آئودی پروژه آزمایشی یک سالهای با شرکت شیشه سنت گابین با هدف بازیافت شیشه جلوی خودروهای اسقاطی را اجرا میکند که بخشی از محصولات بازیافتی آن در آئودی Q4 ای-ترون استفاده خواهد شد.
زمانی که خودرو یا قسمتهایی از آن به پایان عمر خود میرسد، بازیافت یکی از گزینههای روی میز به شمار میرود. از گذشته تا کنون، بازیافت خودرو و قطعات آن یکی از اولویتهای خودروسازان بوده، اما یکی از مواد شگفتانگیز برای بازیافت، شیشه جلوی خودرو است.
به گزارش اتوکار، انتظار میرود پروژه آزمایشی جدید و یک ساله بین شرکت آئودی و تعدادی از شرکای کسب و کار تولید شیشه، فناوری بازیافت قطعات خودرو را تغییر دهد، اما این کار به آن سادگی که به نظر میرسد، نیست.
ماده اصلی شیشه ماسه سیلیس است که با چند افزودنی دیگر ذوب میشود. تا به حال، شیشه جلو خودروهای بازیافتی فقط برای ساخت بطری مناسب بوده و از کیفیت کافی برای برآورده کردن الزامات ایمنی مورد نیاز جهت قرارگیری مجدد به عنوان شیشه جلو خودرو برخوردار نبوده است. شیشه جلوی خودرو چند لایه است و شباهت زیادی به ساندویچ دارد که در آن شیشه جای نان را میگیرد و پلیمری که معمولاً پلی وینیل بوتیرال (PVB) است، به عنوان مخلفات داخلی ساندویچ استفاده میشود.
بعد از اینکه دو تکه شیشه برش خوردند و دوباره روی قالب گرم شدند تا شکل جدیدی به وجود بیاید، سه جزء به هم فشرده شده و در اتوکلاو (یک زودپز بزرگ) گرم میشوند و آنها را به هم میچسبانند. صفحه شیشه همچنین ممکن است حاوی عناصر گرمایشی سیمی یا آنتن باشد و مجهز به حسگر باران و پایه آینه داخلی باشد. همهی این موارد به علاوه PVB، چیزی است که بازیافت آن را به شیشهای خالص برای استفاده مجدد به عنوان مواد شیشه جلو بسیار دشوار میکند.
بنابراین پروژه آئودی چگونه میخواهد بر این مشکل غلبه کند؟ پس از جمعآوری صفحههای ترک خورده و شکسته در نمایندگیها، یکی از شرکای پروژه با نام Reiling Glas Recycling، صفحههای شکسته را خرد میکند و از آهنربا، جداکنندههای فلزات غیرآهنی، واحدهای استخراج و واحدهای مرتبسازی الکترواپتیکال برای حذف تمام ضایعات استفاده میکند. پس از آن، گرانولهای شیشهای به شرکت شیشه سنت گابین (Saint-Gobain Glass) میروند، جایی که با رنگ از هم جدا میشوند.
برای ساختن شیشه صفحهای جدید، گرانولها که تا آن زمان تا حد امکان خالصسازی شدهاند، با ماسه کوارتز، کربنات سدیم و گچ (نام شیک کربنات کلسیم) مخلوط میشوند. از این میان، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مخلوط از شیشه بازیافتی تشکیل شده، اما تیم پروژه امیدوار است که با گذشت زمان، مقدار آن را بهبود بخشد.
مواد خام قبل از اینکه به شرکت وابسته به نام سنت گابین سکوریت (Saint-Gobain Sekurit) برود، به شکل مستطیلهای بزرگ شیشهای به ابعاد ۳ متر در ۶ متر ساخته میشود که آن را به شیشههای درجه یک خودرو تبدیل میکند. گفته میشود بازیافت شیشههای ایمنی چند لایه به این روش ۳۰ درصد کمتر از شروع از صفر، دی اکسید کربن تولید میکند.
اگر این پروژه موفق باشد و اجازه تولید کامل داده شود، شرکت شیشه سنت گابین در نظر دارد سالانه تا ۳۰،۰۰۰ تن از خرده شیشههای بازیافتی را به شیشههای باکیفیت خودرو تبدیل کند که بخشی از آن در آئودی Q4 ای-ترون استفاده خواهد شد.
سازنده فرانسوی شیشه سنت گابین میگوید که این مقدار مواد بازیافت شده، باعث صرفهجویی در منابع طبیعی از جمله آب میشود و صرفهجویی انرژی آن معادل کاهش روزانه انتشار دی اکسید کربن به میزان ۷۵ تن خواهد بود.
phonix
۷ مرداد ۱۴۰۱کار بسیار خوبی میکنه
انتظار دارم با توجه به سیاست گذاری های مدیران بی ام وه اونا هم از این روش استفاده کنن
Moon
۷ مرداد ۱۴۰۱ائودی جان همین جنگولک بازی هات که نمیزاره تو بازار مهمی مثل آمریکای شمالی فروش بری . کلیات اصلی ماشین ها رو گذاشتی کنار رو جزئیات فوکس کردی یه خورده روی اون موتور ۵ و ۶ و ۸ سیلندرت کار کن , یه خورده رو دیزاین ماشین هات کار کن چرا اینقدر سوسول اروپایی هستی یه خورده از بنز و بی ام و یاد بگیر وقتی AMG GT یا M5 یا X6 رو داری نگاه می کنی انگار همونجا می خوان یه لقمه ی چپت کنم چیه این سوسول بازی ها آخه ! ( البته باید این رو هم اضافه کنم که پورشه اجازه ی این کار ها رو نمیده متاسفانه )
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۸ مرداد ۱۴۰۱چشم رسیدگی میشه 🤣🤣
Moon
۸ مرداد ۱۴۰۱زودتر عجله دارم ، چند تا دستور دیگه هم هست باید اجرا بشه