ون اینرودز بهمن موتور / دانگ فنگ C35؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت در ایران

سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 17:30
مطالعه 14 دقیقه
bahman inroads (6)
شرکت بهمن موتور در نمایشگاه خودرو تهران 1401، یک مدل ون چینی را برای بازار ایران رونمایی کرد. این مدل، براساس دانگ فنگ C35 مونتاژ می‌شود.
تبلیغات

دانگ فنگ در بازار ایران، با عرضه‌ی H30 کراس توسط ایران خودرو شناخته شد. بهمن موتور، مونتاژ چند مدل خودرو چینی مثل بسترن B30 از شرکت فاو (FAW) و هاوال H2 را سال‌ها قبل آغاز کرد و هم‌اکنون، دانگ فنگ iX5 را با نام دیگنیتی، پیش‌فروش می‌کند. علاوه‌بر مدل‌های خانوادگی، کامیون و کشنده‌‌های سنگین دانگ فنگ هم در جاده‌های ایران وجود دارند.

دانگ فنگ، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین است. این مجموعه، سال 1968 تاسیس شده و تا امروز، عنوان مهم‌ترین سازنده‌ی کامیون و کشنده‌‌ی بازار چین را در اختیار داشته است. بخش کامیون‌سازی ولوو سوئد (Volvo Trucks) حدود 45 درصد از سهام دانگ فنگ را در اختیار دارد و رنو تراکس فارانسه هم، با شرکت چینی همکاری دارد.

تیراژ تولید دانگ فنگ برای صنعت خودروسازی چین قابل توجه است و به عدد 3/5 میلیون دستگاه در سال می‌رسد؛ اما از نظر صادرات و نزدیکی به کیفیت مورد نیاز بازار جهانی، کمی پایین‌تر از برندهای مشهور مثل جیلی، چری، بی‌وای‌دی و هاوال و سایک موتورز (مالک MG) قرار دارد. بسیاری از محصولات نیسان، پژو، سیتروئن، رنو، هوندا و کیا، توسط دانگ فنگ در چین مونتاژ می‌شوند.

مدل‌های اختصاصی دانگ فنگ در بازار چینی، تنوع بسیار خوبی دارند. هاچبک‌های کوچک شهری، سدان‌های مختلف با ابعاد متفاوت و انواع شاسی‌بلند با برند دانگ فنگ تولید می‌شوند. چند مدل خودرو برقی هم با برند دانگ فنگ وجود دارند.

سری C در محصولات دانگ فنگ به خودروهای کلاس ون MPV اختصاص دارد. این مدل‌ها، با ابعاد و بدنه‌ی متنوع، علاوه‌بر چین در اندونزی و تایوان هم مونتاژ می‌شوند. ظاهر خودروهای کلاس C دانگ فنگ از سال 2009 تاکنون تغییر اساسی نداشته اما بهبود در پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و تمام برقی ارائه داده است. ون دانگ فنگ C در سه مدل C35 برای حمل بار، C36 برای 8 مسافر و C37 برای 12 مسافر ساخته می‌شود. همچنین C31، C32، C51 و C52 به شکل وانت (کامیونت) هم وجود دارند.

کپی لینک

طراحی بدنه و ظاهر بیرونی بهمن موتور اینرودز / دانگ فنگ C35

الگوبرداری از فورد ترانزیت به وضوح در نمای اصلی اینرودز دیده می‌شود. جلوپنجره‌ی فلزی همراه خطوط افقی و چراغ‌های عمودی با حالت مثلثی در بالا، مهم‌ترین مشخصه‌ی دانگ فنگ C35 هستند. این خودرو در نمونه‌ی رونمایی شده توسط بهمن موتور، سپر تمام پلاستیک سیاه دارد؛ اما نمونه‌های ساخت چین با سپر فلزی هم‌رنگ بدنه نیز تولید می‌شوند.

در نمای جانبی،شیشه‌ی بزرگ برای سرنشین جلو نصب شده است تا همراه با اندازه‌ی باریک ستون اصلی (A) دید مناسب برای راننده به اطراف فراهم شود. قاب پنجره‌های پشت کاملا بسته و آینه بغل پلاستیکی است. این خودرو ظاهرا، با رینگ‌های 14 اینچ و تایرهای 185 میلی‌متر تولید می‌شود.

در نمای پشت، دانگ فنگ C35 تفاوت‌های جزئی با ون‌های بازار جهانی مثل فورد ترانزیت دارد. چراغ‌های عمودی با کمی انحنا در پایین، سادگی قیمت عقب و نمای جانبی را بهبود می‌دهند. چند خط ساده هم برای حجم‌دهی به ورودی پشت کابین استفاده شده است. در مدل رونمایی شده توسط بهمن موتور، علاوه بر سپر عقب، ستون‌های انتهای بدنه نیز پلاستیک سیاه هستند.

