One:1 اشاره کرد. این مدل که در نمایشگاه ژنو 2014 رونمایی شد، 1360 اسب بخار قدرت دارد که در کنار وزن 1360 کیلوگرمی، نسبت قدرت به وزن یکبهیک را برای آن فراهم کرده است. در این دوئل ولی ما با جدیدترین عضو خانوادهٔ آگرا کار داریم که آگرا RS نام دارد و در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی شد. پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو در این مدل 1160 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای عقب انتقال میابد. آگرا RS اخیراً در نوامبر 2017 با دستیابی به سرعت 447 کیلومتر در ساعت، با غلبه بر بوگاتی ویرون سوپراسپرت، رسماً سریعترین خودروی تولیدی دنیا لقب گرفت. از سوی دیگر، در نمایشگاه ژنو 2015 کوئنیگزگ هایپرکار جدیدی بنام رگرا را بهعنوان جایگزین آگرا معرفی نمود اما بااینحال تولید آگرا همچنان تا امسال ادامه داشته است تا اینکه نهایتاً کوئنیگزگ با معرفی نسخهٔ پایانی آگرا در نمایشگاه ژنو 2016 خبر از پایان تولید این هایپرکار داد. این مدل با ترکیبی از شاسی مدل RS و پیشرانهٔ مدل One:1 ساخته شده است. بدین ترتیب امسال نهایتاً تولید آگرا پس از هفت سال خاتمه یافت.
مقایسه مشخصات فنی
هنسی ونوم F5 | کوئنیگزگ آگرا RS | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانه | 7.4 لیتری V8 | 5 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | 1600 اسب بخار | 1160 اسب بخار |
گشتاور | 1760 نیوتن متر | 1280 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 300 | >10 ثانیه | 13.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 480 کیلومتر/ساعت | 450 کیلومتر/ساعت |
وزن | 1338 کیلوگرم | 1395 کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | 1196 اسب بخار/تن | 831 اسب بخار/تن |
قیمت پایه | 1.6 میلیون دلار | 2.5 میلیون دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9999424]