آئودیتجربه و آزمایش

پشت فرمان آئودی RS5 کامپتیشن، وقتی خوب بودن کافی نیست!

نسل دوم آئودی RS5 از زمان معرفی در حدود نیم دهه پیش یک معما بوده است. در آن زمان، آئودی نسل اول این خودرو که به پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مجهز بود را با نسل جدیدی جایگزین کرد که از پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی ۴۵۰ اسب بخاری و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کرد و بااین‌حال، خودروی جدید نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده بود.

البته در رقابتی که آن زمان بین RS5 جدید و مرسدس C63 AMG ترتیب دادیم، آئودی شکست خورد زیرا این ماشین نه به‌اندازهٔ C63 پرخاشگر و عضلانی بود، نه به انداز آلفارومئو جولیا کوادریفولیو اسپرت بود و نه به‌اندازهٔ ب‌ام‌و M4 قدرتمند بود اما چیز شگفت‌انگیزی در آن وجود داشت. حال پنج سال بعد، آئودی در تلاش است با معرفی RS5 کامپتیشن مدل ۲۰۲۳ جذابیت این مدل را افزایش دهد.

به گفتهٔ آئودی، خریدارانش RS5 هیجان‌انگیزتری می‌خواستند و با در نظر گرفتن این خواسته، تیم RS به‌جز موتور، تغییرات زیادی را در تقریباً همهٔ قسمت‌های خودرو انجام داده است. لاستیک‌ها حالا پیرلی P Zero کورسا هستند و روی رینگ‌های جدیدی قرار گرفته‌اند که هرکدام ۲ کیلوگرم سبک‌تر شده‌اند. علاوه بر این، آئودی حدود ۸ کیلوگرم از مواد عایق صدای RS5 را هم حذف کرده تا مجموعاً به ۱۵ کیلوگرم وزن کمتر دست پیدا کند. حداکثر سرعت خودرو نیز با افزایشی ۴۰ کیلومتری به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. حالت S گیربکس برای تعویض دنده‌های سریع‌تر باز تنظیم شده و در حالت دستی نیز زمانی که پیشرانه به ردلاین می‌رسد دنده‌ها را افزایش نمی‌دهد.

سیستم تعلیق خودرو نیز بشدت اصلاح شده و حالا یک سانتی‌متر ارتفاع خودرو کمتر شده که می‌توان یک سانتی‌متر دیگر هم آن را کاهش داد. آنتی‌رول بارهای تطبیقی RS5 کامپتیشن جدید هستند و در عقب بسیار سفت‌تر شده است؛ اما با وجود همهٔ این تغییرات، هیچ نشانی در بیرون وجود ندارد که نشان دهد با یک RS5 کامپتیشن طرف هستیم و صرفاً این موضوع را باید از روی آینه‌های فیبر کربنی و سر اگزوزهای مشکی‌رنگ فهمید. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، در پیشرانه هم هیچ تغییری صورت نگرفته و همان ۴۵۰ اسب بخار قدرت قبل را تولید می‌کند زیرا افزایش قدرت این موتور نیاز به هزینهٔ اضافی داشته و به اعتقاد آئودی، فروش RS5 آن‌قدر نیست که این هزینه‌ها را توجیه کند.

بااین‌حال، به لطف کاهش وزن و دیگر تغییرات، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت RS5 کامپتیشن با ۰.۱ ثانیه بهبود به ۳.۴ ثانیه رسیده است. اولین چیزی که هنگام رانندگی با این خودرو جلب‌توجه می‌کند صدای غرغر شنید‌نی پیشرانه است که بیشتر به گوش می‌رسد زیرا بخش زیادی از عایق‌های صوتی قسمت فایروال حذف شده‌اند. این ماشین از کیفیت سواری خوبی هم برخوردار است. خودروهای اسپرت و پرفورمنس باید سفت و درعین‌حال انعطاف‌پذیر باشند و RS5 کامپتیشن دقیقاً همین‌طور است و دست‌اندازها، ترک‌ها و ناهمواری‌های مسیر را با اعتمادبه‌نفس جذب می‌کند. دلیل اصلی این عملکرد خوب، کمک‌فنرهای کاملاً قابل تنظیم هستند.

