آستون مارتینتجربه و آزمایش

اولین رانندگی با نسل جدید ونکوئیش، ناجی آستون‌مارتین و پیشرانه V12

نسل جدید آستون‌مارتین ونکوئیش با نیروگاه V12، یک پرچم‌دار شایسته برای برندی است که به چنین خودرویی نیاز دارد.

آستون‌مارتین بشدت به یک پرچم‌دار نیاز دارد. هرچند مدل‌های ونتیج و DB12 خودروهای فوق‌العاده و جذابی هستند ولی حال و هوای آستون‌های گذشته را ندارند زیرا پیشرانهٔ V8 قرضی آن‌ها به‌اندازهٔ موتور V12 نمادین آستون هیجان‌انگیز نیست و اینجا است که نسل جدید ونکوئیش وارد می‌شود. ونکوئیشی که اینجا می‌بینید، آن سوپرکار هیبریدی V6 موتور وسطی که آستون در سال ۲۰۱۹ وعده داده بود نیست بلکه یک کوپهٔ موتور جلوی دونفره با پیشرانهٔ V12 اختصاصی آستون و بدنهٔ فیبر کربنی خیره‌کننده است.

روی کاغذ به نظر می‌رسد این خودرو لیاقت نام ونکوئیش را دارد و پس از آزمایشی کوتاه، متوجه شدیم که این خودرو ارزش قرار گرفتن در صدر خانوادهٔ آستون‌مارتین را هم خواهد داشت. زمانی که نسل قبلی ونکوئیش در سال ۲۰۱۹ از بازار خارج شد، نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار قیمت داشت. قیمت این مدل جدید حدود ۱۲۰ هزار دلار یعنی به‌اندازهٔ قیمت یک پورشه ۹۱۱ گران‌تر از قبل است ولی خوشبختانه این پول در جاهای خوبی خرج شده است. صرفاً به اینکه آستون از توسعهٔ ونکوئیش موتور وسط صرف‌نظر کرد، بدان معنا نیست که این مدل جدید را سرهم‌بندی کرده زیرا هر سانتی‌متر از ونکوئیش جدید به‌نوعی تغییر کرده است.

ترکیب قوای محرکهٔ موتور جلو-محور عقب در این خودرو تغییری نکرده ولی فاصلهٔ محوری نزدیک به ۸ سانتی‌متر بیشتر شده است. این افزایش بین محور جلو تا ستون‌های A اعمال شده تا فضای کافی برای نصب موتور بزرگ‌تر فراهم شود. این ماشین از بزرگ‌ترین جلوپنجره‌ای که تاکنون در یک آستون‌مارتین دیده‌ایم بهره می‌برد و روی کاپوت هم برای افزایش جریان هوا، دریچه‌هایی تعبیه شده است. بزرگ‌ترین تغییر ظاهری در ونکوئیش جدید در قسمت عقب رخ داده است یعنی جایی که با چراغ‌های عمودی باریک در طرفین، شاهد نمایی متفاوت با دیگر ساخته‌های آستون هستیم. کسانی که فیبر کربن بدون رنگ را دوست ندارند نیز می‌توانند پانل میانی این قسمت را همرنگ بدنه سفارش دهند.

با وجود این‌همه تغییرات واضح، به نظر میرید فقط افراد تیزبین می‌توانند بلافاصله ونکوئیش جدید را تشخیص دهند و متأسفانه به دلیل طرح مشترک موتور جلو و شکل شبیه به هم جلوپنجره، افراد معمولی برای تشخیص این خودرو از ونتیج یا DB12 احتمالاً با چالش مواجه خواهند شد. بااین‌وجود، ونکوئیش خودروی زیبایی است و بدون آنکه گستاخانه به دنبال خودنمایی باشد، متین و باوقار به نظر می‌رسد. این کاری است که فقط یک آستون‌مارتین می‌تواند انجام دهد. تشخیص ونکوئیش از طریق صدای اگزوز آن بسیار ساده است. به گفتهٔ آستون، موتور ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی این ماشین کاملاً جدید و تنها ابعاد یکسانی با موتور DBS سوپرلگرا دارد.

بلوک موتور و تمام قطعات داخلی آن جدید هستند. توربوها هم کوچک‌تر از قبل شده‌اند تا پاسخگویی را افزایش و تأخیر را کاهش دهند. با وجود مقررات سخت‌گیرانهٔ آلایندگی در اروپا، آستون توانسته اعداد عظیمی را از این موتور بیرون بکشد: ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور. درنتیجه، ونکوئیش به‌طور فوق‌العاده‌ای سریع است و موتور هیچ مشکلی در پاسخگویی به فشردن پدال گاز نداشت. موتور V12 گشتاوری در حد کامیون‌های کمپرسی دارد و قدرت از حالت درجا تا ردلاین ۷ هزار rpm در دسترس است.

تحویل ۸۰۰ اسب بخار قدرت به چرخ‌های عقب شبیه فرمول دود کردن لاستیک به نظر می‌رسد اما آستون سیستم تحویل گشتاوری را برای ونکوئیش تدارک دیده که بسته به حالت رانندگی و دندهٔ درگیر، گشتاور را تنظیم می‌کند. بدین ترتیب، در صورت کوبیدن روی پدال گاز، در سرعت‌های پایین، ونکوئیش بلافاصله لاستیک‌های عقب را نابود نمی‌کند. علاوه بر تحویل قدرت فوق‌العاده، یکی دیگر از ویژگی‌های رضایت‌بخش ونکوئیش، صدای عالی موتور است. البته موتورهای V12 به‌طورکلی صدای خاصی دارند ولی موتور آستون با توجه به توربوها و فیلترهای ذرات به خاطر مقررات آلایندگی اروپا، صدای شگفت‌انگیزی دارد.

البته مطمئناً پیشرانهٔ V8 مرسدس در دیگر آستون‌ها هم صدای خوبی دارد ولی هرگز نمی‌تواند در حد V12 باشد. در دریایی رو به گسترش از خودروهای پرفورمنس با موتورهای V8 توئین توربو، نیروگاه V12 ونکوئیش را به خودرویی واقعاً استثنایی تبدیل می‌کند. این گرند تورر همچنین در پیچ‌ها هم عملکرد خوبی دارد. ونکوئیش با. جود استفاده از موتور بزرگ‌تر، توانسته توزیع وزن را با ۵۰.۶ درصد در جلو و ۴۹.۴ درصد در عقب، نسبتاً متعادل نگه دارد. هرچند این ماشین به چابکی DB12 نیست ولی برای استخراج لذت واقعی از جاده‌های پیچ‌درپیچ کافی خواهد بود.

آستون بجای توسعهٔ یک گیربکس دوکلاچهٔ جدید برای مطابقت با نزدیک‌ترین رقیب ونکوئیش یعنی فراری دودیچی چیلیندری، نسخه‌ای از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF را انتخاب کرده است. این گیربکسی عالی است که تعویض دنده‌ها را با سرعت انجام می‌دهد ولی وضوحی که از خودرویی در این سطح انتظار می‌رود را ندارد. این گیربکس در اکثر سناریوها، به‌خوبی گیربکس‌های دوکلاچهٔ فرار یا پورشه عمل می‌کند ولی هرازگاهی دنده‌ها را کمی کندتر از چیزی که انتظار می‌رود تعویض می‌کند.

کابین خودرو عالی است و با زبان طراحی جدید و متریال بسیار خوب، یک جهش بزرگ به جلو محسوب می‌شود. بدین ترتیب، درنهایت شاهد آستون‌مارتین پرچم‌داری هستیم که داخل آن حس قطعات قرضی ندارد ولی بااین‌وجود، هنوز به‌خوبی کابین بنتلی کانتیننتال GT نیست. بااین‌حال، ونکوئیش بیشتر از بنتلی به سمت خودرویی اسپرت متمایل شده و درعین‌حال، صدایی دارد که تعداد کمی از خودروها می‌تواند در حد آن باشند. قیمت پایهٔ ۴۳۰ هزار دلار برای هر آستون‌مارتین موتور جلویی گزاف به نظر می‌رسد ولی برای کسانی که برای خرید ونکوئیش صف می‌کشند، قیمت مهم نیست. آن‌ها هزینهٔ خاص بودن را می‌پردازند زیرا آستون قصد دارد تولید این خودرو را به هزار دستگاه در سال محدود کند.

نقاط قوت: طراحی چشم‌نواز، پیشرانهٔ V12 قدرتمند، هندلینگ استثنایی برای خودرویی دو تنی

نقاط ضعف: گیربکس ضعیف‌تر از رقبای دوکلاچه، برخی دکمه‌های ارزان‌قیمت در داخل

مشخصات فنی

۲۰۲۵ Aston Martin Vanquish
پیشرانه ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو
قدرت ۸۳۵ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۲ ثانیه
قیمت پایه ۴۲۹ هزار دلار
قیمت تست‌شده ۵۴۹ هزار دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۸ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Mr. gt c

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (432 ديدگاه)

    واقعا جذابه، توی پارکینگ رویاییم یدونه ازش دارم…

    موافقم 66
    مخالفم 4
    1. جرمی کلارکسون

      ۳۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1016 ديدگاه)

      ماشین جنتلمن ها

      موافقم 21
      مخالفم 2
    2. Amirreza.M

      ۳۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (302 ديدگاه)

      طراحی های استون مارتین فوق‌العاده‌ن واقعا

      موافقم 14
      مخالفم 2
  2. Saeed farshchian

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    طراحی این ماشینو به شدت دوست دارم
    موتور دوازده سیلندرش هم که فوق‌العاده اس
    ولی مشکل اینجاس که کلاس رقابتی با فراری خیلی کارو براش مشکل میکنه و سخته یک ماشین با همچین قیمت و کلاسی اوضاع آستون رو بهتر کنه
    هرچند بنظرم فراری دودیچی چیلیندری از این بهتر نیست در بخش مشخصات فنی

    موافقم 36
    مخالفم 2
  3. Mr wrong

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (348 ديدگاه)

    زیبا ترین ماشین ۲۰۲۴ با اختلاف

    موافقم 35
    مخالفم 7
  4. همایون

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (809 ديدگاه)

    یه جی‌تی همه چی تمومه این لعنتی عالیه فقط کاش نمای جلوش یکم بیشتر فرق داشت با اون دوتا مدل دیگه شرکت

    موافقم 31
    مخالفم 2
  5. مازیار

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (937 ديدگاه)

    آقای دهقان یادمه سال قبل یکی دو بار در خبرها از توسعه جانشین ۱/۲ میلیون پوندی DBS گفتید. آیا اون لغو شد یا به همین ونکوئیش تغییر کرد؟

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۳۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (748 ديدگاه)

      بله تا جایی که خبر دارم اون پروژه نهایتاً به همین ونکوئیش جدید ختم شد

      موافقم 11
  6. Ali

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    به امید اینکه این خودروی معرکه بتونه اوضاع استون مارتینو روبه راه کنه.

    موافقم 18
    مخالفم 2
  7. MehdiTurbo

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2384 ديدگاه)

    چرا باید استون افت فروش کنه
    این واقعا جواهر
    شخصا این کابین به لامبو جدید و فراری ترجیح میدم تو این رنج قیمت جذاب ترین 😍

    موافقم 24
    مخالفم 5
    1. Kiarash

      ۳۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (660 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. B

      ۳۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (901 ديدگاه)

      قیمت بالا قطعا در حد فراری و لامبو یا بنتلی و رولس رویس مشتری و اسم و رسم نداره مگه اینکه رو مارکتینگش کار کنه
      وگرنه افراد کمی پیدا میشن که بجای این برندایی که گفتم استون بخرن به همین خاطره که ضرر میده
      من خودمم میگم آیا واقعا ارزش ۴۳۰ هزار دلار رو داره ؟ وقتی برندش به اندازه اونای دیگه ارزشمند نیست

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. مازیار

        ۳۰ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (937 ديدگاه)

        ارزش برندش که قطعا به اندازه فراری نیست یعنی هیچ برندی به اندازه فراری نیست
        اما از اونای دیگه که گفتی بالاتره

        https://www.pedal.ir/vision/strong-brands-in-car-industry/

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. B

          ۳۰ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (901 ديدگاه)

          این لیستی که دادی ارزشی نداره هیچ متر و معیاری برای رتبه بندیش نیست نه میزان سوده نه شناخته شدگیه نه تاثیرش در حمل نقله نه پرستیژ هیچ متر معیاری برای این رده بندی وجود نداره کاملا سلیقه ای و عشقی یک یا چند نفر اومدن یه لیست ردیف کردن
          استون انقدر خوب بود روزی حدود ۲ میلیون دلار ضرر نمیداد یا کمی تاثیر میگذاشت در دنیای حمل نقل
          مثل خیلی از مقالات و رتبه بندی های آبکی دیگه یکی تریبون میگیره دستش هر چی دلش خواست میگه بقیه هم بهش اسناد میکنن بدون هیچ معیار یا سند و مدرکی

          موافقم 3
          مخالفم 3
        2. مازیار

          ۳۰ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (937 ديدگاه)

          خوب من به لیست world index استناد کردم حالا درست یا غلط (پارانوئید نیستم)

          شما به چی استناد میکنی؟ سلیقه شخصی؟

          موافقم 5
          مخالفم 1
  8. Kiarash

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (660 ديدگاه)

    فقط یه جیمز باند کم داره این ماشین 👏🤤🇬🇧

    موافقم 22
    مخالفم 1
  9. امیر

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دیدم مانی خوشبین تو یوتیوب گفت استون مارتین والکریش رو موقعی که میخواسته تحویل بگیره مشکل زیاد داشته هزینه نگهداری تعمیراتیم که بهش اعلام کردن خیلی بالا بوده ماشینش رو اصلا قبول نکرده و فروخته همونجا ، بعد میگفت والکری های زیادی اینجوری مشکل خوردن