از نظر ظاهری، می‌توان دانگ فنگ C35 را خودرویی متعادل و عامه‌پسند در کلاس ون توصیف کرد. این مدل، با طول 4500 میلی‌متر، عرض 1680 میلی‌متر و ارتفاع سقف 2000 میلی‌متر، همراه فاصله محورهای 3050 میلی‌متر تولید می‌شود.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین بهمن موتور اینرودز / دانگ فنگ C35

با ورود به کابین اینرودز ، پلاستیک خشک و ارزان‌قیمت استفاده شده برای فرمان و داشبورد، نمایان می‌شود. این خودرو مجهز به نمایشگر لمسی و دوربین پارک است اما هیچ دکمه‌ای برای کنترل تجهیزات، روی فرمان وجود ندارد. از دیدگاه نگارنده، کیفیت مواد استفاده شده برای داشبورد در تصاویر موجود از دانگ فنگ C35 مونتاژ چین، بسیار بهتر از اینرودز بهمن موتور به نظر می‌رسد که البته این موضوع، ممکن است به دلیل نوع عکاسی و ادیت باشد!

ترمز دستی اهرمی و صندلی‌های ساده، دیگر موارد آزار دهنده برای دانگ فنگ C35 هستند. تمام مدل‌های این خودرو در بازار چین، استارت کلیدی دارند و نصب نمایشگر لمسی، یک آپشن سفارشی محسوب می‌شود. نسخه‌ی مونتاژ بهمن موتور، حتی باری تودری‌ها نیز، مواد پلاستیکی سخت و ارزان‌قیمت دارد.

طرفین بدنه، دو در کشویی نصب شده است تا جابه‌جای بار برای استفاده‌کنندگان اینرودز ساده باشد. در اصلی پشت خودرو هم، با ارتفاع بسیار خوب به سمت بالا باز می‌شود. دانگ فنگ C35 بهمن موتور، 5 هزار لیتر فضای مفید از کف تا سقف بدنه فراهم می‌کند.

باتوجه به اینکه اینرودز، فاقد شیشه‌ی عقب است، نصب آینه در وسط شیشه‌ی جلو عجیب به نظر می‌رسد.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی بهمن موتور اینرودز / دانگ فنگ C35

اینرودز بهمن موتور همراه پیشرانه‌ی 1/5 لیتر تنفس طبیبعی تولید می‌شود تا قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن‌متر تولید کند. این خودرو در بازار چین، قوای محرک ضعیف‌تر، شامل بنزینی و دیزلی 1/2 لیتر هم دارد. دانگ فنگ C35 تمام برقی، 80 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتارو تولید می‌کند. وزن قابل حمل برای این ون، 725 کیلوگرم اعلام شده است.

بهمن موتور اینرودز، فقط با سیستم دیفرانسیل عقب و جعبه‌دنده‌ی دستی 5 سرعته تولید می‌شود. این خودرو، میانگین مصرف سوخت 7 تا 8 لیتر بنزین در صد کیلومتر دارد و نهایت سرعت 140 کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. زمان لازم برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ون بهمن موتور اعلام نشده است اما با توجه به وزن خالص 1285 کیلوگرمی خودرو، احتمالا در حالت بی‌بار می‌تواند 15 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

کپی لینک

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بهمن موتور اینرودز / دانگ فنگ C35

از کیفیت مواد داشبورد و قیمت نهایی اینرودز ، نمی‌توان انتظار آپشن‌های ویژه در موارد رفاهی و ایمنی داشت. این خودرو، فاقد گیربکس اتوماتیک است اما نمایشگر لمسی 9 اینچ و دوربین پارک دارد که برای رانندگی با یک ون 4/5 متری، مفید خواهد بود.

ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب مجهز به سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS، فرمان برقی، نمایشگر فشار باد تایرها TPMS، دو کیسه هوای برای سرنشینان جلو، چراغ‌های روشنایی روز و سیستم تهویه مطبوع، امکانات بهمن موتور اینرودز هستند.

کپی لینک

قیمت بهمن موتور اینرودز/ دانگ فنگ C35 در ایران

شکی نیست که ون چینی مونتاژ بهمن موتور، ابعاد مناسب با امکانات ناخوشایند و ضعیف دارد. از سویی دیگر، قرار است اینرودز با قیمت 500 میلیون تومان فروخته شود و یکی از ارزان‌ترین خودروهای مخصوص باربری در ایران باشد. این شرایط، باتوجه به قیمت پایین در مقایسه با وانت‌های کشورمان، نکته‌ی مثبت اینرودز است. هم‌اکنون در بازار آزاد، وانت زامیاد دیزلی حدود 400 میلیون تومان قیمت دارد.

برای افراد جویای کار و شرکت‌های فعال در زمینه‌ی حمل و نقل، هزینه‌ی خرید، مصرف سوخت و استهلاک خودرو، بیش از امکاناتی مثل گیربکس اتوماتیک، اهمیت دارد. هنوز مشخص نیست بهمن موتور اینرودز با موتور 105 اسب بخار، تا چه میزان توانایی فنی دارد و پس از مدتی استفاده تحت فشار، هزینه‌ی تعمیرات یا لوازم یدکی آن چگونه خواهد بود.

 

روی کاغذ باتوجه به کمبود شدید خودروهای ون در ایران، مشکلی برای بازاریابی اینرودز بهمن موتور دیده نمی‌شود و این خودرو، حتی با پیشرانه‌ی ضعیف، قادر به جذب مشتری ایرانی خواهد بود. موفقیت یا شکست تجاری این محصول، تاثیر زیادی بر عرضه‌ی خودروهای ون در بازار غیررقابتی کشورمان خواهد داشت. شاید در آینده، اینرودز دوگانه سوز (CNG) هم توسط بهمن موتور عرضه شود؛ اما کارایی اولین مدل مونتاژ ایران، برای مصرف‌کننده اهمیت زیادی خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.