معرفی نسخهٔ تولیدی هنسی ونوم F5، هیولایی عصبانی با اعداد خیره‌کننده

چهارشنبه 26 آذر 1399 - 04:30
مطالعه 13 دقیقه
Hennessey-Venom-F5-3
کمی بیش از سه سال پیش، در نمایشگاه سنا هایپرکار هنسی ونوم F5 به‌عنوان یک کانسپت معرفی شد و حالا سرانجام لحظهٔ دیدن نسخهٔ تولیدی آن فرار رسیده است....
تبلیغات

کمی بیش از سه سال پیش، در نمایشگاه سنا هایپرکار هنسی ونوم F5 به‌عنوان یک کانسپت معرفی شد و حالا سرانجام لحظهٔ دیدن نسخهٔ تولیدی آن فرار رسیده است. هنسی برای نسخهٔ تولیدی ونوم F5 یک نیروگاه 6.6 لیتری V8 توئین توربو را تدارک دیده که 1817 اسب بخار قدرت و 1517 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هنسی این پیشرانهٔ قدرتمند را «فیوری» (به معنای خشم) نامیده و می‌گوید این قوی‌ترین پیشرانهٔ تولیدی جاده‌ای تاریخ است. البته این اعداد خیره‌کننده با سوخت E85 و در حالت Vmax تولید می‌شوند و هنسی هنوز قدرت موتور با بنزین معمولی را اعلام نکرده است.

تمام خشم پیشرانهٔ فیوری از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ AMT تک کلاچه با پدال‌های تعویض دندهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. هنسی ادعا می‌کند که ونوم F5 پرفورمنس دیوانه‌واری دارد به‌گونه‌ای که ظرف 2.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر، در 4.7 ثانیه به دویست کیلومتر، در 8.4 ثانیه به سیصد کیلومتر و در 15.5 ثانیه به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اگر این اعداد را هم کافی نمی‌دانید باید بدانید که هنسی حداکثر سرعت F5 را بیش از 500 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است.

برای نسخهٔ تولیدی F5 لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 در نظر گرفته شده که در جلو 265 و در عقب 345 هستند و به ترتیب روی رینگ‌های 19 اینچی و 20 اینچی قرار می‌گیرند. وظیفهٔ مهار کردن این هیولای عصبانی هم بر عهدهٔ ترمزهای کربن سرامیکی برمبو با دیسک‌های 15.3 اینچی و کالیپرهای مسابقه‌ای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب است. برای این ماشین پنج حالت رانندگی مختلف شامل خیس، اسپرت، درگ، پیست و Vmax طراحی شده که میزان قدرت، کنترل کشش و دیگر پارامترها را تنظیم می‌کنند.

ونوم F5 علاوه بر پرفورمنس خارق‌العاده، به‌طور شگفت‌آوری دقیق، ظریف و حساب‌شده بوده و صرفاً به‌عنوان یک درگستر موتور وسط طراحی نشده است. به گفتهٔ هنسی، ویژگی کلیدی این ماشین سلول فیبر کربنی مستحکم و سبک‌وزن آن است که تنها حدود 85 کیلوگرم وزن دارد. این سلول در انگلستان تولید شده است یعنی همان‌جایی که بخش اعظمی از ونوم F5 توسط شریک فنی هنسی یعنی شرکت دلتا موتوراسپرت مهندسی شده است. به این سلول در جلو و عقب ساب‌فریم آلومینیومی و همین‌طور تعلیق دو جناقی متصل شده است. به لطف این شاسی، به گفتهٔ هنسی وزن خشک F5 به تنها 1360 کیلوگرم رسیده است.

ونوم F5 از کابین بسیار ساده‌ای با داشبورد بدون دکمه و غربیلک فرمان مسابقه‌ای برخوردار است که این غربیلک با احساسی مکانیکی، به‌عنوان یک مرکز کنترل واقعی عمل می‌کند. علاوه بر این، در اینجا فیبر کربن و چرم باکیفیت تولید شرکت میورهد در اسکاتلند هم به طرز هوشمندانه‌ای باهم ترکیب شده‌اند تا کابینی با احساس لوکس و ساده ایجاد شود.

این هایپرکار آمریکایی در بیرون به لطف اسپلیتر فیبر کربنی، بال عقب، دیفیوزر بزرگ عقب، کف مسطح و برش‌های زیادی در بدنه برای کمک به جریان هوا، به ضریب درگ 0.39 دست پیدا کرده است. همچنین در عقب خودرو هم شبکهٔ فیبر کربنی ماشین‌کاری شده‌ای تعبیه شده که به گفتهٔ هنسی، بزرگ‌ترین قطعهٔ فیبر کربنی ماشین‌کاری شده‌ای است که تاکنون برای یک خودرو ساخته شده است.

به‌زودی یک برنامهٔ آزمایشی گسترده برای ونوم F5 با رانندهٔ آزمایشی افسانه‌ای جنرال موتورز «جان هاینرسی» آغاز می‌شود. طی این برنامه، وی با هنسی همکاری می‌کند تا به پویایی خودرو سروشکلی بدهد. باورنکردنی به نظر می‌رسد هنسی بتواند خودرویی بسازد که توانایی دستیابی به سرعت 500 کیلومتر را داشته باشد و درعین‌حال از رانندگی سرگرم‌کننده‌ای هم برخوردار باشد و افراد معمولی توانایی کنترل آن‌را داشته باشند اما این هدف هنسی است.

هنسی قصد دارد تنها 24 دستگاه از این هایپرکار را تولید کند که هرکدام 2.1 میلیون دلار قیمت خواهند داشت. از این تعداد، 12 دستگاه برای ایالات‌متحده و 12 دستگاه برای دیگر بازارها خواهد بود. تمام این 24 دستگاه در تگزاس در تأسیسات جدیدی در کنار قسمت تیونینگ کنونی هنسی تولید خواهند شد. هنسی قصد دارد سال آینده در باند 5 کیلومتری در تأسیسات فرود شاتل در فلوریدا با ونوم F5 برای رسیدن به سرعت 500 کیلومتر بر ساعت تلاش کند.

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.