انقلابی در تولید فیبرکربن ارزانقیمت
توجه ویژه ژرمنها به تولید فیبرکربن، بهزودی نتایج مثبتی برای این کامپوزیت بسیار مقاوم و سبکوزن را به همراه خواهد داشت. BMW همراه با آئودی قصد دارند ظرف شش سال آینده هزینه تولید فیبر کربن را تا 90 درصد کاهش دهند.
کمکهای مالی دولت آلمان همراه با کنسرسیومی از 86 شریک دیگر از جمله ایرباس و ZF شامل 102 میلیون دلار هزینه تحقیقاتی میشود. بنابراین امید میرود تا سال 2020 به طور گسترده ای تولید قطعات فیبرکربنی را بتوان با هزینه پایینتری انجام داد.
در حال حاضر قیمت فیبر کربن خام در هر کیلوگرم 20 دلار است که در مقایسه با قیمت 1 دلاری برای فولاد بسیار گرانتر میباشد.
BMW برای بدنه خودروهای الکتریکی و هیبریدی I3 و i8 خود از فیبرکربن استفاده میکند. ساخت فیبرکربن فرآیندی نسبتاً زمان بر است. الیاف و پارچه فیبر کربنی در قالب قرار میگیرند و لایههای رزین یا پلیمر رو و مابین لایهها را میپوشاند. سپس قطعات باید در اتوکلاو صنعتی قرار گرفته تا پخته شوند. این فرآیند در نهایت با پرداخت نهایی قطعه پایان مییابد. اما از آنجا که ساخت هر قطعه زمان زیادی میبرد و نیاز به نیروی انسانی ماهر و ظرافت و دقت دارد، تولید انبوه را با دشواری بسیاری مواجه مینماید.
با ارزانتر شدن روشهای تولید قطعات فیبرکربنی یا قیمت مواد خام الیاف، میتوان در آینده، خودروهای الکتریکی، اسپرت و سوپراسپرت را با قیمت مناسبتری خریداری نمود.