گزارش نمایشگاه خودروی اصفهان ۱۴۰۴ و معرفی مدلهای جدید
درحالیکه بازار خودروی کشورمان بهواسطهٔ افزایش نرخ ارز و مشکلات تولید روزهای پرالتهابی را سپری میکند، نمایشگاههای خودرو در شهرهای مختلف یکی پس از دیگری با فاصلهٔ اندکی برگزار میشوند درحالیکه خودروسازان محصول جدیدی برای ارائه ندارند و بار این نمایشگاهها بیشتر بر دوش خودروهای وارداتی است که هرچند در توان خرید اکثر مردم جامعه نیستند اما برای تماشا هم که شده بازدیدکنندگان را به نمایشگاهها میکشانند. حال با فاصلهٔ کمتر از دو ماه از نمایشگاه مشهد و کمتر از دو هفته از نمایشگاه تبریز، نوزدهمین دورهٔ نمایشگاه بینالمللی صنعت خودروی اصفهان برگزار شده است.
این نمایشگاه که از یکم آبانماه شروع شده و تا چهارم ادامه خواهد داشت، یکی از کمرونقترین دورههای چند سال اخیر نمایشگاه اصفهان است زیرا بسیاری از خودروسازان بزرگ و مهم کشور مثل سایپا، مدیران خودرو و کرمان موتور حضور نداشتند و نمایشگاه خلوتتر از همیشه به نظر میرسید. ایرانخودرو نیز که پس از سالها غیبت دوباره به نمایشگاه اصفهان بازگشته و فضای بزرگی را در اختیار گرفته، محصول جدیدی ندارد و همان خودروهایی که پیشتر در مشهد و تبریز به نمایش درآورده بود را به اصفهان هم آورده است.
در بخشی از غرفه این شرکت که به مدلهای تولید داخل اختصاص دارد، ریرا و تارا V4 توربو به نمایش درآمدهاند. ریرا که پس از مدتها دوباره به سبد فروش ایرانخودرو بازگشته و البته افزایش قیمت قابلتوجهی هم داشته، قصد دارد با رفع مشکلات کیفی جایگاه بهتری در بازار پیدا کند. ایرانخودرو همین قوای محرکه یعنی پیشرانهٔ EF7P توربو و نسل جدید گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE ریرا را زیر کاپوت تارا هم قرار داده و قویترین سدان داخلی را با ۱۶۰ اسب بخار قدرت پدید آورده که میتواند رقیبی برای سدانهای چینی باشد.
در سمت دیگر غرفه ایرانخودرو، کراساوورهای چینی مونتاژی جدید این شرکت یعنی شوال ۲ و سفیر R7 دیده میشود که محصول هاوال و هونگچی هستند و قرار است با پیشرانههای بنزینی و هیبریدی به بازار عرضه شوند. در سمت دیگر نیز شرکت ستاره ایران بهعنوان یکی از زیرمجموعههای ایرانخودرو، دو مرسدس بنز وارداتی یعنی C کلاس و GLB را به نمایش درآورده است. ایرانخودرو همچنین در اصفهان قوای محرکه هیبریدی خود را هم معرفی کرده است که از پیشرانه TU5P (از نوع چرخه اتکینسون) به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۵۴ اسب بخار قدرت تشکیل شده است. این قوای محرکه قرار است در تارا مورداستفاده قرار گیرد و شتاب صفرتاصد ۷.۸ ثانیهای را برای این خودرو فراهم کند.
گروه بهمن نیز فضای نسبتاً بزرگی را به خود اختصاص داده و محصولات مختلف مونتاژی و وارداتی خود را به نمایش درآورده است. در یک سمت این غرفه، انواع کراساوورهای فیدلیتی شامل الیت، پرسیژ و XB1 دیده میشوند که آخری هنوز به بازار عرضه نشده و در سمت دیگر هم مدلهای وارداتی شامل مزدا ۳، مزدا EZ-6، آواتر ۱۱ و هونگچی H5 پلاگینهیبریدی دیده میشوند. گروه بهمن همچنین پیشتر پیکاپ تک کابین کاپرا B را رونمایی کرده بود اما در اصفهان برای اولین بار مدل جدیدی از این پیکاپ را با نام BFB به نمایش درآورده که در قسمت بار فاقد برآمدگیهای گلگیر است و فضای مسطحی را ارائه میکند.
