آستون مارتین

استون مارتین ونتیج GT4 جدید با پیشرانه 8 سیلندر رونمایی شد

استون مارتین از خودروی مسابقه‌ای ونتیج GT4 مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی رونمایی کرد.

درست همانند استون مارتین ونتیج GT3 که در مسابقات رولکس ۲۴ دیتونا حضور دارد، نسخه جدید ونتیج GT4 نیز راهی این رویداد موتور اسپرت می‌شود. البته ونتیج GT4 به لطف برخی ریزه‌کاری‌های استون مارتین متمایزتر ظاهر شده است. از آنجایی که قوانین مسابقات GT4 به گونه‌ای تدوین شده‌اند که مدل‌های مسابقه‌ای قرابت زیادی با نسخه‌های تولیدی داشته باشند بنابراین جدیدترین نسخه مسابقه‌ای از ونتیج هم تفاوت زیادی با برادر تولیدی خود ندارد.

در واقع استون مارتین می‌گوید ونتیج GT4 در حدود ۸۰ درصد بخش‌های مکانیکی و فنی خود با نسخه جاده‌ای مشترک است. از جمله بخش‌های مشترک دو خودرو می‌توان به شاسی آلومینیومی، پیشرانه، گیربکس و اکثر پانل‌های بدنه اشاره کرد. البته در بخش پشت خودرو یک بال بزرگ GT4 نصب شده و در بخش جلو هم اسپلیتری بزرگ و کاپوتی دارای ورودی برای عبور بهتر جریان هوا تعبیه شده است. بریتانیایی‌ها می‌گویند این تغییرات باعث افزایش داون فورس و کاهش درگ نسبت به مدل قدیمی ونتیج GT4 می‌شود.

صحبت از جریان هوا شد و باید گفت یک رادیاتور بزرگ‌تر هم برای بهبود خنک کاری خودرو وجود دارد. همچنین هوای بیشتری به ترمزها می‌رسد تا کارایی خود را حفظ کنند. این ترمزها پشت رینگ‌های ۱۸ اینچی پنهان شده‌اند. باید دانست مدل جاده‌ای ونتیج از رینگ‌های ۲۱ اینچی استفاده می‌کند اما به نظر ما ونتیج GT4 با رینگ‌های کوچک‌تر ظاهر زیباتری دارد هرچند تغییرات آیرودینامیکی خودرو می‌تواند زیبایی کلی آن را تحت تأثیر قرار دهد.

زیر پوست خودرو هم تغییرات زیادی وجود ندارد. از نظر سیستم تعلیق باید به استفاده از دامپرهای قابل تنظیم و کمبر با تغییرات بیشتر اشاره کرد. همچنین استون مارتین اشاره‌ای به تغییرات سخت‌افزاری پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو نکرده اما گفته که این پیشرانه از ECU بوش موتور اسپرت با تنظیمات مسابقه استفاده می‌کند. این خودروساز همچنین از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با برنامه‌ریزی متفاوت سود برده و اگرچه از نظر فنی همچنان ۸ دنده وجود دارد اما نرم‌افزار جدید باعث قفل شدن ۲ دنده آخر و غیرفعال سازی تعویض دنده خودکار می‌شود. در واقع ۶ دنده موجود در گیربکس را می‌توان به‌صورت دستی و از پشت فرمان تعویض کرد.

اما بزرگ‌ترین تغییرات استون مارتین ونتیج GT4 نسبت به مدل جاده‌ای در کابین دیده می‌شود جایی که کاملاً آماده مسابقه است. نمایشگرهای دیجیتال جای خود را به تجهیزات مناسب خودروهای مسابقه‌ای داده‌اند و دیر خبری از کنسول مرکزی لوکس مدل استاندارد نیست. در این بخش یک جعبه فیبر کربنی برای نصب کنترل‌های مختلف خودرو تعبیه شده است. رول کیج و سیستم آتش‌خاموش‌کن هم وجود دارند اما به غیر از این موارد نمی‌توان تغییرات چندانی را تشخیص داد.

آدام کارجر مدیر بخش موتور اسپرت استقامت استون مارتین می‌گوید:

ونتیج GT4 جدید تکامل یافته مدل قبلی است و همکاری نزدیک تیم‌های جاده‌ای و مسابقه‌ای استون مارتین باعث شده AMR بتواند از بهبودهای مدل جاده‌ای در نسخه GT4 استفاده کند که نتیجه آن افزایش پرفورمنس و راندمان خواهد بود

این خودرو در مسابقات دیتونا معرفی شده و استون مارتین سخت در تلاش است تا سفارش‌های تیم‌های مسابقه را تأمین کند. امسال قرار است بیش از ۴۰ دستگاه ونتیج GT4 تولید شده و به دست مشتریان برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1205 ديدگاه)

    آقا یه سوال
    کاهش درگ یعنی چی؟
    و اینکه موتور اسپورت هم یعنی چی؟
    اگه کسی میدونه بگه، واقعا لطف میکنه من نمیدونم. خیلی سواله برام

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      سلام یعنی کاهش مقاومت بدنه در برابر هوا.
      موتور اسپرت هم شامل رشته های مختلف ورزش های موتوری مثل فرمول یک و لمان و…

      موافقم 11
      مخالفم 0
      1. Taha Ayoobi

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1205 ديدگاه)

        خیلی ممنون🙏

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. محمدهادی

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2141 ديدگاه)

        آقا شاهین تغیرات صورت گرفته گفته نشد چه میزان بر کاعش وزن خودرو کمک کرده و همچنین میزان داونفورس تولیدی و توان تولیدی موتور گفته نشده؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Mr. gt c

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (274 ديدگاه)

      [درگ مثل یه ترمز نامرئی توی هوا عمل می‌کنه که سرعت ماشین رو کم می‌کنه.
      کاهش درگ یعنی اینکه ماشین با هوا راحت‌تر حرکت می‌کنه و دیدی بعضی هندا ۱۲۵ ها طلق برای جلوی موتور میزارن و بعدش اون طلق کلی مقاومت هوا بوجود میاره وقتی میام ضریب درگ رو کاهش میدن یعتی بیایی اون طلق رو باز کنی]
      .
      موتور اسپرت هم خلاصه اش تقریباً میشه: مثل یه مسابقه دو میدانی هست، ولی به جای دونده، با ماشین یا موتور انجام میشه. راننده‌ها توی یه پیست با هم رقابت می‌کنن و هر کسی که زودتر به خط پایان برسه، برنده میشه و انواع مختلفی هم داره این مسابقات مثل ( فرمول یک، مسابقات سرعت، مسابقات رالی، مسابقات استقامت، رالی داکار 24 ساعته لمان و…..)

      موافقم 17
      مخالفم 0
      1. Taha Ayoobi

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1205 ديدگاه)

        واقعا تشکر 🙏

        موافقم 2
        مخالفم 0
  2. BMW

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    اوف شده ها😃😁🥲

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. محمدهادی

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2141 ديدگاه)

    حاجی چه رنننگی داره این سبز آستون
    چه خوشششکله این آستون مارتین
    اسپرت بودن این ماشین از چشم و ابروش داره داد میزنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (91 ديدگاه)

    استون مارتین هم زیبا میسازه 😋

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا