آزمایش بنتلی بتور؛ کوپه 2 میلیون دلاری و خداحافظی با W12!

جمعه 9 تیر 1402 - 13:00
مطالعه 6 دقیقه
Bentley-Batur-3
بنتلی بتور کوپه‌ای خاص و تولید محدود برای خداحافظی با پیشرانۀ W12 بنتلی است که تنها 18 دستگاه از آن ساخته می‌شود.
تبلیغات

بتور 2.1 میلیون دلاری را می‌توان چشمگیرترین محصول تاریخ بنتلی دانست و حالا شانس رانندگی با این کوپهٔ تولید محدود را در مسیرهای باریک جزایر قناری اسپانیا پیدا کرده‌ایم. دو پروتوتایپ از بتور برای رانندگی در اختیار داشتیم درحالی‌که از این خودرو تنها 18 دستگاه ساخته می‌شود. بنتلی این کوپهٔ مجلل را از یک سو برای گرامیداشت پایان تولید پیشرانهٔ افسانه‌ای دوازده سیلندر خود در نظر گرفته و از سوی دیگر پیش‌نمایشی از طراحی محصولات الکتریکی آیندهٔ خود را نشان می‌دهد. متأسفانه اما بتور در ایالات‌متحده مجوز تردد در جاده‌ها را نخواهد داشت.

هرچند این کوپهٔ بریتانیایی در تعداد بسیار محدودی ساخته می‌شود و تعداد کمی از مردم روی کرهٔ زمین می‌توانند آن را ببینند ولی این بدان معنا نیست که بتور خودروی کاملاً خاص و منحصربه‌فردی است زیرا اکثر قطعات خود را از بنتلی‌های ارزان‌تر و به‌خصوص کانتیننتال GT اسپید قرض گرفته است. ازجملهٔ این قطعات می‌توان به سامانهٔ چهارچرخ محرک متمرکز بر عقب، آنتی‌رول بارهای فعال 48 ولتی و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب اشاره کرد.

در بیرون خودرو اما جلوپنجره بزرگ‌ترین قطعه‌ای است که از کانتیننتال گرفته شده زیرا تقریباً تمام پانل‌های بدنه اختصاصی بتور هستند. گلگیرهای جلو و عقب خودرو از فیبر کربن هستند و در سقف از آلومینیوم استفاده شده است. چراغ‌های جلو هم خاص بتور بوده و در بنتلی دیگری دیده نمی‌شود. مولینر تقریباً هشت ماه را صرف ساخت هر دستگاه از بتور در کارخانهٔ کرو در انگلستان می‌کند. این همان کارخانه‌ای است که 12 دستگاه مدل روباز بکلار هم در آن ساخته شد.

پیشرانهٔ 6 لیتری W12 توئین توربوی زیر کاپوت بتور یکی از اقوام پیشرانه‌ای است که اولین بار در فولکس‌واگن فیتون سال 2002 معرفی شد. در بتور اما قوی‌ترین نسخهٔ تاریخ این موتور را می‌بینیم. مهندسان بنتلی نیروگاه افسانه‌ای این برند را به توربوشارژرهای جدیدی مجهز کرده‌اند که اکسیژن بیشتری را به منیفولدهای هوا می‌رسانند. همچنین خود این منیفولدها هم تغییر شکل داده‌اند. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به 750 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور رسیده است. به گفتهٔ بنتلی، حداکثر سرعت بتور با این موتور به 336 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

بتور بزرگ‌ترین خودرویی بود که در تنریف (یکی از جزایر قناری و محل رانندگی ما) دیدیم و در جاده وقتی به یک فیات 500 رسیدیم شبیه موشی بود که در تله گیر افتاده است. لحظهٔ کوتاهی طول می‌کشد تا گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ بنتلی از خواب بیدار شود اما پس‌ازاین، قدرت مانند یک موج انفجار عظیم ارائه می‌شود. در پیچ‌ها، لاستیک‌های 315 پیرلی P Zero PZ4 زیر گلگیرهای عقب فرو می‌روند اما ترمزهای عظیم کربن سرامیکی با دیسک‌های 17.3 اینچی و کالیپرهای 10 پیستونه در جلو و دیسک‌های 16.1 اینچی و کالیپرهای چهار پیستونه در عقب بدون مشکلی آن‌ها را سر جای خود برمی‌گردانند.

کابین بتور با نمای چشمگیر بیرونی آن مطابقت دارد. یکی از خودروهایی که ما پشت فرمانش نشستیم در داخل تزئینات بنفش داشت که مطابق با رنگ بیرونی بود. البته برای داخل این خودرو لیستی طولانی از متریال گران‌قیمت قابل انتخاب خواهد بود. در اینجا همچنین فلزات بسیار ارزشمندی مثل طلای 18 عیار و تیتانیوم هم دیده می‌شود. همان‌طور که در ابتدا گفتیم، بتور از یک سو نماد خداحافظی با موتور دوازده سیلندر و از سوی دیگر سلام به دوران الکتریکی است. بنتلی قصد دارد تا سال 2030 تمام الکتریکی شود و نمای جلوی بتور پیش‌نمایشی از طراحی محصولات برقی این برند را نشان می‌دهد. نگاه کردن به بتور به همان اندازهٔ منظرهٔ غروب خورشید در اقیانوس اطراف جزایر قناری زیبا و البته غم‌انگیز است.

کپی لینک

مشخصات فنی

Bentley Batur 2024

پیشرانه

6 لیتری W12 توئین توربو

قدرت

750 اسب بخار

گشتاور

1000 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

3.0 ثانیه

مسافت 400 متر

11.0 ثانیه

حداکثر سرعت

336 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

15.7 لیتر ترکیبی

طول

4,902 میلی‌متر

عرض

1,966 میلی‌متر

ارتفاع

1,389 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,850 میلی‌متر

وزن

2270 کیلوگرم

حجم صندوق بار

370 لیتر

ظرفیت سرنشین

2 نفر

قیمت پایه

2.1 میلیون دلار

 

تماشا از آپارات با زیرنویس فارسی

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.