در بخش هندلینگ نیز تغییرات به آنچه آئودی می‌خواسته یعنی جذابیت و درگیری بیشتر رانندگی منجر شده است. البته RS5 روی پلت‌فرم MLB Evo II گروه فولکس‌واگن ساخته شده و درنتیجه پیشرانه همچنان جلوتر از محور جلو قرار گرفته و به همین دلیل حدود ۵۷ درصد از وزن خودرو روی چرخ‌های جلو قرار دارد که این در هنگام رانندگی‌های شدید موجب کم‌فرمانی می‌شود اما در خیابان، لاستیک‌ها قبل از سیستم تعلیق شروع به جیغ کشیدن می‌کنند که این بسیار چشمگیر است.

برای آزمایش RS5 کامپتیشن، آئودی پیست فوق‌العادهٔ آسکاری در جنوب اسپانیا را در نظر گرفته بود. روی این پیست، RS5 با تنظیم ESP روی حالت اسپرت عمدتاً خوب عمل می‌کرد اما هنگام ترمز گیری‌های سنگین و شدید، عقب خودرو بیش از حد انتظار تکان می‌خورد و مطمئن نبودم که این موضوع به خاطر ضعف در ستاپ خودرو است یا سیستم کنترل پایداری. بااین‌حال، وقتی همهٔ سیستم‌های الکترونیکی را خاموش کردم، رفتار خودرو هنگام ترمز گیری کمی بهبود پیدا کرد.

کمک‌فنرهای جدید این ماشین برای پیست نوربرگ‌رینگ در نظر گرفته شده‌اند اما به دلیل آسفالت عالی پیست آسکاری، در اینجا کمی سفت‌تر تنظیم شده‌اند. هرچند RS5 کامپتیشن هرگز یک خودروی پیست نیست ولی با هر بار دور زدن در پیست، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کردم که این خصیصهٔ یک خودروی خوب است. همچنین من آسکاری را کاملاً ناراضی ترک کردم و می‌خواستم بیشتر رانندگی کنم که این هم یکی دیگر از ویژگی‌های خوب یک خودرو محسوب می‌شود. بااین‌حال، ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر قطعاً به بهتر شدن RS5 کامپتیشن کمک شایانی می‌کرد.

جمع‌بندی

آئودی RS5 حتی در نسخهٔ کامپتیشن نیز هنوز یک معما باقی مانده است. این خودرو در مقایسه با رقبای مستقیم خود یعنی مرسدس C63 AMG، آلفارومئو جولیا کوادریفولیو و ب‌ام‌و M4/M3 کاستی‌های آشکاری دارد. همهٔ این سه خودرو روی پلت‌فرم محرک عقب ساخته شده‌اند (پلت‌فرم MLB Evo II فولکس‌واگن محرک جلو/چهارچرخ محرک است) و قدرت بیشتری دارند. آلفا و ب‌ام‌و هردو ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارند و نسل جدید C63 با قدرت فوق‌العادهٔ ۶۸۰ اسب بخاری معرفی شده است. بااین‌حال، در آئودی RS5 کامپتیشن چیز خاصی وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال، با اینکه میدانم M4 کامپتیشن خودروی سریع‌تری است اما ترجیح می‌دهم آئودی داشته باشم. RS5 کامپتیشن در سرعت‌های مجاز جذاب‌تر است، برای استفاده‌های روزمره بهتر است و ده‌ها برابر ظاهر زیباتری نسبت به ب‌ام‌و دارد. آئودی یک خودروی عالی را گرفته و آن را هیجان‌انگیزتر و بهتر کرده است. بله قیمت کامپتیشن حدود ۱۶ هزار دلار نسبت به RS5 استاندارد افزایش یافته اما بهبودهایی که در هندلینگ تجربه کرده ارزش این مبلغ بیشتر را دارند؛ بنابراین به‌طورکلی، آئودی به آنچه در RS5 کامپتیشن در نظر داشت رسیده است: خودرویی عالی را بگیرید و آن را خاص‌تر کنید.

مشخصات فنی

Audi RS5 Competition 2023

پیشرانه ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۴ ثانیه
وزن ۱۸۱۵ کیلوگرم
طول ۴,۷۲۴ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۶۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۶۶ میلی‌متر
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۹۳,۰۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. uranus

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    گرون نیس؟؟؟

    موافقم 31
    مخالفم 9
    1. احمدرضا

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (727 ديدگاه)

      نه

      موافقم 18
      مخالفم 19
    2. کافر مقدس

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      وقتی میشه با 76هزار دلار شلبی جی تی 500 خرید چرا باید 93هزار تا داد به این سگمنت و این آئودی با 450 اسب !

