آستون مارتین

استون مارتین با یک شاسی‌بلند خشن به جنگ دیفندر می‌رود!

استون مارتین به دنبال تولید یک شاسی‌بلند خشن و پرقدرت برای رقابت با خودروهایی همچون مرسدس G کلاس و لندرور دیفندر است.


بر اساس گزارش رسانه‌ها، پیشنهادهای تیم طراحی استون مارتین برای این شاسی‌بلند خشن در داخل شرکت بررسی شده اما هنوز تصمیم نهایی درباره تولید یا عدم تولید آن گرفته نشده است. گفته می‌شود کانسپت مربوط به این خودرو با نام “پروجکت رامبو” شناخته می‌شود، نامی که ما را به یاد نام مستعار لامبورگینی LM002 می‌اندازد.

انتظار می‌رود شاسی‌بلند استون مارتین هم همانند محصول قدیمی لامبورگینی توانایی آفرود بسیار خوب و پرفورمنسی در حد سوپر اسپرت‌ها داشته باشد. از نظر میزان لوکس بودن هم این خودرو میراث استون مارتین را به همراه خواهد داشت تا به این ترتیب بتواند قیمت بالای خود را نیز توجیه کند. لارنس استرول رئیس استون مارتین تا زمانی که از نظر تجاری موقعیت خوبی برای این خودرو متصور نباشد چراغ سبز تولیدش را صادر نخواهد کرد اما موفقیت اولین شاسی‌بلند شرکت یعنی DBX جای شکی برای استقبال از دومین قدبلند بریتانیایی‌ها باقی نمی‌گذارد. همچنین ادامه تولید مرسدس G کلاس در این چند دهه می‌تواند دلیل دیگری برای تولید شاسی‌بلند خشن استون مارتین باشد.

آفرودر مرسدس بنز محبوبیت و سوددهی بسیار مطلوبی دارد و اخیراً نیز به‌روزرسانی سنگینی را تجربه کرده و برای اولین بار نسخه برقی آن نیز در دسترس خواهد بود. گفته می‌شود شاسی‌بلند خشن استون مارتین در صورت دریافت چراغ سبز فقط به تعداد ۲۵۰۰ دستگاه تولید خواهد شد تا ویژگی انحصاری خود را حفظ کند. هنوز مکان تولید چنین محصولی مشخص نیست اما کارخانه تولید DBX می‌تواند گزینه بدیهی برای این کار باشد. یکی از منابع نزدیک به استون مارتین می‌گوید چنین خودروی بازار محدودی از پلتفرم مخصوص خود استفاده نخواهد کرد.

به این ترتیب شاید دومین شاسی‌بلند استون مارتین قرابت زیادی با DBX داشته باشد، خودرویی که به سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه ۸ سیلندر تولید مرسدس مجهز است. این پیشرانه ۴ لیتری توئین توربو قبلا در نسخه AMG از G کلاس بکار رفته و ۵۷۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. G کلاس با این نیروگاه پرقدرت در عرض ۴.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. قطعاً شاسی‌بلند استون مارتین نیز می‌تواند روی چنین مشخصاتی حساب باز کند.

عرضه یک شاسی‌بلند جدید با پیشرانه ۸ سیلندر هم‌راستای برنامه‌های جدید استون مارتین خواهد بود. بریتانیایی‌ها اخیراً معرفی محصول برقی خود را یک سال به تعویق انداخته‌اند زیرا تقاضا برای خودروهای درون‌سوز همچنان مناسب است. لارنس استرول اخیراً اظهار داشته تقاضای مشتریان برای خودروهای برقی آن چیزی نیست که دو سال پیش فکر می‌کردیم و به همین خاطر استون مارتین از قوای محرکه هیبریدی به عنوان پلی برای رسیدن به محصولات برقی بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ استفاده خواهد کرد. استرول گفته است:

ما حس می‌کنیم هنوز افرادی هستند که خواهان خودرویی برقی شده برای رانندگی چند ده کیلومتری در شهر با حالت برقی هستند. این افراد درعین‌حال به احساس، صدا و حس خودروهای اسپرت نیز علاقه دارند

یکی از بارزترین مثال‌ها در این زمینه مرسدس AMG است که پیشرانه ۸ سیلندر خود را به موتوری برقی در اکسل عقب متصل کرده و نسخه‌های پلاگین هیبریدی GT، SL و S کلاس را با حداکثر قدرت ۸۱۹ اسب بخار تولید نموده است. هنوز مشخص نیست آیا استون مارتین هم از این نوع قوای محرکه استفاده خواهد کرد یا خیر اما این برند فعلاً نسخه پلاگین هیبریدی DBX را تولید نکرده و فروش مدل هیبریدی ساده DBX در چین را نیز به دلیل فروش پایین متوقف کرده است.

بریتانیایی‌ها همگام با بررسی احتمال تولید یک شاسی‌بلند خشن به فکر دگرگونی در بخش محصولات اسپرت خود نیز افتاده‌اند و در ماه‌های آینده نسخه ۱۲ سیلندر جدید ونکوئیش را معرفی خواهند کرد. همچنین قرار است ابر خودروی پیشرانه وسط والهالا به عنوان اولین محصول پلاگین هیبریدی استون مارتین عرضه شود. همچنین انتظار داریم در سال آینده اولین خودروی برقی این خودروساز که احتمالاً یک جی تی قدبلند چهار نفره است رونمایی شود. استون مارتین می‌گوید در سال‌های آینده سه خودروی بدون آلایندگی دیگر را نیز تولید خواهد کرد که هریک از پلتفرم ماژولار خاص خود بهره خواهند برد و قوای محرکه آن‌ها را لوسید تأمین خواهد نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Kamy

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (688 ديدگاه)

    سیسش نمیخوره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  2. علی جردن

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1389 ديدگاه)

    اگه بصورت ۶ چرخ تولید نشه احتمال کلکسیونی شدنش در آینده کمتره بنظرم

    موافقم 1
    مخالفم 14
    1. froG-driVer

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (332 ديدگاه)

      چرا باید یه کراس اور اسپورت رو شش چرخ بکنن مگه فول سایزه؟مگه آفرودیه آخه؟مگه لامبو اوروسه؟🤬

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1389 ديدگاه)

        اگه منحصر بفرد طراحی نشه به سرنوشت هاج‌بک Cygnet آستون مارتین تبدیل میشه

        موافقم 1
        مخالفم 1
  3. Mr. gt c

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (378 ديدگاه)

    ماشاالله آستون مارتین خوب خودشو از اون خطر برشکستی بزرگ نجات داد و حالا در یکی از بهترین دوران خودش داره أوقات رو سپری می‌کنه، امیدوارم مک‌لارن هم ی حرکتی بزنه و با یک اس یو وی در خور سود خودشو ببنده و در آینده خیال ماشین باز هارو راحت کنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. R@min

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    پلتفرم دیفندر همین پلتفرم استون هست یعنی عملا یه دیفندر دیگه با طراحی متفاوت می بینیم.

    البته دیفندر هم نتونست رقیب در حد G بسازه هم از لحاظ فنی که شاسی نداشت هم پشتیبانی مهندسی مرسدس ! شکست یه آیکون غیر ممکنه مگر با هزینه و مارکتینگ مداوم چند ساله ! اگر قرار به یه رقیب لوکس باشه یه ورژن لوکس از رانگلر یا برانکو بهتر بود هر چند اینم قمار بسیار بزرگیه.

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. دانیال_Surrey،England

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2818 ديدگاه)

      پلتفرم برانکو و رانگلرم همون پلتفرم گرنادیره یعنی عملا گرنادیر یه برانکوعه با طراحی متفاوت!!
      جی کلاس همین الانم به خاطر زوایای آفرودیش خیلی از مسیرا رو اصلا نمیتونه بره.
      فکر کن تو بحث ساخت شاسی بلند آفرودی بیای بگی لندروور پشتیبانی مهندسی قوی نداره به اندازه مرسدس.
      فکر نمیکنم دیگه تو قرن جدید ساخت یه شاسی بلند آفرود نردبونی نشانه مهندسی برتر باشه.
      بعضی وقتا کامنتای عجیبی میزاری مخ آدم پرواز میکنه.

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. R@min

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        عزیز من فیتیله هواداری وقتی بالا می کشه جلوی منطق و حرف منطقی میگیره ! همین که فکر می کنی البته می دونی چون صرفا لندروور از سر بی پولی با یه پلتفرم کل محصولات لندروور و استون ساخته میشه و دیفندر هم به همین خاطر رو شاسی مونوکوک ساخته شد مخ ما باید پرواز کنه ! این شکل دفاع ماجرای همون مثل بچه سوسکه که مادرش میگفت قربون دست و پای بلوریش برم، حالا این نظر خنده داری که بارها تکرار کردی پلتفرم نردبانی نشانه مهندسی هست یا نه باز هم نشات گرفته از همون فیتیله شعله وره، قطعا اگر پلتفرم نردبانی داشت بارها طوماری از مزایا شاسی نردبانی میزاشتی ! پس این بازی برای من و شما کاربردی نداره بزاریم برای این بچه های مولتی اکانت. مهندسی لندروور هم در ساخت سیستم آفرودی و تعلیق خلاصه میشه که با یه مقایسه با کمپانی مرسدس که صفر تا صد محصولشو خودش توسعه میده باز هم عامل پروازه !

        گراندیر وصله پینه ای هم با هیچی مقایسه نکن این ماشین مهمون چند ساله هست و با ضرر و کاهش علاقه آقای میلیاردر جمع میشه و میره زباله دونی هر چند الانشم کسی بهش نگاه نمی کنه و برنامه تولیدشون حتی ده هزارم رد نمی کنه و با نبود شبکه پشتیبانی جلوی فورد و تویوتا و حتی همین دیفندر مثل جوک خنده داری بیش نیست. شاسی عقب افتاده فولادیش هم اندازه یه کهکشان با پلتفرم آلومینیومی چند میلیاردی فورد فاصله داره.

        ای کاش لندروور در مالکیت فورد بود تا می دیدی دیفندر با شاسی نردبانی و سیستم terrain response چه مرزهایی جابجا می کرد. اگرم از حرفم ناراحت شدی عذر میخوام.

        موافقم 4
        مخالفم 5
  5. Mohsen68

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خیلی وقته که سایت رو میخونم، قبل از اینکه با زومیت همکاری کنه، ولی راستش دو هفته هست که عضو شدم. میبینم توی اکثر کامنت ها که دوستان طرفدار یه برند خاص خودروسازی یا یه کشور خاص هستن. یه بار اتفاق جالبی برام افتاد گفتم باهاتون در میون بذارم.

    با یکی از دوستان قدیم رفته بودیم بیرون و ایشون با یکی از اقوامشون که اومده بود ایران تشریف آوردن. این آقا ۱۱ سال مکانیک شرکت مرسدس بنز توی آلمان بودن. مکانیک خود کمپانی. از شرایط کاری و حقوق و کشور آلمان و همه چی تعریف کردن تا رسیدیم به بحث تفاوت خودرو ها و کمپانی ها و کشورهای سازنده خودرو.

    توقع داشتم مثل خیلی از کسایی که میشناسم و به خودرو علاقه دارن طرفداری برند خاصی (ترجیحاً مرسدس) رو بکنن و بقیه رو بکوبن. ولی در کمال تعجب دیدم که هیچ خبری از این رفتارایی که همه میدونیم و دیدیم نیست. این بنده خدا میگفت شما یه اسم از یه برند میشنوی و یه مستند میبینی و فکر میکنی کار تمومه و این بهترینه. اما من تازه بعد از ۱۱ سال کار توی مرسدس فهمیدم که چقدر خودرویی مثل پورشه ۹۱۱ تولید کردن کار سختی. چقدر ماشین آفرودی مثل جیپ رانگلر تولید کردن مشکله، از سیستم تعلیق تا آلیاژ کف خودرو. میگفت ببین ۲۱۹ تا کشور توی جهان هست. شاید ۱۰ تاشون بمعنای واقعی صنعت خودرو دارن. بقیه کشورها حتی نمیتونن افتضاح ترین محصولات این کشورهارو تولید کنن. پس کار سختی هست و هر برندی به اندازه خودش بزرگه. خلاصه حرف اینکه بنظر ایشون که هم تحصیلات مرتبط با کارش داشت هم ۱۱ سال توی شرکت مرسدس کار کرده بود، تعصب بی جا هیچ سودی نداشت و میگفت باید یاد بگیریم و بدونیم و اینه که لذت بخشه. نه اینکه مثل بعضی ها…

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. BlackWing

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    استون مارتین با موتورهای ۱۲ سیلندرش داره راش میکنه از در وسط توی دل برقیا

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. همایون

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (605 ديدگاه)

    بنز جی کلاس به جز اینکه مدل برقیش اومده چه بروزرسانی کلی دریافت کرده ما بی خبریم کلا کابین و نمای بیرون مو نمیزنه نسبت به قبل پس چی عوض شده؟

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا