شاسی سیمی نیو ET9 انقلابی خواهد بود

یک‌شنبه 3 دی 1402 - 11:30
مطالعه 4 دقیقه
Nio-conceptfestured
ET9 سعی دارد با استفاده از الکترونیکی کردن اجزایی چون شاسی، فنربندی و... به معیاری در صنعت خودرو تبدیل شود.به‌تازگی مدیر بخش نرم‌افزارهای کاربردی...
تبلیغات

ET9 سعی دارد با استفاده از الکترونیکی کردن اجزایی چون شاسی، فنربندی و... به معیاری در صنعت خودرو تبدیل شود.

به‌تازگی مدیر بخش نرم‌افزارهای کاربردی برند چینی نیو، «شائو بایهونگ»، اطلاعات تازه‌ای را از پرچمدار تازه این خودروساز منتشر کرده است. این محصول نخستین خودروی جهان خواهد بود که به شاسی هوشمند کنترل‌شونده با سیم مجهز خواهد شد.

این خودرو امروز یعنی در روز «نیو» وب با نام ET9 رونمایی خواهد شد و سعی دارد تا توجه مردم را از رقبای آلمانی چون مرسدس‌بنز میباخ بردارد. باتری ET9 150 کیلووات ساعتی نیمه جامد قابل‌تعویض خواهد بود و بر پایه پلتفرم 900 ولتی این شرکت با نام NT3 توسعه خواهد یافت. نیو با وجود معرفی این خودرو در سال جاری میلادی، تا یک سال آینده قصدی برای ورود آن به بازار ندارد و محتمل‌ترین زمان را 2025 اعلام کرده است. رسانه‌ها قیمت احتمالی این خودرو را حدود 140 هزار دلار تخمین زده‌اند.

فناوری شاسی سیمی به خودروساز اجازه می‌دهد تا با سیستم‌های کنترلی مکانیکی خداحافظی کرده و وارد عصر سیستم‌های کنترل الکترونیک شود تا بتواند روی ارتباط بیشتر اجزای خودرو، تمرکز بیشتر داشته باشد. به بیان ساده، شاسی سیمی باعث می‌شود بیشتر بخش‌های بدنه با قطعات الکترونیکی کنترل شوند نه مکانیکی.

مهم‌ترین المان شاسی سیمی شامل سیستم گاز، تعویض دنده، فنربندی، فرمان و ترمزها می‌شود که همه‌وهمه به‌صورت تمام سیمی (هدایت‌شونده با اتصال سیم) کنترل می‌شوند؛ بنابراین تلاش نیو بر آن بوده که تمام اجزای ET9 را الکترونیکی و هوشمند کند. این فناوری درکنار محاسنی که دارد، قدمی روبه‌جلو در راستای تحقق سیستم‌های خودران برقی به شمار می‌رود که نهایتا می‌تواند انسان را از دخالت در کنترل گاز، ترمز و فرمان بی‌نیاز کند.

از دیگر فناوری‌های به‌کاررفته در ET9 می‌توان به کامپیوتر مدیریت خودرو موسوم‌به «VMC» اشاره کرد که وظیفه یکسان‌سازی فرایند نرم‌افزار و سخت‌افزار، یکپارچه‌سازی سیستم راندمان، ترمز و سایر اجزای سیمی مانند فرمان و فنربندی را برعهده دارد. بایهونگ در ارتباط با این فناوری می‌گوید:

مغز متفکر خودرو به سطح تازه‌ای به نام VMC رسیده است که مراقب تمام سخت‌افزار سیمی خواهد بود.

VMC به‌دلیل استفاده و کار با داده‌ها، در طی زمان پیشرفت می‌کند و تکامل می‌یابد.

ET9 برای کنترل سیمی فنربندی بادی خود به سیستم هوشمند کنترل شاسی موسوم‌به «ICC» مجهز می‌شود که درکنار واحد کنترل میرایی (دمپینگ) موسوم‌به «CDC» به انجام وظیفه خواهد پرداخت. وظیفه اصلی CDC کنترل الکترونیکی ضربه‌گیرها و تنیظم حالات اسپرت و راحت خودرو به شمار می‌رود. مهندسان برای توسعه فناوری این خودرو، پا را یک قدم فراتر گذاشته‌اند و به کاربران خود اجازه می‌دهند تا فنربندی بادی و CDC را به‌صورت همزمان تنظیم کنند تا تجربه رانندگی بهتری داشته باشند. بایهونگ انتظار دارد شاسی سیمی نیو و پلتفرم هوشمند پردازش داده VMC از 3 تا 4 سال آینده به معیاری برای خودروهای برقی بالارده تبدیل شوند.

مدیرعامل نیو، «ویلیام لی»، در جریان کنفرانس زنده معرفی یک باتری 150 کیلووات ساعتی گفت:

وقتی حرف از سدان‌های بلارده تجاری و مدیریتی صحبت می‌کنیم، خودروهایی چون مرسدس‌بنز میباخ، مرسدس‌بنز کلاس S، بی‌ام‌و سری 7 و آئودی A8 به ذهن می‌رسند؛ البته نمونه‌های اسپرت‌تری چون پورشه پانامرا نیز وجود دارند. اگر فناوری را در نظر بگیرید، ET9 از پورشه پانامرا جلوتر است. اگر هم فضا را در نظر بگیرید، با مرسدس‌بنز میباخ قابل مقایسه خواهد بود.

اخیرا تصاویر جاسوسی نیو  ET9 در گاراژی در چین به ثبت رسیدند که بدنه کشیده و لیموزین‌مانند این خودرو را تایید می‌کنند. به گزارش رسانه «CarNewsChina» و به نقل یک رابط آگاه، درازا و فاصله محوری بدنه ET9 به‌ترتیب به 5.3 و 3.2 متر می‌رسد. این خودروساز چینی تمام اجزای پرچمدار تازه‌اش را در خانه تولید کرده است. ET9 وسیله‌ای برای نمایش ظرفیت‌های فناوری NT3 خواهد بود. البته برخی از متخصصان بر این باورند که احتمال عدم دریافت مجوز توسط فناوری‌های یادشده نیز وجود دارد. نظر شما درباره پیشرفت‌های نیو چیست؟ آیا چینی‌ها با سودای «برترین‌شدن» می‌توانند بر آینده بازار خودرو حکومت کنند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.