سروش موتور با وویا فری مدل ۲۰۲۵ که فیسلیفت نسخهٔ قبلی است و همینطور مینیون لوکس وویا دریم که قبلاً رونمایی شده بود و تیگارد با مدلهای وارداتی بیوایدی چین L و سانگ پلاس، ونوسیا V آنلاین و کراساوور مونتاژی X35 پلاس هم دیگر خودروهای قابلذکر نمایشگاه هستند. آرتابان موتور نیز که حامی رسمی این نمایشگاه بوده و مدت زیادی از فعالیتش در حوزه خودروسازی نمیگذرد، دو محصول خود یعنی سدان آرتان و کراساوور توکا را همراه با کامیونت آترا ۶ به نمایش درآورده است. در غرفه این شرکت مدلهای وارداتی گک یعنی کراساوور امکو و سدان امپو هم دیده میشوند.
در گوشهای از نمایشگاه هم نیسان آلتیما دیده میشود که برخلاف نمونههای وارداتی تنفس طبیعی قبلی، به پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ تراکم متغیر با ۲۴۳ اسب بخار قدرت مجهز است و یکی از سدانهای وارداتی قدرتمند بازار محسوب میشود اما قیمت عجیب هشت میلیارد تومانی برای آن اعلام میشد! عجایب قیمتی اما به آلتیما محدود نمیشود و در کنار آن، فولکسواگن تیگوآن با قیمت بالای ۱۰ میلیارد تومان خودنمایی میکند. این نشان میدهد که اکثر خودروهای نمایشگاههای کشور از دسترس عموم مردم خارج هستند و بیشتر قشر خاصی از جامعه را هدف قرار دادهاند.
سئات لئون، خودروی جدید راین
یکی از معدود خودروهای جدیدی که در نمایشگاه اصفهان میبینیم، سئات لئون است. خودروسازی راین که پیشتر کراساوور سئات آتکا را به ایران آورده بود، حالا قصد عرضهٔ هاچبک لئون را دارد که برای اولین بار در نمایشگاه اصفهان به نمایش درآمده است. این هاچبک اسپانیایی به یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو میرساند. این موتور از سیستم هیبریدی خفیف هم بهره میبرد.
با وجود پیشرانهٔ سه سیلندر نهچندان قدرتمند، از لئون نباید انتظار شتاب چندانی داشت و ۱۰.۶ ثانیه طول میکشد تا این هاچبک کامپکت از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. با وجود قوای محرکهٔ اقتصادی، لئون از امکانات مناسبی بهره میبرد که ازجملهٔ آنها میتوان به آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، نمایشگر لمسی ۸.۲۵ اینچی، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور، هشدار خوابآلودگی راننده، دوربین دید عقب، سنسور باران، ترمز اضطراری خودکار، شش ایربگ، سیستم کمک پارک و... اشاره کرد.
نوو A05، سدان پلاگینهیبریدی فردا موتور
هرچند فردا موتور هیچکدام از محصولات مونتاژی و وارداتی امجی را به اصفهان نیاورده اما جدیدترین خودروی وارداتی خود یعنی نوو A05 را در این نمایشگاه به نمایش درآورده است. این خودرو محصولی از چانگان است که با قیمت دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان بهتازگی توسط فردا موتور عرضه شده است. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۹۸ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۲۱۵ اسب بخار قدرت مجهز است و از یک پکیج باطری ۱۸.۴ کیلووات ساعتی استفاده میکند که امکان پیمودن تا ۱۱۵ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم خواهد کرد.
تویوتا لندکروزر و پرادو، ستارههای نمایشگاه
مهمترین خودروهای این دوره از نمایشگاه اصفهان که ستارههای اصلی نمایشگاه بودند، توسط شرکت برساوش برای اولین بار رونمایی شدند. این خودروها تویوتا لندکروزر و پرادو هستند، شاسیبلندهای محبوبی که در نمونههای کارکرده با قیمتهای بالایی در کشورمان خریدوفروش میشوند و حال با منع محدودیت حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی برای خودروهای وارداتی، قرار است در جدیدترین نسخه با برساوش به ایران بیایند. هرچند لندکروزر و پرادو در بازارهای جهانی خودروهای خیلی جدیدی نیستند و در ایران هم حتی یک درصد جامعه توان خریدشان را نخواهند داشت ولی به دلیل محبوبیت این نامها در ایران و تازگی برای بازار کشورمان، بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جلب کردند.
برساوش قویترین نسخههای بنزینی هردوی این مدلها را برای واردات انتخاب کرده است. لندکروزر به یک پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو مجهز است که ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک صورت میگیرد. از سوی دیگر، پرادو از یک موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که ۲۶۷ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل میشود. این دو خودرو همچنین با امکانات کامل مثل گرمکن و سردکن صندلیها، قفل دیفرانسیل، هشت ایربگ، نوربالای خودکار و... به ایران آمدهاند اما همانطور که انتظار میرود با قیمتی نجومی به فروش خواهد رسید تا جایی که برای لندکروزر حرف از رقمی بالای ۲۰ میلیارد تومان است.