    امیدوارم این برند رو خراب نکنن حیفه ، این ماشینم خیلی خاصه و خفن عجب چیزیه امیدوارم مثل والکری ایراد فنی نداشته باشه

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. مازیار

      ۳۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (937 ديدگاه)

      این خیلی وارد بنظر نمی‌رسه
      چون اولا از پیش معلوم بود والکری هزینه نگهداری بسیار بالایی داره همه جا اعلام شده بود
      بعدشم اینطور خودروها مگه چقدر در سال مسافت دارن که این موارد اعمال بشه؟ و اینکه برای مالکانشون چقدر مهمه؟
      ضمنا اون جمله ((استون مارتین والکریش رو موقعی که میخواسته تحویل بگیره مشکل زیاد داشته)) یه کمی ابهام داره، ماشین صفر مشکل زیاد داشته؟؟

      موافقم 9
      مخالفم 2
  10. الکساندر

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1238 ديدگاه)

    امروز آئودی etron q6 دیدم
    الکتریکی
    تو سمنان
    پلاک ملی
    قضیه چیه؟
    آخه چرا سمنان؟🤣

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. الکساندر

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1238 ديدگاه)

    استون چند ساله خوب مینوازه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. hosen

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (835 ديدگاه)

    چقد خوشگله این ماشین اخه
    موتورشم خداروشکر که همچنان v12 رو نگه داشتن

    موافقم 13
    مخالفم 1
  13. (Saeed(PEUGEOT

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    خدای من …… آخه چقدر منحصر به فرد و خاصه این جواهر

    موافقم 10
    مخالفم 1
  14. Siyavash

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (851 ديدگاه)

    وای وای وای.‌دلبر رو نگاه..مگه میشه یه ماشین آنقدر زیبا باشه من که کاری به پیشرانه و داخل کابین ندارم فقط و فقط دوس دارم بشینم نگاش کنم..😍😍😍

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. حسین دهمرد

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2671 ديدگاه)

    قیمتش دوبرابر گرونتر از چیزیه که بنظر میرسه.

    موافقم 1
    مخالفم 8
  16. Arash Kashani

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    تو اینکه یه ماشین بینظیره شکی نیست
    تو اینکه زیباترین و خاص ترین گرند تور سالم هست شکی نیست
    ولی آخه 430/000 دلار…
    این رقم باعث میشه نکته بین بشی
    همون طور که توی متن هم اشاره شد
    تفاوت خاصی از لحاظ طراحی با ونتیج یا DB12 نداره
    تو این رنج قیمتی رقبای سرسختی هم داره مثل فراری
    و نکته اخر
    هیچکسی با این رنج قیمت یه استون مارتینو به فراری ، لامبورگینی،رویز رویس ترجیح نمیده
    یکی از دلایلی که استون داره روز به روز به ورشکستگی نزدیک میشه هم همینه

    موافقم 5
    مخالفم 6
  17. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (343 ديدگاه)

    این همه پول میگیره بعد اون استرس بار رو به اون شکل زشت و زننده جوشکاری کردن.یعنی نمیشد از فیبر کربن بسازن اصلا نه همین رو بعد جوشکاری سنگ میزدن و سامان میدادن.خدا وکیلی علمی گرونه.مبگه موتور. کاملا جدید شما اگر عرضه ساختن موتور جدید داشتید دستتون جلوی بنز دراز نبود ساخت یه وی۸ راحتر از وی۱۲ هست.در ظاهر هم که میبینیم تمام آستونها همینن و با اسمهای مختلف.خاک بر سر جنرال موتورز که جادویی مثل کوروت رو بالای ۴۰۰ هزار دلار نمیفروشه.

    موافقم 7
    مخالفم 11
    1. Taha Ayoobi

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4520 ديدگاه)

      حاجی من دقت نکرده بودم، گفتی استرات بار رفتم دیدم.
      آخه این چیهههه.
      واقعا همون جمله آخر که گفتی.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  18. رامتین

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3247 ديدگاه)

    طراحی خوبه ولی قیمت بالاست. بهتر هم بود 4 نفره میزدن نه دو نفره.

    موافقم 2
    مخالفم 6
  19. علی منصوری

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (425 ديدگاه)

    حال آدمو خوب می‌کنه دیدن این ماشین…. نمیتونی هیچ ایرادی بهش بگیری، کمال تمام،
    آپولو دنیای خودرو

    موافقم 4
    مخالفم 1
  20. راوی

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سبک طراحی چراغ های عقب با چراغ های جلوی اصلا هم خوانی نداره
    چراغ های جلو به سبک پورشه چراغ های عقب به سبک بوگاتی
    از نمای جانبی هم شبیه شده به فورد موستانگ Gt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا