آئودی و نوآوری در موتورهای چهار سیلندر

شنبه 25 مرداد 1393 - 12:49
مطالعه 2 دقیقه
audi-turbocharged-4-cylinder-engine
آئودی مشغول کار بر روی نوع جدیدی از موتورهای چهار سیلندر است که عملکردی آرام و یکنواخت مانند موتورهای ۶ یا ۸ سیلندر خواهند داشت. این کار در ادامه...
تبلیغات

آئودی مشغول کار بر روی نوع جدیدی از موتورهای چهار سیلندر است که عملکردی آرام و یکنواخت مانند موتورهای ۶ یا ۸ سیلندر خواهند داشت. این کار در ادامه حرکت این خودروساز به مصرف سوخت کمتر برای مدل‌های بزرگتر مانند A8 L، همراه با کاهش حجم موتورها و استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی است.

طراحی موتورهای جدید بر این اصل استوار است: محرک‌های میل‌لنگ چندمفصله و وزن اضافی بر روی شاتون‌های فرعی در موتورهای احتراق داخلی باعث می‌شوند که نیروهای اینرسی آزاد، مستهلک شوند.

به بیانی ساده‌تر، این نوع موتور، از طراحی غیر معمول و متفاوتی استفاده می‌کند تا بتواند از ایجاد نیروهای داخلی که موجب برهم خوردن یکنواختی و پیوستگی موتورهای چهار سیلندر می‌شود، جلوگیری کند. در این حالت، پیستون‌ها و شاتون‌های فرعی دیگر به صورت خطی با میل‌لنگ حرکت نمی‌کنند. به جای آن، این دو در یک طرف محرک میل‌لنگ قرار داشته و با اتصال راکر با آن ارتباط دارند. مرکز اتصال راکر به محرک میل‌لنگ متصل است و انتهای دیگر نیز به دومین شاتون فرعی. همین شاتون فرعی نیز با یک محور ثابت درگیر بوده و دارای یک وزنه تعادل در قسمت بالای خود است.

به نظر می‌رسد اصل حاکم برای یکنواختی عملکرد این موتور چهار سیلندر، حرکت پیستون در محوری به غیر از محور میل‌لنگ است. در همین حال، وزنه تعادل بر روی شاتون فرعی نیرو‌های داخلی ناخواسته را مستهلک خواهد کرد.

همان‌طور که در شکل نیز به تصویر کشیده شده است، این نوع جدید موتور، عرضی به اندازه موتورهای V خواهد داشت. البته اگر محور دوم دارای بخش‌هایی مانند میل‌سوپاپ باشد، می‌تواند بر روی محور خود نوسان ایجاد کند و در نتیجه می‌تواند امکان نسبت‌های متغیر فشار را نیز فراهم کند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.