      موافقم 15
      مخالفم 67
      1. مینو

        ۱۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (93 ديدگاه)

        چی میگی تو ، من خودم هزار سال موستانگ نمیخرم ، جو گیر شدی فکر کردی خبریه !!!؟؟؟ ، مرد حسابی آئودی با کلاس درجه یک ، ورژن آر اس ، اونم فیس به این لوکسی و جنتلمنی ، با یک ماشین رترو مقایسه میکنی !؟ ، موستانگ جای خود ، اینم جای خود ، مثل اینکه بگی چرا فلانی رولز رویس گرفته ، میتونست چهار تا اس کلاس بگیره !!!!؟؟؟ ، حرف مفت هم حدی داره !!!!

        موافقم 65
        مخالفم 25
        1. سوشیانت

          ۱۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1884 ديدگاه)

          کی گفته تو این کلاس لوکس بودن مهمه!!! تو این کلاس پرفورمنس حرف اول رو میزنه من ترجیح دوج چلنجر هلکت جیل بریک بخرم با ۸۰۷ اسب قدرت که از لحاظ پرفورمنس خیلی بهتر از اینه

          موافقم 10
          مخالفم 23
        2. Reza Waffen SS

          ۱۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (5338 ديدگاه)

          درود به شرفت

          موافقم 20
          مخالفم 6
        3. بی خیال اسم

          ۱۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (790 ديدگاه)

          اقای سوشیانت شما داری
          قوی ترین سدان اسپرت آمریکا رو با این سدان کامپکت اسپرت مقایسه می کنی که اشتباه
          هست
          این آئودی rs5 بهترین سدان کامپکت اسپرت هست حتی از رقیبش که فکر کنم می شه کادیلاک سی تی چهار بلک وینگ بهتره

          موافقم 18
          مخالفم 9
        4. سوشیانت

          ۲۰ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1884 ديدگاه)

          آقای بی خیال اسم نه چلنجر سدان هست نه این آئودی

          موافقم 3
          مخالفم 0
      2. AHMADREZA

        ۱۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (877 ديدگاه)

        دکتر تو سگمنت همین ماشین آمریکایی بگو که حداقل حرف نشنوی
        امثال تو آمریکایی فنا رو نابود میکنید
        یکی اونا که زیر هر پستی می‌نویسن فقط آمریکایی
        یکی هم اونایی که میگن فروش آمریکایی ها خرج ایتالیایی ها میشه

        چرا کاری میکنی آدم به موستانگ توهین کنه
        از کی تاحالا موستانگ تونسته رقیب یه ماشین لوکس و جنتلمن عین آئودی بشه
        موستانگ جای خودش به عنوانی یه ماشین که طیف وسیعی از کلاس ها رو پوشش میده و مردمی هستش که اکثریت جامعه میتونن بخرن
        آئودی هم برای کسایی که لوکسن در کنارش سرعت هم میخان

        موافقم 17
        مخالفم 4
        1. R@min

          ۱۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1666 ديدگاه)

          بحث پر از توهینی شد نمی دونم چرا تو این اوضاع به اندازه کافی دلیل برای اعصاب خوردی و ناراحتی داریم حداقل اینجا مقداری فیتیله رو بکشیم پایین و اونجایی که باید خرجش کنیم.

          این آئودی مد نظر بیشتر کوپه پرفورمنس اتللاق میشه تا صرفا لوکس و در کلاس محصولاتی همچون شلبی GT500 و M4C و کامارو ZL1 1LE یعنی ساب کامپکت پرفورمنس قرار می گیره. با سفارش پکیج فیبر کربن شلبی به 115 هزارتا هم می رسه. حالا دوست کافر.مون شاید درست منظورو نرسوند یا بد گفت ولی حرفش درسته. البته این نکته که استایل آئودی چیزی متفاوت نسبت به 3 رقیب هست هم باید در نظر گرفت.

          موافقم 20
          مخالفم 0
        2. سوشیانت

          ۲۱ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1884 ديدگاه)

          حرف رو همیشه میشنوم اما هیچکدوم با دلیل منطقی نیستن😊

          موافقم 0
          مخالفم 2
  2. R@min

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1666 ديدگاه)

    کسی که این مبلغ گزاف رو برای یه کوپه پرداخت می کنه در اولین وهله دنبال قدرت و پرستیژ متفاوته نه یه محصول صرفا خوب !!! این ماشین ظاهرش بی نظیره و با کیفیت اما موتوری فاقد شخصیت داره. موتورهای TFSI خشونت و پرفورمنس لازم برای رقابت با بی ام و رو ندارن و این بزرگترین لطمه رو به این ماشین زیبا می زنه.

    موافقم 28
    مخالفم 0
    1. M

      ۲۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (179 ديدگاه)

      دوست عزیز این مدل audi در دسته compact executive sport coupe cars هست
      که دقیقا کلمه executive اشاره به لوکس بودن ماشین داره
      ولی شلبی و کامارو در دسته Midsize Sporty Car قرار میگیرند و علت گرون بودنشون به خاطر کارایی(performance) هست نه لوکس بودن
      مقایسه این دو تا مثل مقایسه اسب و خر هست
      هیچ ربطی به هم ندارن

      موافقم 4
      مخالفم 2
  3. Carbonado Aventador

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    طراحی rs5 لایک
    طراحی m4🐽 دیس لایک

    موافقم 67
    مخالفم 12
    1. aMiRsHaYaN

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (459 ديدگاه)

      از همه چی m4 خوشم میاد بجز پشتش
      که اونم چون انقدر خوبی داره به چشم نمیاد

      موافقم 11
      مخالفم 0
      1. Carbonado Aventador

        ۱۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (4468 ديدگاه)

        حالا من برعکسم با نمای پشت m3 و m4 میتونم کنار بیام ولی با نمای جلوش هرگز

        موافقم 16
        مخالفم 1
    2. Erfan

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (536 ديدگاه)

      چراغ های آئودی محشره

      موافقم 18
      مخالفم 0
  4. Alan.r

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    C63 رو ترجیح می‌دم
    قوی‌تر ، زیباتر و لوکستره

    موافقم 16
    مخالفم 8
  5. بهنام

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (820 ديدگاه)

    هرچی که هست از همه ی رقبا به مراتب زیباتره .

    موافقم 12
    مخالفم 4
  6. AMANTE

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    توی بیشتر شرکت های خودرویی یک یا چند مدل هست که هم خود شرکت و هم خریدار ها بهش خیلی کم توجهی میکنن.
    مدل RS5 هم دقیقا همینجوریه و آئودی ول اش کرده و هیچ تلاشی نمیکنه که بهتر اش کنه تا به مصاف رقبای قدر این کلاس بره.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. بی خیال اسم

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    به نظرم بهترین سدان کامپکت اسپرت هست❤

    موافقم 4
    مخالفم 4
  8. Pouyan

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (172 ديدگاه)

    برای من همیشه یه سوال وجود داشته که چرا آئودی با این سیستم کواترو استثناییش یه ماشین آفرودر درست و حسابی نمیزنه

    موافقم 8
    مخالفم 0
  9. رامتین

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    بحث زیبایی نباشه انتخاب من با اختلاف M4 هست. مگه اینکه حداقل آئودی توان را به 500 اسب میرسوند. در کل آئودی شرکت چهارم مربع قدرت ژرمنها هست. بعد از بنز، بی ام و و پورشه. واقعا سخته بگیم آئودی بهتر از این سه خودروسازه. فروش بنز و بی ام و بسیار بالاتره. پورش هم که اصلا حریفش نمیشه شد در پرفورمنس.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  10. BMW

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    خوبه برابو

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Afg

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    ارباب حرفی نداره شما ادامه بدید

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. حیدر

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (88 ديدگاه)

    خیلی عشقه و البته خیلی هم زیبا و با ابهت

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. A1

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (225 ديدگاه)

    57 درصد وزن روی محور جلو؟ خیلی عقبه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. Porsche 911

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    چیزی که همیشه من رو مجذوب آئودی می‌کنه
    یکی اش موتور های عالی اش بوده یا طراحی که واقعا از زیباترین طراحی های حال حاضر خودرو ساز هارو آئودی داره
    گرافیک چراغ هاش بشدت زیباست

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا