رویارویی اسیوویهای فوق لوکس، بنتلی بنتایگا و رولزرویس کولینان
در گذشته اگر خواهان یک اسیووی لوکس بودید باید سراغ خودروهایی مثل رنجروور یا کادیلاک اسکالید میرفتید اما چند سال پیش بنتلی با معرفی مدل بنتایگا سطح فوق لوکس را هم به بخش اسیوویها اضافه کرد. حال اما دوران یکهتازی بنتایگا به پایان رسیده و این خودرو تنها اسیووی فوق لوکس بازار نیست چراکه بهتازگی رولزرویس نیز نخستین اسیووی تاریخ خود را با نام کولینان معرفی کرده است. در نگاه اول ممکن است بنتایگا و کولینان همانند رقبای مشابهی به نظر برسند اما درواقع این دو اسیووی فوق لوکس بریتانیایی تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند و همین تفاوتها است که موجب میشود برخی بنتاتیگا را انتخاب کنند و برخی به سراغ کولینان بروند. حال در این مطلب قصد داریم این دو بلندقامت مجلل را باهم مقایسه کنیم.
طراحی خارجی
در بخش طراحی بیرونی، هردوی این اسیوویها تا حد زیادی به برادران سدان خود شبیه هستند بهگونهای که کولینان در نمای جلویی نمایی کاملاً مشابه نسل جدید سدان پرچمدار رولزرویس یعنی فانتوم را ارائه کرده است. از سوی دیگر بنتایگا اما بیشتر از آنکه به سدان پرچمدار بنتلی یعنی مولسان شبیه باشد، به سدان فلاینگ اسپار شباهت دارد. در نمای جانبی هم کولینان با طول بیشتر و همینطور شیوهٔ منحصربهفرد باز شدن درهایش خود را از دیگر اسیوویهای لوکس متمایز کرده درحالیکه در بنتایگا شاهد نمایی سنتی هستیم؛ و نهایتاً در بخش عقبی نیز هردو ماشین کاملاً زبان طراحی سازندهٔ خود را به نمایش گذاشتهاند. درکل کولینان با استایلی جعبهای شکل، خودرویی متمایز به نظر میرسد درحالیکه بنتایگا از استایل معمول و سنتی یک اسیووی استفاده کرده است.
طراحی داخلی
همانند دیگر محصولات رولزرویس و بنتلی، آنچه که بیشترین اهمیت را دارد داخل و کابین خودرو است. در این قسمت، کولینان لزوماً از زیباترین یا مدرنترین داشبورد برخوردار نیست و مطمئناً راننده در پشت فرمان آن هیچ ویژگی اسپرتی را احساس نخواهد کرد اما آنچه در کابین این ماشین جلبتوجه میکند ظرافت و سطح لاکچری فوقالعادۀ آن است؛ اما از طرف دیگر داشبورد بنتایگا اسپرتتر و محافظهکارانهتر است. البته درعینحال کابین خودرو کاملاً لوکس است که بهراحتی بالاتر از هر آئودی یا مرسدس بنزی قرار میگیرد بهویژه اگر از برنامهٔ سفارشیسازی Mulline بنتلی عبور کند. در این برنامه امکان سفارش 90 رنگ بیرونی، 15 تریم داخلی، 15 کفپوش مختلف و 7 تودوزی دستدوز گوناگون وجود دارد.
در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی هم درحالیکه بنتلی سانروف پانورامای کامل، نمایشگر هشت اینچی، تبلتهای 10.2 اینچی قابل جابجایی و سیستم صوتی 1950 واتی خود را به رخ میکشد، کولینان هم سیستم دید پانوراما با چهار دوربین، سیستم دید در شب و نمایشگر سربالای وضوحبالای خود را رو میکند. همچنین یکی از ویژگیهای منحصربهفرد کولینان وجود پارتیشنی در آن است که کابین را از قسمت بار جدا میکند اما در طرف مقابل برای بنتایگا امکان سفارش ردیف سوم صندلیها هم وجود دارد درحالیکه کولینان صرفاً با دو ردیف صندلی و با ظرفیت حمل نهایتاً پنج سرنشین ارائه میشود.
ابعاد
در بخش ابعاد، کولینان خودروی کاملاً بزرگتری است بهنحویکه با 5.34 متر طول دقیقاً 20 سانتیمتر از بنتایگای 5.14 متری کشیدهتر است. این ویژگی در فاصلهٔ محوری دو خودرو هم به چشم میخورد و کولینان با فاصلهٔ محوری 3.30 متری در برابر بنتایگا با فاصلهٔ محوری 3 متری قرار میگیرد. همچنین اسیووی رولزرویس 2.16 متر عرض و 1.83 متر ارتفاع دارد که از عرض 2 متری و ارتفاع 1.74 متری ساختهٔ بنتلی بیشتر است؛ اما ابعاد بزرگتر در وزن کولینان هم تأثیر زیادی داشته بهگونهای که وزن آن به عدد فوقالعادهٔ 2660 کیلوگرم رسیده است درحالیکه بنتایگا دقیقاً 220 کیلوگرم سبکتر بوده و 2440 کیلوگرم وزن دارد. البته از سوی دیگر کولینان به دلیل ابعاد بزرگتر، صندوق بار بزرگتری برابر با 560 لیتر دارد درحالیکه این عدد در بنتایگا برابر با 485 لیتر است.
