مقایسه کامیونت فورس F38 بهمن موتور با وانت نیسان زامیاد
بیش از نیم قرن است که نیسان جونیور در کشورمان تولید میشود و به دلایل مختلفی امکان ارائه جایگزینی برای آن وجود ندارد. بااینحال، بهتازگی گروه بهمن اقدام به معرفی کامیونت جدیدی بنام فورس F38 کرده که قرار است به اصلیترین رقیب وانت نیسان در بازار کشورمان تبدیل شود. برای اینکه ببینیم آیا این کامیونت جدید واقعاً میتواند رقیبی برای وانت نیسان آبی باشد و بخشی از بازار این وانت فرتوت اما همچنان پرفروش را تصاحب کند یا نه، در ادامه این دو را باهم مقایسه خواهیم کرد.
معرفی خودروها
فورس F38 محصول شرکت چینی فوتون است و در اصل میلر نام دارد یعنی همان شرکتی که گروه بهمن چند سالی است کامیونتهای 6 تن و 8.5 تن آن را با نام فورس عرضه میکند. این کامیونت جدید اما در کلاس وزنی پایینی قرار دارد و در زمینه باربری بیشتر با وانتها رقابت میکند. تناژ این کامیونت 3.8 تن است که از تمام کامیونتهای بازار کشورمان کمتر خواهد بود. به گفته گروه بهمن، این کامیونت سبکوزن ظرفیت بار بیشتری از وانت نیسان را با کابین راحتتر و ایمنتری ارائه میکند. البته سالها پیش هم شاهد حضور کامیونتهایی در این سبک مثل فولکسواگن ترنسپورتر و تویوتا هایس باری در کشورمان بودیم اما رفتهرفته حملونقل تا دو تن بهطور کامل در اختیار زامیاد قرار گرفت و کامیونتهای سبک کنار رفتند. بااینحال، گروه بهمن تدارک ویژهای برای تولید و عرضه فورس F38 دیده و امیدوار است بتواند به سلطه زامیاد در بازار زیر یک میلیارد تومان پایان دهد. درواقع این کامیونت جایگزین غیرمستقیمی برای وانت مزدا در سبد محصولات گروه بهمن خواهد بود که تولید آن سال گذشته خاتمه پیدا کرد.
از سوی دیگر، وانت نیسان نیاز به معرفی ندارد و نیم قرن است که آن را با رنگ آبی آشنایش در جادههای سراسر کشورمان در هر کوی برزنی میبینیم. این خودرو نسل سوم نیسان جونیور است که در سال 1970 معرفی و در سال 1982 کنار گذاشته شد اما در کشورمان به دلیل جانسختی، فراوانی و ارزانی قطعات، سهولت تعمیرات و توانایی حمل بار بالا، همچنان پرفروش است و امکان عرضهٔ جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد. همچنین در دنیا وانتهای اینچنینی منسوخ شده و جای آنها را کامیونتهای سبک گرفتهاند. حتی خود نیسان هم جونیور را با کامیونتهای اطلس جایگزین کرد درحالیکه در ایران هم زامیاد در دههٔ 80 شمسی اقدام به ساخت و عرضهٔ کامیونتی بنام آذر بر اساس وانت نیسان کرد اما مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود کنار گذاشته شد. بعداً نیز هرچند وانتهای جدید شوکا، پادرا و امروز پادرا پلاس بر اساس نیسان آبی ساخته و عرضه شدند اما همچنان همان وانت فرتوت آبیرنگ فروش بیشتری دارد.
طراحی بیرونی
فورس F38 از طراحی نسبتاً بروزی بهره میبرد که هرچند چندان هیجانانگیز نیست اما قدیمی هم به نظر نمیرسد و حتی نسبت به برخی از کامیونتهای بازار کشورمان هماهنگتر است. در قسمت جلو، چراغهای چندضلعی توسط نوارهای کرومی و جلوپنجرهای مشکیرنگ به هم متصل شدهاند درحالیکه پنجرهٔ کوچکی به خاطر وجود فضای اضافی پشت صندلیها، از سادگی نمای جانبی کاسته است. ویژگی مهمتر فورس F38 اما ارتفاع کوتاه آن است که این ویژگی برای کامیونتی که بهمنظور توزیع شهری طراحی شده یک امتیاز مهم خواهد بود. در سمت دیگر، چهرهٔ پیر و تکراری وانت نیسان را داریم که چند دهه است در خیابانها و جادهها آن را زیارت میکنیم! زههای دور گلگیرها، راهنماهای جانبی بزرگ، دیلایتهای روی سپر جلو و برچسبهای روی بدنه تنها تغییرات قابلذکر در جدیدترین نمونههای وانت نیسان هستند و کسانی که به این بهروزرسانیهای چشمگیر راضی نیستند باید سراغ پادرا پلاس بروند!
داخل
فورس F38 در داخل هرچند فضایی ساده و پلاستیکی دارد اما برای یک کامیونت سبک زیر یک میلیارد تومان خصوصاً در قیاس با وانت نیسان و حتی پادرا پلاس، قابلقبول خواهد بود. در اینجا دکمههای چندانی روی داشبورد به چشم نمیخورد زیرا کنترل برخی ادوات و قسمتها در نمایشگر لمسی گنجانده شده است. مقابل راننده هم یک غربیلک فرمان سه پره با دکمههای کنترلی قرار گرفته و تریم قرمزرنگ روی داشبورد همراه با پانلهای مشکی براق روی درها، فضای کابین را از یکنواختی خارج کرده است. در سمت دیگر، در داخل وانت نیسان هیچ نشانی از کیفیت، مدنیت و توجه بهراحتی راننده نمیتوان پیدا کرد. در اینجا صرفاً یک قطعهٔ پلاستیکی سیاه به اسم داشبورد مقابل راننده قرار گرفته و هیچ نکتهٔ قابلذکر دیگری وجود ندارد! صندلیها نیز همچنان نیمکتی هستند و هیچ فضایی برای عقب دادن تکیهگاه آنها وجود ندارد تا داخل نیسان آبی بیشتر شبیه اتاق شکنجه باشد.
امکانات و تجهیزات
کامیونت جدید بهمن در نوع خود و با توجه به قیمتش از امکانات قابلقبولی بهره میبرد. در این کامیونت نمایشگر لمسی با رهیاب و بلوتوث، ترمز اضطراری خودکار، کنترل پایداری، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، صندلیهای قابل تنظیم، کروز کنترل، دوربین و سنسور دندهعقب، دیلایت، چراغهای خودکار، آینههای جانبی برقی با گرمکن، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم ضد لغزش ارائه میشود. برای وانت نیسان اما گویی اصلاً کلمهٔ امکانات تعریف نشده و تنها تجهیزات قابلذکر آن فقط فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه و ترمز ABS و EBD هستند.
پیشرانه
ویژگی منحصربهفرد کامیونت فورس F38 استفاده از پیشرانهٔ بنزینی بجای دیزلی است که هم مزایا و هم معایبی دارد. ازآنجاییکه این کامیونت بیشتر برای استفادههای شهری در نظر گرفته شده است و شهرها معمولاً پمپ گازوئیل یافت نمیشود، پیشرانهٔ بنزینی موجب سهولت در استفاده از این کامیونت به جهت فراوانی پمپهای بنزین خواهد شد و درنتیجه بهتر میتواند با خودرویی مثل وانت نیسان رقابت کند اما از سوی دیگر، گشتاور پایینتر پیشرانههای بنزینی نسبت به دیزلی میتواند هنگام حمل بارهای سنگین مشکلساز شود. علاوه بر این، هزینهٔ بیشتر بنزین نسبت به گازوئیل هم یکی دیگر از معایب استفاده از پیشرانهٔ بنزینی در کامیونت فورس F38 خواهد بود. درهرحال، این کامیونت به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 139 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی ساخت DAE به چرخهای عقب منتقل میشود.
این در حالی است که وانت نیسان همچنان از همان پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی قدیمی استفاده میکند که با 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور، بازدهی بسیار پایینی دارد. البته مدتی است که زامیاد نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور را هم با نام M24 ارائه میکند که بهمنظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، تغییراتی را تجربه کرده اما خروجی آن افزایشی نداشته است؛ بنابراین، پیشرانهٔ فورس F35 بهمراتب مدرنتر است و بازدهی بهتری دارد اما حداکثر گشتاور موتور نیسان از دور بسیار پایینتر 2,500 rpm ارائه میشود درحالیکه برای دستیابی به حداکثر گشتاور فورس F35 باید دور موتور را تا 4,800 rpm بالا برد.
