همکاری لوسید و سامسونگ برای ساخت نمایشگرهای بزرگ
لوسید با همکاری سامسونگ تلاش میکند تا فاز بعدی پیشرفت صنعت تولید را رقم بزند.
نمایشگرها امروزه سهمی زیادی از زندگی روزمره مردم را به خود اختصاص دادهاند. از تلفنهای هوشمند گرفته تا تلویزیون، نمایشگر خودرو و... . این روند از خانه تا محل کار افراد گسترده شده و باعث شده است. در محل کار، برخی از فضاهای کاری واقعیت مجازی یا VR استفاده میکنند که به آنها امکان دسترسی به فضای بیشتری را بهصورت مجازی میدهد؛ اما این سیستم یک مشکل اساسی دارد و آن هم به اشتراکگذاری آن محسوب میشوند که در سازمانهای بزرگ اهمیت ویژهای دارد.
حال طراحان خودروسازی لوسید با توجه به رشد این فرهنگ و بههمراه مهندسان یکی از غولهای کنونی فناوری جهان، سامسونگ، روی ارائه یک راهحل باکیفیت برای فضاهای کاری مبتنیبر واقعیت مجازی دارند. این دو شرکت محصولی به نام «دیوار» را در استودیو مشترک خود نصب کردهاند که به فرایند طراحی خودروهای آیندهشان کمک خواهد کرد. این نمایشگر به لطف بهرهمندی از فناوری میکرو LED به سطح تازهای از توانایی در بخش کیفیت پخش تصویر رسیده است.
لوسید با بهرهمندی از نمایشگر یادشده قصد دارد تا به نیازهای رو به افزایش بازار خودروهای برقی پاسخ دهد چراکه نهتنها بهعنوان آپشنی لوکس در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت بلکه سفرهای آنها را ارتقا میدهد. «جنی ها»، مدیر طراحی بیرونی لوسید موتورز، درباره این همکاری میگوید:
ما در لوسید ماموریت داریم تا الهامبخش بقیه برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر با تمرکز بر تجربه انسانی باشیم. ما با استفاده از «دیوار» این ماموریت را به پله بعدی میبریم. سامسونگ با نمایشگرهای با وضوح تصویر بالایش در تمامی مراحل طراحی اولیه تا آخرین بهبودهای لوسید ایر سفایر ما را همراهی کرده است. هیچ بخشی از قلم نیافتاده است و از صمیم قلب برای مشتریانمان که بهزودی حاصل کار با این فناوری را تجربه میکنند، هیجانزده هستیم.
نمایشگر 255 اینچی استودیوی لوسید بهلطف بهرهوری از فناوری میکرو LED سامسونگ به طراحانش اجازه داده تا محصولشان را از مرحله آزمایش تا سنجش با رنگهای دقیق و نزدیک به واقعیت و در مقیاس 1:1 تماشا کنند. رنگهای موسومبه «ترو لایف» نهتنها یک نمود واقعی از طراحی آنها را ارائه میکند بلکه بازی نور روی سطوح سهبعدی را هم بهخوبی به نمایش در میآورد.
جنی ها درباره این نمایشگر اضافه میکند:
«دیوار» روش درهم آمیزی و کار گروهی تیمهای مهندسی و طراحی ما را متحول کرده است. با استفاده از این فناوری میتوانیم بهراحتی دادههای طراحی را که نیازمند بازخورد بخش مهندسی و نتایج شبیهسازی هستند، به تصویر بکشیم. این امر به ما اجازه میدهد تا بیدرنگ اثر هرگونه تغییر را روی محصول نهایی خود مشاهده کنیم.به بیان دیگر، گروههای توسعه محصول با راندمان بالاتری کار میکنند و رانندهها هم میتوانند بدون هرگونه مضایقه از محصولی لوکستر و بهبودیافتهتر بهرهمند شوند. رسیدن به یک نقطه تعادل میان عملکرد خودرو و لوکسبودن آن ماموریتی دشوار محسوب میشود اما «دیوار» این کار را بیمانند و راحت میکند.
طراحی منعطف و جمعوجور دیوار به حفظ فضای بیشتر کمک میکند و استفاده از آن را در سایر استودیوهای لوسید امکانپذیر میسازد. این امر به تیمهای چندکاربری اجازه میدهد تا فضای کاریشان را برای ورکشاپهای طراحی و بهبود موشکافانه جنبههای گوناگون خودرو آماده کنند.
سامسونگ نخستینبار از محصول «دیوار» بهعنوان یک استودیوی مجازی و در رویداد «اینفوکام 2023» ایالاتمتحده رونمایی کرد. «دیوید فلپس»، معاون بخش نمایشگر سامسونگ الکترونیک آمریکا، در مراسم پردهبرداری از دیوار گفت:
استودیوهای تولید مجازی میتوانند از دیوار با LEDهای فوق بزرگ برای تولید محتوای دیجیتال استفاده کنند. این کار به آنها امکان یکپارچهسازی و تصویرگری لحظهای اثر تغییر را روی محصول نهاییشان میدهد تا در زمان و هزینههای تولید صرفهجویی کنند. دیوار برای تولید مجازی پرچمدار این فناوری در این بخش از بازار به شمار میرود.
نمونهسازی در صنعت خودروی جهان از زمان گذشته راه زیادی را طی کرده است؛ از طراحی روی کاغذ و کار با مدلهای گلی گرفته تا نمونههای چوبی و پلاستیکی که دیدی مناسب از شکل نهایی محصول در اختیار سازندگان قرار میدهند. با فرارسیدن عصر فناوری و ورود کامپیوترها به این صنعت، سرعت کار در حوزههای طراحی و مهندسی افزایش چشمگیری داشت. حال بخش اعظمی از فرایند طراحی نهایی در سیستمهای کامپیوتری انجام میشود و شرکتها قصد دارند تا حد ممکن دخالت انسان را در این امر کم کنند.
برداشت سریع از مدل نهایی یک خودرو و تماشای تاثیر تغییرات کوچک روی عملکرد یا طراحی پایانی آن به لطف کامپیوترها ممکن شده است که امر شبیهسازی محاسباتی و سهبعدی را برایمان به ارمغان آوردهاند. کار در فضای کاری مجازی هم احتمالا قدم بعدی صنعت در راستای سرعتبخشیدن به فرایند تولید است؛ هرچند که هنوز تا رسیدن به فرمی پایدار راه زیادی دارد. نظر شما درباره این میسر و فناوریهای روز و تاثیرشان در صنعت خودرو چیست؟ هرچند فرایند تولید خودرو بهتر و بهینه شده است اما آیا این روند باعث حذف متخصصان با ایدههای بزرگ میشود؟!