پیشرانه
بنتایگا در ابتدا با یک پیشرانهٔ دوازده سیلندر بنزینی معرفی شد اما بعداً بهمرور بنتلی موتورهای دیگری شامل هشت سیلندر دیزلی، هشت سیلندر بنزینی و یک نمونهٔ هیبریدی را هم برای آن ارائه نمود. برای این مقایسه ولی به جهت هماهنگی کامل با کولینان، همان پیشرانهٔ دوازده سیلندر اولیهٔ بنتایگا انتخاب شده است؛ بنابراین بنتایگا خودروی قویتری است چراکه پیشرانهٔ 6 لیتری W12 توئین توربوی آن 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه پیشرانهٔ 6.75 لیتری V12 توئین توربوی کولینان علیرغم حجم بیشتر، خروجی پایینتری برابر با 570 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور دارد.
در هردو خودرو قدرت پیشرانه به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند اما درحالیکه حداکثر سرعت کولینان بهصورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است، بنتایگا میتواند به حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. از طرف دیگر اما کولینان مصرف سوخت کمتری نسبت به رقیب هموطنش دارد بهگونهای که در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی 12.5 لیتر بنزین مصرف میکند درحالیکه بنتایگا برای پیمودن همین مسافت به 15.7 لیتر بنزین احتیاج دارد. البته در چین خودروهایی مصرف سوخت اهمیت زیادی ندارد ولی بااینوجود اختلافی بیش از سه لیتر در هر صد کیلومتر قابلچشمپوشی نیست.
سخن پایانی
از زمان معرفی رولزرویس کولینان، همواره این خودرو با بنتلی بنتایگا مقایسه شده است زیرا فعلاً تا پیش از معرفی اسیووی مرسدس-مایباخ، تنها رقیب مستقیم کولینان همین بنتایگا خواهد بود؛ اما مشکل اینجا است که شباهت زیادی بین این دو اسیووی لوکس وجود ندارد. البته مطمئناً هردوی این خودروها بسیار لوکس هستند، تواناییهای آفرود مناسبی دارند، بسیار کاربردی هستند و فاصلهٔ زیادی هم از سطح زمین دارند اما با وجود همهٔ اینها، مقایسهٔ بنتایگا با کولینان مثل مقایسهٔ یک اسیووی میان سایز با یک نمونهٔ فول سایز است؛ اما مهمترین تفاوت میان این دو ماشین در بخش قیمت نمایان میشود زیرا بنتایگا نهتنها قویتر بوده و ظرفیت حمل هفت نفر را هم دارد، بلکه حداقل در بخش خود بسیار ارزانتر است. قیمت رولزرویس کولینان در ایالاتمتحده از 325 هزار دلار آغاز میشود درحالیکه خریداران با پرداخت تنها 195 هزار دلار میتوانند مالک یک بنتلی بنتایگا شوند؛ بنابراین این سؤال پیش میآید که آیا نام و نشان رولزرویس بهتنهایی ارزش پرداخت 130 هزار دلار بیشتر را دارد؟ و سؤال دوم اینکه با توجه به تمامی نکتهها و مواردی که در این مطلب بیان شد، به نظر شما کدامیک از این دو اسیووی فوق لوکس انتخاب بهتری خواهند بود؟
مقایسهٔ مشخصات فنی
| رولزرویس کولینان | بنتلی بنتایگا |
پیشرانه | 6.7 لیتری V12 | 6.0 لیتری W12 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | 570 اسب بخار | 600 اسب بخار |
گشتاور | 850 نیوتن متر | 900 نیوتن متر |
مصرف سوخت | 12.5 لیتر (ترکیبی) | 15.7 لیتر (ترکیبی) |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 300 کیلومتر/ساعت |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | 5.34 متر | 5.14 متر |
عرض | 2.16 متر | 2.00 متر |
ارتفاع | 1.83 متر | 1.74 متر |
فاصلهٔ محوری | 3.29 متر | 2.99 متر |
وزن | 2660 کیلوگرم | 2440 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 560 لیتر | 485 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر | 7 نفر |
قیمت | 325 هزار دلار | 195 هزار دلار |
منبع: CarScoops & Motor1