بررسی تخصصی ریویان R1T، قواعد بازی تغییر خواهد کرد؟
تولید خودروی کاملاً جدید ریویان R1T آرامآرام افزایش یافته و تا اواخر اکتبر تعداد 180 دستگاه از این خودرو تولید شده است. همچنین اولین نمونههای این محصول الکتریکی برای تست و بررسی در اختیار خبرنگاران خودرویی قرار داده شده است. ما در اینجا میتوانیم اولین تست و بررسی مستقل ریویان R1T توسط تیم ادموندز را تماشا کنیم و سؤال کلیدی این است: آیا ریویان R1T واقعاً به اندازهای که قول داده خودروی خوبی است؟!
اول بیایید کار را با آمار و ارقام شروع کنیم. این خودرو در تستها شعاع حرکتی 510 کیلومتری را ثبت کرده که اندکی بیشتر از شعاع حرکتی 505 کیلومتری اعلامی توسط EPA بوده و با شعاع حرکتی تسلا مدل Y لانگ رنج چهار چرخ محرک برابر میباشد. مصرف انرژی این خودرو نیز بالاترین میزان اندازهگیری شده روی یک خودرو تاکنون بوده و حدود 298 واتساعت در هر کیلومتر بوده است. البته نباید از چنین رقمی با توجه به نوع و کاربری خودرو متعجب شد.
این وانت علیرغم وزن 3243 کیلوگرمی خود که بهطور قابلتوجهی بیشتر از وانتهای لایت دیوتی سنتی است عملکرد بسیار خوبی را در بخش پرفورمنس و شتاب به نمایش میگذارد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت ریویان R1T در حدود 3.5 ثانیه (در حالت اسپورت و با استفاده از لاستیکهای چهارفصل) ثبت شده که کمی کندتر از شتاب 3 ثانیهای اعلامی توسط ریویان است. مسافت 400 متر نیز در 11.9 ثانیه و با سرعت 175 کیلومتر در ساعت طی شده است. این خودرو هم در مسافت 35.7 متری توانسته سرعت خود را از 96 کیلومتر در ساعت به صفر برساند.
ریویان R1T همچنین در تست اسکید پد نیز شتاب جانبی 0.87 را ثبت کرده است. در کل باید گفت این وانت حس سنگینوزنی نداشته و البته چابکی خود و تجربه سواری بسیار مثبتی را به رخ کشیده است. اگرچه کیفیت سواری R1T برای یک وانت خوب است اما نمیتواند با خودرویی همچون رم 1500 رقابت کند. همچنین نکته قابلتوجه درباره این وانت الکتریکی صدای جاده اضافی در کابین بوده است.
کیفیت کلی کابین نیز بسیار خوب است. ادموندز میگوید تنها برخی مشکلات در برخی تریم های کابین و پد شارژ بیسیم برای گوشی وجود داشته است. سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو نیز باید بهبود یابد. به خاطر اینکه وانت ریویان پهنای زیادی ندارد، شاید نشستن سه فرد بزرگسال در عقب کابین خیلی خوب نباشد.
نکته جالبی که تیم ادموندز به آن برخورد داشته تغییر ارتفاع سیستم تعلیق در حداکثر تنظیمات بوده اما این کار به خاطر داغ شدن کمپرسور هوا انجام نشده است. حدس میزنیم این یک مشکل موقتی بوده و نیازمند سپری شدن زمان خنک شدن میباشد. باید منتظر ماند و دید آیا کارشناسان دیگر نیز چنین مشکلی را گزارش میکنند یا خیر. در کل گفته میشود ریویان R1T یک خودروی لوکس بسیار جالب بوده و کلاس وانتهای الکتریکی را دگرگون خواهد کرد.
مشخصات ریویان R1T
- شعاع حرکتی اعلامی توسط EPA: 505 کیلومتر
- عرضه نسخه با برد فراتر از 644 کیلومتر در ژانویه 2022
- عرضه نسخه ارزانتر با برد فراتر از 402 کیلومتر در آینده نزدیک
- ظرفیت باتری اعلام نشده: حدود 135 کیلووات ساعت
- سلولهای استوانهای تیپ 2170، تأمین شده توسط سامسونگ SDI
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 3 ثانیه
- چهار پیشرانه الکتریکی، چهار چرخ محرک
- شارژر فابریک: 11.5 کیلووات، قابلیت شارژ سریع DC
- عمق غوطهوری: بیش از 0.91 متر
- ظرفیت یدک کشی: حداکثر 4990 کیلوگرم