بی وای دی به سراغ باتریهای سدیم یون میرود؛ جایگزین لیتیوم در راه است!
خودروساز چینی برنامه دارد تا سالانه 30 گیگاوات ساعت باتری سدیمیون تولید کند. این فناوری جایگزین ارزانتر برای لیتیوم خواهد بود.
گروه هلدینگهای «هوایهای» با سرمایه 1.4 میلیارد دلاری آماده کمک به خودروسازی بیوایدی شده تا بتوانند به بزرگترین تامینکننده باتریهای سدیمیون برای خودروهای کوچک تبدیل شوند.
باتریهای سدیمیون (که با عبارت باتری SI یا Na+ نیز نوشته میشوند) سود مالی مناسبی دارند چون جایگزین ارزانتری برای نمونههای متداول لیتیومیون به شمار میروند. نقطه ضعف اصلی این باتریها چگالی پایین انرژی در آنها در مقایسه با برادران لیتیومیونیشان محسوب میشود.
گروه بیوایدی و هوایهای هر دو از این امر آگاهی کامل دارند اما با این حال، چند ماه گذشته برای تولید باتری در «سوژو»، شهری در چین، یک قرارداد منعقد کردهاند. شرکت فیندریمز (FinDreams) زیرمجموعه باتریسازی بیوایدی، برای تاسیس کارخانه یادشده با گروه هولدینگ هوایهای قرارداد بسته است. به گزارش «CNEV Post»، ظرفیت تولید این کارخانه حدود 30 گیگاوات ساعت در سال خواهد بود.
طبق قرارداد، هلدینگ همکاری بیوایدی وظیفه تامین بازار و سناریوهای مصرف این محصولات را فراهم کند تا فیندریمز هم محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه کند. به گزارش وبگاه «36kr» نخستین محصولات این کارخانه در اختیار بیوایدی قرار خواهد گرفت تا بتواند تا پایان سال جاری میلادی از باتریهای هیبریدی لیتیوم-سدیم در خودروهایش استفاده کند.
ظاهرا نخستین مدل این شرکت که به این نوع باتری مجهز خواهد شد، «سیگال» خواهد بود که به تازگی با قیمت 11 هزار دلاری برای پیشخرید دردسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
غول صنعت باتری، CATL، هم ورود خود به حوزه باتریهای سدیمیونی را بهصورت رسمی اعلام کرده است؛ با این تفاوت که برخلاف بیوایدی، خبری از خودروهای کوچک نیست و طبق قرارداد این مجموعه با خودروسازی چری، محصولات زیرمجموعه آن یعنی «آی کار» به این باتریها مجهز خواهند شد. CATL از ارائه جزئیات درباره قرارداد باتریهای سدیمی خود خودداری کرده است. نظر شما درباره این باتریها چیست؟ آیا سدیمیون جایگزین لیتیوم خواهد شد؟ تاثیر باتریهای حالت جامد بر باتریهای سدیمیونی چه خواهد بود؟