تواناییهای حمل بار
حداکثر مجموع وزن ناخالص کامیونت جدید بهمن 3.8 تن اعلام شده که دقیقاً با وانت نیسان برابر است. بااینحال، فورس F38 با وزن خالص 1430 کیلوگرم، به میزان قابلتوجه 200 کیلوگرم از نیسان آبی با وزن 1625 کیلوگرم سبکتر است؛ بنابراین، درحالیکه ظرفیت بار مجاز وانت نیسان 2025 کیلوگرم اعلام شده، ظرفیت بار کامیونت بهمن حدود 2.3 تن است که رقم بسیار خوبی برای توزیع شهری و حتی حمل بارهای بینشهری خواهد بود. علاوه بر این، فورس F38 به دلیل نداشتن دماغ، از فضای بار بزرگتری نسبت به نیسان بهره میبرد. اتاق بار این کامیونت همچنین به دلیل عدم وجود برآمدگی گلگیرها، کاملاً مسطح بوده و با برخورداری از درهای کناری، برای حمل بارهای بزرگ بسیار کاربردی خواهد بود.
جمعبندی
بهطورکلی، اگر فقط به اعداد و ارقام روی کاغذ نگاه کنیم، قطعاً فورس F38 گزینهٔ بسیار بهتری نسبت به وانت نیسان خواهد بود اما مسائل بسیار مهمتری وجود دارد که میتواند ورق را به نفع وانت فرتوت زامیاد برگرداند. همانطور که در ابتدا اشاره شد، اصلیترین موضوعی که یافتن جایگزین مناسب برای وانت نیسان را دشوار و یا حتی غیرممکن میکند، جانسختی، فراوانی و ارزانی قطعات، سهولت تعمیرات و توانایی حمل بار بالا است. به لطف بیش از پنج دهه تولید، هماکنون قطعات وانت نیسان همهجا پیدا میشود و همهٔ مکانیکها با تعمیرات آن آشنایی دارند. علاوه بر این، وانت نیسان تواناییهای مناسبی در عبور از مسیرهای ناهموار و دشوار دارد درحالیکه فورس F38 بیشتر مناسب جادههای آسفالت خواهد بود.
هرچند بهمن موتور شرکت باسابقهای در زمینهٔ تولید و عرضهٔ خودروهای تجاری است ولی چون F38 کامیونتی تازهوارد است، یافتن قطعات آن حداقل در چند سال اول قطعاً دشوار خواهد بود آنهم اگر مثل بسیاری از وانتهای ناموفق بازار کشورمان پس از مدت کوتاهی از روی خط تولید کنار نرود. علاوه بر این، ازآنجاییکه فورس F38 در عقب به چرخهای دوبل مجهز است، هزینهٔ لاستیک اضافی را به خریداران تحمیل میکند و به دلیل ارتفاع بلند اتاق، ممکن است امکان جای دادن آن در بسیاری از پارکینگها وجود نداشته باشد. موضوع بعدی هم قیمت است. هرچند قیمت 895 میلیون تومانی F38 نسبت به دیگر کامیونتهای بازار رقم مناسبی به نظر میرسد اما هنوز هم بسیار از وانت نیسان با قیمت کارخانهای 560 تا 596 میلیون تومان (بسته به نوع پیشرانه و آپشنها) گرانتر است.
درمجموع، با توجه به اینکه کامیونت 6 تن فورس گروه بهمن بیش از 1.5 میلیارد تومان قیمت دارد، فورس F38 با قیمت زیر یک میلیارد تومان و ظرفیت بار قابلتوجه، گزینهٔ ارزندهای به نظر میرسد و احتمالاً خواهد توانست نظر کسانی که به دنبال کامیونتی ارزانقیمت هستند را جلب کند اما به دلایلی که ذکر شد، بعید است بتواند سهم بزرگی از بازار وانت نیسان را از آن خود کند.
برای اطلاع از آخرین شرایط فروش فوری بهمن خودرو این صفحه اختصاصی از پدال را دنبال کنید.
مقایسه مشخصات فنی
فورس F38 | زامیاد نیسان وانت | |
پیشرانه | 2.0 لیتری 4 سیلندر | 2.4 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 139 اسب بخار | 94 اسب بخار |
گشتاور | 196 نیوتن متر | 187 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
طول | 5,140 میلیمتر | 4,850 میلیمتر |
عرض | 1,840 میلیمتر | 1,730 میلیمتر |
ارتفاع | 2,075 میلیمتر | 1,700 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,700 میلیمتر | 2,865 میلیمتر |
وزن خالص | 1430 کیلوگرم | 1625 کیلوگرم |
ظرفیت بار | 2300 کیلوگرم | 2025 کیلوگرم |
حداکثر وزن مجاز | 3800 کیلوگرم | 3800 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 60 لیتر | 65 کیلوگرم |
قیمت کارخانه | 895 میلیون تومان | 596 میلیون تومان |