قوی‌ترین دوو ماتیز جهان با موتور V6؛ قلبی بزرگ در سینه‌ای کوچک!

جمعه 18 آبان 1403 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
Daewoo-Matiz-1
تیونری در بریتانیا، یک دوو ماتیز را به پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 جنرال موتورز با 220 اسب بخار قدرت مجهز کرده است.
تبلیغات

دوو ماتیز خودروی آشنایی برای ما ایرانیان است. این هاچبک کوچک کره‌ای در دههٔ 70 و اوایل دههٔ 80 شمسی توسط کرمان موتور در کشورمان مونتاژ شد و سپس کپی چینی آن با نام ام‌وی‌ام 110 به ایران آمد. این هاچ‌بک کوچک شهری با پیشرانهٔ ضعیف، هرگز برای پرفورمنس طراحی نشده بود؛ اما یک نمونهٔ خاص از بریتانیا، با اقدامی عجیب و شاید باورنکردنی، ماتیز را به یک هاچ‌بک داغ تبدیل کرده است! در سینهٔ کوچک این خودرو، یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 ساخت جنرال موتورز نصب شده است!

این جایگزینی دیوانه‌وار موتور توسط تیونری بنام پاورکریزی (PowerCrazy) صورت گرفته است. این تیم موفق شده یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 متعلق به سدان اوپل را در سینهٔ کوچک ماتیز جای دهد و آرزوی مالک که خواهان کوچک‌ترین خودرو با بزرگ‌ترین پیشرانهٔ ممکن بود را برآورده کند. این کار اما هرگز آسان نبوده است زیرا نصب موتور V6 زیر کاپوت کوچک ماتیز نیاز به دسته‌موتورهای سفارشی داشته است. تصاویر و ویدئوهایی که از این خودرو منتشر شده نشان می‌دهد که هر سانتی‌متر از محفظهٔ موتور کوچک ماتیز با پیشرانهٔ جدید اشغال شده که البته تعجبی هم ندارد.

این موتور V6 حدود 210 تا 220 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که چهار برابر بیشتر از قدرت 50 اسب بخاری پیشرانهٔ سه سیلندر 800 سی‌سی استاندارد ماتیز است. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این ماتیز V6 در نمای بیرونی تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده و تا زمانی که روشن نشود کسی نخواهد فهمید زیر کاپوت آن چه خبر است. تنها تغییری که در ظاهر این خودرو نسبت به ماتیز استاندارد دیده می‌شود، استفاده از رینگ‌های 18 اینچی پورشه است که برای خودرویی با 3.5 متر طول بیش‌ازحد بزرگ به نظر می‌رسند.

پاورکریزی غیر از پیشرانه، این دووی کوچک را به دیسک‌های ترمز بسیار بزرگ‌تری مجهز کرده که از فورد فوکوس RS گرفته شده‌اند. البته هنوز هم استفاده از یک خودروی شهری سبک‌وزن با شاسی استاندارد و پیشرانهٔ V6 به‌عنوان خودرویی روزمره ترسناک و خطرناک است و به همین دلیل، مالک از ماتیز V6 خود بیشتر به‌عنوان خودرویی نمایشی استفاده می‌کند. دوو ماتیز که ابتدا در سال 1998 به بازار عرضه شد، توسط ایتال‌دیزاین طراحی شد. این طرح ابتدا به فیات ارائه و منجر به ساخت کانسپتی بنام فیات چینکوچنتو در سال 1993 شد ولی فیات این کانسپت را رد کرد و نهایتاً به دوو رسید. زمانی که دوو در سال 2002 توسط جنرال موتورز خریداری شد، ماتیز دوباره متولد و با نام شورلت اسپارک در بازارهای مختلفی عرضه شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.